Gå til innhold

Skal på ferie til et urolig sted. Ønsker å ombooke, men er det god nok grunn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Et spørsmål angående reise, forsikring, rettigheter og alt det der...

Jeg bestilte en utenlandsreise for et par måneder siden (til Sinaihalvøya). Nå er det en del styr i media om at IS herjer der, og er spesielt ute etter turister. 

Britiske flyselskap har inntil videre sluttet å fly dit, siden de frykter at IS kommer til å bombe flyene deres (som de gjorde med et russisk et, der nesten 300 mistet livet). Norske flyselskap flyr ikke dit på grunn av dette, så min billett er booket via et utenlandsk selskap (gjennom et norsk byrå).

Norske myndigheter fraråder folk å reise til den nordlige delen av øya, men har ennå ikke sagt noe om den sørlige - som er dit jeg skal. Det russiske flyet ble angrepet over byen jeg skal til.

Alt dette gjør meg litt skeptisk, og jeg har litt lyst til å endre reisen min. Både fly og hotell er betalt via reisebyrået. Jeg har sendt dem en mail som jeg ikke har fått svar på ennå, men jeg er ganske sikker på at svaret er nei. Har betalt 11 000 for turen, så vil veldig gjerne ikke droppe den.

Derfor lurer jeg bare på om jeg har noen rettigheter her? :) Er det sånn at jeg ikke kan "si" noe før norske myndigheter fraråder meg å dra dit? Og hvis det skjer, har jeg rett på å få endret bookingen min, eller må jeg bare ta kostnaden ved å droppe hele ferien? Reisebyrået får jo pengene uansett, men flyselskapet og hotellet får jo ingenting. Regner med at det er der problemene for ombooking ligger. Har lest gjennom vilkårene i reisebyrået, men det står ingenting om dette : )

Når det er sagt, så har jeg vært på reise i urolige land før, men aldri egentlig vært bekymret før nå.

Håper på kloke svar fra noen som har mer peiling på dette enn meg! :) 

Anonymkode: 8e572...37a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok neppe ombooket det når du i utgangspunktet visste/burde vite at det er et urolig område. Det hadde nok vært annerledes dersom det egentlig var et rolig område, men uforutsette ting oppsto. Slik er det i alle fall med de fleste reiseforsikringer. 

Anonymkode: 64c32...647

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg har forstått, har du bare rett til å avbestille når det offisielle reiserådet er å ikke dra. Men det varierer nok en del hvordan reiseselskapene håndhever dette. Jeg tror som deg at du stiller dårlig her.

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_egypt/id2415880/

Anonymkode: 66973...02c

Tusen takk for flott link med mye nyttig informasjon!

Litt skremmende med unntakstilstand akkurat nå. Kanskje det er over når jeg reiser om en måned *krysser fingrene*.

Jeg har snakket med reisebyrået, og de forsikrer meg om at det fortsatt er trygt dit jeg skal, siden myndighetene der nede har sikret området.

Leste i VG at flyselskapet jeg skal med ennå reiser dit, men at de hele tiden vurderer saken. Hva skjer hvis de kansellerer turen? Blir det tapte penger for meg? Flyet til og fra Oslo kostet over 5000 kroner, og billettene bestilte jeg utenom reisebyrået (de tilbyr ikke reiser fra Nord-Norge). De blir vel i så fall tapt, regner jeg med?

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for flott link med mye nyttig informasjon!

Litt skremmende med unntakstilstand akkurat nå. Kanskje det er over når jeg reiser om en måned *krysser fingrene*.

Jeg har snakket med reisebyrået, og de forsikrer meg om at det fortsatt er trygt dit jeg skal, siden myndighetene der nede har sikret området.

Leste i VG at flyselskapet jeg skal med ennå reiser dit, men at de hele tiden vurderer saken. Hva skjer hvis de kansellerer turen? Blir det tapte penger for meg? Flyet til og fra Oslo kostet over 5000 kroner, og billettene bestilte jeg utenom reisebyrået (de tilbyr ikke reiser fra Nord-Norge). De blir vel i så fall tapt, regner jeg med?

Da kan du vel i så fall ta deg en ferie i Oslo omegn ;) ikke så eksotisk som du hadde tenkt, men hvis du likevel vil tape de pengene. 

Evt finne et annet sted å reise fra Oslo samme datoer 

Anonymkode: a2754...da9

AnonymBruker
Skrevet
På 21.7.2019 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Hei!

Et spørsmål angående reise, forsikring, rettigheter og alt det der...

Jeg bestilte en utenlandsreise for et par måneder siden (til Sinaihalvøya). Nå er det en del styr i media om at IS herjer der, og er spesielt ute etter turister. 

Britiske flyselskap har inntil videre sluttet å fly dit, siden de frykter at IS kommer til å bombe flyene deres (som de gjorde med et russisk et, der nesten 300 mistet livet). Norske flyselskap flyr ikke dit på grunn av dette, så min billett er booket via et utenlandsk selskap (gjennom et norsk byrå).

Norske myndigheter fraråder folk å reise til den nordlige delen av øya, men har ennå ikke sagt noe om den sørlige - som er dit jeg skal. Det russiske flyet ble angrepet over byen jeg skal til.

Alt dette gjør meg litt skeptisk, og jeg har litt lyst til å endre reisen min. Både fly og hotell er betalt via reisebyrået. Jeg har sendt dem en mail som jeg ikke har fått svar på ennå, men jeg er ganske sikker på at svaret er nei. Har betalt 11 000 for turen, så vil veldig gjerne ikke droppe den.

Derfor lurer jeg bare på om jeg har noen rettigheter her? :) Er det sånn at jeg ikke kan "si" noe før norske myndigheter fraråder meg å dra dit? Og hvis det skjer, har jeg rett på å få endret bookingen min, eller må jeg bare ta kostnaden ved å droppe hele ferien? Reisebyrået får jo pengene uansett, men flyselskapet og hotellet får jo ingenting. Regner med at det er der problemene for ombooking ligger. Har lest gjennom vilkårene i reisebyrået, men det står ingenting om dette : )

Når det er sagt, så har jeg vært på reise i urolige land før, men aldri egentlig vært bekymret før nå.

Håper på kloke svar fra noen som har mer peiling på dette enn meg! :) 

Det er vel ikke mange selskap som har droppet å fly , bortsett  fra BA. Lufthansa har startet å fly igjen. Norske flyselskap flyr ikke dit pga dette ? Det er ikke så mange norske flyselskap da så det er jo uansett forståelig. Skal du få endret eller avbestilt må det komme ut offentlige advarsel via UD at de fraråder  sine borgere å reise til x sted. Og tilslutning til Oslo vil du uansett ikke få tilbake . Det er ikke reisebyrået son tar pengene, de tjener en liten del av dette, resten går rett til flyselskap og hotell  . Det er alltid strenge regler for endringer av lavpris på fly og hotell og sjelden mulighet for å avbestille.

Anonymkode: 2d5b7...8f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...