Vegetarian Skrevet 22. juli 2019 #1 Skrevet 22. juli 2019 Jeg sparer til leilighet og mangler 150 000 tusen.
Nuttery Skrevet 22. juli 2019 #2 Skrevet 22. juli 2019 Livet! Leilighet, ferie, ting jeg ønsker meg... Har egentlig ikke noe spesifikt sparemål for tiden 1
Vegetarian Skrevet 22. juli 2019 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2019 7 minutter siden, Nuttery skrev: Livet! Leilighet, ferie, ting jeg ønsker meg... Har egentlig ikke noe spesifikt sparemål for tiden Glemte det haha! Samme her. sparer litt til gøy og moro selv😚
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #4 Skrevet 22. juli 2019 Flaut å si, men operasjon for å fikse vulva/vagina. Anonymkode: 758c6...992
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #5 Skrevet 22. juli 2019 Trenger ny bil, så det sparer jeg til. Anonymkode: 869d6...ca3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #6 Skrevet 22. juli 2019 Har ett barn med autisme. Høytfungerende, men derfor redd han faller mellom 2 stoler i systemet hvis han ikke klarer å jobbe 100%, så redd han skal slite økonomisk, ikke få eget sted osv. Så nå har jeg spart 120.000 og håper på 216.000 den måneden han blir 18. Er alene om å hjelpe, da faren ikke kommer til å bidra økonomisk etter bidraget stopper. Anonymkode: 50313...462 9
Million Skrevet 22. juli 2019 #7 Skrevet 22. juli 2019 Jeg sparer til å fylle opp bufferkontoen min igjen. Har gått en del av den det siste halvannet året, så nå sparer jeg for å få den opp til målet som er 100 000 igjen. Står på 92 000 nå, så ikke så lenge til. Det andre sparemålet mitt er kjøkken-oppussing. Det vil ta tid å spare opp til. Har nettopp opprettet sparekontoen til det, og det står derfor bare 2000 kr der foreløbig. Regner med jeg må ha minst 100 000 til oppussingen. Ikke særlig stort kjøkken. Regner med det blir et IKEA-kjøkken som blir satt inn der. Nytt gulv og nytt på veggene må til. Dør og dørkarm burde også vært byttet da. Så vet ikke om 100 000 holder. Men foreløbig så er det målet. Får finregne etterhvert. 2
Paw Patrol Skrevet 22. juli 2019 #9 Skrevet 22. juli 2019 Skal igjennom skilsmisse, så sparer på bufferkonto. Skal sitte med huset, så trenger en solid backupkonto.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #10 Skrevet 22. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flaut å si, men operasjon for å fikse vulva/vagina. Anonymkode: 758c6...992 Hva slags operasjon er det? Har spart til det samme selv. Anonymkode: 81a17...553
Gjest ThotSlayer Skrevet 22. juli 2019 #11 Skrevet 22. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Har ett barn med autisme. Høytfungerende, men derfor redd han faller mellom 2 stoler i systemet hvis han ikke klarer å jobbe 100%, så redd han skal slite økonomisk, ikke få eget sted osv. Så nå har jeg spart 120.000 og håper på 216.000 den måneden han blir 18. Er alene om å hjelpe, da faren ikke kommer til å bidra økonomisk etter bidraget stopper. Anonymkode: 50313...462 Så lenge du driller i han de sosiale spillereglene, og så lenge han tar en høyere utdanning, så kommer han til å klare seg fint. Den største utfordringen jobbmessig i Norge for autister er det sosiale.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #13 Skrevet 22. juli 2019 11 minutter siden, ThotSlayer skrev: Så lenge du driller i han de sosiale spillereglene, og så lenge han tar en høyere utdanning, så kommer han til å klare seg fint. Den største utfordringen jobbmessig i Norge for autister er det sosiale. Ja, men det er stor sjanse for han ikke klarer å jobbe 100% pga utholdenhet. Han blir fort sliten og trenger time out. Han har også 2 tilleggs diagnoser, og så lenge han ikke kommer innenfor en bedrift som tilrettelegger bra nok til han så er det stor sjanse for at han ikke vil klare å jobbe 100%, om vi ikke er så heldige at han finner noe han virkelig brenner for og kan holde på i timesvis med, men at arbeidsdagen har for mye inntrykk og blir for krevende.. Han kan ikke ha en 12 timers arbeidsdag for å fullføre 7,5 timer på jobb for å komme opp i vanlig 100% stilling. Jeg vil bare prøve å sikre meg at barnet mitt har en egen leilighet som er god og trygg, og kan ha ekstra å leve for til hobbyer og andre ting enn at det som kommer inn går rett ut. Og tenke at sosiale utfordringer er det eneste vi møter på i hverdagen vår er ikke realistisk i det hele tatt. Høyerenutdanning er heller ingen selvfølge, vi kan ikke hvile på at han får dette. Vet du hvor mange med autisme som får uføretrygd uavhengig hvor stor % de er uføre? Og hvor mange med autisme som har diagnosen på papiret som er i 100% arbeid? Høytfungerende betyr ikke velfungerende. Det er helt vanlig at mennesker med autisme, uavhengig om arbeidsgiver eller dem selv er klar over diagnosen blir plasser på bunnen etter ett intervju. Det er mange solskinnshistorier ute og går, men husk dette.. Har du møtt en med autisme så har du bare møtt en. Jeg har møtt flere foreldre med barn som har gjort det godt på skolen... Men har de kommet seg enkelt ut i arbeidslivet eller er i 100% jobb i dag? ... Joda, noen har det. Mange ikke. Det er en grunn til foreldre ofte ønsker ung uføre på sine barn når de blir 18. Vi ønsker trygghet for barna våre, og derfor sparer jeg. Anonymkode: 50313...462 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #14 Skrevet 22. juli 2019 Sparer kun til buffert til dårlige tider eller så jeg kan hjelpe mine barn hvis det skulle oppstå en krise. Ellers har jeg alt jeg trenger . Anonymkode: 56ba8...92b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #15 Skrevet 22. juli 2019 Sparer i fond hver mnd, og bufferkontoen vokser også. Sparer til pensjon og til ferier. Anonymkode: 2b5c0...936
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #16 Skrevet 22. juli 2019 Har det jeg trenger hus bil etc så nå sparer jeg til min første million og det er faktisk litt avhengighetsskapende å se kontoen øke mnd for mnd. Anonymkode: 2ca72...baf
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #17 Skrevet 22. juli 2019 Sparer til: - Ferier. Disse pengene bruker vi forløpende etterhvert som vi har spart nok til turene vi ønsker oss. Skal begynne å spare til: - Fremtid/pensjon via indeksfond - Buffer til uforutsette ting (så det ikke må tas fra feriekontoen) - Et års reise 🤩 Anonymkode: 7e70f...094
Rucula Skrevet 22. juli 2019 #18 Skrevet 22. juli 2019 Sparer til større hus, ny bil, sparer til barnet mitt sin fremtid, håper å kunne gi henne en solid slump med penger når hun skal inn på boligmarkedet om mange år Og sparer til pensjon Også sparer jeg til ny bunad
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #19 Skrevet 22. juli 2019 Leilighet! Har spart i rundt 5 år nå og målet er 350.000 til desember. Hatt redusert inntekt alle de 5 årene, men nå har jeg fått 100 % stilling og gått opp i lønn, så skal fint nå målet og fremdeles kunne unne meg litt ting. Etter det blir det vel å spare opp buffer! Og litt fondssparing. Anonymkode: 4ce58...42b
Gjest ThotSlayer Skrevet 22. juli 2019 #20 Skrevet 22. juli 2019 34 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men det er stor sjanse for han ikke klarer å jobbe 100% pga utholdenhet. Han blir fort sliten og trenger time out. Han har også 2 tilleggs diagnoser, og så lenge han ikke kommer innenfor en bedrift som tilrettelegger bra nok til han så er det stor sjanse for at han ikke vil klare å jobbe 100%, om vi ikke er så heldige at han finner noe han virkelig brenner for og kan holde på i timesvis med, men at arbeidsdagen har for mye inntrykk og blir for krevende.. Han kan ikke ha en 12 timers arbeidsdag for å fullføre 7,5 timer på jobb for å komme opp i vanlig 100% stilling. Jeg vil bare prøve å sikre meg at barnet mitt har en egen leilighet som er god og trygg, og kan ha ekstra å leve for til hobbyer og andre ting enn at det som kommer inn går rett ut. Og tenke at sosiale utfordringer er det eneste vi møter på i hverdagen vår er ikke realistisk i det hele tatt. Høyerenutdanning er heller ingen selvfølge, vi kan ikke hvile på at han får dette. Vet du hvor mange med autisme som får uføretrygd uavhengig hvor stor % de er uføre? Og hvor mange med autisme som har diagnosen på papiret som er i 100% arbeid? Høytfungerende betyr ikke velfungerende. Det er helt vanlig at mennesker med autisme, uavhengig om arbeidsgiver eller dem selv er klar over diagnosen blir plasser på bunnen etter ett intervju. Det er mange solskinnshistorier ute og går, men husk dette.. Har du møtt en med autisme så har du bare møtt en. Jeg har møtt flere foreldre med barn som har gjort det godt på skolen... Men har de kommet seg enkelt ut i arbeidslivet eller er i 100% jobb i dag? ... Joda, noen har det. Mange ikke. Det er en grunn til foreldre ofte ønsker ung uføre på sine barn når de blir 18. Vi ønsker trygghet for barna våre, og derfor sparer jeg. Anonymkode: 50313...462 Jeg har autisme selv, så jeg skjønner bekymringen din. Påpekte bare det med det sosiale, i og med at autister ofte er veldig gode i det de gjør, men blir utslitt av det sosiale som du nevner. Slik jeg ser det er de sosiale ferdighetene noe av det viktigste som trengs for å få seg jobb idag. Introduser sønnen din for programmering. Da er det fullt mulig for han å jobbe flere dager hjemmeifra uten å brenne seg ut. En karriere innen data/IT vil sørge for at han får større økonomisk frihet enn om han fikk uføretrygd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå