AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 https://www.kk.no/mamma/jeg-kjente-ingen-som-var-hjemmevaerende-og-jeg-var-utrolig-redd-for-hva-folk-ville-si-om-meg/71386109 Orker ikke å mene noe om alt i denne artikkelen... så eneste jeg tenker er at flaks hun har en mann som ofrer sin tid sammen med barna ved å jobbe så mye, at hun kan gå hjemme. Anonymkode: a7671...70e 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 De har vel antagelig blitt enige om det i fellesskap, da. Funnet en løsning som passer dem best. Hvorfor skal man mene så mye om det, egentlig? Leser heller ikke at han måtte jobbe ekstra for at hun skulle være hjemme, men fordi jobben krevde det. Anonymkode: 769ed...664 16
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #3 Skrevet 22. juli 2019 Jeg tenker at hun gjør det rette. Alle skulle hatt mulighet til å være hjemme med barna sine når de er små. Det beste for barn er å være sammen med sine omsorgspersoner. Ingen andre kan gi dem like mye kjærlighet, oppmerksomhet og omsorg. Anonymkode: fc792...8e1 16
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Jeg og mannen har ikke barn enda, men vi har allerede bestemt at jeg skal være hjemmeværende. Han er faktisk den som vil det mest. Ikke for det, jeg ønsker å være hjemmeværende selv. Barn og hus tar utrolig mye tid og det vil gi oss en all-over bedre livskvalitet. For alle medlemmer av familien vår. Hva andre måtte mene får være opp til dem, men vi vil ha det sånn 😊 Anonymkode: 96362...ba3 14
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 23 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.kk.no/mamma/jeg-kjente-ingen-som-var-hjemmevaerende-og-jeg-var-utrolig-redd-for-hva-folk-ville-si-om-meg/71386109 Orker ikke å mene noe om alt i denne artikkelen... så eneste jeg tenker er at flaks hun har en mann som ofrer sin tid sammen med barna ved å jobbe så mye, at hun kan gå hjemme. Anonymkode: a7671...70e De har prioritert knallhardt for å få det til, så det er ikke gitt at han jobber mer enn før. Anonymkode: 1bfc7...bd6 2
Gjest theTitanic Skrevet 22. juli 2019 #6 Skrevet 22. juli 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.kk.no/mamma/jeg-kjente-ingen-som-var-hjemmevaerende-og-jeg-var-utrolig-redd-for-hva-folk-ville-si-om-meg/71386109 Orker ikke å mene noe om alt i denne artikkelen... så eneste jeg tenker er at flaks hun har en mann som ofrer sin tid sammen med barna ved å jobbe så mye, at hun kan gå hjemme. Anonymkode: a7671...70e Ikke dømmende i det hele tatt....... 🙄
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #7 Skrevet 22. juli 2019 De hadde gartner, luksusforbruk, luksusleilighet og jobbet 50 timer i uka. Ikke helt representativt for arbeidende foreldre i Norge akkurat. Anonymkode: 9eac2...057 15
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #8 Skrevet 22. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.kk.no/mamma/jeg-kjente-ingen-som-var-hjemmevaerende-og-jeg-var-utrolig-redd-for-hva-folk-ville-si-om-meg/71386109 Orker ikke å mene noe om alt i denne artikkelen... så eneste jeg tenker er at flaks hun har en mann som ofrer sin tid sammen med barna ved å jobbe så mye, at hun kan gå hjemme. Anonymkode: a7671...70e De hadde luksusleilighet, egen gartner og et overforbruk, så høres ut som han har en jobb han har tjent godt fra før og at de derfor nå har råd til at den ene jobber. Vil forresten si at det er et større slit å være hjemmeværende mor enn å jobbe. Har selv vært hjemmeværende mor, og er nå sjeleglad for å ha fått en trygg og god jobb igjen. Aldri mer hjemmeværende. Anonymkode: ccd4a...873 9
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #9 Skrevet 22. juli 2019 Dette fungerer vel best for dem. Hvorfor er ikke dette greit? Anonymkode: b1bf2...413 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #10 Skrevet 22. juli 2019 Jeg er hjemmeværende uten barn. Vi ble enige om det for å holde romantikken ved like, og det funker bra for oss. Slipper å diskutere husarbeid og mat, det har jeg allerede ordnet timevis før han kommer hjem. Tilbringer ellers tid med hobbyer jeg tjener noen kroner på her og der, og ønsker å involvere meg i en veldedig organisasjon ganske snart. Vi drømmer ikke om materielle ting og masse penger, så hytte og ferier blir det nok ikke på denne måten. Er glad for at jeg fant en mann som også vil gjøre hverdagene fine - han driver eget firma og har drømmeyrket sitt. Det trengs ikke feriepause fra vårt liv🙂 Anonymkode: 8b64d...7d0 7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #11 Skrevet 22. juli 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjemmeværende uten barn. Vi ble enige om det for å holde romantikken ved like, og det funker bra for oss. Slipper å diskutere husarbeid og mat, det har jeg allerede ordnet timevis før han kommer hjem. Tilbringer ellers tid med hobbyer jeg tjener noen kroner på her og der, og ønsker å involvere meg i en veldedig organisasjon ganske snart. Vi drømmer ikke om materielle ting og masse penger, så hytte og ferier blir det nok ikke på denne måten. Er glad for at jeg fant en mann som også vil gjøre hverdagene fine - han driver eget firma og har drømmeyrket sitt. Det trengs ikke feriepause fra vårt liv🙂 Anonymkode: 8b64d...7d0 ❤️ Så fint at dere har funnet noe som funker for dere. Creds! Det som ofte er deprimerende er at man skal streve med å passe inn i samfunnsnormen, og så skal man ende i skilsmisse fordi kabalen ikke går opp. Jeg er selv hjemmeværende, etter ønske fra mannen, og meg selv nå etter vi har fått barn. Trives greit, men ser at dattera mi trenger noe mer enn bare meg 😂 så det blir bhg noen timer i uken på henne etterhvert, så får jeg se hva jeg gjør. Anonymkode: b1bf2...413 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #12 Skrevet 22. juli 2019 Folk er ulike. For oss var det helt opplagt at han skulle arbeide siden min mann var så rastløs og ikke hadde klart å gå hjemme- ikke en liten stund engang. Han har kunnet realisere sine drømmer mens jeg tok meg av barna. Og ja han tjente pengene. Jeg hadde egentlig ikke noe valg for noen måtte jo ta seg av barna. bare nevner at preferansene rundt om er ulike . Jeg er ikke bitter og det er fordeler og ulemper med alt. Anonymkode: 7e3db...4ff 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #13 Skrevet 23. juli 2019 Hvordan blir det i pensjonisttilværelsen når en har vært hjemmeværende? Hva skjer hvis den som arbeider plutselig finner en ny, eller faller fra? Folk skal få gjøre akkurat som en vil, men det er greit å ha noen tanker om dette. Anonymkode: 2396f...47e 25
Gjest Tutte Skrevet 23. juli 2019 #14 Skrevet 23. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjemmeværende uten barn. Vi ble enige om det for å holde romantikken ved like, og det funker bra for oss. Slipper å diskutere husarbeid og mat, det har jeg allerede ordnet timevis før han kommer hjem. Tilbringer ellers tid med hobbyer jeg tjener noen kroner på her og der, og ønsker å involvere meg i en veldedig organisasjon ganske snart. Vi drømmer ikke om materielle ting og masse penger, så hytte og ferier blir det nok ikke på denne måten. Er glad for at jeg fant en mann som også vil gjøre hverdagene fine - han driver eget firma og har drømmeyrket sitt. Det trengs ikke feriepause fra vårt liv🙂 Anonymkode: 8b64d...7d0 Jeg bare håper du er innforstått med at det og ikke jobbe også går utover din pensjon. Hva hvis det ikke er dere resten av livet? og at det ved et evt brudd ikke bare er å hoppe ut i arbeidslivet igjen etter å ha vært ute av det i lang tid. Fint at dere har funnet en løsning som passer bra for dere, for all del. Har bare vanskelig for å forstå hvordan noen frivillig tør å gjøre seg økonomisk avhengig av andre i dagens samfunn. Håper du har sørget for eiendel i huset/leiligheten hvis det skulle bli slutt, så du ikke sitter helt uten noen ting hvis det skulle bli slutt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #15 Skrevet 23. juli 2019 Sparer han pensjon til den hjemmeværenden da? Og hva om dere får ifra hverandre, hva skjer med de oppsparte midlene? Anonymkode: 36368...041 8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #16 Skrevet 23. juli 2019 Det høres deilig ut, men jeg skal ha pensjon jeg og. Anonymkode: 53272...c8c 5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #17 Skrevet 23. juli 2019 Det var en rar artikkel, jeg skjønner ikke helt problemstillingen/saken. At en firebarnsmor er hjemmeværende er ikke så sært at man må til Danmark for å finne en? Og diskusjonen rundt luksusliv, han jobber som sosialarbeider, hun jobbet i barnehage. Ok, så flyttet de på landet og bor billigere og han er mye borte på jobb. Fortsatt ikke sært eller helt uvanlig, de har fire små barn. Blant de høyest-lønte og de lavest-lønte er dette ganske vanlig (alternativkostnaden er for stor: for de høytlønte: travelt hverdagsliv for marginalt høyere levestandard, akkurat det samme hos dem med lavest inntekt: det er bedre at mor er hjemme for hele familien, mor i full jobb hjelper ikke noe særlig på hverdagslivet, økonomien blir litt bedre for mye verre logistikk). Jeg kikket nå på statistikk fra ssb, og blant dem med tre barn eller mer, der yngste er under 17, så er det kun 46 % av mødrene som jobber fulltid eller mer, og 84,8 % av fedrene. 14,5 % av mødrene jobber mindre enn 19 timer i uka, og de som ikke er sysselsatt er ikke med. Anonymkode: 3e7e3...7f6 1
MollyJones Skrevet 23. juli 2019 #18 Skrevet 23. juli 2019 For meg hadde det ikke passa å være hjemmeværende. Jeg trenger en annen type stimuli i hverdagen og andre ting å forholde meg til enn hus og hjem. Har vært hjemme siden jul nå med en på halvannet år, og jeg teller timer til barnehagestart i august. April/Mai synes jeg ble tøff og tror jeg hadde blitt deprimert om det skulle være den faste hverdagen min. Jeg var mye i åpen barnehage, men ble uansett ikke bra for meg. På den måten ble jeg også en dårligere mor, med kort lunte og lite tålmodighet - så en slik løsning hadde absolutt ikke vært til det beste for barna mine! Men, alle er ikke like og jeg synes det viktig å anerkjenne at det finnes andre helt fine måter å organisere familien på enn det akkurat vi velger, som er riktig for de familiene. Vi trenger ikke alle å være like. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #19 Skrevet 23. juli 2019 Hver sin lyst! Jeg hadde aldri klart å være hjemmeværende, blir for ensformig med bare barn, hus og stell. Jeg er mye med barna mine til tross for 100% jobb, hus og alt annet tar vi i tillegg uten at forholdet lider av det. For barna har det også vært positivt å se både mor og far i arbeid, de er hardtarbeidende selv og liker å være driftige på flere arenaer. Altså, jeg tenker livet legges opp slik en ønsker det selv, for meg er jobben utenfor hus og hjem kjempeviktig! Føler en veldig tilfredsstillelse ved å bruke «hele» meg. Anonymkode: 2afa7...552 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #20 Skrevet 23. juli 2019 Rett i kvinnefella. Om de blir skilt er det lite å leve på for mor, ingen opptjente rettigheter, ingen pensjon. Han har betalt alt, hun sitter uten nåla i veggen. Naivt å tro man skal være sammen for alltid og at ingenting skal skje. Det er slike damer som sukker i tråd etter tråd her på KG fordi de ikke har penger etter skilsmissen, ikke har penger til å kjøpe leilighet, ikke har mat på bordet når ungene kommer på besøk, ikke får seg jobb osv. En annen sak er at mange som går hjemme år etter år faller litt ut av samfunnet, de stagnerer rett og slett litt, noe jeg tror kommer av mangel på input fra andre enn de hjemme og behov for å henge med i en jobbhverdag. Så kan man jo spørre seg hvor lenge en utearbeidende mann orker å ha en hjemmefru som etterhvert oppfattes osm kjedelig og platt. Anonymkode: 6b79b...6bf 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå