AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 Har du vert i en situasjon der du måtte gi livreddende førstehjelp eller ringe ambulanse? Hva skjedde? Hvordan reagerte du? Anonymkode: 6aaf3...903
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Nei, og håper jeg aldri må det heller Anonymkode: 98f79...311
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #3 Skrevet 22. juli 2019 Ja, jeg var vitne til en dødsulykke. Ung gutt som ble påkjørt og drept av stor bil rett foran øynene på meg. Jeg la i stabilt sideleie, men det var for sent. Ikke en god opplevelse 😥❤ Anonymkode: e6233...976 1
The Kitten Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Heldigvis ikke, men jeg flere førstehjelpskurs sånn i tilfelle jeg havner i den situasjonen.
#Sunrise Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 Var på fest en gang, ei jente drakk alt for mye å ble helt borte. jeg var full selv, men roet meg helt ned, ringte 113 og ble veilda av dem. De kom så å hjalp til. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #6 Skrevet 22. juli 2019 Eg ringte ambulansen da to damer sloss på eit utested. Ho eine tok av seg skoen, ein høghælt sko.... Ho slo den andre dama med helen veldig hardt i panna. Det såg nok mye verre ut enn det var. Anonymkode: 5b540...7bd
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #7 Skrevet 23. juli 2019 Ja, par ganger. En gang ved hjertestans etter å ha ringt ambulanse. Andre gang når en holdt på å kveles etter å ha fått noe i halsen. Det gikk heldigvis bra. Han som holdt på å kveles ville ikke overlevd til ambulansen kom. Anonymkode: d4589...9ba
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #8 Skrevet 23. juli 2019 Flere ganger i min jobb. Anonymkode: 544a7...86c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #9 Skrevet 23. juli 2019 Har vært borti en del akutte episoder ja. Store epilepsianfall, funksjonshemmede som har satt fast mat i halsen, en kompis som falt ned ei trapp, slo hodet i veggen og ble bevisstløs, ei som kollapset ved et nabobord på restaurant i utlandet, en som kollapset på fest pga veldig mye alkohol. Heldigvis ingen dødsulykker så langt. Jeg er alltid veldig rolig i slike situasjoner og ordner opp. Anonymkode: b29b1...268 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #10 Skrevet 23. juli 2019 En fremmed kvinne kollapset i et epileptisk anfall forran meg på gaten. Ringe ambulansen, og de kom fort. Anonymkode: f1fa0...27c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #11 Skrevet 23. juli 2019 Ja i jobbsituasjoner Anonymkode: 2a750...3f8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #12 Skrevet 23. juli 2019 Jepp. Var på vei hjem fra en venninne sent på kvelden, rundt 23-tiden og så ei jente som satt/lå inntil en vegg på en bygning. Veldig beruset, kun iført en liten kjole og det var november så det var ikke så varmt ute akkurat. Jeg satt med ned og prøvde å få kontakt med henne, ristet litt i henne og snakket til henne, men var så vidt jeg fikk noen reaksjon, hun bare mumlet helt stille og uforståelig uten å åpne øynene. Så jeg ringte 113 og de kom kjapt heldigvis. Anonymkode: 98edd...956 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #13 Skrevet 23. juli 2019 Jepp, flere ganger. Fleste gangene gjennom jobben, og selv om noen av de gangene har endt dårlig var den mest belastende hendelsen en gang jeg ikke var på jobb og det gikk bra. Har utført mye førstehjelp på jobben, da jeg jobber med psykiatri og rus. Den gangen jeg ikke var på jobb gikk det ikke bra. Jeg møtte blikket til sjåføren i motgående kjørefelt, fikk en skikkelig uggen føleøse i magen og ser i bakspeilet mitt at sjåføren svinger over i mitt kjørefelt. Det var sommer og alle vinduene mine var åpne. Lyden av bilen som blir pulverisert til det ugjenkjennelige av traileren unner jeg ingen. Personen som var i personbilen ble kjøttkake, så det var ingen å redde, bare å skyve vekk de store metalldelene som var i veien for motiverende trafikk. Trailersjåføren var på vei inn i shock, så den akutte førstehjelpen jeg ga var i form av teppe til han og skjerme han ved å sette han inn i min bil. Jeg ble den som organisere andre bilister som kom på stedet før ambulanse, brann og politi. Anonymkode: 79a4e...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #14 Skrevet 23. juli 2019 Privat tilkalt ambulanse flere ganger, rekvirert ambulansehelikopter til cruiseskip, og var en gang i cockpit og rådet kapteinen til å mellomlande. Ambulansehelikopteret var mest spennende. Det ble hengende over båten som fortsatte på vanlig kurs og med vanlig fart (mens redningsmann og pasient ble firt). Mindre enn ti passasjerer fikk med seg hva som skjedde. Anonymkode: 6ba47...ef6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #15 Skrevet 24. juli 2019 Ja, dessverre. Fant et nært familiemedlem livløst, men det var for sent. Var både rolig og hysterisk på samme tid. En surrealistisk og jævlig opplevelse. Anonymkode: 86a60...779
