Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye erfaring hadde du før du ble veileder på Nav? Hvilken utdannelse? Syns du jobben er vanskelig? Hører mye negativt om ansatte på Nav, men syns stillingene ser ganske spennende ut... 

Anonymkode: 103b2...3d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde i 8år som saksbehandler, men orket ikke mer. Når man ser hvor ille det står til med systemet så gidder man ikke mer. Ikke hjelper det å varsle heller. Sier som jeg alltid har gjort, innvandringen er en katastrofe for norge økonomisk. Du ser de som kommer hit kun for å leve på systemet. Gratis bolig og lommepenger levert av NAV, mens vi vanlig dødelig norske skal jobbe for dette i stedet.

Sukk. 

Anonymkode: 1bca8...6d7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 10 år som sykepleier før jeg ble veileder i nav. Jeg liker jobben godt. Jeg har relativt tett brukeroppfølging og en del kontorarbeid. Jeg synes blandingen er fin.

Klart nav får mye klager. Det er ikke morsomt å forholde seg til nav, for da er man oftest i en vanskelig situasjon. Det er et tungt og strengt regelverk. Behandlingstidene er lange for vi har veldig mange brukere hver som alle skal få sin sak behandlet, samtidig som man gjør alt annet. Jeg forstår godt frustrasjonen. Men vi gjør virkelig så godt vi kan. Selvfølgelig er det råtne epler i nav, som i alle andre yrker. Det var ikke få av dem i helsevesenet heller. 

Anonymkode: cf2d5...ff1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye erfaring hadde du før du ble veileder på Nav? Hvilken utdannelse? Syns du jobben er vanskelig? Hører mye negativt om ansatte på Nav, men syns stillingene ser ganske spennende ut... 

Har gjort det men sluttet fordi jeg ble sliten av kolleger som kontinuerlig klagde på/over brukerne. Jeg ble regelrett satt ut av hvor mye skitt brukere må finne seg i og den enorme makten en veileder har.

Anonymkode: f4d3b...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS 

Er dere alene om alt dere vedtar eller er dere flere? Noen fler som ser over og er enig så ting blir korrekt? Om jeg får jobb, er jeg redd for å gjøre noe feil...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Er dere alene om alt dere vedtar eller er dere flere? Noen fler som ser over og er enig så ting blir korrekt? Om jeg får jobb, er jeg redd for å gjøre noe feil...

Det er alltid en som ser over vedtakene du skriver ja.

Anonymkode: ec912...137

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Ting som skal vedtas sendes videre til en beslutter. Noe skal også gjennom rådgivende overlege. Jeg jobber på lokalkontoret og vi skriver lite vedtak. Det er arbeid og ytelser som tar seg av de fleste vedtakene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i tre år og ble syk av det. Jeg er altfor opptatt av kvalitet og å behandle mennesker skikkelig til å kunne fungere i den organisasjonen.

Anonymkode: 62995...831

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Skriver man alle brev fra scratch? Eller går det mye igjen så man kan kopiere litt? En mal å følge?

Dere er så snille som gidder og svare meg! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobbet i tre år og ble syk av det. Jeg er altfor opptatt av kvalitet og å behandle mennesker skikkelig til å kunne fungere i den organisasjonen.

Anonymkode: 62995...831

Akkurat dette leser jeg noen ganger at folk sier. Men ingen av mine kolleger sier dette. Jeg behandler mine brukere ordentlig, akkurat som jeg gjorde med pasientene mine. Det er viktig for meg. Ja, systemet er ikke så bra, men derfor mener jeg det er enda viktigere med veiledere som behandler brukerne bra.

AnonymBruker
Skrevet

Man har maler, ja. Masse maler!!

Jeg jobber i NAV, og elsker jobben min. Til tross for systemfeil og stadige endringer, så har man masse handlingsrom til å hjelpe mennesker. Det er ikke bare klager man får, men det er klagene man ser i media ;)

Anonymkode: 8336b...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Skriver man alle brev fra scratch? Eller går det mye igjen så man kan kopiere litt? En mal å følge?

Dere er så snille som gidder og svare meg! 

Litt forskjellig. Noe er mal og mye må forfattes selv. Hos oss ønsker leder at vi ikke skal bruke så mye maler, da det skal være tilpasset akkurat den brukeren. Men man lærer seg hva man skal skrive, mye blir likt. 

Mye brev kommer ferdig skrevet og man putter kun inn det som er viktig for den brukeren. 

AnonymBruker
Skrevet

Litt forskjellig. Noe er mal og mye må forfattes selv. Hos oss ønsker leder at vi ikke skal bruke så mye maler, da det skal være tilpasset akkurat den brukeren. Men man lærer seg hva man skal skrive, mye blir likt. 

Mye brev kommer ferdig skrevet og man putter kun inn det som er viktig for den brukeren. 

Ser jo her at jeg sier i mot meg selv. ;) 

Små brev er ofte maler. Større ting må ofte forfattes selv, da de skal være tilpasset brukeren. Men det er nok også forskjeller på hvilket område man jobber innunder. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette leser jeg noen ganger at folk sier. Men ingen av mine kolleger sier dette. Jeg behandler mine brukere ordentlig, akkurat som jeg gjorde med pasientene mine. Det er viktig for meg. Ja, systemet er ikke så bra, men derfor mener jeg det er enda viktigere med veiledere som behandler brukerne bra.

Det tror mine forhenværende kolleger også at de gjør, dessverre. (For ordens skyld, jeg har ingen grunn til å tvile på det du sier, du er sikkert en ok veileder å ha).

Anonymkode: f4d3b...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet der i 3 år. Hadde ingen erfaring, det var den første jobben jeg fikk etter fullført bachelor i kunst og håndverk.

De fleste brukerne er helt ok. Det er de få vanskelige som skiller seg ut og som drar energi og livsgnist ut av deg. Men det er det snakket mye om allerede. En ting som jeg også synes var vanskelig var mistanke om trygdesvindel som man ikke kunne gjøre noe med. Det var f.eks mange som ville ha støtte som enslig forsørger, som jeg visste var gift. Men de var bare religiøst gift og ikke registrert i noe registeret. Jeg veiledet og hjalp med søknaden om overgangsstønad og diverse som jeg skulle, men det var vanskelig i lengden. Jeg er ikke en robot.

Anonymkode: cfa3a...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet der i 3 år. Hadde ingen erfaring, det var den første jobben jeg fikk etter fullført bachelor i kunst og håndverk.

De fleste brukerne er helt ok. Det er de få vanskelige som skiller seg ut og som drar energi og livsgnist ut av deg. Men det er det snakket mye om allerede. En ting som jeg også synes var vanskelig var mistanke om trygdesvindel som man ikke kunne gjøre noe med. Det var f.eks mange som ville ha støtte som enslig forsørger, som jeg visste var gift. Men de var bare religiøst gift og ikke registrert i noe registeret. Jeg veiledet og hjalp med søknaden om overgangsstønad og diverse som jeg skulle, men det var vanskelig i lengden. Jeg er ikke en robot.

Er det gjerne det som er veileder-rollen? Veilede i hva de bør søke på, hvordan dette gjøres? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det gjerne det som er veileder-rollen? Veilede i hva de bør søke på, hvordan dette gjøres? 

Egentlig ikke, men det blir gjerne det fordi mange ikke skjønner enten norsk eller søknadsprosessen. Så da blir det til at mye handler om det fordi det er det de fleste brukerne er mest opptatt av. Men de skal egentlig bruke selvbetjeningsløsningene eller kontakte Arbeid og Ytelser.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke, men det blir gjerne det fordi mange ikke skjønner enten norsk eller søknadsprosessen. Så da blir det til at mye handler om det fordi det er det de fleste brukerne er mest opptatt av. Men de skal egentlig bruke selvbetjeningsløsningene eller kontakte Arbeid og Ytelser.

Sikkert dumt spørsmål. Men hva går veiledningen i?

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert dumt spørsmål. Men hva går veiledningen i?

Om det ikke er det altså..

AnonymBruker
Skrevet

Veiledningen består av å bistå folk å komme i jobb og gi økonomisk råd og veiledning. 

Anonymkode: a2f5d...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...