Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skulle endret noe ved det norske skolesystemet, hva ville det vært?
Lekser? Karakterer? 10% regelen?

Anonymkode: 51af4...036

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lekser. Det stjeler altfor mye tid unødvendig fra både elever og foreldre. Man kunne heller brukt noe av den eksisterende skoletiden til studietid med lærer tilstede på skolen.

Anonymkode: 41316...658

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

At fantasi og egne evner skulle vært mye mer i fokus. 

Anonymkode: 831a3...dca

  • Liker 5
Skrevet

10% regelen helt klart!

Gjest Kendall
Skrevet

Så klart 10% regelen. Den er så drøy 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Lærere burde få igjen makt og autoritet.

Anonymkode: f091c...a4e

  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

At vi hadde flere avgangsfag i 8kl og 9kl slik at vi slapp å ha omtrent alle fagene hvert eneste halvår frem til ungdomsskolen er over. Det er altfor mye å fokusere på 14 fag på et semester. Jeg fikk 4 seksere ut ungdomsskolen, 16 ut VGS, nettopp fordi vi på VGS kun hadde ca 5 fag hvert år å fokusere på. Færre fag gjør det lettere å få gode resultater. 

Anonymkode: 6788e...3dc

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barne- og ungdomsskole: • Lekser. De er bare en byrde for både foreldre og barn, rot til konflikt i hjemmet og mangelfull undervisning fordi foreldrene kanskje ikke helt klarer. Gir barna svært ulike utgangspunkt som direkte påvirkes av foreldrenes kunnskaper og muligheter til å følge opp. Hadde vært uendelig mye bedre med en time lenger skoledag. 

• Flere avgangsfag underveis. Er alt for mye å måtte prestere 100% i alle fagene siste semester. Hadde vært bedre å avslutte dem gradvis. 

• Mer økonomi i ungdomsskole/vgs. Tenker da på å ta opp lån, betale regninger, unngå luksusfeller osv.

• Mer rettskriving og nordisk kulturhistorie. Vi gjorde ikke annet enn å analysere dikt hele VGS omtrent - tenk så mye om norskspråket og nordisk kultur vi kunne lært på den tiden! En temauke om tekstanalyser hadde vært rikelig. Makan til ubrukelige greier. 

 

Høyere utdanning: Opptakssystemet. Karaktersnitt er så riv ruskende feil måte å beregne hvem som er skikket til et yrke, opptaksprøver hadde vært mye bedre. Noen med 4,5 i snitt kan bli utrolig mye bedre leger enn noen med 6 i snitt f.eks - poeng etter vgs sier ingenting om en persons egenskaper. 

Anonymkode: a32de...2ba

  • Liker 6
Skrevet

Det skulle vært lettere å ta barn ut utenfor feriene, forutsatt at de var f.eks topp 10 i klassen.

Har lang reisevei hjem til familien og det hadde blitt langt billigere å kunne tatt de ut.

Pr nå kan vi reise pr 3-4 år, men da kunne vi reist 1 gang i året

  • Liker 1
Skrevet

Alt dette med å «ta opp igjen fag» er så unødvendig og tåpelig, koster samfunnet en masse ressurser. Dette bør begrenses, ev. muligheter:

-man kan ikke få toppkarakterer, bare nest høyeste, om man tar et fag på nytt 

-tar man et fag flere ganger er det snittet som blir tellende karakter

-tar man et fag flere enn to ganger kan man ikke få bedre enn laveste ståkarakter 

Bør gjelde både på vgs og høyere utdanning :)

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At man i høyere grad deler inn klasser/elever etter evner, istedenfor at alle skal lære det samme på like lang tid. 

Anonymkode: 0c070...4f1

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barne- og ungdomsskole: • Lekser. De er bare en byrde for både foreldre og barn, rot til konflikt i hjemmet og mangelfull undervisning fordi foreldrene kanskje ikke helt klarer. Gir barna svært ulike utgangspunkt som direkte påvirkes av foreldrenes kunnskaper og muligheter til å følge opp. Hadde vært uendelig mye bedre med en time lenger skoledag. 

• Flere avgangsfag underveis. Er alt for mye å måtte prestere 100% i alle fagene siste semester. Hadde vært bedre å avslutte dem gradvis. 

• Mer økonomi i ungdomsskole/vgs. Tenker da på å ta opp lån, betale regninger, unngå luksusfeller osv.

• Mer rettskriving og nordisk kulturhistorie. Vi gjorde ikke annet enn å analysere dikt hele VGS omtrent - tenk så mye om norskspråket og nordisk kultur vi kunne lært på den tiden! En temauke om tekstanalyser hadde vært rikelig. Makan til ubrukelige greier. 

 

Høyere utdanning: Opptakssystemet. Karaktersnitt er så riv ruskende feil måte å beregne hvem som er skikket til et yrke, opptaksprøver hadde vært mye bedre. Noen med 4,5 i snitt kan bli utrolig mye bedre leger enn noen med 6 i snitt f.eks - poeng etter vgs sier ingenting om en persons egenskaper. 

Anonymkode: a32de...2ba

Hvordan skulle en opptaksprøve til medisin se ut?

Anonymkode: 8a174...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Opptaksprøver fører bare til at folk pugger på en måte å få godt resultat på en spesifikk prøve på, ikke faktisk læring. Det virker som en god idé med opptaksprøver i teoretiske fag, men er det neppe. 

Jeg synes leksene bør bort. De - som hele skoleåret og skoledagen generelt, egentlig - kommer fra en tid da «mor var hjemme». Sånn er det ikke lenger. Slik det er nå, er ettermiddagene kun stress, for å rekke middag, lekser og aktiviteter før leggetid. Leksene øker også sosiale forskjeller i skolen. Det er bedre med heldagsskole, med mer fysisk aktivitet/utetid hver dag, felles skolelunsj, og ingen lekser. 

Anonymkode: 06f41...f99

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At klasser/alderstrinn kunne deles ett nivå. Det er ekstremt demotiverende å være god i matte og måtte høre læreren forklare om igjen og om igjen for de tre elevene som aldri klarer å fatte noe som helst. Gikk på en ungdomsskole der alle ble delt etter nivå og det var helt fantastisk, ca 20 stk i gruppen som ikke forstod matte, 60 i gruppen midt på treet og 10 i min gruppe som var de som lå godt over på forståelse. Vi var ferdig med pensum lenge før jul og fikk masse tid til faglige utfordringer utenom pensum resten av året. 

Lekser som mange vil ha bort er faktisk nødvendig for å skape gode studievaner. Men det er viktig at leksene er relevante og baserer seg på det man holder på med på skolen. Kunne gjerne vært leksehjelp tilbud på skolene for de som trenger det, men lærer man ikke gode arbeidsvaner tidlig er det umulig å henge med når an kommer høyere opp i systemet. 

Anonymkode: 82926...4d3

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyere utdanning: Opptakssystemet. Karaktersnitt er så riv ruskende feil måte å beregne hvem som er skikket til et yrke, opptaksprøver hadde vært mye bedre. Noen med 4,5 i snitt kan bli utrolig mye bedre leger enn noen med 6 i snitt f.eks - poeng etter vgs sier ingenting om en persons egenskaper. 

Anonymkode: a32de...2ba

Erfaring fra land med opptaksprøver viser at det ikke er mer rettferdig. De som har penger kan betale for å bli trent til å takle opptaksprøvene, får målrettet opplæring og evt hjelp til å skrive motivasjonsbrev og søknader. De som ikke har råd til det kommer dårligere ut. Karaktersnitt er den mest nøytrale måte å gi innpass på, all den tid utdanning i Norge er gratis så alle har samme mulighet, det er ingenting som baserer seg på trynepolitikk slik som ved intervju, eller fordommer mot kjønn, etnisitet, alder o.l. 

Anonymkode: 82926...4d3

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det burde bli lov å være skoleflink. Alle burde ha noe å strekke seg etter uten at det skal bli noe syting om "urettferdig". Barn har godt av å lære at ulike folk har ulike styrker og svakheter.

Anonymkode: 07313...f75

  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Flere yrkesgrupper inn i skolen. Vernepleier, psykolog.. ikke bare en helsesøster som stikker innom annenhver onsdag. 

Vekk med nasjonale prøver! For noe herk!

 

Anonymkode: fd689...eea

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

At klasser/alderstrinn kunne deles ett nivå. Det er ekstremt demotiverende å være god i matte og måtte høre læreren forklare om igjen og om igjen for de tre elevene som aldri klarer å fatte noe som helst. Gikk på en ungdomsskole der alle ble delt etter nivå og det var helt fantastisk, ca 20 stk i gruppen som ikke forstod matte, 60 i gruppen midt på treet og 10 i min gruppe som var de som lå godt over på forståelse. Vi var ferdig med pensum lenge før jul og fikk masse tid til faglige utfordringer utenom pensum resten av året. 

Lekser som mange vil ha bort er faktisk nødvendig for å skape gode studievaner. Men det er viktig at leksene er relevante og baserer seg på det man holder på med på skolen. Kunne gjerne vært leksehjelp tilbud på skolene for de som trenger det, men lærer man ikke gode arbeidsvaner tidlig er det umulig å henge med når an kommer høyere opp i systemet. 

Anonymkode: 82926...4d3

Enig i det første, men ikke det siste. Det finnes mange måter å lære seg gode arbeidsvaner på. For de som sliter vil lekser ha motsatt effekt på arbeidsvanene.

Anonymkode: 06f41...f99

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

At fantasi og egne evner skulle vært mye mer i fokus. 

Anonymkode: 831a3...dca

Dette. Har en gutt som er så kreativ, og har en utrolig fantasi. De gangene han får skrive historier om det han vil, så er tilbakemeldingene at han burde bli forfatter, da han skriver så bra. Nå er det snart 1 år siden han har fått skrive på den måten. Det har vært biografi, bokanmeldelse og artikkel. Og dette er 6. klasse. Og de setter ikke inn vikarer, så de kreative fagene som sløyd, kunst og håndverk, mat og helse, har de nesten aldri. Da tar de heller ekstra matte.

Så jeg har en gutt, som allerede er skikkelig skolelei. 

Anonymkode: 55b21...09b

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette. Har en gutt som er så kreativ, og har en utrolig fantasi. De gangene han får skrive historier om det han vil, så er tilbakemeldingene at han burde bli forfatter, da han skriver så bra. Nå er det snart 1 år siden han har fått skrive på den måten. Det har vært biografi, bokanmeldelse og artikkel. Og dette er 6. klasse. Og de setter ikke inn vikarer, så de kreative fagene som sløyd, kunst og håndverk, mat og helse, har de nesten aldri. Da tar de heller ekstra matte.

Så jeg har en gutt, som allerede er skikkelig skolelei. 

Anonymkode: 55b21...09b

Syns også det er synd at kreative fag ikke prioriteres. Mange av de lærerne som underviser i musikk og kunst og håndverk har ikke utdannelse eller kompetanse i faget. Faglærere får ikke jobb. Skal det være sånn kunne de like gjerne lagt ned disse fagene. Rart at elevene skal gjennom kompetansemålene i disse fagene når lærere UTEN kompetanse må undervise i de. 

Anonymkode: fd689...eea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...