Bianca Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 (endret) Noen her som har erfaring med å få barn nr tre når storesøsknene går på skolen? Jeg og mannen har fram til ganske nylig vært skjønt enige om at vi ikke skal ha flere barn. Våre to første har vært mer enn en håndfull for oss, og vi har opplevd å ikke ha kapasitet til flere mtp hverdagen og tidsklemma, to bleiebarn i hver sin trassalder, lite søvn osv. De er ganske tette og det ble veldig krevende, i tillegg har parforholdet slitt etter at vi fikk barn. I sommer har det imidlertid skjedd en liten snuoperasjon. Av en eller annen grunn har det skjedd noe i meg som gjør at tanken på en tredjemann begynner å bli fin og god i stedet for veldig skremmende. Mannen er også for første gang noensinne litt med på notene (de to første var nok mest mitt initiativ). Yngstemann begynner på skolen neste år, og eldstemann har allerede begynt, og ting er jo mye enklere nå. De er forholdsvis selvstendige og sover natta igjennom. Samtidig som de tidvis driver oss vanvidd med krangling, rampestreker og ekstrem viljestyrke som ofte fører til kaotiske tilstander. Men er det en ting de har til felles er det et stort ønske om en liten lillebror eller lillesøster, de er supersosiale begge to og har mye omsorg i seg. Noen som har vært i denne situasjonen og kan fortelle hvordan det gikk? Ble det et barn til eller ikke? Angrer du eller ikke (man angrer strengt talt ikke på barn, men går vel an å tenke at man ikke hadde gjort det igjen?)? Føler jeg ikke har god tid på å bestemme meg, for alderen bikker feil side av 30-åra om ikke så lenge. Men er redd for å forhaste meg også, og sitte igjen med det totale kaos og et surt parforhold... Evt noen tips om hva som er viktig å tenke på for at det skal funke så bra som mulig for alle? Endret 22. juli 2019 av Bianca
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Hei du! Jeg skjønner godt tankegangen din. Ungene begynner å bli mer håndterbare, og rutinene gjør hverdagene enklere. Jeg vurderer det samme, å få er nytt barn når minstemann på 3 begynner på skolen. Må var overtale mannen først, hehe. Jeg synes du bør kjøre på, ellers kommer du garantert til å angre. Anonymkode: 3c5a8...e0f
Lorieen Skrevet 22. juli 2019 #3 Skrevet 22. juli 2019 Mine tre er 16, 12 og 10, nå venter vi på lillebror 💙
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Ville ikke ha basert ønske ditt om en tredje på dine følelser ang. At barna deres kunne tenkt seg ett søsken, men tenker at dere kanskje kan nyte friheten dere har fått med mer selvstendige barn en stund til før dere bestemmer dere å gå tilbake til småbarns alderen igjen. Broren min er etter påklatt. 11 år yngre enn meg og 8 år yngre enn min søster. Vi har hatt veldig mye glede sammen selv med aldersforskjellen og foreldrene mine hadde en enklere kabal, men vi slet jo hodene demmes ut i ungdommen. En ting er stresset når barna trør hjemme, men de savnet nok kontrollen når vi var ungdommer og ikke ville være hjemme. Ble litt vanskeligere å følge med på oss da, men ulempen jeg mest ser at foreldrene mine hadde mer energi som unge og når ting gikk i ett så holdt dem seg gående, men ungdomstiden til min bror har vært friere og mer avslappet styrt. De orket ikke like mye. Gikk bra med broren min for det om da, men de kjente nok på at det var forskjell på ha en 14 åring når de var 34 og 37 år og en 14 åring når man var 45 og 48 😅 Anonymkode: d4ab5...680 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 Vi har tre stykk født i løpet av fem år. Utrolig fint med en liten flokk og de har mye glede av hverandre! For vår del ønsket vi ikke attpåklatt, da vi heller vil ha småbarnsfasen én gang og nyte livet når barna er større og vi fortsatt unge. Det er vanskelig å gi andre råd om de skal få barn eller ikke, for det vet dere bare selv. Men for oss har det gått veldig fint. Lykke til! Anonymkode: b6d5f...7ef
Bianca Skrevet 22. juli 2019 Forfatter #6 Skrevet 22. juli 2019 Tusen takk for alle svar 🙂 Det er uendelig mange fordeler og ulemper å komme på, og jeg må nok bruke mer tid på å la tanken modnes. Å få et barn til og begynne på «scratch» igjen er skremmende å tenke på. Samtidig ville det vært fint også, det vet jeg jo. Det har vært en sorg for meg at babytiden med nr 2 og toddlerperioden med både 1 og 2 ble så slitsom og heseblesende, rett og slett ganske ulykkelig, og at jeg i dag ville ha kunnet nyte tiden mye mer fordi de to andre er betydelig eldre. Samtidig er jeg redd for mer kaos, krangling, manglende mestringsfølelse og utmattelse. Jeg vet jeg bør nyte tiden nå som de blir eldre. Og det gjør jeg jo på et vis. Men tanken har altså begynt å gnage endå... At dette formeringsinstinktet ikke bare kan skru seg av, altså! 😂
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #7 Skrevet 22. juli 2019 Jeg fikk appåklatt når ungene var 10 og 7. Han er familiens lille maskott og det er superkoselig😍 fikk med ny mann da.. Problemet er at jeg nå ønsker nr 4. 🤣 Anonymkode: 52182...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #8 Skrevet 22. juli 2019 Jeg drømmer om nr tre og kunne veldig gjerne tenkt meg å være i permisjon samme året som eldste begynner på skolen, hvilket vil si neste år, men da begynner vi snart å få det travelt 😅 hvis ikke får det gå to år til når yngste begynner. Om dere alltid har ønsket dere tre så go for it. Mine to er og ganske tette og driver oss stadig vekk til vanvidd, men drømmer om nr tre i flokken, føler ikke familien er helt komplett enda. Her er mannen ikke helt klar for det enda, så det spørs om det blir noe av 😛 Anonymkode: f1fe2...ab0
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #9 Skrevet 22. juli 2019 5 timer siden, Lorieen skrev: Mine tre er 16, 12 og 10, nå venter vi på lillebror 💙 Med samme mann ? Anonymkode: 0f3a1...1e9
Lorieen Skrevet 23. juli 2019 #10 Skrevet 23. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Med samme mann ? Anonymkode: 0f3a1...1e9 Nei. Annen far på den i magen.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #11 Skrevet 23. juli 2019 Vi fikk nr tre når midterste skulle begynne siste året i barnehagen, og eldste begynte i 3.klasse. Vi har ikke angret, man gjør vel sjelden det eller? Vi har aldri ønsket veldig tette barn, og det er tre år mellom nr 1 og 2, og fem år mellom nr 2 og 3. Vi hadde i utgangspunktet kun tenkt to barn, og trengte litt ekstra tid på å bestemme oss for nr tre. Fordelen for oss var at det ble en veldig harmonisk babytid. De to eldste var opptatt av babyen, og var veldig lite sjalu. De kunne bidra med litt hjelp (når de ønsket det) og forstod hvor babyens grenser gikk. I tillegg var det fint for den midterste å bli hentet tidlig i barnehagen, og for den eldste var det frihet i å kunne velge selv om hun ville gå på SFO eller komme hjem rett etter skolen- uten at huset var tomt. Nå som yngste har blitt 5 år er det fordel i at de to eldste kan passe den yngste. Vi er kanskje ekstra heldig fordi våre to eldste (som er jenter) liker å passe lillebror og er veldig omsorgsfulle. Ulempene når den lille ble født var at vi «startet på nytt». Spesielt min mann syntes det var litt tungt. Jeg kom fort inn i det igjen, selv om jeg grudde meg litt til det på forhånd. Vi foreldre var 36 og 39 når yngste ble født. Det gjelder vel både det med nattevåk, men også det å få bleiebarn, stress med vogn og det å skulle ta hensyn til sovetider osv. Det ble litt til at vi delte oss i større grad enn tidligere. Ellers er nok den største ulempen at rytmen og behov er ulike for barna. Når man har skolebarn så er det mye aktiviteter, lekseoppfølging og kjøring til/fra fritidsaktiviteter. Yngstemann har vært på veldig mange svømmetreninger (som tilskuer) og er vant til å være litt «påheng». Jeg tenker det er fin trening for å lære at andre har behov også. Det har også vært en utfordring med en aktiv og høylytt 2-3 åring når de to eldste trenger leksehjelp (og mannen er på jobb fremdeles:) Vi finner likevel på aktiviteter hele familien liker, og når yngstemann er lagt så spiller vi andre eller ser film f.eks. Vi hadde valgt samme løsning igjen- for det er veldig fint å ha tre barn Anonymkode: 95b36...21f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #12 Skrevet 23. juli 2019 Her har vi en på 14 , 2 og 6 mnd. Stor aldersforskjell men vi angrer ikke. Anonymkode: 2ffcf...b12
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #13 Skrevet 23. juli 2019 Vi har to kull. De eldste er 14 og 12, de minste er 2 og 4. Det var meningen å få bare hun på 4, men vi fant ut at hun også måtte få et jevngammelt søsken. Vi fikk en til for at vi hadde lyst på det selv altså, men vi ser hvor mye glede de har av hverandre. De eldste har kommet i den alderen at småsøsken ikke er så stas lenger. Angrer ikke. Har gått veldig greit med våkennetter og det som hører med. Anonymkode: 74dae...c6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå