Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med masteroppgave, jeg bruker sommeren på dette, og holder nå på med teoridelen. Jeg er allerede dritt lei! Hva er deres beste råd for å gjennomføre dette uten å gå fra forstanden? Og...jeg tror ikke dette blir en A-oppgave, til det har jeg rett og slett ikke lagt ned nok tid. Allikevel skal det kanskje litt til for å stryke? Kjenner panikken tar meg her 

Anonymkode: c6f2e...99d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du meg? Vurderte nettopp å lage en tråd med tittelen "Hjelp meg gjennom masteroppgaven før jeg havner på lukket avdeling"...

Når det gjelder å stryke så er det i hvert fall ganske vanlig på mitt institutt å heller stryke studenter fremfor å gi de en dårlig karakter, fordi ingen vil ha en E på masteren liksom...

Anonymkode: 09afb...7dc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leverte min masteroppgave i mai, noe som gikk veldig bra. :)

Dette vet dere helt sikkert men:
- Vær ute i god tid, start så tidlig som mulig, og jobb litt hver dag
- Skriv på hele teksten, finjuster etterpå!
   Ikke bruk timesvis på ett avsnitt for å få det perfekt, men skriv, legg vekk teksten, gå igjennom, rett opp feil og forbedre over tid.   Gjenta!
- Fortell deg selv at du skal være ferdig med hele oppgaven i god tid før fristen. Kanskje 2 uker før.
- Les igjennom alt, og sørg for at alle avsnitt er presentert i logisk rekkefølge. At teksten har en rød tråd, hvor alt henger naturlig sammen. Og ikke minst språkvask!

Anonymkode: 3b351...7e5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vær HELT sikker på at du besvarer (hele!) problemstillingen, og at metoden er beskrevet godt. Det er også veldig viktig å ha det formelle/etiske i boks (og grundig beskrevet) hvis det er aktuelt i din oppgave.  Ha med kopi av samtykkeskjema som vedlegg etc. 

Og ja, det er lurt med språkvask. Det er begredelig med mastere med mange stavefeil og grammatiske feil. Det er slurv og gir et dårlig inntrykk.

Anonymkode: da4cc...ad4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du meg? Vurderte nettopp å lage en tråd med tittelen "Hjelp meg gjennom masteroppgaven før jeg havner på lukket avdeling"...

Når det gjelder å stryke så er det i hvert fall ganske vanlig på mitt institutt å heller stryke studenter fremfor å gi de en dårlig karakter, fordi ingen vil ha en E på masteren liksom...

Men hvordan går det med din oppgave da? Når skal du levere?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan går det med din oppgave da? Når skal du levere?

Jeg skulle ha levert i mai, men det skjedde jo ikke så nå har jeg utsettelse til november... Jeg er halvveis, og hadde jeg bare klart å sette meg ned og skrive hadde jeg utvilsomt blitt ferdig i sommer. Men når jeg ikke eier verken motivasjon eller selvdisiplin går det ikke fremover akkurat.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle ha levert i mai, men det skjedde jo ikke så nå har jeg utsettelse til november... Jeg er halvveis, og hadde jeg bare klart å sette meg ned og skrive hadde jeg utvilsomt blitt ferdig i sommer. Men når jeg ikke eier verken motivasjon eller selvdisiplin går det ikke fremover akkurat.

Velkjent følelse. Jeg har 6 uker på å levere, og har ganske mye igjen. Mulig man får mye gjort på kort ved å være effektiv og strukturert

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velkjent følelse. Jeg har 6 uker på å levere, og har ganske mye igjen. Mulig man får mye gjort på kort ved å være effektiv og strukturert

Ja, det er jo egentlig "bare" å sette seg ned og skrive. Dog lettere sagt enn gjort... Uheldigvis for meg er jeg av typen som kun jobber under press, og så langt har jeg overlevd studiene gjennom skippertak i siste liten. Dessverre en strategi som har vist seg å fungere svært dårlig når det er snakk om å skrive en masteroppgave.

Det som derimot har fungert veldig bra for meg er såkalte såkalte "Shut up and write"-seminar, kan absolutt anbefales hvis studiestedet ditt tilbyr noe sånt. Men det arrangeres neppe i sommerferien.

AnonymBruker
Skrevet

Du har fortsatt OK med tid, mitt beste tips er:
- sett av 3-4 dager i uken der du skal jobbe med oppgaven. Denne dagen er det lurt å starte dagen med å lese igjennom hva du har gjort i oppgaven så langt, se det opp mot problemstilling. De andre dagene kan du gjøre ting som klesvask, rydding/vasking, og sosiale ting. Legg gjerne inn en treningsøkt/gåtur på masterjobbingsdagene, det gjør at du jobber bedre. Har du sittet med oppgaven i en time og ikke gjort noe, reis deg opp og beveg deg litt.
- Les artikler du skal bruke, eller som kan være relevante, bare for å holde deg oppdatert og være i prosessen. Det vil være en boble fremover, hvor oppgaven tar mye fokus, men det går over når du leverer.
- Dersom du sitter helt fast i et kapittel, begynn på neste. Eller få noen andre til å lese igjennom for deg. Jobb kontinuerlig med språkvask. Print gjerne ut dokumentet, og les det på papir, da ser det helt annerledes ut enn på skjermen.

Lykke til!

Anonymkode: 8af1f...faa

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det TS? Er det fremgang?

AnonymBruker
Skrevet

Nja...jeg tror det...jeg skal jobbe iherdig resten av uka, og levere det jeg har til veiledning på mandag. Håper veileder synes det ser greit ut. Dette er sinnsykt Tidkrevende

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det TS? Er det fremgang?

Hvordan går det med deg? Finner du motivasjon? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med deg? Finner du motivasjon? 

Ikke mye, men litt får jeg gjort så det går riktig vei 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke mye, men litt får jeg gjort så det går riktig vei 

Når skal du levere?

AnonymBruker
Skrevet

Når skal du levere?

1. november. Hva med deg?

AnonymBruker
Skrevet

31. august. Og jeg har ganske mye igjen. Huttetu

AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne jeg ha skrevet i fjor sommer! Leverte i midten av august. Det var en forferdelig sommer, så jeg føler med deg! Jeg skrev mange, mange timer hver dag. Hvordan jeg overlevde? Jeg fokuserte på å bli ferdig. Gikk helt inn i bobla. Aner ikke hvordan jeg fikk det til 😅

Lykke til!

Anonymkode: e1514...3b9

• 6 måneder senere...
Skrevet

Uff! Jeg er dere dere var, nå. Ble dere ferdig? 

Anonymkode: b21d5...61e

Skrevet

Hvis flere skulle være i samme situasjon:

Motivasjon kommer ikke ut av det blå, det kommer av jobbing. Begynn i en ende, gjør research, les hva andre har skrevet om temaet, finn noe du er enig i, og noe du er uenig i, og vipps, så har du litt motivasjon.

Prøv å husk at om du har valgt en utdanning du brenner for, du ser frem til å jobbe med dette, og har valgt en oppgave som er litt interessant, så er masteroppgaven et positivt problem. Det er et problem du valgte å få, da du valgte utdanningen din. Vi trenger slike problemer, for å vokse. Og det føles helt fantastisk å ha løst et så flott problem.

Ha et minimumskrav om å skrive 200 ord om dagen. Ordene kan fint være dritt, og man kan slette dem senere, det vokser man også på. Det viktigste er å ikke sitte igjen og føle at man ikke har gjort noe, for det er starten på å grave et hull, som kan bli veldig dypt. Hvis du klarer: start hver dag med blanke ark. Ingen selvklandring for det du har, eller ikke har, gjort tidligere.

Anonymkode: 5c193...a32

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis flere skulle være i samme situasjon:

Motivasjon kommer ikke ut av det blå, det kommer av jobbing. Begynn i en ende, gjør research, les hva andre har skrevet om temaet, finn noe du er enig i, og noe du er uenig i, og vipps, så har du litt motivasjon.

Prøv å husk at om du har valgt en utdanning du brenner for, du ser frem til å jobbe med dette, og har valgt en oppgave som er litt interessant, så er masteroppgaven et positivt problem. Det er et problem du valgte å få, da du valgte utdanningen din. Vi trenger slike problemer, for å vokse. Og det føles helt fantastisk å ha løst et så flott problem.

Ha et minimumskrav om å skrive 200 ord om dagen. Ordene kan fint være dritt, og man kan slette dem senere, det vokser man også på. Det viktigste er å ikke sitte igjen og føle at man ikke har gjort noe, for det er starten på å grave et hull, som kan bli veldig dypt. Hvis du klarer: start hver dag med blanke ark. Ingen selvklandring for det du har, eller ikke har, gjort tidligere.

Anonymkode: 5c193...a32

Tusen takk! Klokt skrevet 🙌

Anonymkode: b21d5...61e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...