Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 år og jeg har hittill synes alkohol og fest er gøy siden jeg var rundt 17. Men ikke nå lenger. Det siste året så har jeg ikke hatt lyst å drikke, både fordi jeg generelt ikke liker alkohol, blir så fyllesyk, får fylleangst og liker ikke å miste kontrollen. Jeg er i et seriøst forhold (har vært det siden jeg var 20), og har en vennegjeng som liker å feste, samt en jobb hvor de fleste sosiale happeninger inneholder mye alkohol. 

Det er så slitsomt å svare på alle spørsmål, og føle seg så kjedelig. «Er du gravid?» «skal du ikke drikke?» «du MÅÅÅ drikke på bursdagen min iallefall!» 

For all del, jeg er ikke avholds, jeg liker å drikke en god drink i blant og noen ganger når jeg føler for det så er en god fest gøy. Men det hører til sjeldenheten, det er så mye jeg heller vil bruke lørdagskvelden min på, og å være fyllesyk en hel søndag orker jeg ikke. (jeg blir dårlig av veldig lite. )

Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget egentlig. Kanskje jeg er kjedelig? Burde jeg kanskje bare kvinne meg opp og ta meg en fest i blant? Eller er det ok å la være? 

Anonymkode: 0df1a...5b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt! Hadde et par år der det å være full på fest var kjempeartig, men nå syns jeg ikke det lenger. Foretrekker å heller kose meg med litt vin eller lignende på en rolig kveld med spennende samtaler heller enn fyllekaos. Heldigvis har jeg venner som har samme oppfatning. 

Jeg er 23 år og student, og selv om noen fester ofte så er det også en del som ikke fester noe særlig. 

Har egentlig ikke noen andre tips enn å stå på ditt og muligens prøve å forklare folk hvorfor du ikke vil drikke, så kanskje de etterhvert forstår? Eventuelt så venner de seg nok bare til det til slutt. 

Anonymkode: ebf29...252

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 år og jeg har hittill synes alkohol og fest er gøy siden jeg var rundt 17. Men ikke nå lenger. Det siste året så har jeg ikke hatt lyst å drikke, både fordi jeg generelt ikke liker alkohol, blir så fyllesyk, får fylleangst og liker ikke å miste kontrollen. Jeg er i et seriøst forhold (har vært det siden jeg var 20), og har en vennegjeng som liker å feste, samt en jobb hvor de fleste sosiale happeninger inneholder mye alkohol. 

Det er så slitsomt å svare på alle spørsmål, og føle seg så kjedelig. «Er du gravid?» «skal du ikke drikke?» «du MÅÅÅ drikke på bursdagen min iallefall!» 

For all del, jeg er ikke avholds, jeg liker å drikke en god drink i blant og noen ganger når jeg føler for det så er en god fest gøy. Men det hører til sjeldenheten, det er så mye jeg heller vil bruke lørdagskvelden min på, og å være fyllesyk en hel søndag orker jeg ikke. (jeg blir dårlig av veldig lite. )

Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget egentlig. Kanskje jeg er kjedelig? Burde jeg kanskje bare kvinne meg opp og ta meg en fest i blant? Eller er det ok å la være? 

Jeg er noen år eldre enn deg å ferdig med alkohol og festing. Men deler dine synspunkter.

Det som er problemet her er jo at du lar disse menneskene bestemme over deg, såkalt konformitet. En sau i som følger flokken, så du må ta valget rett og slett. Å bryte ut av flokken eller å godta presset. For det kommer aldri til å stoppe.

Nordmenn er helt desperate etter å drikke, det er det gøyeste de vet om. Slik læres vi opp også.

At du stiller spørsmål om at du MÅ er jo ganske ille, du klarer ikke å ta egne valg? Dine "venner" er jo ikke venner om de ikke godtar dine valg.

Tror nok du må se deg etter nye venner. Selv kuttet jeg ut de fleste når jeg stoppet å drikke, da så jeg hvor dumme og umodne mange kan være.

Anonymkode: f70ec...29f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La være, det er mye morsommere ting å bruke tiden på. Jeg er som deg, før syntes jeg det var gøy, nå er det gøyere uten. Noen vil nok venne seg til det på sikt, andre forsvant dessverre, eller ble fjerne bekjente, de hadde mindre interesse av å treffe meg. 

Anonymkode: 73b4d...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Dette har vært vennene mine veldig lenge, så jeg vil ikke droppe de. Men da bør de vel kanskje godta om jeg ikke vil drikke heller. Det er litt verre i jobbsammenheng. 

Skrevet

Er jo bare å gi en beskjed om at man har sluttet å koble av med festing og fortrekker å være rolig i helgene. 

Skrevet

Det er kjedelig at man skal være nødt til å komme opp med en forklaring på hvorfor man ikke drikker alkohol,men det er vel slik det er i mange sammenhenger. Om man må gi noe svar,kan man ikke bare si at du blir i dårlig form av det,og  ikke vil ødelegge for dagen derpå. Det OG svarer,er også et godt svar til de nysgjerrige.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dette har vært vennene mine veldig lenge, så jeg vil ikke droppe de. Men da bør de vel kanskje godta om jeg ikke vil drikke heller. Det er litt verre i jobbsammenheng

Nei, en kollega er jo ikke en venn du trenger bruke fritiden på. Jobb skal ikke innholde alkohol!

Så du må være sterk, stå imot. Aldri gi etter. Det er nå du ser hvor dumme og ekle dine venner/kollegaer er, som ikke godtar at noen tar sine egne valg. Nordmenn er jo stort sett konforme sauer som bare følger flokken sitt valg, tørr ikke noe annet.

Så her har du en stor mulighet til å vise at man ikke må det 🙂 Jeg elsker å se hvor provosert mange blir av at man ikke drikker alkohol.

Anonymkode: f70ec...29f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 21.7.2019 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Huff a meg.. så slitsomt. Selv er jeg glad i å drikke og liker godt å ta med en dram før jeg går på jobb i barnehagen. Skjønner ikke helt problemet? I Norges land skal man helst ikke drikke og mer enn en flaske øl er visst fyll men jeg får det så bra med meg selv ved å starte morgen dagen med en kaffi-knekt eller en drink eller to før arbeidsdagen. Altså... hva så? :klo: 

kjør på stå på og drikk på. 

Anonymkode: 8df7a...c0b

AnonymBruker
Skrevet
On 7/21/2019 at 7:41 PM, AnonymBruker said:

Jeg ville heller isåfall sagt kvinne deg ned. 
Jeg ser absolutt ikke på det å bli en etterdilter som ikke står for egne meninger og som gjør ting man ikke vil bare fordi andre gjør det som å kvinne seg opp. 

Anonymkode: 1e940...96f

Skrevet

Jeg har de siste 7 årene kuttet mer og mer på alkoholkonsum. Nå skjer det maks 2-3 ganger i året, om jeg gidder i det hele tatt. Folk stilte alltid spørsmål og fikk kanskje noen rare blikk i de første årene. Nå i senere tid, så spør de ikke lenger, for de antar jeg ikke skal drikke. Det går helt fint, blir fortsatt invitert på fester og klarer fint å kose meg sammen med vennene uten alkohol innabords. 

Syns det også er mye hyggeligere når jeg først drikker, for da er det noe jeg virkelig føler for selv, og ikke press fra andre som drikker bare for å drikke. 

Skrevet

Ditt liv og du bestemmer! Opp med selvtilliten! Du gjør som du føler for! Altfor mange lar seg styre av hva "alle andre" måtte mene.

Skrevet

Det er jo helt opp til deg å la være, jeg liker alkohol men synes ikke noe om drikkepress. Noen folk er nesten sykelig opptatt av at alle andre skal ha noe i glasset hele tiden, og drikker man ikke så avkreves det en forklaring. La nå folk få ta en pepsi eller et glass vann uten de evinnelige "HÆ, hvorfor drikker du ikke".

Jeg ser ingen har svart på om du er kjedelig, du vil nok oppfattes som det om dine kolleger eller venner fester veldig mye, ja. Det skriver jeg ikke fordi jeg mener du skal presse deg til å drikke, det er bare hva jeg helt ærlig tror om det. Jobber man på et sted det festes mye så er ikke hun som går hjem klokka ni hver gang eller aldri blir med på noe sosialt i det hele tatt den mest populære kollegaen. Man kan også miste venner litt dersom mye av det sosiale handler om alkohol og man slutter med det. Men det er bare sånn livet er, folk går litt inn og ut av radaren etter hvordan man utvikler seg gjennom livets faser, noen venner blir fjernere og så kommer du kanskje nærmere noen som er mer lik deg. Du må jo være deg selv og gjøre det du liker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...