AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 Hei Jeg og min partner vurderer sterkt muligheten for å dra ut på reise et helt år. Vi er begge «godt voksne» (ikke lenger i 20-årene), med god økonomi og ingen barn. Vi eier egen bolig og har gode jobber, som vi med stor sannsynlighet kan få innvilget permisjon fra. Vi har reist mye, men ingen av oss har hatt et slikt backpacking-år eller studieår i utlandet, så det er nok der litt av behovet kommer fra. Sammen med en sterk reiselyst, selvfølgelig. Vi planlegger å bruke noen år på å spare opp penger, før vi leier ut leiligheten og drar avgårde. Primært tenker vi å reise i Mellom-Amerika, Sør-Amerika og Asia (India og østover). Det vi ser for oss er en slags «oppgradert» versjon av backpacking. Så ingen hostels eller sovesaler, men en varierende standard av overnatting, fra billige leiligheter til tidvis finere hoteller. Jeg ønsker å høre tips og råd fra andre som har vært på lengre reiser (trenger ikke ha vært et helt år), som har reist i områdene vi skal til, eller som bare har ideer eller råd å komme med. - Ting vi bør være oppmerksomme på før vi reiser/før vi planlegger for mye. - Erfaringer knyttet til vaksiner, forsikringer, bagasje, reiserute, etc. - Tips til ting vi bør prøve å få med oss på turen. (Helt spesielle reisemål/severdigheter) - Økonomiske innspill: var det noe som kostet mer enn du hadde beregnet? Var noe billigere? Hvordan sparte du? Økonomiske «grep» som kan lønne seg før eller underveis. Alle innspill, ideer og råd tas imot med takk. Anonymkode: 6edea...fb9 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Jeg har ikke tatt noen vaksiner, men oppholdt meg i lengre tider alle steder du nevner. Skal du ha vaksiner så følger du jo bare det om for eks reiseklinikken sier. http://reiseklinikken.net/vaksiner Tipset er å ikke flytte for mye på seg, det koster penger ofte. Jeg har reist mye med tog/biltransport rundt i verden, det er billig. Bor alltid på hotel som regel, hoster orker jeg ikke pga bråk. Dele rom liker jeg heller, enkeltrom er svindyrt på hostel ofte. Ikke planlegge for mye, da blir man låst. Kanskje du vil være et sted lenger, tenke så mye ET land har å by på. Har reist rundt i spania i nesten 6mnd selv, kunne bare fortsatt der. Det viktigste er jo å spise bra mat, ikke noe godteri/alkohol. Tenk deg godt om før du tar imot noe drikke fra andre uansett om dere er "kompiser". I dag kan man knapt stole på noen andre enn seg selv, men du kan bli overrasket hvor gjestfrie mange land er. I forhold til å være typisk norsk. Kun håndbagasje; reis med så lite som mulig, ikke ha med noen dyre ting. Holder fint med en sekk på 35-40L. Anonymkode: 9135d...afb 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #3 Skrevet 23. juli 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tatt noen vaksiner, men oppholdt meg i lengre tider alle steder du nevner. Skal du ha vaksiner så følger du jo bare det om for eks reiseklinikken sier. http://reiseklinikken.net/vaksiner Tipset er å ikke flytte for mye på seg, det koster penger ofte. Jeg har reist mye med tog/biltransport rundt i verden, det er billig. Bor alltid på hotel som regel, hoster orker jeg ikke pga bråk. Dele rom liker jeg heller, enkeltrom er svindyrt på hostel ofte. Ikke planlegge for mye, da blir man låst. Kanskje du vil være et sted lenger, tenke så mye ET land har å by på. Har reist rundt i spania i nesten 6mnd selv, kunne bare fortsatt der. Det viktigste er jo å spise bra mat, ikke noe godteri/alkohol. Tenk deg godt om før du tar imot noe drikke fra andre uansett om dere er "kompiser". I dag kan man knapt stole på noen andre enn seg selv, men du kan bli overrasket hvor gjestfrie mange land er. I forhold til å være typisk norsk. Kun håndbagasje; reis med så lite som mulig, ikke ha med noen dyre ting. Holder fint med en sekk på 35-40L. Anonymkode: 9135d...afb Tusen takk for mange gode tips. 