Gå til innhold

India! må man vaksinere seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fastleger skal ikke gi reisevaksine. Oppgaven gir ikke refusjon fra  Helfo og er derfor dyr og ikke en fastlegeoppgave. Fastlegene er heller ikke forpliktet til å være oppdatert på reisevaksine. Der skal være egne reisevaksinasjonskontorer i alle kommuner. 

Anonymkode: 06ca0...ef2

Jeg har betalt 50 kroner for å få satt en vaksine av "blodprøvepersonalet" (hadde resept på vaksinen og kjøpte den selv på apotek), så noen gjør i alle fall dette.

Anonymkode: f8129...783

AnonymBruker
Skrevet

https://www.fhi.no/sv/vaksine/reisevaksiner/verden/vaksiner-ved-reise-til-asia/

Til India anbefaler Folkehelseinstituttet difteri, stivkrampe, kikhoste og polio(kommer i en vaksine) og hepatitt A. Den første vaksinen tar man i 10.klasse, og anbefales påfyll hvert tiende år. Er det derfor mer enn ti år siden du gikk i tiende klasse, bør du ta påfyll av denne.

Hepatitt A tar du i to doser og anbefaler å ta hepatitt A+B så er du sikret for begge to. Hep A+B-vaksine kommer i samme, så du trenger bare to doser totalt.

Eventuelt kan også tyfoidfeber være aktuelt, men det kan du høre med de på reisevaksinasjonskontoret om er nødvendig for akkurat din type reise.

Anonymkode: 86f3f...380

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i Pakistan mange ganger og tok ingen vaksiner.. Det ligger jo ved siden av, ble ikke syk heller, og var ikke forsiktig. Heiv i meg alt og dro over alt uten forhåndsregler. 

Tror ikke det er så farlig egentlig, men du burde likevel lese deg opp. 

Anonymkode: ef2ee...08f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i India i 2009, og måtte ta mange vaksiner, men skulle da jobbe i utsatte strøk, så måtte ha både rabies etc, det ble anbefalt pga mengden med løshunder. Ellers blir svært mange dårlige i magen minst en gang i India (det sa de på reisekontoret), og det stemte for oss alle som var der. Ville aldri i livet reist til India uten å vaksinere meg. Møtte flere som reiste dit uten særlig forhåndsregler og uten reiseforsikring, og det kan bli en dyrekjøpt erfaring. Ta vaksine, ha reiseforsikring, ha med mengder antibac og god tur. 

Anonymkode: 6dd49...09e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vaksiner er obligatoriske til India, mange reiser uten og det går helt fint.

Anonymkode: a2252...01f

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vaksiner er obligatoriske til India, mange reiser uten og det går helt fint.

Anonymkode: a2252...01f

Lykke til. Bli igjen der om du blir syk.

• Liker 3
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 21.7.2019 den 17.40, Ripshagen skrev:

Søk litt på reiser til India på YouTube, så kan du jo ta det derfra. Jeg har vært på sri lanka. Rimelig glad i blond der også.

Jeg har også vært på sri lanka, og er et av de herligste områdene i verden. Skulle ønske jeg kunne reist dit igjen...

Anonymkode: d25c4...954

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...