Gå til innhold

Hvilken universitetet er best for medisinstudiet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal nå i mitt siste år på videregående. Har gode karakterer så langt og satser på det siste året også. Ønsker ta ta medisinstudiet etter videregående. Dette er selvsagt avhengig av karakterer, men lurer på hvis man har gode nok karakterer og kommer inn hvilket som helst universitet for medisinstudiet, hvilket er da regnet som  best? 

Vet at NTNU er jo populært, men er det da også best? Eller UIO er best i Norge? Avstandsmessig så er Oslo nærmest, men likevel langt nok unna (2t) til at jeg ikke kan pendle hjemmefra. Så dermed er avstand ikke så viktig når jeg likevel må flytte på meg. 

Noen ideer?

Anonymkode: 3108c...398

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Generelt har UiO høyest status i Norge, men du får sikkert en god utdanning ved alle fire studiesteder. 

Anonymkode: 3c851...f31

• Liker 2
Skrevet

Internasjonalt er UiO regnet som det beste universitetet i Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Harvard er nok best, internasjonalt. I Norge så er det UiO. 

Anonymkode: c3304...3c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen studiesteder som er bedre enn andre, du lærer det du skal uansett om du går på NTNU, UiO, UiB eller UiT. Studiene er lagt opp litt forskjellig, men grunnen til at UiO er popoulært er nok primært at det er i Oslo. Alle de andre byene har nok bedre rykte som studentby, og du blir ikke en dårligere lege av å studere ett annet sted.

Faktisk tenker jeg at det kan være en fordel å studere et annet sted med tanke på å karre til seg en LIS1 stilling, siden du da skaffer deg bekjentskaper på mindre sykehus lengre fra hovedstaden, og ikke er så redd for å dra ut av oslogryta for å jobbe. 

Anonymkode: 19ebd...b12

• Liker 14
Skrevet

Har du fått ålreite resultater, lest og gjort jobben din gjennom studiet, og hatt relevante jobber ved siden av studiet tror jeg ikke det spiller så stor rolle hvilket universitet du studerer ved, både UiO, UiB og NTNU er anerkjente. Tror Tromsø er veldig bra og, men kjenner ingen som har studert der, så kan egentlig ikke uttale meg om det. Som bergensstudent gikk det fint å få turnus etter studiet, og når du først har gjennomført turnus og vist deg som en flink lege og trivelig person er det ingen som bryr seg så mye om hvor du har studert. 

Støtter det som er nevnt angående UiO: mulig ikke like godt studiemiljø som ved de andre universitetene, men hvis du veldig gjerne vil ha jobb i Oslo-området umiddelbart etter studiet, så kan det være lurt å studere der. Tror det uansett er bedre å starte karrieren på et mindre sykehus, så sånn sett kan det være greit å velge et annet universitet.

Jeg ville valgt UiB igjen, har vært veldig fornøyd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Harvard er nok best, internasjonalt. I Norge så er det UiO. 

Anonymkode: c3304...3c1

Feil, Harvard kommer ikke øverst på noen rankinger selv om de kommer høyt opp, både Oxford, Cambridge, MIT og Stanford er som regel foran. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

NTNU. 

Anonymkode: 3b252...25e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

UiO har vel tradisjonelt sett blitt ansett som best. Men NTNU ble virkelig en kandidat etter at tre NTNU-professorer mottok Nobelprisen i medisin i 2014

Anonymkode: 3c139...692

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

UiO/NTNU
UiB
UiT

Anonymkode: 5f26a...7e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og så tar vi den listen resten av verden bruker https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats og for medisin https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/subjects/3141/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

UiO 121 plass (delt med Vanderbilt College), UiB 197 plass, NTNU 352-400, UiT401-450

Vil du gå ett sted der du virkelig kan få forsket frem nye ting, få se nye metoder bli tatt i bruk og være ekstremt innovativ så søker du deg til Johns Hopkins som er koblet til et av verdens beste sykehus. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør tenke på hvor du vil bo senere, alle stedene har grei utdannelse. Hadde mer fokusert på fordeler/ulemper med byen. UIB har karakterer, vet ikke om noen ser på de når de vurderer søkere til turnus. Hadde også vurdert å gått forskerlinje. Det tror jeg de har alle stedene. 

Anonymkode: a1cb4...32f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

og så tar vi den listen resten av verden bruker https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats og for medisin https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/subjects/3141/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

UiO 121 plass (delt med Vanderbilt College), UiB 197 plass, NTNU 352-400, UiT401-450

Vil du gå ett sted der du virkelig kan få forsket frem nye ting, få se nye metoder bli tatt i bruk og være ekstremt innovativ så søker du deg til Johns Hopkins som er koblet til et av verdens beste sykehus. 

Hvorfor er denne listen bedre?

Anonymkode: 6145d...472

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte i Tromsø, det var null problem å få turnus ettersom jeg hadde praksis på et mindre sykehus i Nordland, og etter det har det aldri hatt betydning hvor jeg har studert

Anonymkode: 167db...98a

• Liker 4
  • 3 år senere...
Skrevet

Noen som har noen nye tanker nå i 2023? Står mellom NTNU og UIO

AnonymBruker
Skrevet
sfgsdgsg skrev (38 minutter siden):

Hva er viktig for deg? Jeg ville valgt NTNU igjen. Bra miljø på medisin og mange muligheter der, veldig bra studentmiljø utover medisin også, kompakt by. Stort sett flinke og engasjerte forelesere. 

Anonymkode: 1eb93...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er viktig for deg? Jeg ville valgt NTNU igjen. Bra miljø på medisin og mange muligheter der, veldig bra studentmiljø utover medisin også, kompakt by. Stort sett flinke og engasjerte forelesere. 

Anonymkode: 1eb93...42f

Jeg tenker mest på kvaliteten på selve studiet og videre karrieremuligheter. Har du noen tanker angående eventuelle forskjeller mellom UIO og NTNU med tanke på dette?

AnonymBruker
Skrevet
sfgsdgsg skrev (1 time siden):

Det har nok liten betydning rent faglig. Men om du har ambisjoner om Rikshospitalet (eller bare ønsker å bo i Oslo), kan det kanskje være en fordel med UiO, hvor du potensielt kan klare å knytte kontakter allerede i studietiden. 
Jeg tror ikke det har vært endringer siden 2021:

https://tidsskriftet.no/2021/06/debatt/bestattikke-bestatt-et-nytt-kapittel-medisinstudiet
Dvs at UiO har karakterer, mens NTNU ikke har det. Ser for meg at karakterpresset på UiO er rimelig heftig, med en studentmasse som består av 100% overachievers. For meg hadde det vært nok til å velge NTNU. Mye mindre stress med bestått/ikke bestått enn A-F.

Anonymkode: 3c851...f31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Johns Hopkins

Anonymkode: e31ea...f6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...