Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husker da jeg gikk på skolen. 1990—tallet og til midten av 2000-tallet.

Det var mye fokus gruppearbeid . Lærte jeg noe særlig av det, nei. Hvorfor så lite pugging. I voksen alder liker jeg pugge enkle ting. Hvis jeg skal lese en bok om et tema så pugger jeg grunnleggende fakta . Liker det å føler at det gir meg holdepunkter når jeg leser om noe jeg ikke vet noe særlig om. Jeg liker å pugge ting, det er morsomt.

Flere som har den samme erfaringen? 

Anonymkode: 899e9...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pugging er dessverre vært undervurdert en tid. Og før det kanskje brukt en del feil. 

Men brukt til de riktige tingene er pugging nyttig. Gangetabellen er svært nyttig å kunne. For å lære språk er det nødvendig å pugge gloser. I kjemi er man bare nødt til å lære seg en masse formler, navn og symboler. 

Men om man bare pugger uten å bruke det man lærer inn i en sammenheng så er det bortkastet. Det hjelper lite å kunne tusen gloser om man ikke prøver å bruke dem. Og hva er vitsen med å kunne en masse gangestykker hvis man aldri regner med dem. 

Det er jo lett å tro at man bare kan google alt, men hvordan kan man da finne på noe nytt? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det jeg pugget i barndommen sitter fortsatt. Men har aldri fått noe ut av gruppearbeid. På skolen har man jo også gruppearbeid for gruppearbeidets skyld, ikke for at man skal lære noe av det. Bortsett fra det å jobbe i grupper. Og for å hjelpe de svakere elevene frem og bremse de flinkere. 

Anonymkode: fb3ec...706

Gjest ThotSlayer
Skrevet

Jeg husker jeg ble latterliggjort for å ha pugget formelboka i matematikk. Men fordi jeg gjorde det, så kunne jeg fullføre eksamener fortere enn andre, og dermed også ha mer tid til å gå igjennom oppgavene. Ta f.eks sinus/cosinus verdier. De andre i klassen måtte slå det inn på kalkulator, mens jeg kunne det utenat (brøkene ihvertfall, ikke desimaltallene)

Gjest Nimbus2000
Skrevet

Fikk ikke  noe ut av gruppearbeid personlig, men tviler ikke på at mange hadde godt av å trene opp sine sosiale ferdigheter gjennom gruppearbeid. 

AnonymBruker
Skrevet

For min del var gruppearbeid på skolen alltid en sosial arena. Vi gjorde det vi måtte, men ikke mer enn det. På universitetet derimot studerer jeg med folk som er like motivert som meg og da er det mye gøyere å faktisk gjøre en innsats. 

Jeg har alltid likt å pugge, og jeg har vært god til det. Jeg syns det var kjedelig og slitsomt å pugge gloser på barneskolen, men generelt det å pugge fakta har jeg alltid likt. Det er nok fordi jo mer jeg kan av fakta, jo enklere blir det å forstå og sette ting i sammenheng. Jo mer man vet, jo enklere assosierer man ting med hverandre og ting gir mye mer og fortere mening. 

Anonymkode: a89a7...dca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, ThotSlayer skrev:

Jeg husker jeg ble latterliggjort for å ha pugget formelboka i matematikk. Men fordi jeg gjorde det, så kunne jeg fullføre eksamener fortere enn andre, og dermed også ha mer tid til å gå igjennom oppgavene. Ta f.eks sinus/cosinus verdier. De andre i klassen måtte slå det inn på kalkulator, mens jeg kunne det utenat (brøkene ihvertfall, ikke desimaltallene)

Hvorfor snakker du om matte. Som om jeg trenger å bli våt 🧐 unødvendig. 

Anonymkode: cab14...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...