Gå til innhold

Blomster på plantene detter av...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Vet noen hvorfor blomstene på plantene visner/detter av? Vi har bla. orkidé, potterose inne, ettervert mister plantene blomstene sine og det kommer ikke frem nye. Bladene på blomstene er grønne derimot og holder seg lenge. Kan det tyde på at blomstene får for lite eller for mye vann? Har funnet ut at grønne planter trives bedre hos oss😆

Anonymkode: 56761...c40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Orkider blomstrer hvert halve år ( eller oftere?). Du må bare vente. Helt normalt at blomstene visner,  stilken blir brun og noen av de grønne bladene dør. Vokser nye stiller ut.  Har hatt mine i 10 år og de har sin syklus. 

Potteroser har jeg aldri klart å holde i live 😅

Anonymkode: 6561b...7a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blomster er ikke evigvarende, de dør etter relativ kort tid... Plukk bort visne, og nye kommer.

Er orkidéen tom for blomster, så klipper du av stilken rett over 2. eller 3. "fold". Den vil begynne å vokse igjen og kan få blomster igjen, men det kan ta lang tid.

Orkidéer skal ha bare 1ss vann pr uke, og må ha gjennomsiktig krukke (røttene skal ha lys)

Anonymkode: d3629...bf3

AnonymBruker
Skrevet

Høres vel heller ut som helt normal oppførsel for blomstrende potteplanter? :)

Det er vanlig for planter å ha en blomstringsperiode, både orkideer og potteroser er slik. Så lenge du klarer å holde plantene friske og grønne, vil de blomstre på nytt etter en viss tid - gjerne neste vår. Tenk på hvordan blomster er i naturen? De vi kjøper i butikken er drevet slik at skal blomstre ved salg.

Noen planter trenger å stå litt kjøligere, svalt, en periode for å kunne blomstre på nytt. Så de tror det har vært vinter. 

Bare sett orkideene i et litt bortvent vindu, og nyt de som grønnplanter så lenge. Er du heldig setter de knopper på nytt :)

Anonymkode: 59141...b69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orkidéer skal ha bare 1ss vann pr uke, og må ha gjennomsiktig krukke (røttene skal ha lys)

Anonymkode: d3629...bf3

Dette er jo bare tull!! Orkidé skal ha mer vann enn det, at de skal ha så lite vann er en myte.

Du skal sette pottene i en bøtte vann sånn at røttene får rikelig med vann. La vannet rennet godt av, røttene skal ikke stå i vann etterpå. Bruk temperert vann.

Anonymkode: a42f9...fa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Potteroser trives best ute på terrassen, iallfall hos meg. 

Anonymkode: c8d3f...f9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! 

Opplever at blomstene detter av så fort. Og har sett at hjemme hos andre så har de planter med blomster på i en lenger periode. Så begynte å tenke på om jeg gjorde noe feil. Men da får jeg bare være tålmodig da. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! 

Opplever at blomstene detter av så fort. Og har sett at hjemme hos andre så har de planter med blomster på i en lenger periode. Så begynte å tenke på om jeg gjorde noe feil. Men da får jeg bare være tålmodig da. 

Å sånn og forstå. Hvor kjøper du blomster?

Pleier å være obs på å velge planter som ser ut til å være nye i butikken. Planter som har stått ei stund, kan ha blitt utsatt for overvanning/tørke i butikken. Da tåler de ikke så mye, og kan slippe blomstene etter kortere tid. 

Matbutikken her pleier å få inn ferske planter torsdag/fredag f.eks. Venter alltid med å kjøpe til da. :)

Et annet triks, som er nyttig i moderne hus med tørr inneluft - kjøp sånn blokk med grønn oasis? Jeg skjærer passe skiver og legger nedi potta. Da får plantene alltid jevn vanning, og tørker ikke ut - da slipper de knopper/blomster.

Leca-kuler, eller rett og slett småstein, kan også brukes - for å lage ei lita lomme med vann, uten at plantene må 'stå med bena i vann'. :) 

Anonymkode: 59141...b69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er stort sett bare typiske sommerblomster som blomstrer kontinuerlig - og da gjennom sommersesongen.

Vil du ha blomstring hele tiden, kan du satse på hawaiirose, og gi den tilleggsbelysning og bra med gjødsel. Den trenger mer lys enn det den får fra vinduene vinterstid i Norge. Blomstene står bare en dag, så det blir en del visne blomster å plukke her også, altså. Men det kommer nye hele tiden.

Anonymkode: 7ae89...02c

AnonymBruker
Skrevet

De fleste orkideene vil blomstre lengst hvis de står i et østvendt vindu. Sørvendt blir for varmt for dem, da feller de blomstene.

Anonymkode: 78433...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...