AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 Boligen vi bor i er for liten for familien vår og vi planlegger derfor å flytte om noen år. Vi har ingen konkrete planer ennå, men tenker i utgangspunktet ca. 5 år. Eldste har igjen 2 år i barnehagen og hver gang vi nevner for noen at vi på sikt ser for oss å flytte så sier alle: "Da må dere flytte før NN begynner på skolen." Er dette den gjengse oppfatningen? At man må unngå å bytte skole, men bytte av barnehage er uproblematisk? Vi vet ikke hvor vi skal flytte, ikke en gang om vi blir boende i kommunen vi bor i nå, men jeg har egentlig aldri sett på det som noen stor utfordring at barna muligens må bytte skole. Tar jeg feil? Anonymkode: ff337...ebd
FlyBabe Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Det kan være variasjoner i "pensum" og metode, og barnet kan bli forvirret over dette. Det å skulle skifte skole og vennekrets krever en del mentalt av barnet, og det kan ta fokus vekk i fra det barnet skal lære, noe som igjen kan føre til hull i kunnskapen. Jeg vil tro det er vanskeligere å få innpass/nye venner til eldre man blir også. Da har det sosiale fått satt seg i klassen før man kommer inn. Legg merke til at jeg skriver KAN. Jeg ville unngått å skifte skole på barnet om jeg kunne velge. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #3 Skrevet 22. juli 2019 Vi skal flytte nå før eldste begynner på skole, vil heller det enn at han skal måtte bytte skole ja. Vennskap blir gjerne viktigere når de begynner på skolen, og det kan være vanskelig å begynne som den nye eleven når alle andre i klassen kjenner hverandre fra start. Anonymkode: 9b827...37e 2
GammelKaktus Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Må man så må man, men jeg hadde ikke gjort det. Jeg ville ha flyttet før han begynte på skolen. 3
Frøya5 Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 Jenta mi har byttet barnehage 4 ganger på fem år, fra Vestlandet/Østlandet/Det store utland/Østlandet og storesøsken har tilsvarende byttet skoler pga foreldres jobb. Og det har gått kjempefint, spesielt her i Norge. Det store utland hadde en annen tilnærming, og var nok veldig godt vant med gjennomtrekk. Skolene på Østlandet har vært utrolig flinke til å ta vare på barna mine som nye elever (som i tillegg snakker en helt annen dialekt enn østlandsk, for å si det sånn 😄). Mitt tips til deg er: hvis du har mulighet, flytt våren før skolen begynner slik at barnet har mulighet til å knytte vennskapsbånd i barnehagen. Det er en gave til barnet. Hvis det ikke er mulig, prøv å time (1.-4.klasse) flyttingen slik at barnet kan begynne på SFO når den åpner i august. Da vil barnet få mulighet til å bli litt kjent med omgivelsene/voksne/barna før skolen starter. Lykke til med eventuell flytting. Det kan fort gå godt 😊 2
Ulrikke Skrevet 22. juli 2019 #6 Skrevet 22. juli 2019 Jeg ville unngått det om jeg kunne! Barna blir eldre, vennskap etableres på en annen måte. Vi har hatt lyst til å flytte flere ganger, men har latt det være pga dette. Må man så må man, og for noen kan det sikkert være flytting til det bedre, men dette vet man ikke på forhånd, og så lenge barnet trives, har venner og fungerer, så hadde jeg kviet meg veldig for å rykke barnet opp og plassere det i noe nytt når det har begynt på skolen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #7 Skrevet 22. juli 2019 Vi valgte å flytte før fordi vi visste at vi ikke kom til å bli boende, men hadde vi ikke gjort det da, så hadde vi byttet skole til slutt. Anonymkode: 1e820...3d0
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #8 Skrevet 22. juli 2019 Jeg ville unngått begge deler jeg. Har to barn selv. Bedre å starte på skole i nytt område til førsteklasse spør du meg. 👍🏻 Anonymkode: 7cf45...7b1
Belima Skrevet 22. juli 2019 #9 Skrevet 22. juli 2019 1 time siden, Frøya5 skrev: Jenta mi har byttet barnehage 4 ganger på fem år, fra Vestlandet/Østlandet/Det store utland/Østlandet og storesøsken har tilsvarende byttet skoler pga foreldres jobb. Og det har gått kjempefint, spesielt her i Norge. Det store utland hadde en annen tilnærming, og var nok veldig godt vant med gjennomtrekk. Skolene på Østlandet har vært utrolig flinke til å ta vare på barna mine som nye elever (som i tillegg snakker en helt annen dialekt enn østlandsk, for å si det sånn 😄). Mitt tips til deg er: hvis du har mulighet, flytt våren før skolen begynner slik at barnet har mulighet til å knytte vennskapsbånd i barnehagen. Det er en gave til barnet. Hvis det ikke er mulig, prøv å time (1.-4.klasse) flyttingen slik at barnet kan begynne på SFO når den åpner i august. Da vil barnet få mulighet til å bli litt kjent med omgivelsene/voksne/barna før skolen starter. Lykke til med eventuell flytting. Det kan fort gå godt 😊 En venninne av meg hadde en far som jobbet i militæret og av den grunn flyttet de ofte, alt for ofte sier hun. Det gikk greit med henne i barndommen, men som stor fikk hun flere problemer. Ingen barndomsvenner, rakk aldri å knytte bånd til noen, fikk ikke venner i ungdomstiden og sliter som voksen pga dårlig nettverk. Sliter psysisk i dag som godt voksen. Så å flytte ofte er ikke bra for noen sier hun.
Frøya5 Skrevet 22. juli 2019 #10 Skrevet 22. juli 2019 1 time siden, Frøya5 skrev: Jenta mi har byttet barnehage 4 ganger på fem år, fra Vestlandet/Østlandet/Det store utland/Østlandet og storesøsken har tilsvarende byttet skoler pga foreldres jobb. Og det har gått kjempefint, spesielt her i Norge. Det store utland hadde en annen tilnærming, og var nok veldig godt vant med gjennomtrekk. Skolene på Østlandet har vært utrolig flinke til å ta vare på barna mine som nye elever (som i tillegg snakker en helt annen dialekt enn østlandsk, for å si det sånn 😄). Mitt tips til deg er: hvis du har mulighet, flytt våren før skolen begynner slik at barnet har mulighet til å knytte vennskapsbånd i barnehagen. Det er en gave til barnet. Hvis det ikke er mulig, prøv å time (1.-4.klasse) flyttingen slik at barnet kan begynne på SFO når den åpner i august. Da vil barnet få mulighet til å bli litt kjent med omgivelsene/voksne/barna før skolen starter. Lykke til med eventuell flytting. Det kan fort gå godt 😊 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville unngått begge deler jeg. Har to barn selv. Bedre å starte på skole i nytt område til førsteklasse spør du meg. 👍🏻 Anonymkode: 7cf45...7b1 Siterer meg selv og AB. Vi flyttet til Østlandet i juleferien uten nettverk og var veldig spente på hvordan skole/bhage skulle ta i mot våre håpefulle. Det gikk bedre enn vi noen gang kunne forvente. Skolen hadde forberedt klassen på at det kom nye elever etter jul og «hvordan skulle du ønske at du ble mottatt i en ny klasse etter jul?» Flying start for mine barn 😊 En annen ting som jeg vil anbefale, er så klart å snakke med rektor og forklare situasjonen. Det setter administrasjonen stort sett pris på 😊 Til AB, av og til kan ikke situasjoner unngås. Jeg og min partner tar avgjørelsene til det beste for familien. Barna får ikke bestemme denne type avgjørelser. 1
Frøya5 Skrevet 22. juli 2019 #11 Skrevet 22. juli 2019 27 minutter siden, Belima skrev: En venninne av meg hadde en far som jobbet i militæret og av den grunn flyttet de ofte, alt for ofte sier hun. Det gikk greit med henne i barndommen, men som stor fikk hun flere problemer. Ingen barndomsvenner, rakk aldri å knytte bånd til noen, fikk ikke venner i ungdomstiden og sliter som voksen pga dårlig nettverk. Sliter psysisk i dag som godt voksen. Så å flytte ofte er ikke bra for noen sier hun. Uff, det var leit å høre. Military brats, som de så slemt kalles, har dessverre det sannsynligvis verre enn andre expat brats ❤️
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #12 Skrevet 22. juli 2019 Jeg måtte bytte skole fra barneskolen til ungdomsskole. Var helt jævlig. Vegret meg veldig sommeren til ny skole. Mistet alle vennene mine fra barneskolen hvor jeg ikke kunne ha trivdes bedre. Var dårlig miljø på ungdomsskolen jeg begynte på. Kom ikke inn i miljøet, og ville bare tilbake. Har satt noen arr i sjelen. Sosialr var det de værste årene i mitt liv. Syns derfor ikke man skal ta lett på å flytte på barn. Kunne ønske de aldri hadde revet meg vekk fra barneskolen min. Jeg elsket å være der. Anonymkode: 47ffb...5d5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #13 Skrevet 22. juli 2019 Jeg hadde gått på 4 skoler innen jeg gikk ut av barneskolen, flyttet før jeg gikk på ungdomsskolen og igjen før vgs. Var i tillegg på utveksling, og flyttet igjen når jeg skulle på universitet. Skolemessig har jeg kommet OK ut av det, og sosialt - veldig godt. Kjenner folk over hele byen og nabobyen. Klarte alltid å bli populær i klassen. Mye grunnet store pupper og langt blondt hår Var nylig på fest med en klasse jeg kun var del av i ett år på barneskolen - det er for øvrig 15 år siden jeg gikk der. Kommer nok veldig anpå personligheten til barnet med andre ord. Samtidig så lurer jeg på hvordan jeg hadde vært om jeg hadde gått på samme skole, og hatt samme vennekrets «hele livet.» 🙂 kanskje jeg hadde vært en helt annen person? 😄 Anonymkode: f9c9b...61f 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #14 Skrevet 22. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte bytte skole fra barneskolen til ungdomsskole. Var helt jævlig. Vegret meg veldig sommeren til ny skole. Mistet alle vennene mine fra barneskolen hvor jeg ikke kunne ha trivdes bedre. Var dårlig miljø på ungdomsskolen jeg begynte på. Kom ikke inn i miljøet, og ville bare tilbake. Har satt noen arr i sjelen. Sosialr var det de værste årene i mitt liv. Syns derfor ikke man skal ta lett på å flytte på barn. Kunne ønske de aldri hadde revet meg vekk fra barneskolen min. Jeg elsket å være der. Anonymkode: 47ffb...5d5 De fleste må vel bytte fra barneskole til ungdomsskole? 🙂 Anonymkode: f9c9b...61f 2
Frøya5 Skrevet 22. juli 2019 #15 Skrevet 22. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte bytte skole fra barneskolen til ungdomsskole. Var helt jævlig. Vegret meg veldig sommeren til ny skole. Mistet alle vennene mine fra barneskolen hvor jeg ikke kunne ha trivdes bedre. Var dårlig miljø på ungdomsskolen jeg begynte på. Kom ikke inn i miljøet, og ville bare tilbake. Har satt noen arr i sjelen. Sosialr var det de værste årene i mitt liv. Syns derfor ikke man skal ta lett på å flytte på barn. Kunne ønske de aldri hadde revet meg vekk fra barneskolen min. Jeg elsket å være der. Anonymkode: 47ffb...5d5 Hvorfor måtte du flytte? Var det ingen voksenpersoner som så deg og kunne hjelpe deg i overgangen? Beklager alle spm, men flyttet du langt avgårde siden du mistet alle vennene dine?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #16 Skrevet 22. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste må vel bytte fra barneskole til ungdomsskole? 🙂 Anonymkode: f9c9b...61f Men da begynner de på ny skole med klassen sin? Sånn var det der jeg begynte hvertfall. Var de som gikk på skolen fra for på barneskolen, og de som kom fra skole i nærheten uten ungdomsskole, så det blir ikke sammenlignbart som å komme alene utenfra. Anonymkode: 47ffb...5d5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #17 Skrevet 22. juli 2019 9 minutter siden, Frøya5 skrev: Hvorfor måtte du flytte? Var det ingen voksenpersoner som så deg og kunne hjelpe deg i overgangen? Beklager alle spm, men flyttet du langt avgårde siden du mistet alle vennene dine? Nei, det var ingen som gjorde noe for miljøet. Lærerne der var ikke fokusert på trivsel slik jeg var vant med fra barneskolen min. Nei, ikke langt. Vi holdt kontakten litt, men ble vanskelig for meg å prøve å være like mye med når jeg ikke så de hver dag. Anonymkode: 47ffb...5d5 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #18 Skrevet 22. juli 2019 Vi flyttet da vår eldste var ferdig med første klasse. Det var ikke sånn vi hadde tenkt det, men det var uunngåelig, og hun måtte derfor bytte skole. Det gikk veldig fint, men jeg skulle jo allikevel ønske vi hadde unngått det. Det var stor forskjell på de to skolene og når jeg tenker tilbake, tror jeg kanskje hun brukte lenger tid på å finne seg til rette enn det vi tenkte den gangen. Hun er imidlertid ei jente som bruker tid på overganger, så andre barn takler det kanskje raskere. Men alt i alt gikk det fint og hun har også med seg noen veldig fine erfaringer med å ha gått på to ulike skolen. Bytte av barnehage har vært helt uproblematisk (byttet barnehage for de yngste sa vi flyttet). Om man har mulighet, ville jeg forsøkt å flytte sånn at man kanskje får med seg f.x det siste året i bhg på det nye stedet iom at mange barnehager har et nært samarbeid med nærskolen året for skolestart. Men alt går jo ikke alltid som man planlegger, og alt blir ikke alltid ideelt. Da er det jo greit å ha i bakhodet at det meste faktisk går bra selv om det ikke er helt perfekt. Anonymkode: 1332c...18b 1
Frøya5 Skrevet 22. juli 2019 #19 Skrevet 22. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gått på 4 skoler innen jeg gikk ut av barneskolen, flyttet før jeg gikk på ungdomsskolen og igjen før vgs. Var i tillegg på utveksling, og flyttet igjen når jeg skulle på universitet. Skolemessig har jeg kommet OK ut av det, og sosialt - veldig godt. Kjenner folk over hele byen og nabobyen. Klarte alltid å bli populær i klassen. Mye grunnet store pupper og langt blondt hår Var nylig på fest med en klasse jeg kun var del av i ett år på barneskolen - det er for øvrig 15 år siden jeg gikk der. Kommer nok veldig anpå personligheten til barnet med andre ord. Samtidig så lurer jeg på hvordan jeg hadde vært om jeg hadde gått på samme skole, og hatt samme vennekrets «hele livet.» 🙂 kanskje jeg hadde vært en helt annen person? 😄 Anonymkode: f9c9b...61f Kanskje du rett og slett har plukket opp en del erfaringer på din vei og det at du er sosialt intelligent ikke avhenger av blondt hår og store pupper? Det er i allefall det jeg sier til meg selv og prøver å lære min datter. Ikke undervurder evnen til å fortelle en god historie fra et levd liv ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #20 Skrevet 22. juli 2019 Jeg byttet skole i 2 klasse og igjen i 3 klasse. Absolutt ikke optimalt. Morsomt var det ikke, men det gikk jo. Jeg har ikke noen traumer akkurat. Jeg fikk kjapt venner, men veldig kjedelig å forlate dem. Anonymkode: a77f6...300 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå