Gå til innhold

Hva slags kleskode er det for dere som er sivilingeniører?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på dette, da jeg snart skal ut i arbeidslivet i dette yrket.

Hvordan går dere kledd på jobb, og hva slags bransje er selskapet deres i?

Hva anses som for fint/jålete antrekk?

Anonymkode: 9f326...baa

AnonymBruker
Skrevet

"Dette yrket"? Sivilingeniør er en tittel, ikke et yrke... 

Folk med helt ulike studieretninger er sivilingeniører. Informatikk, kjemi, fysikk, indøk, osv... 

Jeg er siving, har gått kybernetikk, og kan gå i hva jeg vil på jobb. Mannen er siving, innen kjemi, og går med jobbuniform. Svigerinnen er siving, gikk indøk, og må gå i type drakter og "finklær" på jobb...

Så du må nok heller spørre etter bransje heller enn tittel på vitnemålet. Du ville vel ikle sagt at de med master har samme yrke.

Anonymkode: f4880...a0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sivilingeniør og jobber med avfallshåndtering. Jeg går i røft hverdagstøy, som regel jeans og en eller annen topp. Ofte må jeg på med arbeidstøy, hjelm og vernesko og ut på anlegget.

Anonymkode: b1025...42a

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Disse går kun med tversoversløyfe og ingenting annet...

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Dette yrket"? Sivilingeniør er en tittel, ikke et yrke... 

Folk med helt ulike studieretninger er sivilingeniører. Informatikk, kjemi, fysikk, indøk, osv... 

Jeg er siving, har gått kybernetikk, og kan gå i hva jeg vil på jobb. Mannen er siving, innen kjemi, og går med jobbuniform. Svigerinnen er siving, gikk indøk, og må gå i type drakter og "finklær" på jobb...

Så du må nok heller spørre etter bransje heller enn tittel på vitnemålet. Du ville vel ikle sagt at de med master har samme yrke.

Du lærte deg ikke å lese på kybernetikkstudiet tydeligvis... jeg skrev "hva slags bransje er selskapet deres i", da jeg utmerket godt vet at det er en tittel, og ikke én fagrettning. Jeg skrev yrke i starten nettopp for å få med meg hele hurven av retninger, jeg gidder da ikke å liste opp alle typene ingeniør som finnes. Det er vel heller ikke uvanlig at det er flere forskjellige siv.inger. i samme selskap...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lærte deg ikke å lese på kybernetikkstudiet tydeligvis... jeg skrev "hva slags bransje er selskapet deres i", da jeg utmerket godt vet at det er en tittel, og ikke én fagrettning. Jeg skrev yrke i starten nettopp for å få med meg hele hurven av retninger, jeg gidder da ikke å liste opp alle typene ingeniør som finnes. Det er vel heller ikke uvanlig at det er flere forskjellige siv.inger. i samme selskap...

Jeg så du skrev bransje, ja, men du skrev altså at siving var et yrke. Lege er et yrke, mastergrad er det ikke... 

Det er meningsløst å spørre om kleskode for sivinger og bransjer. Hvorfor spør du ikke for din spesifikke spesialisering? 

Skrevet

Om du jobber som konsulent går det alt fra casual til business formal avhengig av om du er IT utvikler (ofte casual), rådgivende ingeniører osv bruker gjerne business casual (bukse + skjorte evt med genser), er du management konsulent blir det fort mye dress, i alle tilfeller tilpasser man seg kundens kleskode.

I akademia står du helt fritt, professorer og stipendiater går i alt fra pent tøy med dressbukse og skjorte/jakke til hullete bukse og t-skjorte.

I industrien står du stort sett veldig fritt, da man ofte må på med arbeidstøy/oppholde seg i områder hvor det er skittent. Det samme gjelder ingeniører i byggebransjen, men fortsatt gjelder prinsippet at skal du ut til kunde tilpasser du deg deres bekledning.

Begynner du i bank som en del ingeniører gjør nå til dags, evt andre selskap innen finanssektoren må du medregne business casual på kontoret minst og ofte full dress når en skal utenfor kontoret.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, KapteinJ skrev:

Om du jobber som konsulent går det alt fra casual til business formal avhengig av om du er IT utvikler (ofte casual), rådgivende ingeniører osv bruker gjerne business casual (bukse + skjorte evt med genser), er du management konsulent blir det fort mye dress, i alle tilfeller tilpasser man seg kundens kleskode.

I akademia står du helt fritt, professorer og stipendiater går i alt fra pent tøy med dressbukse og skjorte/jakke til hullete bukse og t-skjorte.

I industrien står du stort sett veldig fritt, da man ofte må på med arbeidstøy/oppholde seg i områder hvor det er skittent. Det samme gjelder ingeniører i byggebransjen, men fortsatt gjelder prinsippet at skal du ut til kunde tilpasser du deg deres bekledning.

Begynner du i bank som en del ingeniører gjør nå til dags, evt andre selskap innen finanssektoren må du medregne business casual på kontoret minst og ofte full dress når en skal utenfor kontoret.

Imponert over at du klarer være saklig overfor helt håpløse sp.mål. Kudos til deg.

Anonymkode: dffaf...7f1

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Imponert over at du klarer være saklig overfor helt håpløse sp.mål. Kudos til deg.

Anonymkode: dffaf...7f1

Hvordan i alle dager er dette et håpløst spørsmål?

Det er ikke så lett å vite, som student, hvordan kleskoden er på de mange bedrifter og bransjer det er mulig å havne i. Derfor stilte jeg et spørsmål som jeg håpte ville dekke flest mulig arbeidsplasser. At noen henger seg opp i at "sivilingeniør" ikke er et yrke men en tittel er ikke mitt problem, jeg utdypet spørsmålet såpass at det burde være soleklart hva jeg mente. KapteinJ svarte akkurat slik jeg hadde håpet på; med eksempler fra forskjellige sektorer. Om dette er for vanskelig for deg å forstå så får vi håpe du gjør en bedre jobb som ingeniør enn på dette forumet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så du skrev bransje, ja, men du skrev altså at siving var et yrke. Lege er et yrke, mastergrad er det ikke... 

Det er meningsløst å spørre om kleskode for sivinger og bransjer. Hvorfor spør du ikke for din spesifikke spesialisering? 

Hvorfor er det meningsløst? KapteinJ klarte utmerket godt å svare på det jeg spurte om. Du derimot henger deg opp i formuleringen av spørsmålet... Dessuten er "lege" nesten like intetsigende som "sivilingeniør" - det er et utall spesialiseringer innenfor legeyrket. Ikke alle sitter og skriver ut piller på kontoret. Uansett, tviler på at du har noe relevant å bidra med, så du kan bare gå stille videre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i konsulentbransjen, er en forventning om at man kler seg fint. Fine sko, bukse og skjorte for menn. Fine sko, bukse / skjørt, skjorte / bluse for damer.

Anonymkode: b581b...582

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

M35. Siv. ing. Elektronikk. Arbeidsklær som det går ann å bruke ute stort sett. Turtøy som er vindtette og varmt undertøy under.

Dager med mye møter og kundekontakt. Så er jeg litt finere i tøyet. Men ikke overpyntet.

Gjerne skjorte og jeans.

Anonymkode: 9060e...2a0

AnonymBruker
Skrevet

I de litt konservative bransjene (konsulentbransjen er en av dem) så er arbeidsantrekket klassisk, pent. Det gjelder også dersom du representerer sluttkunden.

Jeg har jobbet mesteparten av mitt profesjonelle liv innen en på mange måter konservativ bransje og kjenner det miljøet godt fra alle sider av bordet. I dag jobber jeg i en kommunal etat og har ren uniform og nypussede sko som mitt daglige arbeidsantrekk.

Anonymkode: 67dae...827

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i industrien. 

Kleskode er ullundertøy, ullsokker, arbeidsklær (bukse og jakke), hjelm og vernesko. 

Anonymkode: 9f21f...51d

AnonymBruker
Skrevet

Som utvikler: rutete sportsskjorte.

Anonymkode: 1e07c...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...