Trolltunge Skrevet 24. juli 2019 #16 Skrevet 24. juli 2019 Reddet en fra drukning, men var selv så utslitt da jeg fikk henne til land at andre heldigvis kom til og tok over. Var helt rolig mens det sto på. Reaksjonen kom etterpå, da det gikk opp for meg hvor galt det kunne ha gått, og at det ikke var mye om å gjøre i forhold til at mitt forsøk på å redde henne lett kunne ha ført til at vi begge druknet. Vannet var så iskaldt at jeg husker at jeg en stund vurderte å bare "hvile litt", for jeg var så sliten og nedkjølt at jeg begynte å tenke irrasjonelt. At vi bare kunne synke litt for å hvile. Hvor utrolig fristende det virket. Det hadde nok blitt en lang hvil det! Gråt og skalv som en idiot da dette gikk opp for meg, men da var vi heldigvis begge i sikkerhet. Har også merket i andre kritiske situasjoner at jeg handler helt fornuftig og "kaldt", og så er det etterpå jeg reagerer, og slo derfor litt stolt fast at jeg er en som klarer å gjøre det rette når det er nødvendig... helt til jeg en dag sto i en situasjon der det var mitt eget barn som sto i fare. Jeg er glad for at andre som kunne tenke klart var tilstede da, for i den situasjonen reagerte jeg med panikk. Egentlig tror jeg at man ikke kan vite hvordan man reagerer før man står i en slik situasjon. Enkelte yrkesgrupper blir vel drillet i slikt, så godt som det lar seg gjøre. For oss andre tror jeg mest at man må håpe på å handle riktig ved behov, men man vet egentlig ikke hvordan man takler ulike situasjoner. Dette er jo heldigvis ikke noe man erfarer ofte. 1
Sokkar Skrevet 24. juli 2019 #17 Skrevet 24. juli 2019 En mann fikk slag eller noe, etter å ha blitt slått ned av en mann. Han satt og skalv, og jeg ble enig med han at jeg skulle ringe nødnummetet. Han døde en uke etterpå. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #18 Skrevet 24. juli 2019 Jeg har opplevd å ringe etter ambulanse et par ganger; gamle mennesker som kollapset og 1 diabetes anfall. Jeg er iskald i akutte situasjoner. Nesten litt for rolig.. når jeg med en som har kollapset leter jeg raskt etter ID samtidig som jeg ringer ambulanse og ber de søke på navnet om det er noe spesielt jeg må ta hensyn til. Henne med diabetes som gikk i bakken rett foran meg feks gav jeg cola i små slurker til ambulansen kom. Blodsukkeret ble målt til rett under 2, så veldig lavt. Alle har det heldigvis gått bra med! Anonymkode: 7dcc2...d77 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #19 Skrevet 24. juli 2019 Ring 113 flere ganger privat, har et barn som får veldig lange feberkrampeanfall (opptil 1,5 time), som ikke lar seg stoppe av stesolid/buccolam, og stuper i oksygenmetning. Jeg er veldig rolig og målrettet i situasjonen (mens mannen er like panisk hver gang), jeg vet akkurat hvilken info de trenger på amk, gir medisin osv, men kan få en reaksjon i ettertid, typisk begynne og gråte i bilen når jeg ser ambulanser i utrykning. Jobber i helsevesenet og får (naturlig nok) ikke samme reaksjon der. Anonymkode: 7c543...d2c
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #20 Skrevet 24. juli 2019 På 23.7.2019 den 14.36, AnonymBruker skrev: Jepp. Var på vei hjem fra en venninne sent på kvelden, rundt 23-tiden og så ei jente som satt/lå inntil en vegg på en bygning. Veldig beruset, kun iført en liten kjole og det var november så det var ikke så varmt ute akkurat. Jeg satt med ned og prøvde å få kontakt med henne, ristet litt i henne og snakket til henne, men var så vidt jeg fikk noen reaksjon, hun bare mumlet helt stille og uforståelig uten å åpne øynene. Så jeg ringte 113 og de kom kjapt heldigvis. Anonymkode: 98edd...956 Så utrolig flaks at du kom og hjalp henne. ! Kunne jo i verste fall vært en med onde hensikter som så snitt snitt til seksuell utnyttelse eller hun kunne dødd av kulde. Anonymkode: 8d3d0...1cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå