AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 Hei Datteren min har blitt interessert i tissen sin, og tar veldig mye på den. Blir sur når jeg sier at hun ikke skal gjøre det for hun får tiss på hånda si (vet ikke noe annet jeg kan si). Nå har hun begynt å ta "på tissen" til kosedyra sine også. Det hele er jo ganske intens. Hva er den mest pedagogiske måten å få henne til å slutte..? (vet jo at det er kun fordi hun er interessert, og det er nytt og spennende,men hun må jo lære at det er privat) Anonymkode: 0f342...983
Måbarefåsiat... Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Hun kan gjøre det på rommet sitt når hun er alene. Ikke ute blant folk. 10
Yrsa Skrevet 22. juli 2019 #3 Skrevet 22. juli 2019 Hvor gammel er hun? I hvilke situasjoner gjør hun dette? Jeg ville sagt at det ikke er greit å ta på tissen sin osv. ute blant folk, i barnehagen, eller sammen med andre medlemmer i familien. Men at hun kan se og utforske på egenhånd på rommet sitt, i dusjen/badekaret o.l. men at hun må vaske hendene sine etterpå. Seksualitet og et trygt og positivt forhold til kropp skapes allerede når barna er små. Ved å si at det ikke er lov, kan man bidra til å skape forvirring hos barnet. Om hun er stor nok, er det også et passende tidspunkt å forklare at det er BARE hun selv som får lov til å røre tissen hennes med unntak av hjelp til vask/tørk av foreldre og andre kjente voksne. Dette kommer selvsagt an på hvor gammel hun er. Jeg ser ingen problemer med at et barn finner "tissen" på bamsene sine og leker rundt det. Helt naturlig. 21
addict Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Jeg har bare rolig sagt at det kan han gjøre på rommet sitt når han er alene. Aldri laget noe stort poeng av det. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Datteren min har blitt interessert i tissen sin, og tar veldig mye på den. Blir sur når jeg sier at hun ikke skal gjøre det for hun får tiss på hånda si (vet ikke noe annet jeg kan si). Nå har hun begynt å ta "på tissen" til kosedyra sine også. Det hele er jo ganske intens. Hva er den mest pedagogiske måten å få henne til å slutte..? (vet jo at det er kun fordi hun er interessert, og det er nytt og spennende,men hun må jo lære at det er privat) Anonymkode: 0f342...983 Si at hun får bakterier på henda og må vaske de etterpå. Hvis hun synes det er kjedelig å vaske henda slutter hun nok Anonymkode: 92539...4ab
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #6 Skrevet 22. juli 2019 Takk for råd, hun er 2 år Anonymkode: 0f342...983
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #7 Skrevet 22. juli 2019 Sier dere det samme til små gutter på 2-3 år som ligger på stellebordet og tar på tissen sin? Anonymkode: bb469...c56
artigmedsex Skrevet 22. juli 2019 #8 Skrevet 22. juli 2019 Det er en fase. Så unge skal man være forsikte med å "oppdra". En 6 åring kan du prate med, en toåring må få lov å holde på. Går over. 3
Yrsa Skrevet 22. juli 2019 #9 Skrevet 22. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier dere det samme til små gutter på 2-3 år som ligger på stellebordet og tar på tissen sin? Anonymkode: bb469...c56 Ja? Burde vi ikke det? Forøvrig hadde jeg nok ikke sagt noe, hverken til en jente eller gutt på 2 år som tok på "tissen sin" på stellebordet. Problematillingen blir "større" etterhvert som barnet blir større, og gjerne ikke ser problemet med å utforske både det ene og det andre i det offentlige rom, eller i sosiale kontekster. Mitt tidligere svar er forøvrig like gyldig både for gutter og jenter. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #10 Skrevet 22. juli 2019 Har en sønn på 1 1/2 år som i noen måneder har tatt på tissen sin ved skifte av bleie. Han får ikke ta på tissen før den er vasket, men nektet han ikke å ta på den når jeg har vasket vekk bæsj og tiss. Det er helt naturlig å være nysgjerrig. Det er en kroppsdel som er vanskelig å komme til, og noe ukjent. Men viktig å kjenne til den delen også. Men viktig å lære ungen etterhvert at en ikke skal gjøre det blant andre. Og at ingen andre har lov å røre der, untatt ved hjelp til dogåing, bleieskift eller lignende. Anonymkode: 9df54...4ab 3
jabx Skrevet 22. juli 2019 #11 Skrevet 22. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Si at hun får bakterier på henda og må vaske de etterpå. Hvis hun synes det er kjedelig å vaske henda slutter hun nok Anonymkode: 92539...4ab Da begynner hun å assosiere kjønnsorganet sitt med noe skittent, og dermed har du det gående... Hun får ta på tissen hvis hun vil, og man skal ikke begynne med skremsel og skam. Det man kan si er at det er greit å ta på seg selv, men at man bør gjøre det når man er for seg selv. 8
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #12 Skrevet 22. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Si at hun får bakterier på henda og må vaske de etterpå. Hvis hun synes det er kjedelig å vaske henda slutter hun nok Anonymkode: 92539...4ab Dette må jo være oppskrifta på å legge grunnlaget for skam senere i livet. Eller at tissen er skitten. Anonymkode: f543a...e42 4
Gjest Tamsi Skrevet 22. juli 2019 #14 Skrevet 22. juli 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må jo være oppskrifta på å legge grunnlaget for skam senere i livet. Eller at tissen er skitten. Anonymkode: f543a...e42 Det er den jo! Hadde bare flere fått dette ordentlig inn.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #15 Skrevet 22. juli 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må jo være oppskrifta på å legge grunnlaget for skam senere i livet. Eller at tissen er skitten. Anonymkode: f543a...e42 Men den er jo det..? Jeg mener.. Ville du spist mat av noen du visste ikke vasket seg på hendene etter å ha tatt på tissen sin? Å si at den er skitten, blir feil, men å si at man får tiss eller bakterier på fingrene og må vaske hender er er jo egentlig bare fornuftig. Anonymkode: 0f342...983 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #16 Skrevet 22. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men den er jo det..? Jeg mener.. Ville du spist mat av noen du visste ikke vasket seg på hendene etter å ha tatt på tissen sin? Å si at den er skitten, blir feil, men å si at man får tiss eller bakterier på fingrene og må vaske hender er er jo egentlig bare fornuftig. Anonymkode: 0f342...983 Agreed! Jeg grøsser av folk som ikke vasker seg ordentlig på hendene etter dobesøk, eller stadig er nedi buksa og "retter". Gutter og menn som gjerne skal ligge å holde på utstyret og så ta rundt i huset, fjernkontrollen, mobilen som i neste sekund blir brukt mens de lager mat, eller andre mennesker, nei lær de en gang for alle at det er faktisk unødvendig og ikke hygienisk. Det betyr ikke det samme som at tissen i seg selv er ekkel og noe du må skamme deg over. Men det er vi som voksne som må lære barna at den er privat, vi må lære de hvordan vi holder den ren, og at den kan utforskes alene og at man på lik linje som etter tissing og bæsjing må vaske hendene etterpå. Anonymkode: b7958...1b5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #17 Skrevet 22. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Agreed! Jeg grøsser av folk som ikke vasker seg ordentlig på hendene etter dobesøk, eller stadig er nedi buksa og "retter". Gutter og menn som gjerne skal ligge å holde på utstyret og så ta rundt i huset, fjernkontrollen, mobilen som i neste sekund blir brukt mens de lager mat, eller andre mennesker, nei lær de en gang for alle at det er faktisk unødvendig og ikke hygienisk. Det betyr ikke det samme som at tissen i seg selv er ekkel og noe du må skamme deg over. Men det er vi som voksne som må lære barna at den er privat, vi må lære de hvordan vi holder den ren, og at den kan utforskes alene og at man på lik linje som etter tissing og bæsjing må vaske hendene etterpå. Anonymkode: b7958...1b5 TAKK! Hygiene er så utrolig viktig, det trenger ikke være noe skammelig liksom. Anonymkode: 0f342...983
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #18 Skrevet 22. juli 2019 Vår toåring er også veldig opptatt av tissen sin. Når vi bytter bleie spør hun om hun kan få se på tissen, og så sitter hun litt og ser på tissen før hun er fornøyd og vi kan ta på bleie. Hun vil gjerne se på rumpa også, men det er litt vanskeligere. Hehe. Så da må vi løfte henne bort til garderobespeilet sånn at hun kan se rompa, ryggen, låra, nakken etc i speilet. Vi behandler tiss og rompe som resten av kroppen. Klart man blir nysgjerrig når man plutselig oppdager at man har både rygg og tiss og rompe! Hadde både klådd og glodd selv, hadde jeg oppdaget en ny kroppsdel 😂🤷🏼♀️ Anonymkode: 00dea...56b 5
Gjest theTitanic Skrevet 22. juli 2019 #19 Skrevet 22. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for råd, hun er 2 år Anonymkode: 0f342...983 Det er helt naturlig å være nysgjerrig på kroppen sin. Alle barn er det mer eller mindre. Det er et trinn i utviklingen. Du later som ingenting så slutter hun av seg selv når hun er ferdig med utforskningen. Sier du nei og lager nummer ut av at hun straks må vaske hender som hun ikke har lyst til eller du på annet vis vier deg oppmerksomhet så blir du bare bidragsyter til at hun vil gjøre det ti ganger så mye. La henne i fred. Dette går over. Som alt annet.
jabx Skrevet 22. juli 2019 #20 Skrevet 22. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: TAKK! Hygiene er så utrolig viktig, det trenger ikke være noe skammelig liksom. Anonymkode: 0f342...983 Det er forskjell på "husk å vaske hendene når".. og "kjønnsorganet ditt gjør hendene dine skitne". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå