Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fast ansatt i flere år som helsefagarbeider. Fikk endelig full stilling først i år.

Men ser det er ledige studieplasser på en bachelorgrad i økonomi. Har søkt plass der vet ikke enda om jeg blir tatt opp.

Kan jeg søke arbeidsgiver om utdanningspermisjon uten lønn? Dette studiet er ikke relevant for jobben jeg har idag. Men er nyttig i samfunnet for øvrig (ikke selvstudie). Men er det yrkesrelatert?

Eller gjelder utdanningsperm bare for etter og videreutdanning innenfor mitt yrke? Klarer ikke bli helt klok på dette. Sjefen min er på ferie. Ikke sannsynlig at jeg vil gå tilbake til helsefagarbeiderstillingen etter å ha fullført bacheloren. Men trygghet å ha i bakhånd om noe ved sstudiet skjærer seg. Skummelt å skulle si opp fast, full stilling nå når jeg endelig har fått full jobb. 

«Utdanning ut over grunnskole eller videregående opplæring må være yrkesrelatert for å gi rett til permisjon. Det er ikke et vilkår for utdanningspermisjon at utdanningen er relevant for den jobben man har i dag. Formålet med bestemmelsen om rett til utdanningspermisjon er å møte behovet for økt kompetanse og omstilling i arbeidslivet generelt. Man kan altså utdanne seg til et helt annet yrke enn det man har i dag. »

Hentet fra https://www.utdanningsnytt.no/slik-er-retten-til-permisjon-for-a-ta-mer-utdanning/146011

Anonymkode: 02d6a...6f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du har rett på urdanningsperm i tre år til hva som helst:-) har skjekket selv, er også hfa- og ønsker noe annet!

Anonymkode: 1da13...5f8

Skrevet

Dette har jeg gjort selv. Det er en stund siden, men mener å huske at et av kravene for å få permisjon var at arbeidstaker hadde vært fast ansatt i et visst antall år, muligens 4 år. Sjekk opp i det hvertfall. Kan hende du får permisjon av arbeidsgiver selv om du ikke oppfyller alle krav også. Hovedopptaket til høyere utdanning er vel klart forresten? Er det restplass du håper på? 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Har vært ansatt siste 6 år på samme arbeidssted.

I arbmiljøloven står det:

«Arbeidsmiljøloven gir den som har vært i arbeidslivet i minst tre år og som har vært ansatt hos arbeidsgiveren i de siste to år, rett til hel eller delvis permisjon i inntil tre år for å delta i organiserte utdanningstilbud.»

Så jeg oppfyller det kravet i alle fall. 

har takket ja til et deltidsstudium og fått plass der. Ble for sein til å legge inn søknad på bachelorgraden som var på restplass. Får prøve å hoppe på der neste år hvis det lar seg gjøre :)

Anonymkode: 02d6a...6f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...