Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har litt over 1 år på meg å skaffe bunad. Men, har en identitetskrise. Jeg er født og oppvokst ca 10 år i Troms fylke, og bodd 9 år på Romerike (døpt på Romerike). Har siden bodd litt overalt som student og nærmer meg 30 år. Har ikke dialektrester fra nord, bortsett fra banning. Er forøvrig mann, men søker råd fra kvinneguiden, der alle Google-søk ender. 

Besteforeldrene mine er fra Nordland, Vestlandet og Romerike, og bare bestemødrene mine har hatt bunad i slekta fra før. Romerike er det stedet hvor foreldra mine bor nå, samt det meste av slekta. 

Det står mellom Nordland og Romerikesbunad, men har ikke noe spesielt eierskap til noen av plassene jeg kommer fra og har vokst opp lenger. Var litt for splitta som ung om hvilken plass jeg tilhørte, og har siden bodd litt overalt, bortsett fra i Nord og på Romerike. Føler valget av bunad handler litt om å velge identitet, så har utsatt og utsatt dette i maaaange år. Fikk alltid høre at jeg ikke hadde særlig dialekt fra de plassene jeg kom fra da jeg vokste opp, som gikk veldig inn på meg. Prater mer bokmål/Oslo-dialekt en noe anna. 

Velger jeg Nordland, så sier jeg at det er viktigere enn Romerike og visa versa. Søstera mi har ei fra begge sider, så hun er på trygg grunn identitetsmessig og arva dem, så dobbel-safe. Hun slapp å velge. 

Jeg overtenker det sikkert, men trenger råd.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tar du den du synes er finest. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At du velger en av dem betyr ikke at du forkaster tilknytningen til den andre plassen. Hvorfor skulle det det? Er det noe du har bestemt deg for? 

Selv valgte jeg fra plassen jeg er født og oppvokst. Det har alltid vært gøy å bruke en bunad som ikke mange andre hadde i byen jeg bodde i. Men jeg syntes også den var mye finere enn den lokale :)

Så jeg foreslår at du velger den som er finest.

Jeg tror man får et bedre liv av å ikke skulle dømme så mye hele tiden. Du dømmer deg selv, virker det som. Selv prøver jeg å være mer observerende, uten å gruble så mye og sette ting i båser. Det er litt hyggeligere å leve da, når man er positiv til ting istedet for skeptisk. Vet ikke om du kjenner deg igjen i dette, men :)

Anonymkode: 886c5...aa3

• Liker 1
Skrevet

Sønnen er født og oppvokst i Oslo, men valgte seg Nordlandsbunad fordi besteforeldre har bodd der hele livet. Han hadde 3 valg mht tilhørighet

AnonymBruker
Skrevet

Googlet bunadene for å se hvordan de ser ut, og hvis den hvite jakken til Romeriksbunaden er vanlig, ville jeg gått for Nordlandsbundad hvis jeg var deg. Fordi hvit jakke er upraktisk (og dessuten syns jeg vesten på Nordlandsbunaden var finere)

Anonymkode: 19510...545

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Nordlandsbunaden er penest, så jeg ville gått for den. 

Anonymkode: ea139...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame, men hadde det litt som deg når jeg skulle velge bunad, har bodd mange år på mange plasser. Skaffet meg derfor en bunad som var "lov" for hele landet. Etter noen år med denne bunaden følte jeg at jeg hadde valgt feil, jeg burde ha valgt en bunad som ga meg følelsen av tilhørighet uansett hvordan bunaden så ut.

Nå har jeg solgt bunaden jeg hadde og skaffet meg bunad fra landsdelen jeg er født i og har tilbrakt mange ferier selv om det ikke er det stedet jeg har bodd lengst. Det ble blå Nordlandsbunad på meg, selv om jeg ikke synes det er den fineste bunaden så elsker jeg følelsen av tilhørighet den gir meg og jeg vet at jeg kommer til å ha den livet ut.

Når det gjelder herrebunader så er faktisk Nordlandsbunaden til herre er av de fineste herrebunadene synes jeg. Den er enkel og ikke "rar" som noen av de andre bunadene til herre har en tendens til å være. 

Lykke til med valget!

Anonymkode: ef2da...fae

Skrevet

Dette var effektivt! Er kanskje noe kritisk/dømmende ovenfor meg selv ja. Den hvite frakken er veldig hvit, litt upraktisk som det blir sagt her. Har derimot to onkler som har gått for Romerikesbunad og er stolt over bunaden sin, som jeg er glad i. Vil gjøre alle til lags :(

Nordlandsbunaden er generelt litt finere. Men sliter med å velge etter utseende. For å syte/klage enda mer, så er jeg på en måte verken "nok" det ene eller det andre. Skulle ønske jeg kunne si "den vil jeg ha fordi det er meg" 

Det er fryktelig å skulle velge, når slekta og oppveksten er fra litt her og der og bunad er et identitetsplagg (i mine øyne). 

Skrevet

Det er du som skal bruke bunaden. Du skal gjøre deg selv til lags ved å like bunaden din. Ikke gjøre andre til lags.

Har du mulighet for å prøve de ulike bunadene hos familiemedlem eller et bunadsloft?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...