😊 Dette med å ikke planlegge for mye, og ikke legge opp til for mye reising er et råd jeg har lest mange steder, så det er nok viktig. Har du noen tanker om hva slags transportmiddel som er greiest å bruke for å krysse landegrenser i de forskjellige områdene? Er det buss som gjelder i mellom-amerika for eksempel? Noen steder er det jo gode toglinjer (som f.eks. i Europa, hvis vi skulle reist der), men det kan virke litt begrenset med tog, særlig i sør/mellom-amerika. Hører gjerne litt råd om hvordan det er best å ta seg rundt/fra land til land. Anonymkode: 6edea...fb9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #4 Skrevet 24. juli 2019 Har reist mye i Asia og variert mellom hostel og bungalow/homestay. Har merket at mange steder er det billigere/ca likt å splitte en bungalow eller et dobbeltrom på to stykker, enn å bo på hostell. Du finner masse på booking.com og etterhvert som dere bestiller mye rom vil dere også kunne få en del rabatter. AirBNB er også supert å bruke i Asia! Du kan bo ganske fint for en rimelig pris i Sør-Øst Asia i hvertfall. Har også bodd på fine enkeltrom på rolige hosteller, så ville absolutt ikke utelukket det. Bruk hostelworld.com så kan du sjekke om hostellet er et typisk "party hostel" eller om det passer for mer rolige voksne. Om dere er ute etter å spare litt penger er det også en del hostell som tilbyr rom + mat i bytte mot at du hjelper til i resepsjon eller med rydding osv. I Asia er det enklest med buss eller tog for å reise rundt i de forskjellige landende. Thailand, Malaysia, Cambodia, Vietnam og Laos har busser som forbinder alle disse landene. Det er supert å ta f.eks en overnight bus fra land til land, da de er lagt opp til at du kan sove på dem. De har liksom "seng" til hver person. Vær obs på at i noen land får du kortere tourist-visa når du ankommer landet i buss. Air Asia har også rimelige billetter rundt i Asia om dere vil fly. Min erfaring med sør øst asia er i hvertfall at det avr mye billigere enn forventet. Brukte overraskende lite penger, og jeg var der i rundt 8 mnd. Vil si at det lureste er å unngå "vestlige" restauranter, og holde seg til lokal mat og streetfood. Jeg treated myself til litt mer fancy mat en gang i blant når jeg ble dritt lei av asiatisk mat, men det var definitivt MYE dyrere å spise typisk vestlig mat på finere cafeer osv. Med det sagt så er det jo selvfølgelig mye billigere enn hjemme i Norge, men fremdeles litt dyrt for en backpacker som jeg var da. En annen ting som kan være lurt er å se på diverse "utflukter" og se om dere klarer å komme dere dit på egenhånd. Krever litt research, men er mye billigere å leie en scooter for å gå å se på en foss eller templer, enn å leie en sjåfør og en guide. Som noen har nevnt, ikke planlegg for mye. Er så kjipt om dere blir helt forelska i ett sted så skal dere reise om to dager. Det er alltid rom ledig og buss osv, så ikke stress. Bare tilbring så mye tid som dere ønsker ett sted om dere liker det. Jeg var 4 uker i strekk på en bitteliten øy i Malaysia fordi jeg likte meg så godt, og hadde i utgangspunktet bare tenkt å være der i fem dager. Ikke pakk for mye bagasje heller, er så mye lettere å reise rundt med en liten sekk. Anonymkode: 8e301...529 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #5 Skrevet 24. juli 2019 Et alternativ til busser er minibusser, spesielt i mellomamerika hadde jeg god erfaring med de. De er som regel litt dyrere men bedre komfort og mer personlig service og enklere å komme i kontakt med de som reiser samtidig. Bussturer gir en fantastisk mulighet til å få tips fra andre reisende. Kjøp helårs reiseforsikring. Jeg er snart 40 år og har "backpacket" siden begynnelsen av 2000-tallet. De siste åren er det mange flere eldre som bor på hostel, og det går at finne rolige hostel hvis man ikke nødvendig må bo oppi partydistrikt. Men homestay, AirBnb, bungalows osv er å foredra. Planlegging av reiseruten er nødvendig så det ikke blir masse unødvendig transport innad i et land. For eksempel, Thailand. Hvis dere vil til sør- thaliand og norre delene, så hadde jeg flydd til Kuala Lumpur, Malaysia og reist oppover, isteden for til Bangkok, så sørover og så nordover. Det som er dyrt når enn reiser over tid er transport og typiske turistting, turist-restauranter, attraksjoner osv. Hvis dere skal bo en lenger tid på et sted (som rekommanderes ved så lang tur) så kan det være verdt å prøve å forhandle direkte med hotellet om en bedre pris. Det har jeg spart mye på. Ikke book på forhånd, kun når det gjelder storhelger for eksempel over jul og nyttår. Mann blir trøtt av å konstant være på reisende fot, og pakke opp og ned hele tiden så utrolig viktig å legge inn lenger opphold. Det blir også billigere for du har mer tid å finne ut av ting og ikke hele tiden faller for de enkle (men dyrere) løsninger. Ikke gjør ting dere ikke ønsker bare fordi at det "må" mann. Utgå fra deres interesser og planlegg reisen etter det. Forslag til budsjett er 700kr/dag utover flybilletter/vaksine/forsikring. En siste ting. Jeg har brukt en Lifestraw flaske, som renser vann. Du kan bruke den til å drikke hvilket vann som helst og sparer på miljøet og lommeboken. Et alternativ til busser er minibusser, spesielt i mellomamerika hadde jeg god erfaring med de. De er som regel litt dyrere men bedre komfort og mer personlig service og enklere å komme i kontakt med de som reiser samtidig. Bussturer gir en fantastisk mulighet til å få tips fra andre reisende. Kjøp helårs reiseforsikring. Jeg er snart 40 år og har "backpacket" siden begynnelsen av 2000-tallet. De siste åren er det mange flere eldre som bor på hostel, og det går at finne rolige hostel hvis man ikke nødvendig må bo oppi partydistrikt. Men homestay, AirBnb, bungalows osv er å foredra. Planlegging av reiseruten er nødvendig så det ikke blir masse unødvendig transport innad i et land. For eksempel, Thailand. Hvis dere vil til sør- thaliand og norre delene, så hadde jeg flydd til Kuala Lumpur, Malaysia og reist oppover, isteden for til Bangkok, så sørover og så nordover. Det som er dyrt når enn reiser over tid er transport og typiske turistting, turist-restauranter, attraksjoner osv. Hvis dere skal bo en lenger tid på et sted (som rekommanderes ved så lang tur) så kan det være verdt å prøve å forhandle direkte med hotellet om en bedre pris. Det har jeg spart mye på. Ikke book på forhånd, kun når det gjelder storhelger for eksempel over jul og nyttår. Mann blir trøtt av å konstant være på reisende fot, og pakke opp og ned hele tiden så utrolig viktig å legge inn lenger opphold. Det blir også billigere for du har mer tid å finne ut av ting og ikke hele tiden faller for de enkle (men dyrere) løsninger. Ikke gjør ting dere ikke ønsker bare fordi at det "må" mann. Utgå fra deres interesser og planlegg reisen etter det. Forslag til budsjett er 700kr/dag utover flybilletter/vaksine/forsikring. En siste ting. Jeg har brukt en Lifestraw flaske, som renser vann. Du kan bruke den til å drikke hvilket vann som helst og sparer på miljøet og lommeboken. Anonymkode: 71458...991 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #6 Skrevet 24. juli 2019 det ble vist dobbelt av den samme informasjonen. Anonymkode: 71458...991
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #7 Skrevet 25. juli 2019 På 24.7.2019 den 9.25, AnonymBruker skrev: Har reist mye i Asia og variert mellom hostel og bungalow/homestay. Har merket at mange steder er det billigere/ca likt å splitte en bungalow eller et dobbeltrom på to stykker, enn å bo på hostell. Du finner masse på booking.com og etterhvert som dere bestiller mye rom vil dere også kunne få en del rabatter. Anonymkode: 8e301...529 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Et alternativ til busser er minibusser, spesielt i mellomamerika hadde jeg god erfaring med de. De er som regel litt dyrere men bedre komfort og mer personlig service og enklere å komme i kontakt med de som reiser samtidig. Bussturer gir en fantastisk mulighet til å få tips fra andre reisende. Anonymkode: 71458...991 Wow, tusen takk for utrolig mange gode råd fra begge to. Veldig takknemlig for at dere har tatt dere tid til å skrive. 🙌🏻 Ser en av dere nevner budsjett på ca 700kr dagen. Jeg har laget et foreløpig budsjett på 500kr dagen for overnatting og 500kr dagen for mat. Dette skal dekke for to personer, og baserer seg da på at prisene vil variere litt fra land til land, og at vi varierer mellom å bo/spise billig endel av turen, men også skal ha mulighet til å bo/spise dyrere på andre deler av turen. Høres dette ut som et realistisk budsjett? 1000kr dagen i mat og overnatting for to personer? Vet at akkurat dette med budsjett er såpass individuelt at det er vanskelig å svare på, men greit å vite om man er «helt på viddene» i en eller annen retning. Anonymkode: 6edea...fb9
Vera Skrevet 25. juli 2019 #8 Skrevet 25. juli 2019 Har ikke så mange råd, ville bare si; DO IT!! Herregud så misunt jeg er! Ønsker dere et fantastisk reiseår 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #9 Skrevet 25. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Wow, tusen takk for utrolig mange gode råd fra begge to. Veldig takknemlig for at dere har tatt dere tid til å skrive. 🙌🏻 Ser en av dere nevner budsjett på ca 700kr dagen. Jeg har laget et foreløpig budsjett på 500kr dagen for overnatting og 500kr dagen for mat. Dette skal dekke for to personer, og baserer seg da på at prisene vil variere litt fra land til land, og at vi varierer mellom å bo/spise billig endel av turen, men også skal ha mulighet til å bo/spise dyrere på andre deler av turen. Høres dette ut som et realistisk budsjett? 1000kr dagen i mat og overnatting for to personer? Vet at akkurat dette med budsjett er såpass individuelt at det er vanskelig å svare på, men greit å vite om man er «helt på viddene» i en eller annen retning. Anonymkode: 6edea...fb9 Jeg vil tro det kan bli litt i minste laget. Jeg klarte meg på ca 500 per dag da jeg reiste rundt i Asia og i Sør-Amerika var det omtrent 600kr dagen, men jeg bodde billigst mulig på alt fra 4-16 mannsrom. Dere vil ha bedre standard på rom, så da går jeg utifra at dere bør øke litt. Jeg spiste lokal mat kanskje 90% av tiden. Dette var for to år siden. Anonymkode: be325...7ac 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #10 Skrevet 25. juli 2019 On 7/24/2019 at 9:55 AM, AnonymBruker said: En siste ting. Jeg har brukt en Lifestraw flaske, som renser vann. Du kan bruke den til å drikke hvilket vann som helst og sparer på miljøet og lommeboken. Anonymkode: 71458...991 OBS: det er viktig å huske på at Lifestraw ikke fjerner virus fra vannet!! Det betyr hep A, hep E, polio, noro og SARS.. Kanskje er det flere som jeg ikke kjenner til, men altså ikke verdt risikoen, spør du meg. Anonymkode: be325...7ac 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #11 Skrevet 25. juli 2019 8 minutter siden, Vera skrev: Har ikke så mange råd, ville bare si; DO IT!! Herregud så misunt jeg er! Ønsker dere et fantastisk reiseår Tusen takk! Ja, dette er litt sånn «once in a lifetime»-greie. Vi føler bare at vi må gripe sjansen og gjøre det vi drømmer om, ikke bare drømme. Men, først må vi spare i endel år da. Så det blir en god stund med drømming før det blir realitet, men forhåpentligvis blir drømmen virkelig, og ikke bare noe vi snakker om. Takk for lykkeønskninger. ❤️ Anonymkode: 6edea...fb9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #12 Skrevet 25. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro det kan bli litt i minste laget. Jeg klarte meg på ca 500 per dag da jeg reiste rundt i Asia og i Sør-Amerika var det omtrent 600kr dagen, men jeg bodde billigst mulig på alt fra 4-16 mannsrom. Dere vil ha bedre standard på rom, så da går jeg utifra at dere bør øke litt. Jeg spiste lokal mat kanskje 90% av tiden. Dette var for to år siden. Anonymkode: be325...7ac Takk for innspill. Tenker vi må jobbe oss opp en ekstra «buffer» som vi kan ta av hvis budsjettet viser seg å være for lavt. Samt å kanskje skru opp budsjettet litt i tillegg. Anonymkode: 6edea...fb9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #13 Skrevet 25. juli 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Wow, tusen takk for utrolig mange gode råd fra begge to. Veldig takknemlig for at dere har tatt dere tid til å skrive. 🙌🏻 Ser en av dere nevner budsjett på ca 700kr dagen. Jeg har laget et foreløpig budsjett på 500kr dagen for overnatting og 500kr dagen for mat. Dette skal dekke for to personer, og baserer seg da på at prisene vil variere litt fra land til land, og at vi varierer mellom å bo/spise billig endel av turen, men også skal ha mulighet til å bo/spise dyrere på andre deler av turen. Høres dette ut som et realistisk budsjett? 1000kr dagen i mat og overnatting for to personer? Vet at akkurat dette med budsjett er såpass individuelt at det er vanskelig å svare på, men greit å vite om man er «helt på viddene» i en eller annen retning. Anonymkode: 6edea...fb9 Jeg tenker 500kr per pers er litt lite. Derfor jeg skrev 700kr, mente da per person. Dere kan klare dere på 500kr men siden dere ikke vil ha det billigste boendet så må dere legge på litt. Men, noen steder klarer dere det på mindre enn 500kr og en del steder kommer dere over 500kr. Anonymkode: 71458...991
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #14 Skrevet 25. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker 500kr per pers er litt lite. Derfor jeg skrev 700kr, mente da per person. Dere kan klare dere på 500kr men siden dere ikke vil ha det billigste boendet så må dere legge på litt. Men, noen steder klarer dere det på mindre enn 500kr og en del steder kommer dere over 500kr. Anonymkode: 71458...991 Skjønner. Takk for svar. Ser ut som vi må skru opp budsjettet litt da. Bare å brette opp ermene og begynne å spare. 😅 Anonymkode: 6edea...fb9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #15 Skrevet 25. juli 2019 Ta alt av vaksiner, husk at en del må tas god tid i forveien. Normalt dekker reiseforsikringen kun 60 dager på reise, så snakk med forsikringsselskapet om hva det koster å få den til å gjelde ett helt år. Jeg har forlenget til 100 dager uten at det var veldig dyrt, men vil tro det koster en del for ett helt år. Spesielt om dere ikke er helt unge lenger (godt voksen kan jo dekke alt fra 40-80, så vanskelig å si). Ellers er det viktig å ta ha tenkt over at dersom en/begge blir syk/skadet i en slik forstand at dere ikke kan jobbe lenger, så har dere mistet en god del rettigheter ved å være ute av jobb i lang tid. Sjekk ut om dere trenger visum som må ordnes på forhånd, eller om visum kan fikses ved grensen. Da jeg var i Sør-Amerika ble det meste ordnet på grensen, men det er en del år siden, så uvisst om det er slik enda. Min erfaring med biltrafikk i Sør- Amerika er at det i hovedsak er livsfarlig. I noen større byer kan det flyte greit, men i mer rurale områder er det ingen som overholder trafikkreglene, bilene har ofte ikke belter, folk kjører vanvittig fort og det er mye ulykker. Syns det var tryggere å reise med fly enn buss. Anbefalinger av ting å se; Salar de Uyuni, helt fantastisk opplevelse, bare husk å bruke nok dager på å komme i høyden så dere ikke blir høydesyk. Buenos Aires med tangoshow og biffmiddag anbefales også. Anonymkode: e0c29...008
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #16 Skrevet 25. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta alt av vaksiner, husk at en del må tas god tid i forveien. Normalt dekker reiseforsikringen kun 60 dager på reise, så snakk med forsikringsselskapet om hva det koster å få den til å gjelde ett helt år. Jeg har forlenget til 100 dager uten at det var veldig dyrt, men vil tro det koster en del for ett helt år. Spesielt om dere ikke er helt unge lenger (godt voksen kan jo dekke alt fra 40-80, så vanskelig å si). Ellers er det viktig å ta ha tenkt over at dersom en/begge blir syk/skadet i en slik forstand at dere ikke kan jobbe lenger, så har dere mistet en god del rettigheter ved å være ute av jobb i lang tid. Sjekk ut om dere trenger visum som må ordnes på forhånd, eller om visum kan fikses ved grensen. Da jeg var i Sør-Amerika ble det meste ordnet på grensen, men det er en del år siden, så uvisst om det er slik enda. Min erfaring med biltrafikk i Sør- Amerika er at det i hovedsak er livsfarlig. I noen større byer kan det flyte greit, men i mer rurale områder er det ingen som overholder trafikkreglene, bilene har ofte ikke belter, folk kjører vanvittig fort og det er mye ulykker. Syns det var tryggere å reise med fly enn buss. Anbefalinger av ting å se; Salar de Uyuni, helt fantastisk opplevelse, bare husk å bruke nok dager på å komme i høyden så dere ikke blir høydesyk. Buenos Aires med tangoshow og biffmiddag anbefales også. Anonymkode: e0c29...008 Takk for mange gode innspill. Vaksiner og reiseforsikring er nok lurt å sjekke i god tid i forveien ja. Salar de uyuni står på ønskelista, men har ikke gjort så mye research. Ligger det såpass høyt at man må bruke flere dager opp altså? Anonymkode: 6edea...fb9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #17 Skrevet 25. juli 2019 Et litt mer konkret spørsmål som kanskje noen har innspill på: Vi ønsker å reise fra juli til juli, og ønsker også primært å ha «sommer hele året» under turen. Vet at det ikke nødvendigvis vil la seg gjøre hele veien, men så godt som mulig. På ønskelista er følgende: - Asia: fra India og østover til og med Thailand. - Mellom-Amerika: fra Guatemala til Panama eller motsatt vei. - Sør-Amerika: fra Colombia og langs vestsiden til Chile, eller motsatt vei. Men så er det så vanskelig å få «kabalen» til å gå opp med tanke på regntid/vinter/sommer etc. Dere som har vært i disse områdene: hvilken rekkefølge ville dere gjort dette i, hvis dere reiste fra Norge i juli og kom hjem i juli? Hvilken verdensdel først/sist etc.? Anonymkode: 6edea...fb9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #18 Skrevet 25. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Et litt mer konkret spørsmål som kanskje noen har innspill på: Vi ønsker å reise fra juli til juli, og ønsker også primært å ha «sommer hele året» under turen. Vet at det ikke nødvendigvis vil la seg gjøre hele veien, men så godt som mulig. På ønskelista er følgende: - Asia: fra India og østover til og med Thailand. - Mellom-Amerika: fra Guatemala til Panama eller motsatt vei. - Sør-Amerika: fra Colombia og langs vestsiden til Chile, eller motsatt vei. Men så er det så vanskelig å få «kabalen» til å gå opp med tanke på regntid/vinter/sommer etc. Dere som har vært i disse områdene: hvilken rekkefølge ville dere gjort dette i, hvis dere reiste fra Norge i juli og kom hjem i juli? Hvilken verdensdel først/sist etc.? Anonymkode: 6edea...fb9 Her hadde jeg begynt med Asia, men hadde kanskje valgt Kina fremfor India, og jobbet meg nedover. Og så kommet meg til Mexico i des/Jan og jobbet meg nedover langs Mellom-Amerika og vestkysten av Sør-Amerika og avsluttet i Argentina. Men det er vel litt som man vil. Med de landene vil dere måtte være i en regnsesong uansett, men som regel er det ikke verre en en norsk sommer. Anonymkode: 71458...991
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #19 Skrevet 25. juli 2019 Hvis dere ikke er så flink på spansk hadde jeg tatt spanskkurs i Guatemala før dere reiser videre sørover. 😊 Anonymkode: 71458...991
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2019 #20 Skrevet 25. juli 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Ta alt av vaksiner, husk at en del må tas god tid i forveien. Normalt dekker reiseforsikringen kun 60 dager på reise, så snakk med forsikringsselskapet om hva det koster å få den til å gjelde ett helt år. Jeg har forlenget til 100 dager uten at det var veldig dyrt, men vil tro det koster en del for ett helt år. Spesielt om dere ikke er helt unge lenger (godt voksen kan jo dekke alt fra 40-80, så vanskelig å si). Ellers er det viktig å ta ha tenkt over at dersom en/begge blir syk/skadet i en slik forstand at dere ikke kan jobbe lenger, så har dere mistet en god del rettigheter ved å være ute av jobb i lang tid. Sjekk ut om dere trenger visum som må ordnes på forhånd, eller om visum kan fikses ved grensen. Da jeg var i Sør-Amerika ble det meste ordnet på grensen, men det er en del år siden, så uvisst om det er slik enda. Min erfaring med biltrafikk i Sør- Amerika er at det i hovedsak er livsfarlig. I noen større byer kan det flyte greit, men i mer rurale områder er det ingen som overholder trafikkreglene, bilene har ofte ikke belter, folk kjører vanvittig fort og det er mye ulykker. Syns det var tryggere å reise med fly enn buss. Anbefalinger av ting å se; Salar de Uyuni, helt fantastisk opplevelse, bare husk å bruke nok dager på å komme i høyden så dere ikke blir høydesyk. Buenos Aires med tangoshow og biffmiddag anbefales også. Anonymkode: e0c29...008 Kan man slippe unna å falle utenfor trygdesystemet om man betaler trygdeavgift og ev. drar hjem en gang eller to? Det kan jo gi ganske store økonomiske konsekvenser om man blir varig ufør i løpet av turen og ikke er dekket av NAV. Anonymkode: b3adf...118
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå