Dina Skrevet 7. mai 2005 #1 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har bestemt meg for å reise til Spania med mine to barn første uken i juni. Dette er jo før skolens sommerferie starter, så jeg må søke om fri! Ja, jeg vet mange av dere er imot å ta barna ut av skolen for ferie, men for oss var det bare det da det passet, samt at vi snakker om barn på barneskolen... Skjønner at det er verre når de er eldre! Men; spørsmålet er altså, hva skriver jeg i et sånt brev??? :klø: "Kan xxx få fri i uke x, da vi skal på ferie"???? Håper noen kan gi meg et tips!
Octavia Skrevet 7. mai 2005 #2 Skrevet 7. mai 2005 Du trenger vel strengt tatt ikke å skrive et formelt brev om dette, det holder å skrive en liten forespørsel i meldingsboken. Lærer tar så meldingsboken med til rektor som godkjenner. Slik gjør vi det i allefall på min skole.
Dina Skrevet 7. mai 2005 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2005 Er det virkelig så enkelt Octavia? :klø: Trodde man måtte skrive formelt brev, men om en forespørsel i meldeboka er nok, så er jo det supert da! Men; hva skriver jeg? At de skal ha fri, eller spør om de kan ta fri? Turen er jo kjøpt og betalt, så reise skal vi uansett....!!!!
Gjest Violetta Skrevet 7. mai 2005 #4 Skrevet 7. mai 2005 Det er en søknad, så det rette er vel å spørre om de kan ta fri. På skolen vår er det eget søknadsskjema for slikt.
Mrs. K Skrevet 8. mai 2005 #5 Skrevet 8. mai 2005 Vi har aldri spurt om de kan ta fri, vi har gitt beskjedd om at de blir fraværende så og så lenge og bedt klassestyrer om å lage en liten liste over evt. lekser barna bør se på (litt ekstra matte og litt norsk). Vi har barna på 2 forskjellige skoler. Den ene skole har før nektet andres barn fri, så da det ble aktuellt for oss å skulle ta barna ut, bestemte vi oss for ikke å spørre om lov, men å si ifra :-) Det funket som bare det. Jeg husker at flere foreldre ble overrasket over det, men nå er det mange så tar seg sydenstur midt i skoleåret. God ferie! Hilsen Trille
Ottine Skrevet 8. mai 2005 #7 Skrevet 8. mai 2005 Du skal søke om å få fri. Skolen skal ha et eget skjema for slik. Du plikter å følge opp med lekser under fraværet.
Gjest Madeline Skrevet 8. mai 2005 #8 Skrevet 8. mai 2005 Du må søke. Det finnes eget søknadsskjema for dette. Læreren har kun lov å godkjenne at barnet får fri en dag. Utover dette må det søkes.
Gjest Formosiss Skrevet 8. mai 2005 #9 Skrevet 8. mai 2005 Jeg husker at mamma måte søke for meg når jeg skulle være borte i 14 dager (Florida-tur).
LilleBille Skrevet 8. mai 2005 #10 Skrevet 8. mai 2005 Her har det hvertfall vært sånn at lærer kan gi inntil to dager - rektor kan gi inntill fem - og utover det må det søkes skolestyret. Noen skoler har jo også forsøk med "fleksibel" ferie - så barna kan ta ut høst og vinterferien når det passer familien. Ellers synes jeg det blir feil å forvente at lærere skal ha ekstraarbeidet med å lage egne lister/arbeidsoppgaver fordi noen velger å ta ferien andre tider enn vanlig skoleferie. Her har de forøvrig blitt mye mer restiriktive med å innvilge ferier - da dette med at foreldrene velger å ta ferie når det "passer" dem - helt uavhengig av skoleferie og fordi det da er "mye billigere" å reise - har tatt helt "overhånd". Ingen kan riktignok nekte deg å ta barnet ut fra skolen - så evt. er det jo bare å skrive en melding at barnet har vært borte.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2005 #11 Skrevet 8. mai 2005 Da jeg var liten jobbet foreldrene mine alltid i skoleferier o.l., så det var vanskelig å avvikle ferie. Derfor, når anledningen bød seg, søkte de om at jeg kunne få fri, og begrunnet det med at det var vanskelig å ta seg fri ellers. Frøken (nå heter det vel så fancy "kontaktlærer" - holdt forøvrig på å dø da jeg så arket om "skole/hjem"-samtale, ikkeno konferansetime lenger nå nei) kan godkjenne så så mange dager, så er det opp til rektor. Mamma stilet alltid brevene til rektor uansett, tipper han/hun evner å sende brevet videre dersom saken må opp i et skolestyre. Ettersom du skriver at du skal på ferie med dine to barn antar jeg du er alene med barna (ihvertfall i ferien), det telles sikkert med på "pluss"-siden det også. Til sist; sikkert lurt å sende avgårde brevet i løpet av neste uke, jeg kan lite om skolestyrer, men tipper de ikke har hyppige møter
Væren Skrevet 8. mai 2005 #12 Skrevet 8. mai 2005 På vår barneskole får man et eget søknadsskjema på kontoret til sånt bruk. De har ikke vært vanskelige de to-tre gangene vi har gjort dette. På ungdomsskolen var den forrige rektoren litt strengere pga. regelverket; det var listet opp diverse grunner som var godkjente grunner for undervisningsfritak: Det kunne være hvis en eller begge foreldrene hadde problemer med å ta ut ferie i barnas skoleferie, hvis det var snakk om familiebegivenheter (eks. bryllup i utlandet) eller idrettskonkurranser arrangert i utlandet / langt borte, mm. Vi fikk altså avslag. Men da vi anket og skrev "Familien hadde trengt en ferie sammen nå" så fikk vi søknaden innvilget! Det hørtes vel ut som om vi var på sammenbruddets rand og like før skillsmisse. Men akkurat det gav jeg blanke i... Vi skulle ha ferie!!!
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #13 Skrevet 8. mai 2005 Lærer kan gi en dag fri, ellers må man søke. Skriv et brev til rektor, og si hvor dere skal, hvor lenge, og at du vil snakke med lærer for å få en plan over hva barnet skal gjøre av skolearbeid. Du har ansvar for ditt barns læring, og må selv sørge for at barnet ditt gjør lekser på ferie. (får man en lekseplan, kan man gjøre en del hjemme før man drar, og så ta det litt mer med ro på ferie. Noe skolearbeid må man likevel gjøre) God tur 8)
Mrs. K Skrevet 8. mai 2005 #14 Skrevet 8. mai 2005 Ellers synes jeg det blir feil å forvente at lærere skal ha ekstraarbeidet med å lage egne lister/arbeidsoppgaver fordi noen velger å ta ferien andre tider enn vanlig skoleferie. Vi har overhodet ikke opplevd det som noe problem. Læreren skriver jo bare hva de forventer å ha gått igjennom i den tid vi er borte. Det blir det samme som de andre barn får på ukeplanen. Læreren har bare synes at det var positivt. Hilsen Trille
LilleBille Skrevet 8. mai 2005 #15 Skrevet 8. mai 2005 Det er jo flott. Har nemlig hatt litt andre erfaringer - da enkelte lærere - som har hatt flere klasser samtidig - og som tidvis har hatt mange elever som har vært borte i "overlappende" perioder. Da er det ikke alltid like greit å ha ukeplaner klare for flere uker frem i tid - for alle klassene. Nå er det jo klart at for de fleste elever er det sjelden noe problem å bare "gå litt videre" fra der de er - og det kommer jo an på hvor lange feriene er også.
Væren Skrevet 8. mai 2005 #16 Skrevet 8. mai 2005 De gangene vi har tatt barna ut og dratt til syden, f.eks., har det vært veldig varierende hva som ble forventet. Det har vært ulike lærere på to skoler vi har hatt å forholde oss til. Noen lærere sier: "Bare regn noen sider videre i matteboka", andre gir en konkret lekseplan. Andre igjen har bare bedt barna skrive en reisedagbok fra turen.
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2005 #17 Skrevet 9. mai 2005 Det er tydeligvis forskjell fra skole til skole. Jeg har lov til å godkjenne en uke fri (5 skoledager), utover det må det søkes til rektor. Jeg ville ha spurt om fri- jeg synes i allefall det er hyggelig at foreldre ikke tar alt for gitt. Angående ekstraarbeid, så blir det faktisk en ekstra jobb å lage et eget brev og ikke minst følge opp. (Men jeg gjør det likevel!)
Gjest Dina i.i. Skrevet 9. mai 2005 #18 Skrevet 9. mai 2005 Tusen takk for mange gode svar og råd! Jeg har sendt mail til begge barnas lærere, og forespurt om fri. Jeg fikk mail tilbake fra læreren til eldstemann om at han kunne godkjenne 5 dager, og at det var ok med fri. Jeg har ikke hørt fra læreren til yngstemann enda... De går på to forskjellige skoler, så det er mulig det er ulike regler...???!!! Jeg får vente litt og se, før jeg evt. tar en telefon og sjekker!
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2005 #19 Skrevet 10. mai 2005 Synes det er en uting å ta barna ut av skolen på den måten. Det skaper ekstraarbeid både for lærere og ikke minst elevene selv, samt urolighet i resten av klassen når noen får lov til å ta fri og ut og han det moro på denne måten mens andre må være igjen å jobbe. Jeg synes eneste unntaket bør være f.eks. brullyp eller konfirmasjon i nær familie langt borte, samt selvfølgelig dødsfall og den slags. Å ta ungene ut for å dra på sydenferie før skoleferien starter fordi det er billigere eller mer praktisk da, synes jeg er forkastelig!!
Væren Skrevet 10. mai 2005 #20 Skrevet 10. mai 2005 Å ta ungene ut for å dra på sydenferie før skoleferien starter fordi det er billigere eller mer praktisk da, synes jeg er forkastelig!! For vår del har vi tatt ut barna ut av skolen en uke i forbindelse med vinterferien for å få 2 uker i syden i februar/mars. Vi har altså IKKE gjort dette for å spare penger. Tvert i mot har det kostet flesk! Ungene våre greier seg kjempefint på skolen, jeg kan heller ikke se at lærerne har hatt noe ekstra jobb pga at vi har tatt fri. Det har vært nokså "løslig" hva som har blitt forventet av ungene. Og de har vært flinke å gjøre det de skulle! Hva anonyme gjester finner forkastelig er for mitt vedkommende knekkende likegyldig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå