AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #1 Skrevet 21. juli 2019 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zGkOqb/gikk-fra-drop-out-til-medisinstudiet-det-kostet-henne-nesten-300000-kroner Hva tenker dere om dette? Jeg blir fascinert og imponert over folk som jobber så målrettet for å komme inn på et studie, men er det ikke spesielt å pådra seg så mye gjeld FØR man er begynt på studiet? Da jeg var ferdig i min tid (annet studie) hadde jeg litt over 300 000 i studielån, og var skikkelig stresset pga det. Er det virkelig vanlig å ha så mye gjeld som student for tiden? Eller tjener man så godt som lege at det ikke blir noe problem å betale tilbake uansett? Er det virkelig verdt det? Anonymkode: c0a39...d63
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #2 Skrevet 21. juli 2019 Jeg hadde ikke klart å forbedre min 2er i matte om jeg så hadde hatt mattehjelp 7 dager i uken (...og ikke gadd jeg heller) så all ære til henne. Man kan få et greit liv uten å være lege og. Dessuten fikser jeg ikke så mye i lån før studiene i det hele tatt er påbegynt. Jeg hadde fått magesår av noe slikt. Anonymkode: 0c96c...160 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #3 Skrevet 21. juli 2019 300K er absolutt ikke mye idag. Vil ikke si 500K er mye heller. Må opp i nærmere millionen før det blir avskrekkende høyt. Men det fordrer selvsagt at man studerer til noe som gir gode karriere/lønnsmuligheter. En lege vil ikke ha problemer med å betjene et lån på 500K. Anonymkode: 2351a...62e 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #4 Skrevet 21. juli 2019 Jeg undrer meg litt over hvordan hun kommer til å takle studiet, når hun har måttet jobbe såpass mye med fag på videregående nivå. Det er et rimelig tungt studie, og fallhøyden blir stor når hun har brukt så mye tid, energi og penger på å komme inn. Anonymkode: b90fb...dee 26
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #5 Skrevet 21. juli 2019 Legestudiet er vel på 5 år, er det max 8 år man kan få lån og stipend av lånekassen? Hun kommer vel til å ha bortimot 700.000 i studiegjeld. Det kan bli vanskelig å få boliglån. Godt mulig regnestykket går i minus til. Tross for en ok lønn etter studiet. Dette med tapt arbeidsinntekt i flere år, høyt studielån og må leie bolig i flere år før hun får kjøpt. Man tjener ikke så mye som allmennlege og de fleste begynner der. Det er også lange dager og mye stress, lite tid til pasienter. Anonymkode: 974be...173 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #6 Skrevet 21. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg undrer meg litt over hvordan hun kommer til å takle studiet, når hun har måttet jobbe såpass mye med fag på videregående nivå. Det er et rimelig tungt studie, og fallhøyden blir stor når hun har brukt så mye tid, energi og penger på å komme inn. Anonymkode: b90fb...dee Tja, jeg vil vel si at den vordende jusstudenten som også omtales i artikkelen går vanskeligere tider i møte. På medisin er det nok å bestå, på jussen må du ha B i snitt eller bedre om du skal gode tjene penger. Det blir brått vanskelig når godt over halvparten av studentmassen er blant de flinkeste som gikk ut av vgs. Anonymkode: 2351a...62e 14
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #7 Skrevet 21. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legestudiet er vel på 5 år, er det max 8 år man kan få lån og stipend av lånekassen? Hun kommer vel til å ha bortimot 700.000 i studiegjeld. Det kan bli vanskelig å få boliglån. Godt mulig regnestykket går i minus til. Tross for en ok lønn etter studiet. Dette med tapt arbeidsinntekt i flere år, høyt studielån og må leie bolig i flere år før hun får kjøpt. Man tjener ikke så mye som allmennlege og de fleste begynner der. Det er også lange dager og mye stress, lite tid til pasienter. Anonymkode: 974be...173 Med andre ord så kan hun bli skuffet. Anonymkode: 974be...173 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #8 Skrevet 21. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg undrer meg litt over hvordan hun kommer til å takle studiet, når hun har måttet jobbe såpass mye med fag på videregående nivå. Det er et rimelig tungt studie, og fallhøyden blir stor når hun har brukt så mye tid, energi og penger på å komme inn. Anonymkode: b90fb...dee Da er det vel bare å gå til media da, og klage over at medisinstudiet er så vanskelig. Anonymkode: f12b3...929 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #9 Skrevet 21. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja, jeg vil vel si at den vordende jusstudenten som også omtales i artikkelen går vanskeligere tider i møte. På medisin er det nok å bestå, på jussen må du ha B i snitt eller bedre om du skal gode tjene penger. Det blir brått vanskelig når godt over halvparten av studentmassen er blant de flinkeste som gikk ut av vgs. Anonymkode: 2351a...62e Jeg vet om flere jurister som har lønn under 490.000, vil ikke si det er god lønn for så mye arbeid. Anonymkode: 974be...173 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #10 Skrevet 21. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legestudiet er vel på 5 år, er det max 8 år man kan få lån og stipend av lånekassen? Hun kommer vel til å ha bortimot 700.000 i studiegjeld. Det kan bli vanskelig å få boliglån. Godt mulig regnestykket går i minus til. Tross for en ok lønn etter studiet. Dette med tapt arbeidsinntekt i flere år, høyt studielån og må leie bolig i flere år før hun får kjøpt. Man tjener ikke så mye som allmennlege og de fleste begynner der. Det er også lange dager og mye stress, lite tid til pasienter. Anonymkode: 974be...173 Legestudiet er 6 år, pluss spesialisering. Anonymkode: 01d84...6dc 7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #11 Skrevet 21. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: 300K er absolutt ikke mye idag. Vil ikke si 500K er mye heller. Må opp i nærmere millionen før det blir avskrekkende høyt. Men det fordrer selvsagt at man studerer til noe som gir gode karriere/lønnsmuligheter. En lege vil ikke ha problemer med å betjene et lån på 500K. Anonymkode: 2351a...62e FØR hun i det hele tatt har begynt å studere! Når hun er ferdig har hun nok over 800 000 i lån. Føler det er blitt litt slik at alle på død og liv skal studere prestisjestudier, selv om de ikke har forutsetningene for det. Anonymkode: c0a39...d63 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #12 Skrevet 21. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler det er blitt litt slik at alle på død og liv skal studere prestisjestudier, selv om de ikke har forutsetningene for det. Anonymkode: c0a39...d63 Det er jeg helt enig med deg i, og det er problematisk. Sitat FØR hun i det hele tatt har begynt å studere! Når hun er ferdig har hun nok over 800 000 i lån. Hun vil ha rundt 700K i lån om hun fullfører på normert tid. Jeg vet ikke hva et nyutdannet lege tjener, men det er vel neppe under 500 000. Og det øker på etterhvert. Med 500-600K i lønn vil man kunne låne i overkant av 2 millioner (5x inntekt - annen gjeld). Det er nok til å etablere seg i de fleste mindre byer. Anonymkode: 2351a...62e
Gjest ThotSlayer Skrevet 21. juli 2019 #13 Skrevet 21. juli 2019 Det jeg lurer på er hvorfor hun ikke dro til utlandet
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #14 Skrevet 21. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg helt enig med deg i, og det er problematisk. Hun vil ha rundt 700K i lån om hun fullfører på normert tid. Jeg vet ikke hva et nyutdannet lege tjener, men det er vel neppe under 500 000. Og det øker på etterhvert. Med 500-600K i lønn vil man kunne låne i overkant av 2 millioner (5x inntekt - annen gjeld). Det er nok til å etablere seg i de fleste mindre byer. Anonymkode: 2351a...62e Du får ikke mye bolig for 1,3 mill. I tillegg må du jo også ha 15% egenkapital. Kan bli vanskelig å spare til det med 700.000 å betale ned, samt leiebolig på sikkert 10.000 i mnd. Man vil jo også leve greit når man er så voksen som 34 som ferdigutdannet. Anonymkode: 974be...173 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #15 Skrevet 21. juli 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om flere jurister som har lønn under 490.000, vil ikke si det er god lønn for så mye arbeid. Anonymkode: 974be...173 Det var latterlig lite. Konduktører tjener jo mye bedre! Anonymkode: 210f0...3f1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #16 Skrevet 21. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke mye bolig for 1,3 mill. I tillegg må du jo også ha 15% egenkapital. Kan bli vanskelig å spare til det med 700.000 å betale ned, samt leiebolig på sikkert 10.000 i mnd. Man vil jo også leve greit når man er så voksen som 34 som ferdigutdannet. Anonymkode: 974be...173 2 millioner skrev jeg, og det er fratrukket studiegjelda. Du kan få alt fra en toroms til en enebolig i de fleste mindre byer for den summen. Der er også leien lavere enn 10K i mnden. Bor man sammen med noen, blir det selvsagt enklere å finansiere boligkjøp. Anonymkode: 2351a...62e 1
bttb Skrevet 21. juli 2019 #17 Skrevet 21. juli 2019 Jeg blir mest oppgitt over at de klager over at poenggrensene går opp år etter år. Slike som dem driver jo opp karaktersnittene, om mange forbedrer snitt og bygger seg alderspoeng og andre poeng, så går jo grensene fort opp! De klager på et problem de selv bidrar til! Og jeg støtter alle som sier at en av de viktigste egenskapene til legen din er at de er faglig dyktige. Jeg gir bæng i om legen min bidrar til mer mangfold i legeyrket.... 14
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #18 Skrevet 21. juli 2019 Utrolig pinlig å gå til avisen med dette her. Anonymkode: 01ee1...99a 9
Ullvott Skrevet 21. juli 2019 #19 Skrevet 21. juli 2019 Motivasjon og målrettethet er visst enklere når man betaler masse penger for det enn når man blir gitt den gavepakken det er å være bosatt i Norge og ha rett på gratis treårig videregående opplæring. 3
Gjest hind Skrevet 21. juli 2019 #20 Skrevet 21. juli 2019 59 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg undrer meg litt over hvordan hun kommer til å takle studiet, når hun har måttet jobbe såpass mye med fag på videregående nivå. Det er et rimelig tungt studie, og fallhøyden blir stor når hun har brukt så mye tid, energi og penger på å komme inn. Anonymkode: b90fb...dee Samme tenkte jeg. Det er veldig mange som faller fra etter det første og andre året, så hvis hun klarer å henge med gjennom hele løpet blir jeg positivt overrasket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå