AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #1 Skrevet 21. juli 2019 Jeg kjøpte meg nylig mange nye grønne planter ettersom mine forrige døde. Den eneste som har overlevd i mitt eie er svigermors tunge. Noen av plantene jeg har fått i hus er smaragdpalme, pengetre, yuccapalme, bonsaifiken og arekapalme. Nå har det seg slik at jeg har to pengetre i ene vinduskarmen og yuccapalmen i andre, dette er vinduer vendt mot sør. Der er et overbygg over vinduene noe som gjør at det ikke alltid er direkte sollys, det er vell kun en gang på våren og en gang på høsten. Men mye lys kommer jo inn i rommet uansett. Blir dette betegnet som direkte sollys? Er ikke direkte sollys når sollyset står rett på planten? Om jeg ikke ser sola fra vinduet er det med andre ord ikke direkte sollys? Dette er nok selvsagte ting, men jeg må vite, for jeg vil holde liv i disse plantene!!! Bonsaien og smaragdpalmen står midt i rommet, bonsaien står litt i skygge. Har skjønt det slik at pengetre/crassula er en hardfør plante og skal kunne tåle å stå i vinduskarmen? Arekapalmen står på et bord ikke langt ifra vinduene, så den får ca. like mye sollys som de i vinduskarmen får. Jeg har blitt veldig glad i planter og kunne tenkt meg flere, men tenkte jeg skulle se om jeg klarte å holde liv i disse i noen måneder først. Hvilke planter er dine favoritter? Anonymkode: d9105...5d2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #2 Skrevet 21. juli 2019 Porselensblomst Tåler å tørke ut. Den har tykke læraktige blader. Jeg vanner den 1 dag pr uke Anonymkode: e47cc...306 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #3 Skrevet 21. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøpte meg nylig mange nye grønne planter ettersom mine forrige døde. Den eneste som har overlevd i mitt eie er svigermors tunge. Noen av plantene jeg har fått i hus er smaragdpalme, pengetre, yuccapalme, bonsaifiken og arekapalme. Nå har det seg slik at jeg har to pengetre i ene vinduskarmen og yuccapalmen i andre, dette er vinduer vendt mot sør. Der er et overbygg over vinduene noe som gjør at det ikke alltid er direkte sollys, det er vell kun en gang på våren og en gang på høsten. Men mye lys kommer jo inn i rommet uansett. Blir dette betegnet som direkte sollys? Er ikke direkte sollys når sollyset står rett på planten? Om jeg ikke ser sola fra vinduet er det med andre ord ikke direkte sollys? Dette er nok selvsagte ting, men jeg må vite, for jeg vil holde liv i disse plantene!!! Bonsaien og smaragdpalmen står midt i rommet, bonsaien står litt i skygge. Har skjønt det slik at pengetre/crassula er en hardfør plante og skal kunne tåle å stå i vinduskarmen? Arekapalmen står på et bord ikke langt ifra vinduene, så den får ca. like mye sollys som de i vinduskarmen får. Jeg har blitt veldig glad i planter og kunne tenkt meg flere, men tenkte jeg skulle se om jeg klarte å holde liv i disse i noen måneder først. Hvilke planter er dine favoritter? Anonymkode: d9105...5d2 Smaragdpalmen vil ikke ha ofte vann, så vann den sjelden! En gang hver 14.dag ca. Den lagrer vann i røttene og vil råtne om du gir den for mye vann. Bonsaien min får også lite vann, og den stortrives i vindu mot øst, har sol på formiddagen. Den tørker grundig ut mellom hver vanning. Det høres ut som du har ideelle forhold for planter, men ikke vann dem i hjel. Anonymkode: 3c60b...073 1
Jodaneida Skrevet 21. juli 2019 #4 Skrevet 21. juli 2019 Lag en vane med å sjekke alle plantene en gang i uka,finger i jorda. Og vann etter behov. Det er stort sett overvanning som dreper planter. Flytt de litt rundt, se hvor de trives. Min erfaring er at det ikke alltid stemmer overens med det som står om planten på nett. De er "individer". Eksempelvis så har jeg prøvd meg fram mye med orkideer og der er det stooore forskjeller på samme orkidetype. Alltid ha plastikkpotte med drenering. Ikke plant rett i potteskjuleren, da er det lett at røttene råtner. Mange planter liker en dusj med sprayflaske innimellom. Jeg sprayer de fleste en gang i uka, og dusjer de fleste i dusjen kanskje annenhver mnd. Tørk støv av blader innimellom. Husk gjødsel! Jeg bruker langtidsvirkende kuler, kjøpt på plantasjen og etter at jeg begynte med det har alle skutt i været. Pr nå har jeg omtrent 40 større grønne planter inne, en del små og noen stiklinger. Favorittene er en stoor Monstera (vindusblad). Den har store flotte grønne blader og vokser relativt fort. Har også en gedigen gummiplante som vokser som et uvær. Ellers har jeg fredslilje (diger og blomstrer hele tiden her) og masse kaktuser ❤ pluss masse annet. Den største jeg har er en kanaripalme som rekker helt til taket. Kaktuser skal forøvrig vannes sjelden, men de skal ha rikelig med vann når de vannes. jeg har kjøpt en del småplanter på matbutikker osv når de har "grønn mix for 10kr". Noen av disse har vokst seg stoore og flotte, men aner ikke hva de heter. Husk å potte om til større potter om du ønsker større planter. Alle mine får ny jord en gang i året (februar/mars). De jeg vil at skal bli større, får da større potter om nødvendig. De jeg vil beholde str på, trimmer jeg røttene på. Jeg tror du putta på meg en femmer ! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå