AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 Har flere ganger oppdaget lukter på «nyvasket» tøy, men trodd det vare var jeg som tullet. F.eks luktet mannens parfyme. I dag skulle jeg lukte på en T-skjorte ettersom jeg elsker lukten av nyvasket tøy, og tilfeldigvis luktet jeg på armhulen, som da luktet svett. Er det noe feil med maskinen min? Anonymkode: eb041...339
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Hbor lenge siden er det du har vasket/renset den? Vasker du de på varmt nok vann? Bruker du riktig mengde vaskemiddel eller tar du det bare på slump? Anonymkode: 4d659...3e3
Million Skrevet 22. juli 2019 #3 Skrevet 22. juli 2019 Hvor mange ganger brukes plagget før det vaskes? Brukes de over flere dager, kan svettelukten bli "inngrodd" og ikke gå vekk dersom plagget ikke vaskes i varmt nok vann. Man bør også alltid bruke måleskje til vaskepulver-doseringen. Ser at enkelte står og tømmer direkte fra esken og ned i pulverskuffen på maskinen. Ikke bare blir det mye griseri og søl av sånt, men det blir også feil dosering. Kontakt produsenten av vaskepulver som Omo eller Blenda, og spør om å få tilsendt måleskje. Det har jeg gjort, og fått tilsendt gratis i posten. Fikk to, selv om jeg bare ba om en. Så nå har jeg en i oppvaskpulver-boksen på kjøkkenet og en måleskje i vaskepulver-boksen for klær. Det kan være at maskinen din gjør en dårlig jobb også. Hva slags maskin har du, merke? Og hvor gammel er den?
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Bruker du syntetiske klær og tøymykner? Anonymkode: 6a55e...742
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 Gni armhulene inn med eddik og la det ligge litt før du vasker. Det fjernet inngrodd svettelukt hos meg. Anonymkode: 9ae98...f54 2
Ullvott Skrevet 22. juli 2019 #6 Skrevet 22. juli 2019 Moderne vaskemaskiner bruker ganske lite vann, så hvis du fyller for mye klær i forhold til vaskeprogrammet kan det absolutt skje. Mannen min brukte en deodorant med ganske sterk lukt en periode, og lukten av den deodoranten gikk ikke vekk i vaskemaskinen hvis jeg vasket tøyet på finvask. Ellers er det jo en del stoffer som lettere får fastgrodd vond lukt enn andre: treningstøy er typisk slik. Den lukten kan være utrolig vanskelig å få vekk. (Man bruker selvsagt ikke skyllemiddel på syntetiske stoffer, men det vet du sikkert. Sier det bare fordi noen andre nevnte det over her.)
Jojo jojo Skrevet 22. juli 2019 #7 Skrevet 22. juli 2019 Jeg hadde det problemet på en del treningstøy, løsningen er å ha eddik sammen med vaskemidlet og bruker ikke skyllemiddel.
Orchideae Skrevet 22. juli 2019 #8 Skrevet 22. juli 2019 Jeg har opplevd det om tøyet har ligget noen dager før vask for deretter å bli vasket på hurtigvask. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #9 Skrevet 22. juli 2019 25 minutter siden, Orchideae skrev: Jeg har opplevd det om tøyet har ligget noen dager før vask for deretter å bli vasket på hurtigvask. Det kan ha vært tilfellet akkurat denne gangen, med den spesifikke t-skjorten. Men generelt blir jo ting liggende noen dager før vask. Anonymkode: eb041...339
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #10 Skrevet 22. juli 2019 6 timer siden, Ullvott skrev: Moderne vaskemaskiner bruker ganske lite vann, så hvis du fyller for mye klær i forhold til vaskeprogrammet kan det absolutt skje. Mannen min brukte en deodorant med ganske sterk lukt en periode, og lukten av den deodoranten gikk ikke vekk i vaskemaskinen hvis jeg vasket tøyet på finvask. Ellers er det jo en del stoffer som lettere får fastgrodd vond lukt enn andre: treningstøy er typisk slik. Den lukten kan være utrolig vanskelig å få vekk. (Man bruker selvsagt ikke skyllemiddel på syntetiske stoffer, men det vet du sikkert. Sier det bare fordi noen andre nevnte det over her.) Jeg har nylig begynt med skyllemiddel da vi ikke bruker tørketrommel. Brukes ikke på denim, finvask, treningstøy eller ull/tykke gensere. Jeg vasker som oftest tøy (t-skjorter, tynne gensere etc) på 40C, 45min -1.5t. Kanskje jeg må øke tiden, og sette på forvask. Syntes ikke noe om at tøyet ikke blir rent.. Anonymkode: eb041...339
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #11 Skrevet 22. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker du syntetiske klær og tøymykner? Anonymkode: 6a55e...742 Syntetiske klær vet jeg ikke, godt mulig det er en blanding. Plaggene det har gjeldt til nå tror jeg har vært bomull, men godt mulig der er en miks. Jeg har nylig begynt å bruke tøymykner, men har hatt problemer med dette også før oppstart. Anonymkode: eb041...339
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #12 Skrevet 22. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gni armhulene inn med eddik og la det ligge litt før du vasker. Det fjernet inngrodd svettelukt hos meg. Anonymkode: 9ae98...f54 Det er rart det skulle være inngrodd, bare. Helt ærlig så «sløser» vi klær, og ting havner i vaska etter noen timers bruk.. F.eks. Aldri brukt mer enn en dag. Anonymkode: eb041...339
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #13 Skrevet 22. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hbor lenge siden er det du har vasket/renset den? Vasker du de på varmt nok vann? Bruker du riktig mengde vaskemiddel eller tar du det bare på slump? Anonymkode: 4d659...3e3 Jeg bruker en skje (Friele kaffe-skje) per vask. Renser maskinen i blant, har kjørt en rens nå i dag. Men kjører en tom kokevask i blant, og lar alltid maskinen stå åpen og tørke mellom bruk. Ingen dårlig lukt i maskinen. Anonymkode: eb041...339
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #14 Skrevet 22. juli 2019 6 timer siden, Million skrev: Hvor mange ganger brukes plagget før det vaskes? Brukes de over flere dager, kan svettelukten bli "inngrodd" og ikke gå vekk dersom plagget ikke vaskes i varmt nok vann. Man bør også alltid bruke måleskje til vaskepulver-doseringen. Ser at enkelte står og tømmer direkte fra esken og ned i pulverskuffen på maskinen. Ikke bare blir det mye griseri og søl av sånt, men det blir også feil dosering. Kontakt produsenten av vaskepulver som Omo eller Blenda, og spør om å få tilsendt måleskje. Det har jeg gjort, og fått tilsendt gratis i posten. Fikk to, selv om jeg bare ba om en. Så nå har jeg en i oppvaskpulver-boksen på kjøkkenet og en måleskje i vaskepulver-boksen for klær. Det kan være at maskinen din gjør en dårlig jobb også. Hva slags maskin har du, merke? Og hvor gammel er den? Plagget brukes vel alt fra noen timer til en dag. Vi er dårlig til å bruke plagg flere ganger, og hiver de i vask med en gang etter bruk. Jeg bruker omo color, og bruker en måleskje fra Friele kaffe. Kan kontakte dem. Maskinen er en Electrolux Dual Care wash and dry, kjøpt i august 2016. I utgangspunktet er jeg ikke begeistret for maskinen, og den skal byttes ut neste gang vi flytter. Dessverre må vi slite med den enn så lenge. Bruker nesten ikke tørkefunksjonen lenger. Anonymkode: eb041...339
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå