Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? Fra dropout til medisinstudent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er så lite sant som det går an! Videregående er så utrolig lett sammenliknet med medisinstudiet.

Anonymkode: b90fb...dee

Riktig.

Det er så mange som uttaler seg om et studie de ikke har peiling på hva innebærer. Jeg har en bror som er lege, og et annet familiemedlem studerer medisin i Trondheim nå. Begge er meget dyktige, det er de aller flinkeste elevene som samles, og mange av dem sliter virkelig. Det er en enorm overgang fra videregående, og høye krav.

Anonymkode: 92d8e...a25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.7.2019 den 22.34, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGkOqb/gikk-fra-drop-out-til-medisinstudiet-det-kostet-henne-nesten-300000-kroner

Hva tenker dere om dette? Jeg blir fascinert og imponert over folk som jobber så målrettet for å komme inn på et studie, men er det ikke spesielt å pådra seg så mye gjeld FØR man er begynt på studiet? Da jeg var ferdig i min tid (annet studie) hadde jeg litt over 300 000 i studielån, og var skikkelig stresset pga det. Er det virkelig vanlig å ha så mye gjeld som student for tiden? Eller tjener man så godt som lege at det ikke blir noe problem å betale tilbake uansett? Er det virkelig verdt det?

Anonymkode: c0a39...d63

Jeg tror hun gjør ett riktig valg. Det kan ta lang tid før det betaler seg, men hun får den utdannelsen og det yrket hun vil. Jeg tror også at hun vil klare studiet fint av den enkle grunn at hun har bestemt seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Riktig.

Det er så mange som uttaler seg om et studie de ikke har peiling på hva innebærer. Jeg har en bror som er lege, og et annet familiemedlem studerer medisin i Trondheim nå. Begge er meget dyktige, det er de aller flinkeste elevene som samles, og mange av dem sliter virkelig. Det er en enorm overgang fra videregående, og høye krav.

Det finnes gode elever fra VGS som sliter på Universitetet, og det finnes middelmådige elever fra VGS som gjør det svært bra på Universitetet. Det er så mange faktorer som spiller inn: 

- Alder / modenhet 

- Motivasjon 

- Interesser 

- Livssituasjon 

Egentlig så tror jeg det hadde vært bra med en slags pre-med linje på VGS, der elevene møter fag de skal ta på medisinstudiene. Hvor mange fag på studiespes er relevante for det en har på medisin i dag? Før var det biologi, kjemi, og that's it. 

Anonymkode: 315c0...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riktig.

Det er nok å se på strykprosenter.

https://www.nrk.no/trondelag/tidenes-strykprosent-pa-medisinstudiet-i-trondheim-1.13017949

25% blir omtalt som tidenes strykprosent. 😂

Tror gjennomsnittet av alle eksamener jeg har hatt har vært over 20% stryk. En del over 30%, noen mellom 40 og 50% og et par over det igjen. 

Medisin kan sikkert være utfordrende for en del, på samme måter som at andre studier kan være utfordrende for andre. Men det er nok neppe spesielt mye vanskeligere enn mye annet med like høye opptakskrav.

Anonymkode: 2351a...62e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/trondelag/tidenes-strykprosent-pa-medisinstudiet-i-trondheim-1.13017949

Tror gjennomsnittet av alle eksamener jeg har hatt har vært over 20% stryk. En del over 30%, noen mellom 40 og 50% og et par over det igjen. 

Medisin kan sikkert være utfordrende for en del, på samme måter som at andre studier kan være utfordrende for andre. Men det er nok neppe spesielt mye vanskeligere enn mye annet med like høye opptakskrav.

NTNU Medisin har riktignok bare en eksamen i året (i starten), som studentene bruker alt fra 8 til 3 måneder å lese til, så strykprosenten blir heller aldri veldig høy (unntatt ved unntaksåret i NRK-artikkelen).

Personlig syns jeg Medisin er noe "mer håndterlig" enn videregående. Lesingen på universitetet blir litt mer fokusert kontra VGS.

Anonymkode: 502a5...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange studenter var meldt opp til eksamen ved studiestart, og hvor mange tok eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Intervju kan man også fint forberede seg til. Dette er svært vanlig i utlandet blant annet. Hvordan skal det fungere hvis man ikke kommer videre fra intervju? Blir man svartelistet da eller? Det nærmeste som fins i Norge i dag er vel slik det er på PHS. Der er det også folk som bruker årevis på å kvalifisere seg. Så det vil antakeligvis ikke løse noe som helst, fordi det egentlige problemet er at for MANGE vil studere i forhold til antall studieplasser, samt at mange har råd til å la drømmen leve i mange mange år. 

Samt at motivasjonsbrevet kan skrives av andre (ikke uvanlig i USA). 

Anonymkode: e8586...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samt at motivasjonsbrevet kan skrives av andre (ikke uvanlig i USA). 

Ja. Det eneste som vil skje er at man skaper et nytt marked for å "kjøpe" kvalifiseringer. Man flytter deler av "karaktermarkedet" over til noe annet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Det eneste som vil skje er at man skaper et nytt marked for å "kjøpe" kvalifiseringer. Man flytter deler av "karaktermarkedet" over til noe annet.

Ja. Man kan kjøpe seg hjelp til å skrive motivasjonsbrev, kjøpe seg tur til Afrika for å bygge skoler (og ødelegge for lokale entreprenører), kjøpe seg hjelp til å få bedre resultater på opptaksprøven, kjøpe seg coachhjelp til å lykkes på intervju... OG man må fremdeles ha gode karakterer OGSÅ. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at medisin har høyest opptakskrav. (Med unntak av nano og indøk). Om strykprosenten er såpass høy, med så akademisk sterke studenter vil det vitne om at studie er mye vanskeligere enn et studie uten opptakskrav, til tross for at det studiet har høyere opptakskrav.

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde helt middels/dårlige karakterer på VGS, og måtte dermed bruke et år på å ta opp fag for å komme inn på medisin i Tromsø på Nord-Norsk ordinær kvote (en kvote som ligger på rundt 61 poeng, kontra godt over 66 i vanlig ordinær kvote i Tromsø). For meg har fagene på medisin vært adskillig mye lettere å lære enn fagene på VGS. Alle fagene som trakk meg ned på VGS var av typen historie, norsk (alle fire karakterene) og samfunnsfag. Dette var fag jeg hadde lite interesse for, og dermed vanskelig å finne motivasjon til å jobbe med dem. På VGS hadde jeg heller ikke bestemt meg for å studere medisin eller andre studier med høye inntakskrav, som kunne ha bidratt til bedre motivasjon.

På medisin derimot har alle fagene vært av stor interesse, jeg har brukt mye tid på å lese fordi det er spennende, og jeg har opplevd at jeg lærer raskere av disse fagene enn fagene på VGS. Jeg fullførte studiet for to år siden, har aldri strøket på en eneste eksamen, og selv om vi kun har hatt bestått/ikke bestått har jeg ligget langt over "grensen" for stryk. Jeg har aldri opplevd det som et problem at jeg hadde middels karakterer på VGS, og at mine endelige karakterer for å komme inn på medisin i Norge har ligget langt under gjennomsnittlig karaktersnitt for medisinstudenter i Norge. Det er selvsagt forskjell på folk, men det at man fikk "dårlige" karakterer på VGS betyr ikke at man kommer til å slite seg igjennom studiet etter å ha tatt opp fag for å komme inn. Tvert i mot har jeg opplevd det som en personlig fordel fordi jeg lærte meg mye gode studieteknikker i løpet av det året, og lært meg hvordan jeg skal bruke tiden min effektivt for å lære mest mulig.

Anonymkode: 8004f...706

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker også at alderspoeng egentlig er ganske problematisk. Dersom du har fått 6 i alle fag, så går du ut av VGS med 64 poeng (gitt at du ikke har tatt folkehøgskole). 

Men dette er faktisk for lavt for å komme inn på f.eks medisin i Oslo, som hadde 68.5 for høstopptak. Altså har du potensielt en person med perfekte karakterer, som ikke kan komme inn, for noe annen grunn enn at de ikke har sanket nok poeng. 

Faktisk må denne personene vente tre år før de kan studere, for først da har de 70 poeng, dersom det er like høye inntakskrav. Dette virker å være riv ruskende galt for min del. Og hvor mange går egentlig ut av VGS med bare 6'ere? Under 10 stykker? 

For flesteparten så kan de måtte vente flere år enn 3, om de skal inn på medisin ved UiO. Skulle likt å sett aldersfordelingen på studenter ved 1. år medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også at alderspoeng egentlig er ganske problematisk. Dersom du har fått 6 i alle fag, så går du ut av VGS med 64 poeng (gitt at du ikke har tatt folkehøgskole). 

Men dette er faktisk for lavt for å komme inn på f.eks medisin i Oslo, som hadde 68.5 for høstopptak. Altså har du potensielt en person med perfekte karakterer, som ikke kan komme inn, for noe annen grunn enn at de ikke har sanket nok poeng. 

Faktisk må denne personene vente tre år før de kan studere, for først da har de 70 poeng, dersom det er like høye inntakskrav. Dette virker å være riv ruskende galt for min del. Og hvor mange går egentlig ut av VGS med bare 6'ere? Under 10 stykker? 

For flesteparten så kan de måtte vente flere år enn 3, om de skal inn på medisin ved UiO. Skulle likt å sett aldersfordelingen på studenter ved 1. år medisin. 

Ser ut som om du har misforstått en hel del her.

Nå er poenggrensen vesentlig lavere når man søker med førstegangsvitnemål. I fjor var denne på 60,4 i Oslo studiestart høst. Man søker med førstegangsvitnemål til og med året man fyller 21. Om man av ulike grunner velger å vente til året man fyller 22 (uten å ha forbedret karakterer fra videregående), vil en person ha opparbeidet seg 6 alderspoeng og eventuelt 2 ekstra poeng for militærtjeneste, høyere utdanning, folkehøyskole etc. 

Anonymkode: ce350...f1f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese deg opp på kvotesystemet tror jeg. Det fins en egen kvote for søkere rett fra vgs, også kalt primærkvoten eller kvoten for førstegangsvitnemål. Der er typisk poengsummen rundt 60 +/-, dvs med maksimalt antall tilleggspoeng (4) trengs det minst 5.6 i karaktersnitt for å komme inn. Det er det ganske mange som oppnår, antakeligvis i størrelsesorden 500-1000 stk per kull eller noe slikt. 

Alderspoeng teller kun i ordinærkvoten, som er kvoten du refererer til med 68.5 poeng. Der teller alle tilleggspoeng, som er 10+(4 fra primærkvoten) maksimalt for medisin. Faktisk, så er det med maksimalt antall tilleggspoeng lavere "karakterkrav" i ordinærkvoten. Der kunne du i år kommet inn med 5.45 i snitt, 4 realfagspoeng, 2 poeng for høyere utdanning og 8 alderspoeng. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må lese deg opp på kvotesystemet tror jeg. Det fins en egen kvote for søkere rett fra vgs, også kalt primærkvoten eller kvoten for førstegangsvitnemål. Der er typisk poengsummen rundt 60 +/-, dvs med maksimalt antall tilleggspoeng (4) trengs det minst 5.6 i karaktersnitt for å komme inn. Det er det ganske mange som oppnår, antakeligvis i størrelsesorden 500-1000 stk per kull eller noe slikt. 

Alderspoeng teller kun i ordinærkvoten, som er kvoten du refererer til med 68.5 poeng. Der teller alle tilleggspoeng, som er 10+(4 fra primærkvoten) maksimalt for medisin. Faktisk, så er det med maksimalt antall tilleggspoeng lavere "karakterkrav" i ordinærkvoten. Der kunne du i år kommet inn med 5.45 i snitt, 4 realfagspoeng, 2 poeng for høyere utdanning og 8 alderspoeng. 

Av en eller annen grunn glemte jeg å ta med i posten: Dette var dersom denne perfekte søkeren av en eller annen ikke grunn fikk søkt seg inn som førstegangssøker. Selvfølgelig komme en førstegangssøker med maks pot (av seksere) seg inn på medisin. 

La oss si du er 21 år gammel, ferdig med VGS, og har 6 i alle fag, med maks ekstrapoeng i fag. Da har du 64 poeng. Og siden du er 21 år, så har du fått 2 alderspoeng. Du er nå oppe i 66 poeng. 

Du velger å ta deg et år fri, for å f.eks jobbe, reise, eller whatever. 1 år senere er du 22 år, og har sanket 2 nye alderspoeng - du har nå 68 poeng totalt. Men dette kan fortsatt være for lite, da vi allerede har sett at Medisin ved Oslo i 2018 hadde 68.5. 

Her har du eksempel på en perfekt søker som pent må vente. Nå var dette et ekstremt eksempel, da de færreste får 6 i alle fag. Men det er altså teoretisk mulig at noen med perfekte karakterer - ingenting kan forbedres - må vente med studiene, for ingen annen grunn enn at de ikke har sanket nok ekstrapoeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av en eller annen grunn glemte jeg å ta med i posten: Dette var dersom denne perfekte søkeren av en eller annen ikke grunn fikk søkt seg inn som førstegangssøker. Selvfølgelig komme en førstegangssøker med maks pot (av seksere) seg inn på medisin. 

La oss si du er 21 år gammel, ferdig med VGS, og har 6 i alle fag, med maks ekstrapoeng i fag. Da har du 64 poeng. Og siden du er 21 år, så har du fått 2 alderspoeng. Du er nå oppe i 66 poeng. 

Du velger å ta deg et år fri, for å f.eks jobbe, reise, eller whatever. 1 år senere er du 22 år, og har sanket 2 nye alderspoeng - du har nå 68 poeng totalt. Men dette kan fortsatt være for lite, da vi allerede har sett at Medisin ved Oslo i 2018 hadde 68.5. 

Her har du eksempel på en perfekt søker som pent må vente. Nå var dette et ekstremt eksempel, da de færreste får 6 i alle fag. Men det er altså teoretisk mulig at noen med perfekte karakterer - ingenting kan forbedres - må vente med studiene, for ingen annen grunn enn at de ikke har sanket nok ekstrapoeng. 

Du får 2 alderspoeng fra fylte 20, dvs man har 4 som 21-åring, og 6 som 22-åring. 

Og man søker i førstegangskvoten til og med 21 år. Man kan også holde av studieplass dersom man har gode grunner (f.eks militærtjeneste). 

Synes ikke at det er urettferdig at en person med gode karakterer, men som ikke benytter seg av mulighetene sine, risikerer å ikke få plass. Det er en avveining mellom flere hensyn, og jeg synes det fungerer greit i dette eksempelet her. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får 2 alderspoeng fra fylte 20, dvs man har 4 som 21-åring, og 6 som 22-åring. 

Og man søker i førstegangskvoten til og med 21 år. Man kan også holde av studieplass dersom man har gode grunner (f.eks militærtjeneste). 

Synes ikke at det er urettferdig at en person med gode karakterer, men som ikke benytter seg av mulighetene sine, risikerer å ikke få plass. Det er en avveining mellom flere hensyn, og jeg synes det fungerer greit i dette eksempelet her. 

Det er jo helt irrelevant for akademia. Det er ikke mange steder jeg mener at karakterer bør være veldig tungtveiende, men akademia er et av de stedene. Har du en potensiell student som er helt på toppen på det akademiske, så burde det ikke være noen stoppere for at de skal få benyttet disse egenskapene.

For min del skulle alderspoeng vært avskaffet. I ekstreme tilfeller som medisin, så tilføyer de ikke noe annet enn ekstra ventetid og bortkastede resurser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt irrelevant for akademia. Det er ikke mange steder jeg mener at karakterer bør være veldig tungtveiende, men akademia er et av de stedene. Har du en potensiell student som er helt på toppen på det akademiske, så burde det ikke være noen stoppere for at de skal få benyttet disse egenskapene.

For min del skulle alderspoeng vært avskaffet. I ekstreme tilfeller som medisin, så tilføyer de ikke noe annet enn ekstra ventetid og bortkastede resurser. 

Da burde vel denne glupingen kanskje takke ydmykt 'ja' til plassen sin, da?

Uten alderspoeng ville det antakeligvis blitt enda sterkere karakterpress. Som jeg illustrerte over, så er karakterpresset lavere i ordinærkvoten enn primærkvoten. Dagens system tillater at man kan komme inn med svært gode karakterer, men ikke nødvendigvis så suverene at man må ta opp nynorsk for 12.gang for å få den siste 6eren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn at noen land har ordninger som gjør det mulig å søke seg inn på medisinsstudiet med en treåring STEM grad. Det er for å hindre at folk sløser bort noen år på å forbedre karakterene sine fra vgs for å søke seg inn på medisin. Det som skjer istedet er at de som ikke kommer inn rett fra vgs tar en treårig realfag eller ingeniørgrad også søker de seg inn på medisin med den graden. Det har mange fordeler som blandt annet at studentene har bedre forutsetninger til å klare medisinstudiet fordi de har brukt tiden sin på å studere fagrelevante emner istedet for å repetere videregående pensum for å få toppkarakterer. Ved å ha lært seg matte og fysikk på høgskolenivå stiller dem sterkere enn de hadde gjort ved å bruke noen år på å skaffe seg toppkarakterene de manglet i fremmedspråk, historie og gymnastikk. Studentene kan også jobbe deltid med graden sin for å finansiere medisinstudiene og stiller også sterkere ved frafall fra studiet enn en annen student som faller fra med bare videregående utdanning til grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det er jo ikke en prestasjon å ha blitt ett år eldre (for de aller fleste av oss). Det betyr unødvendig ventetid for å komme inn på høyere studier. Men disse poengene er vel vanskelige å fjerne når man først har begynt å gi dem... da hadde nok de som har gått og ventet gjort opprør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...