Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 22 år gammel og sliter veeeldig med å jobbe. Har vel hittil hatt 4 ulike jobber og har mistrivdes i alle og følt meg ubrukelig og at jeg rett og slett ikke orker. Føler meg som verdens lateste menneske, men greia er at jeg så gjerne vil?? Jeg vil jobbe, tjene penger og være en av alle andre - men jeg klarer ikke. For det første sliter jeg med ryggen min, også sliter jeg med selvtillit i tingene jeg gjør, og mest det jeg sliter med er at jeg ikke orker. Til og med å dusje er et ork for meg men jeg gjør det daglig for det, blir bare sykt sliten av det. Moren min har fibromyalgi og jeg lurer på om det er arvelig?

Jeg jobber innenfor helse, men jeg er livredd for ansvaret jeg har og vil ikke på jobb i det hele tatt. Jeg jobber også i butikk men dør i ryggen etter en vakt der. Noen tips til hva jeg kan jobbe med? Som ikke innebærer ansvaret for en annens liv og ikke er så fysisk krevende?

Anonymkode: 8da8b...833

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmeværende husmor? 

Anonymkode: ca488...dc4

• Liker 1
Gjest tullete rusk
Skrevet

Ja, for alle andre elsker å gjøre drittjobber

Vi er mennesker og ofte må vi gjøre ting vi hater og misliker. For å overleve. Om du ikke klarer jobbe med noe du misliker, så må du finne en annen utvei. Mange finner en måte å leve med en dårlig jobb på. Om du ikke klarer det må du tenke alternativt. Og ja, dette gjør at vi stiller spørsmålet om hvorfor våre foreldre fikk oss, når det å eksistere og overleve krever at vi må gi oss over og gi slipp på alt vi liker ved oss selv. Når vi blir tvunget til å ta drittjobber for å overleve. Bare fordi de hadde et egoistisk ønske om barn og ikke ofret en tanke om at barna deres ville bli bevisste mennesker som ønsket mer i livet

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 22 år gammel og sliter veeeldig med å jobbe. Har vel hittil hatt 4 ulike jobber og har mistrivdes i alle og følt meg ubrukelig og at jeg rett og slett ikke orker. Føler meg som verdens lateste menneske, men greia er at jeg så gjerne vil?? Jeg vil jobbe, tjene penger og være en av alle andre - men jeg klarer ikke. For det første sliter jeg med ryggen min, også sliter jeg med selvtillit i tingene jeg gjør, og mest det jeg sliter med er at jeg ikke orker. Til og med å dusje er et ork for meg men jeg gjør det daglig for det, blir bare sykt sliten av det. Moren min har fibromyalgi og jeg lurer på om det er arvelig?

Jeg jobber innenfor helse, men jeg er livredd for ansvaret jeg har og vil ikke på jobb i det hele tatt. Jeg jobber også i butikk men dør i ryggen etter en vakt der. Noen tips til hva jeg kan jobbe med? Som ikke innebærer ansvaret for en annens liv og ikke er så fysisk krevende?

Jeg synes du skal gå til legen å få en grundig utredning. Dersom du er tappet for energi hjelper det ikke uansett hva slags jobb du er i, derfor må det kartlegges hvorvidt dette er fysisk eller psykisk.

Anonymkode: 831fb...d5f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber også i helsevesenet, og tro meg, man får vondt i kroppen i det yrket. Ikke bare i ryggen, men armer, skuldre, beina osv. Nå er jeg midt i 50 åra og er stadig oftere sykemeldt med betennelser grunnet det tunge arbeidet. 

Jeg synes du virker lat og umotivert, og du vil finne feil og ting du ikke liker ved enhver jobb så lenge du har den holdningen din med at du ikke gidder. 

Anonymkode: d1746...a37

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg litt igjen. Har fullført en master og er i full jobb, men som deg er jeg helt utslitt av en jobb som egentlig ikke krever all verdens. Har ligget stinn på sofaen i 3 timer uten lyd og lys. Jeg burde dusje, men utsetter. Jeg skulle trene, men avlyste. 

Har akseptert at jeg trenger mye hvile. Jeg har ikke enorm kapasitet.

Kanskje du kan jobbe som sovende nattevakt? Hvis det er mennesker du blir sliten av, jobb med ting. Sikker på det er mye du kan få til. Gå til en veileder og vær ærlig. Når jeg er på det " lateste" tenker jeg ikke, jeg setter på meg en maske, biter tenner sammen og kommer meg helskinnet gjennom dagen. Da jeg var ny i jobben, tok jeg egenmelding da det var på sitt verste.

Anonymkode: 7dea2...d84

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spar mye og bli økonomisk uavhengig!

Anonymkode: 6802b...de9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også du skal få utelukket fysiske plager først og fremst, men også sjekke det psykiske. Jeg har også enorme utfordringer med selvtillitt, og jeg jobber i helse. Den kombinasjonen der er dødelig... Jeg endte opp med en diagnose hos psykologen, og jeg har måttet jobbe ekstremt hardt med meg selv det siste året for å bøte på selvtillitten. Men det har blitt bedre!:)

Anonymkode: ef34d...fe1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg litt igjen. Har fullført en master og er i full jobb, men som deg er jeg helt utslitt av en jobb som egentlig ikke krever all verdens. Har ligget stinn på sofaen i 3 timer uten lyd og lys. Jeg burde dusje, men utsetter. Jeg skulle trene, men avlyste. 

Har akseptert at jeg trenger mye hvile. Jeg har ikke enorm kapasitet.

Kanskje du kan jobbe som sovende nattevakt? Hvis det er mennesker du blir sliten av, jobb med ting. Sikker på det er mye du kan få til. Gå til en veileder og vær ærlig. Når jeg er på det " lateste" tenker jeg ikke, jeg setter på meg en maske, biter tenner sammen og kommer meg helskinnet gjennom dagen. Da jeg var ny i jobben, tok jeg egenmelding da det var på sitt verste.

Anonymkode: 7dea2...d84

Sovende nattevakt tjener en brøkdel sv våken nattevakt.

Er selv våken nattevakt, og mange tror at det er en lett jobb, noe jeg kan bekrefte at det ikke er. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater også å jobbe. Finne noe jeg trives med tror jeg ikke er mulig. Men vet du hva jeg elsker?! Opplevelser og reiser. Dette koster penger, derfor MÅ jeg jobbe. Som uføretrygdet hadde jeg ikke fått nok penger til å gjøre alle tingene jeg har lyst til. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I Norge finnes de lateste ungdommene i verden. Hvorfor? Jo, for de er for slitne til å jobbe, og da er det mye bedre å nave. Hvis man er sliten, handikappet, sliter psykisk osv i utlandet så MÅ man jobbe - hvis ikke sulter man ihjel. Jeg mener den tafatte holdningen til nordmenn i dag er nettopp NAV. Slutt å syt og kom deg på jobb, og vær stolt av jobben du utfører!

Anonymkode: 33640...f48

• Liker 13
Skrevet

Trim, riktig kosthold og tilskudd av D-vitamin. Da orker du mer, får selvtillit og mestringsfølelse 😊

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jobb er meningsløst, jeg valgte å gå ned til 50% som fast. Så jeg kunne puste og leve utenom jobben. Vil heller leve på lite enn å drepe meg i jobb.

Du er ikke lat, forstår deg godt. Dagens arbeidsliv er galskap.

Anonymkode: a5bdb...c15

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det høres litt ut som en " hva kan jeg kreve av Nav?"-tråd...

Du er 22, og hatt fire jobber. Det du sliter mest med er at du ikke orker. Orker, eller gidder? Og du skriver helt på slutten at du " ikke vil jobbe i det hele tatt".... 

Anonymkode: 99d8c...5ed

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge finnes de lateste ungdommene i verden. Hvorfor? Jo, for de er for slitne til å jobbe, og da er det mye bedre å nave. Hvis man er sliten, handikappet, sliter psykisk osv i utlandet så MÅ man jobbe - hvis ikke sulter man ihjel. Jeg mener den tafatte holdningen til nordmenn i dag er nettopp NAV. Slutt å syt og kom deg på jobb, og vær stolt av jobben du utfører!

Kan det ha noe med klimaet å gjøre ? Dette med lyse lange dager og kalde mørke vinternetter er veldig ulikt her i forhold til andre land.

Om vinteren  når det er mørkt hele tiden så vil f.eks kroppen produsere mer melantonin, dette er et søvnhormon. Kan jo kanskje forklare det litt... Men synes samfunnet går rundt på ett vis likevel?

Anonymkode: 2c5ff...2f1

• Liker 1
Gjest tullete rusk
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er lat om man stiller spørsmål ved om livet handler om å bippe matvarer eller levere post? Jeg vil heller si det er tegn på intelligens. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres litt ut som en " hva kan jeg kreve av Nav?"-tråd...

Du er 22, og hatt fire jobber. Det du sliter mest med er at du ikke orker. Orker, eller gidder? Og du skriver helt på slutten at du " ikke vil jobbe i det hele tatt".... 

Anonymkode: 99d8c...5ed

Samme tenkte jeg. Ts kom ikke med noen diagnoser, men skriver at h•n sliter med selvtilliten og at mor har fibromyalgi, og lurer på om det er arvelig. Kan virke som at det er et ønske for å bli ufør. 

Ts, eneste diagnosen du har er latskap, og du blir ikke ufør av det. 

• Liker 6
Skrevet

Hei. Du burde definitivt begynne å trene styrke hvis du ikke gjør det allerede. Tren opp musklene i hele kroppen din. Vær mer bevisst på kroppsholdningen og hva slags arbeidstilling du bruker til å utføre dine oppgaver. Jeg hadde også vondt i kroppen, da spesielt ryggen og armene. Jobber i helsevesenet, og hadde også en tung restaurant jobb. Det hjalp veldig å trene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det ha noe med klimaet å gjøre ? Dette med lyse lange dager og kalde mørke vinternetter er veldig ulikt her i forhold til andre land.

Om vinteren  når det er mørkt hele tiden så vil f.eks kroppen produsere mer melantonin, dette er et søvnhormon. Kan jo kanskje forklare det litt... Men synes samfunnet går rundt på ett vis likevel?

Anonymkode: 2c5ff...2f1

Vi har da alltid hatt mørketid her i Norge, men aldri har vel så mange vært late persilleblader som nå, så tror nok ikke du kan skylde på klimaet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvor lenge har du vært i disse jobbene? Iblant tar det lang tid, før en begynner å trives bedre med jobben. Det er vanlig å slite med å finne plassen sin og dersom en går rundt og smågruer seg for å gå på jobb, er det også vanlig å få flere «vondter». Jeg synes at det går seg til, når jeg har fått vent meg til alle de nye kollegene mine og blitt ordentlig kjent med rutinene,  hvordan folk tenker og jobber, - dette tar gjerne et par år, tilsammen.

Jeg tenker at du kanskje bør gjøre noe med selvtilliten din og selvbildet ditt og at dette kanskje er noe av det som står i veien for deg, når det gjelder jobbtrivsel. 

Husk å tren litt, dette gjør deg sterkere mot belastningsskader. 

Endret av absinthia
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...