Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søstra mi er 4 år eldre enn meg,og er veldig dominerende syns jeg.Da vi var små kritiserte hun meg og bestemte over meg,noe jeg ikke likte.Jeg trodde det var helt normalt at storesøstre var sånn,helt til jeg ble 20 og flyttet vekk,ble kjent med andre som var lillesøstre og som var bestevenn med sine storesøstre,eller jeg fikk veninner som var storesøstre og som var bestevenn med lillesøstra si. Vi er veldig ulike både av personlighet og utseende, hun begynte å sminke seg da hun var 12 og har siden vært ekstremt opptatt av kropp og utseende,og er i dag  full av botox og fillere,mens jeg  har et mer avslappet forhold til utseende og kropp .Nå er vi i midten av livet.Jeg sliter mye med helsen og har blitt ufør,hun har vondt i ryggen men er i full jobb og lever et "normalt" liv i forhold til meg som ikke klarer å være verken noe særlig sosial eller aktiv pga helsa.Når vi møtes to ganger i året hos foreldrene våre,spør hun aldri om mitt liv. Selv om hun helt sikkert vet litt om hvordan jeg har hatt det siden sist. Det eneste hun snakker om er henne selv i alle situasjoner; om slanking, om ryggen hennes,jobben og hun liker å snakke nedsettende om folk hun ikke liker.I tillegg baksnakker hun meg ofte når jeg går ut av et rom, da hører jeg at hun står å visker til mamma eller pappa om om at jeg er så vanskelig, jeg er så sær o.l.

Er det noen andre som har slike søsken?

Anonymkode: 841e6...23b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en bror som er bedreviter og tror han er verdens mester i alt, takler han ikke. Heldigvis ser jeg ham bare 1 gang i året, blir irritert av å ha han i nærheten.

Anonymkode: f2b41...491

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trodde en stund du var søsteren til fotballfrue 😂

Anonymkode: 93605...294

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke storesøstera mi heller. Hatt en barndom full av krangler og slåssing. Mye sjalusi fra hennes side, hun spredte usannr rykter om meg, setter seg selv i fokus og prøver å ødelegge for meg hver gang jeg gjør noe bra. Har ikke snakket med henne på mange år og vil ikke ha noe med henne å gjøre heller.

Anonymkode: caa75...21b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har også en gals storesøster som alltid bare har tenkt på seg selv, alle skulle tilfredstille henne. For 8år siden kuttet jeg henne ut, null savn!!! Hun har såklart brukt og utnyttet mange menn i korte forhold.

Anonymkode: e996e...f82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere søstre og liker ikke den ene, svært nær de andre. Hun jeg sliter med kommer alltid med små stikk maskert som uskyldige kommentarer. Hun unner ikke oss andre noe godt. Først nå i år at jeg har begynt å avvise og ta igjen, som regel hever jeg meg bare over det. Tenker det er hennes problem at hun er slik, hjelper ikke meg å irritere meg over henne. 

Anonymkode: 1340a...5e9

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som om hun kjeder seg og trenger å ha noe og snakke om også vil hun ikke spørre hvordan det går med deg, siden hun er redd for hva du kommer til å svare.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, snoren skrev:

Høres ut som om hun kjeder seg og trenger å ha noe og snakke om også vil hun ikke spørre hvordan det går med deg, siden hun er redd for hva du kommer til å svare.

Hun kjeder seg ikke,men vil alltid være midtpunktet.Har alltid tatt stor plass,snakker høyt og mye,ler høyt og liker å fortelle om seg selv.Ingen har så vondt som hun eller er så tjukk,ingen har det så ille som henne,er misunnelig på alt og alle og baksnakker de hun ikke liker utseende til.Hun er adjunkt med opprykk og har bare seg selv å forsørge,likevel presterer hun å si at jeg som er ufør etter kun 6 år i arbeidslivet,har mer inntekt enn henne.

Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fy flate,det var godt å få dele litt dritt om søstra mi😀selv om det er utrolig trist at vi har det sånn.Skulle ønske vi kunne være gode venner,men vi kommer nok til å bjeffe til hverandre til vi går i graven.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Leit du har det sånn.

Jeg har også en søster som jeg inntil nylig ikke liker lenger. Jeg har tålt mye. Kritikk om mitt utseende, tar for seg det hun kan og kjefter på meg om jeg protesterer og mye mer. Når jeg sier fra tas det tilsynelatende greit, men etter en stund smeller det. Sukk. 

Ja, det er godt å få lufta ut. Har du prøvd å snakke med henne? Ikke sikkert det hjelper. Du kjenner henne best. I mitt tilfelle har det bare gjort vondt verre. 

Anonymkode: 03855...c7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leit du har det sånn.

Jeg har også en søster som jeg inntil nylig ikke liker lenger. Jeg har tålt mye. Kritikk om mitt utseende, tar for seg det hun kan og kjefter på meg om jeg protesterer og mye mer. Når jeg sier fra tas det tilsynelatende greit, men etter en stund smeller det. Sukk. 

Ja, det er godt å få lufta ut. Har du prøvd å snakke med henne? Ikke sikkert det hjelper. Du kjenner henne best. I mitt tilfelle har det bare gjort vondt verre. 

Anonymkode: 03855...c7c

Det blir bare vondt verre hvis jeg snakker med henne,vi er som hund og katt.Dessuten har jeg så mye innestengt aggresjon mot henne,så jeg klarer ikke å være rasjonell når jeg skal diskutere med henne,og blir en skikkelig dårlig utgave av meg selv.Hun har null og nix selvinnsikt og digger seg selv.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bare vondt verre hvis jeg snakker med henne,vi er som hund og katt.Dessuten har jeg så mye innestengt aggresjon mot henne,så jeg klarer ikke å være rasjonell når jeg skal diskutere med henne,og blir en skikkelig dårlig utgave av meg selv.Hun har null og nix selvinnsikt og digger seg selv.

Vær glad du ikke har hennes personlighet og hev deg over det. Dine foreldre kjenner deg og bryr seg forhåpentligvis ikke om hva hun sier? At de bare lytter og jatter med? Eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer heller ikke overens med storesøsteren min. 

Så du er i alle fall ikke helt alene om å ha det sånn...    

Anonymkode: deb6e...f10

Skrevet

Det er ingen lov som sier at man må like noen bare fordi man har samme genetiske opphav. Hvis du ikke har noen interesse av å ha et nært forhold til din søster, er du overhodet ikke forpliktet til det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det sært og lite ønskelig at din søster baksnakker og misliker deg, ts? Du selv baksnakker jo og misliker henne. Så da står dere likt. Fordelen med dette er jo åpenbar: dersom en av dere faktisk likte den andre ville dere måtte omgås. Nå kan dere bare la all forestillelse falle og la være å forsøke å late som. 

Det sagt så er de tingene som irriterer oss ved andre alltid våre egne svake sider. Egenskaper vi ikke innehar i det hele er ikke noe vi klarer engasjere oss i, og dermed klarer vi ikke mønstre irritasjon over dem.

Anonymkode: c2225...22b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sært og lite ønskelig at din søster baksnakker og misliker deg, ts? Du selv baksnakker jo og misliker henne. Så da står dere likt. Fordelen med dette er jo åpenbar: dersom en av dere faktisk likte den andre ville dere måtte omgås. Nå kan dere bare la all forestillelse falle og la være å forsøke å late som. 

Det sagt så er de tingene som irriterer oss ved andre alltid våre egne svake sider. Egenskaper vi ikke innehar i det hele er ikke noe vi klarer engasjere oss i, og dermed klarer vi ikke mønstre irritasjon over dem.

Anonymkode: c2225...22b

Hun baksnakker og hakker på meg for helt vanlige ting.Blir irritert på meg fordi jeg dusjer og vasker håret daglig,irriterer seg over at jeg har matintoleranse og ikke tåler alt mulig,rakker ned på veninner av meg fordi de enten er tjukke,har stygge hus,eller ikke er sminket/stylet slik som hun er,baksnakker kjærestene jeg har introdusert til familien opp gjennom årene, fordi de har hatt langt hår eller fordi de ikke har vært akademisk utdannet slik som hun er.Da jeg ble sammen med min nåværende kjæreste for 8 år siden,ble hun helt rar og gikk ut hver gang jeg snakket om han til foreldrene mine.Hun taklet ikke det at jeg som var syk og utenfor arbeidslivet hadde kjæreste og ikke henne.Når han kom på besøk hilste hun på han og snakket ikke med han resten av helgen.

Jeg kan fortsette å ramse opp enda mer,men orker ikke.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en storesøster som er veldig forskjellig enn meg. Akkurat som vi kommer fra forskjellig familie. Jeg brukte mange år på å takke dette. Hun er veldig sur og bitter. Har alltid noe negativt å si. Mens jeg er stort sett glad og utadvendt, selvom jeg har det tungt. 

Jeg har funnet ut at hun er slik pga ting hun har opplevd i oppveksten og jeg har lært å bare respektere at slik er hun, hun er den personen hun er og det kan man ikke endre. Jeg koser meg masse med hun og er med hun ofte.

Anonymkode: 94d53...9ae

• Liker 1
Skrevet

Høres nesten ut som om hun er sjalu på deg,samt har dårlig selvtillitt. Jeg har også et søsken som lever et helt annet liv enn meg,vi er totalt forskjellige,har alltid vært det.Skal på død og liv fremheve sin egen 'verden',hvor vellykket den er, null interesse for meg og mitt. Isåfall er det med en belærende og negativ tone. Nytter ikke å endre på. Jeg overser oppførselen og bare smiler.Det er sikkert irriterende nok..hehe. Dette var veldig slitsomt inntil jeg  fant ut at det er lite å gjøre noe med,det viktigste er at jeg selv er fornøyd med mitt liv,det er tross alt jeg som lever det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror kanskje vi har samme søster😂Min har vært dramaqueen hele oppveksten,og skulle hele tiden være midtpunktet i familien.Vi hadde et ok forhold i oppveksten fordi jeg ikke brydde meg så mye.For ti år siden fikk jeg hjernesvulst samtidig som hun skilte seg(mannen orket ikke mer drama).Hun taklet ikke det at jeg da tok oppmerksomheten bort fra henne,siden det tross alt er mer alvorlig med hjernesvulst enn skilsmisse.Siden da har forholdet vårt skjært seg fullstendig og vi snakkes/ser hverandre en gang i året i familieselskap.Jeg tror Ts bare må innse at forholdet til søstra blir sånn livet ut,hvis hun da ikke finner seg i all syting og kritikk uten å ta igjen.Noen damer er bare sånn,tror det er personlighetsforstyrrelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lignende forhold til min søster. Dvs. det har blitt bedre når vi har blitt voksne, men det henger fremdeles litt igjen. Hun klager ikke så mye som det du beskriver, men er null interessert i mine ting.

Og av en eller annen grunn virker det som hun er sjalu på meg, hun er alltid ute etter å "ta" meg. Dvs. hvis jeg forteller om egne opplevelser, er det tydeligvis umulig å høre etter som i en normal samtale. For det første er det ikke så lett for meg å komme til orde, men det jeg sier skal altså ikke høres på, kommenteres eller tas imot med normal interesse. Med mindre det jeg sier kan klassifiseres som sladder. Hvis jeg forteller om studier, jobb eller hobbyer, henger hun seg gjerne opp i detaljer og gjør narr av det eller kommer med en (synes jeg:)) teit spøk. Eller jeg kan sitte og fortelle om noe som er viktig for meg, så avbryter hun meg midt i en setning med: Du, hva er det du har der? Der? Over øyenbrynet? Er det en kvise?/Har du hår på nesen?/Begynner du å få grå hår? Altså hva som helst irrelevant (og negativt vinklet) som ikke har noe som helst med det jeg sier å gjøre. Det har aldri skjedd at disse kommentarene har vært positivt vinklet.

Anonymkode: caeb8...16a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...