Gå til innhold

En klassereise? Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt stor talhøyde og aksepterer i grunn alle, for det meste har en forklaring ( utenpå er vi forskjellige, men inni er vi like)

Kom så til Tigerstaden og fikk meg jobb etter studiene. Innså hvor lite tolleranse det var i miljøet. Det at jeg ikke kom fra en typisk middelklassefamilie ble så merkbart at jeg valgte å si minst mulig om slektningene mine og opphavet mitt. Mange ville uttale seg stygt om opphavet mitt.

"Alle" har tilsynelatende hatt slekt og foreldre med prestisjejobber eller jobber som krever høyere utdannelse i min nye omgangskrets.

I min slekt har kun en onkel av 8 tatt høyere utdannelse og resten har kun fullført ungdomsskole/ vgs. Mange fettere og kusiner har fagbrev eller har gått en yekesfaglig retning på vgs. I etterkant har flere jobbet minimalt. Blant enkelte har det vært barnevern på døren og det har vært kaos i andre av slektens familier med alkohol. Noen er ikke på talefot osv. Noen vil bok kalle de enkle, men tror heller forskjellen er at de kan helt andre ting.

Foreldrene mine hadde alt på stell, men de har aldri engasjert seg så mye og er også "enklere" i væremåten.  Å komme til Oslo var en jungel jeg måtte orientere meg i, så fra første dagen på studiene, følte jeg allerede at jeg ikke passet inn. Alt ble vanskelig. Verdiene som tålmodig, forsiktighet, hardt arbeid, samvittighet, solidaritet var ikke like viktige lenger. 

Andre som har kjent seg igjen? 

Hvordan gikk det?

Anonymkode: 0ac31...971

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvilket studie du går på? For jeg opplevde aldri det i Oslo. Ingen var interessert i slikt, og i den grad man fikk det med seg hadde folk alt mulig av bakgrunn.

Anonymkode: fd112...e94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje mer ut som om du kommer fra en arbeiderklassefamilie? 

Anonymkode: ed37a...70c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjenner igjen endel av det du skriver om. Kommer fra en familie med svært svak tilknytning til arb livet. Vokste opp i trygdebolig, med foreldre på sosialpenger, alkolikerfar etc. Null kulturell kapital. Vært i mange forskjellige miljøer. Har vel endt med at jeg trives best med lavere middelklassevenner. Det meste på stell, endel kulturell kapital, nokså samsunnsengasjerte, men ser ikke ned på deg om du ikke har lest Dostojewskis samlede verker før fylte 16 år, liksom.

Anonymkode: d3a81...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...