Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #21 Del Skrevet 10. mai 2005 Husker jeg ble tatt ut en uke for å dra til syden i 4. klasse. har ikke akkurat hemmet utdannelsen min nevneverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 10. mai 2005 #22 Del Skrevet 10. mai 2005 Du vet jo aldri: Tenk hva det KUNNE ha blitt av deg om du hadde holdt deg hjemme!!! Faktisk tror jeg ungene har godt av å bli tatt med til andre land, oppleve andre kulturer, handle med annen valuta, trene på å lære og snakke andre språk, og ikke minst på å få en solid ferie sammen med sine nærmeste! Hva som skulle være så forkastelig med å gi barna slike verdifulle opplevelser og minner, det skjønner jeg bare ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 10. mai 2005 #23 Del Skrevet 10. mai 2005 Men jeg har jo hørt lærere si at det ofte er de samme familiene hvert år; noen ganger 2 ganger i året også, hvert eneste år. Og det synes jeg ikke er helt rikitg. Men en gang i blant ser jeg null problem med. Møtte en gang en dame med gutt på 10 år på en hoppepåtur, de hadde ikke søkt engang, bare dratt "ellers så fikk vi jo ikke den billige turen". Det synes jeg kanskej var litt merkelig å gjøre, synes man bør søke først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 10. mai 2005 #24 Del Skrevet 10. mai 2005 Faktisk tror jeg ungene har godt av å bli tatt med til andre land, oppleve andre kulturer, handle med annen valuta, trene på å lære og snakke andre språk, og ikke minst på å få en solid ferie sammen med sine nærmeste! Hva som skulle være så forkastelig med å gi barna slike verdifulle opplevelser og minner, det skjønner jeg bare ikke! Men hvorfor kan ikke det gjøres i ferien? Barna har mange uker ferie i løpet av et år, så det bør være mulig å legge ferien til skoleferien. Jeg tror de aller fleste gjør det for å spare penger, og det blir mer og mer vanlig å ta fri fra skolen. Jeg er for meg et scenario der f. eks 20 av 30 barn i en klasse tar seg fri 1-2 uker i løpet av skoleåret. Det hadde blitt kaotisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 10. mai 2005 #25 Del Skrevet 10. mai 2005 Men hvorfor kan ikke det gjøres i ferien? Barna har mange uker ferie i løpet av et år, så det bør være mulig å legge ferien til skoleferien. Jeg kan ikke svare for andre, bare for meg og min familie! Vi har valgt å dra til syden om vinteren, for om sommeren nyter vi båtliv hjemme og tar aldri fri utenom vanlig skoleferie. Og som allerede nevnt, vi har ikke akkurat spart penger; vi har hatt leilighet i syden, og totalt sett har reise og opphold kostet oss rundt 50.000 hver gang. Vi anser dette som noe vi har unnet oss selv og ungene midt på mørke vinteren! Når vi har reist til Gran Canaria i februar/mars har det vært godt å få 2 uker sammenhengende ferie, da 1 uke er litt lite når man reiser med 3 barn. Men i og med at ungene har hatt vinterferie, er det bare en uke vi har bedt dem fri i løpet av hele skoleåret. Ettersom jeg vet at lærerne heller ikke har fått noe ekstraarbeid pga. dette, kan jeg heller ikke si at dette er noe jeg har dårlig samvittighet for. Tvert i mot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også gjest Skrevet 10. mai 2005 #26 Del Skrevet 10. mai 2005 Hvorfor i alle dager må du gå ut og angripe innlegget bare fordi det er skrevet av en gjest? Hvorfor blir det mindre verdt da? Vi er vel like mye mennesker som dere andre, bortsett fra at vi tydeligvis er mindreverdige og uønskede i dette forumet... Og siden du har svart, så finner du det tydeligvis ikke knekkende likegyldig likevel da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 10. mai 2005 #27 Del Skrevet 10. mai 2005 Noen har ikke råd til å reise til Syden i høysesongen, og velger å reise i lavsesong, og dermed ta ut barna fra skolen. Om man ikke gjør dette hvert år, men kanskje bare en gang, kan jeg ikke se noe galt med det, selv om det er for å spare penger. Skjønner ikke at det skal være om å gjøre å ikke gjøre dette for å spare penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 11. mai 2005 #28 Del Skrevet 11. mai 2005 Noen her får det nesten til å høres ut som om man må en tur til syden i løpet av året. Men det er ikke alle som har råd til å dra, hverken i lavsesong eller høysesong. Og noen er så "pliktoppfyllende" at de legger ferieturene til ferietiden. Vi har alltid jobbet når andre har hatt vinter- og påske-ferie (det er den mest hektiske tiden for oss), og man kunne godt tenkt seg å tatt en ferie før/etter dette. Men det har aldri fallt meg inn i halvsøvne engang å ta barna ut av skolen for å gjennomføre det! Det er nå min mening, og nå får jeg sikkert mye pepper... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 12. mai 2005 #29 Del Skrevet 12. mai 2005 Jeg er enig med deg jeg Ugla. Og jeg skal vedde på at jeg hadde fått sterke reaksjoner fra foreldrene dersom jeg som lærer hadde tatt meg fri en uke midt i skoleåret for å reise til syden. Vi lærere har jo sååå lang ferie, så det kan jo ikke være nødvendig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå