Gå til innhold

Varmepumpe til sporadisk bruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at en luft/luft varmepumpe bør gå jevnt og trutt, eller er det helt greit å bruke den bare sporadisk? I utgangspunktet vil jeg tro at mange bare bruker den om vinteren, og ikke til kjøling om sommeren. Så da er det kanskje i orden?

Jeg vurderer varmepumpe på hytta, litt på grunn av strømbegrensninger. Det blir i så fall en som ikke er beregnet på fimbulvintertemperaturer, men en som virker greit til sånn minus fem.

Anonymkode: 4e24e...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, den bør gå hele tida i den kalde årstiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker den også på sommeren til kjøling. Men skur den på ved behov. Akkurat som på vinteren, når vi ikke gidder å fyre. 

Anonymkode: 3f692...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, tdm900 said:

Ja, den bør gå hele tida i den kalde årstiden.

Hvorfor?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Fordi, den har aldri godt av å bli dradd i gang i kulde. Og når du først har starta den opp igjen, bruker den unødig med strøm. Fordi, den må gå noen timer før den gir varme inne etter å ha vært avslått. Derfor, skal ei varmepumpe gå kontinuerlig når den først er satt i gang. Kjører du den på en annen måte, finner du nok ut at den måten ikke var så lur likevel. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo noe som heter frost vern, ha varme pumpa på 8-10 c, går også fortere å varme opp hytta da 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, tdm900 said:

Fordi, den har aldri godt av å bli dradd i gang i kulde. Og når du først har starta den opp igjen, bruker den unødig med strøm. Fordi, den må gå noen timer før den gir varme inne etter å ha vært avslått. Derfor, skal ei varmepumpe gå kontinuerlig når den først er satt i gang. Kjører du den på en annen måte, finner du nok ut at den måten ikke var så lur likevel. 

Jeg spurte fordi jeg lurte. At det tar tid før det blir varmluft, når varmepumpa har stått avslått, er jo forståelig. Men om den blir slått på for så å gå i en uke, da bør det vel være greit?

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Gladgutten79 said:

Det er jo noe som heter frost vern, ha varme pumpa på 8-10 c, går også fortere å varme opp hytta da 

Går det an å stille temperaturen lavere, for eksempel på 4 grader?

AnonymBruker
Skrevet

Ett spørsmål til: Hvordan vil en varmepumpe beregnet for maks minus fem oppføre seg om det blir minus tjue? Vil det da være mindre effektivt å ha den gående enn å fyre bare med strøm, uten varmepumpe? Er det i så fall automatikk innebygd, så den slår seg av?

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å stille temperaturen lavere, for eksempel på 4 grader?

Forskjell fra pumpe til pumpe vil jeg tro, jeg har minimum 8 c på mine 2 panasonic pumper, (brukes aldri) 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett spørsmål til: Hvordan vil en varmepumpe beregnet for maks minus fem oppføre seg om det blir minus tjue? Vil det da være mindre effektivt å ha den gående enn å fyre bare med strøm, uten varmepumpe? Er det i så fall automatikk innebygd, så den slår seg av?

Det må du sjekke opp i forhold til hvilken pumpe du ønsker å montere, pumpe for hyttebruk er jo bra, vedlikeholdsvarme på feks 8 c, du kan jo også fjernstyre den via app, slik du kommer ferdig oppvarmet hytte

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...