Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først må jeg si at jeg vet mange sier ; ta deg sammen, livet er tøft. Det er ingen lek osv... Men jeg mener virkelig det jeg sier og trenger kreative innspill for å komme litt videre. 

Saken er ; jeg jobber som renholder og hverdagen er rutine, rutine og atter rutine. Hver dag er lik. Yrket er ensomt, jeg blir ikke inkludert i miljøet der jeg jobber . Og JA; jeg HAR prøvd å gjøre noe med deg sjøl, men det går ikke. 

SÅ ; jeg ønsker å jobbe med deg jeg brenner for : kortreist mat, det enkle liv på bygda. Inspireres av gårdscafeer og landhandeler osv.. 

Mitt liv er ikke å bli rik, jeg har så jeg greier meg og trenger ikke noen overflod. Men trenger noen som tror på meg, sparker meg litt i riktig retning og som kan tipse meg om hvor jeg bør begynne. 

For her jeg er nå får jeg klaustrofobi og det påvirker livet mitt i negativ retning. Jeg har blitt en " klager" som ikke tenker og snakker om annet enn hvor kjip jobben er. Jeg er en jeg ikke vil være, derfor må livet ta en ny kurs. 

Legger til at jeg har ikke små barn og er egentlig fri til å bruke dagen og tiden som jeg vil. 

Noen innspill eller ideer ? DA blir jeg glad! 

Anonymkode: c3f66...280

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først må jeg si at jeg vet mange sier ; ta deg sammen, livet er tøft. Det er ingen lek osv... Men jeg mener virkelig det jeg sier og trenger kreative innspill for å komme litt videre. 

Saken er ; jeg jobber som renholder og hverdagen er rutine, rutine og atter rutine. Hver dag er lik. Yrket er ensomt, jeg blir ikke inkludert i miljøet der jeg jobber . Og JA; jeg HAR prøvd å gjøre noe med deg sjøl, men det går ikke. 

SÅ ; jeg ønsker å jobbe med deg jeg brenner for : kortreist mat, det enkle liv på bygda. Inspireres av gårdscafeer og landhandeler osv.. 

Mitt liv er ikke å bli rik, jeg har så jeg greier meg og trenger ikke noen overflod. Men trenger noen som tror på meg, sparker meg litt i riktig retning og som kan tipse meg om hvor jeg bør begynne. 

For her jeg er nå får jeg klaustrofobi og det påvirker livet mitt i negativ retning. Jeg har blitt en " klager" som ikke tenker og snakker om annet enn hvor kjip jobben er. Jeg er en jeg ikke vil være, derfor må livet ta en ny kurs. 

Legger til at jeg har ikke små barn og er egentlig fri til å bruke dagen og tiden som jeg vil. 

Hei du 🙂

Livet er kjedelig rutine for de fleste, slik er det jo. Man får barn, havner inn i a4-fella. Det er heller ikke enkelt å leve. Er selv tidlig i 40-årene, tenker det samme som deg. Gidder ikke leve rutinelivet lenger snart, så min neste plan er å trappe ned til 50% stilling å heller leve livet. Å gå på jobb man-fredag er IKKE å leve livet, det er så eksistere, være en robot etter normene som er bestemt av samfunnet.

Du skal ikke trenge å ha noen som tror på deg, du skal tro på deg selv! Gjøre det som føles rett for deg, start i det små. Fokuser på hva du har lyst til, ikke gi for lett opp. Fokuser mer på aktiviteten, ikke pengene. Man kan eve utrolig billig om man ønsker, du trenger ikke kjøpe noe materialisme i heletatt. Klær sko etc trenger kun fornyes når det blir ødelagt.

Du må altså starte å leve ditt eget liv, ikke livet til andre. Slik andre vil du skal leve. Du er også uten barn, som er et veldig smart valg. Som gir deg frihet, har ikke barn selv. Har ingen planer om det heller, for da er man helt låst igjen.

Så kom igjen, start livet! Ikke vær redd for å havne på gata, i norge er det alltid et tilbud til deg når du står der uten noen ting. Som tak over hodet og nødpenger fra. Kjenner en som satset alt å havnet der, men etter 1år fikk han seg en jobb igjen, noen han likte å drive med.

Anonymkode: d44c0...f15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utdannelse innen retningen du vurderer? Ernæringsfysiolog? Planene dine er gode men kanskje kan det være nyttig å ha en utdannelse i bunn som gir deg mer kunnskap om mat?

Anonymkode: 7becd...fae

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei du 🙂

Livet er kjedelig rutine for de fleste, slik er det jo. Man får barn, havner inn i a4-fella. Det er heller ikke enkelt å leve. Er selv tidlig i 40-årene, tenker det samme som deg. Gidder ikke leve rutinelivet lenger snart, så min neste plan er å trappe ned til 50% stilling å heller leve livet. Å gå på jobb man-fredag er IKKE å leve livet, det er så eksistere, være en robot etter normene som er bestemt av samfunnet.

Du skal ikke trenge å ha noen som tror på deg, du skal tro på deg selv! Gjøre det som føles rett for deg, start i det små. Fokuser på hva du har lyst til, ikke gi for lett opp. Fokuser mer på aktiviteten, ikke pengene. Man kan eve utrolig billig om man ønsker, du trenger ikke kjøpe noe materialisme i heletatt. Klær sko etc trenger kun fornyes når det blir ødelagt.

Du må altså starte å leve ditt eget liv, ikke livet til andre. Slik andre vil du skal leve. Du er også uten barn, som er et veldig smart valg. Som gir deg frihet, har ikke barn selv. Har ingen planer om det heller, for da er man helt låst igjen.

Så kom igjen, start livet! Ikke vær redd for å havne på gata, i norge er det alltid et tilbud til deg når du står der uten noen ting. Som tak over hodet og nødpenger fra. Kjenner en som satset alt å havnet der, men etter 1år fikk han seg en jobb igjen, noen han likte å drive med.

Det er å leve livet hvis du ELSKER jobben din :) Alle har ikke mulighet til å trappe ned til 50 %.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er å leve livet hvis du ELSKER jobben din :) Alle har ikke mulighet til å trappe ned til 50 %.

Det er svært få som elsker jobben sin, de fleste er lei og vil hjem for dagen. Har lyst å gjøre andre ting i livet enn å fore kapitalismen.

• Liker 4
Skrevet

Do it! Digger at folk bare gjør det de vil, ikke følg alle andres "fasit"!

Har dessverre ingen tips, men vil bare heie!

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å jobbe på kafé? Mer variert og sosialt. Det å starte egen bedrift er temmelig risikabelt og mye jobb, så er ikke for alle. Økonomisk er det og svært tøft å skulle starte opp noe eget. 

Anonymkode: 078a5...63f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å jobbe på kafé? Mer variert og sosialt. Det å starte egen bedrift er temmelig risikabelt og mye jobb, så er ikke for alle. Økonomisk er det og svært tøft å skulle starte opp noe eget. 

Anonymkode: 078a5...63f

Det er også noe som jeg har vurdert. Absolutt aktuelt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei du 🙂

Fint at andre tør å tenke litt slik og :)  Har og vurdert og ta et halvt år permisjon uten lønn og gjøre andre ting. På sommersesongen er jeg ikke redd for å bli gående ledig. 

Og jeg havner ikke på gata, for bor på gård med minimalt med gjeld og er min egen herre slik sett. Derfor trenger jeg ikke " tjene rått" for å overleve. 

Skrevet

Det er ikke slik at man hopper opp i gledesrus hver dag, og aldri blir lei, om man er glad i jobben sin. 

Men.

Gleden man får ved å jobbe med noe som oppleves meningsfylt, som er genuint interessant og utviklende, hvor man opplever å få brukt det man kan og interesserer seg for, og lære mer hele tida, tross enkelte rutineoppgaver, det kan anbefales. 

Så mange timer av livet som vi er på jobb, så synes jeg alle, så langt det lar seg gjøre, skal ta sjansen på å få til en slik arbeidssituasjon for seg sjøl. Ikke alle føler dette behovet, eller har dette synet på arbeidslivet, men det virker som TS kanskje har det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lær deg i alle fall å sette opp et regnskap, om du skal starte opp noe eget. Det holder ikke å ønske at en virksomhet skal gå rundt, du må se på kostnader og inntekter, og ta en edruelig vurdering på om det blir en inntekt å leve av.

Anonymkode: 57fd2...3fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Søgni skrev:

Det er ikke slik at man hopper opp i gledesrus hver dag, og aldri blir lei, om man er glad i jobben sin. 

Men.

Gleden man får ved å jobbe med noe som oppleves meningsfylt, som er genuint interessant og utviklende, hvor man opplever å få brukt det man kan og interesserer seg for, og lære mer hele tida, tross enkelte rutineoppgaver, det kan anbefales. 

Så mange timer av livet som vi er på jobb, så synes jeg alle, så langt det lar seg gjøre, skal ta sjansen på å få til en slik arbeidssituasjon for seg sjøl. Ikke alle føler dette behovet, eller har dette synet på arbeidslivet, men det virker som TS kanskje har det.

Ja, det må være meningsfyllt og man må føle at man utvikler seg og at man ikke blir deppa av den. Og jeg har aldri vært den som satser på å få " klokke for 25-års trofast tjeneste i jobben. Det er ikke meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje prøve deg på dette:
https://p3.no/gratis-ferie-i-sommer-wwoof/

Leste litt om det og det er mange bønder som trenger en del hjelp om høsten. Har du mulighet til å ta et par uker ferie fra jobb og teste det ut? Så vet du litt mer om det er noe du kan tenke deg.

Anonymkode: e2f4b...a4e

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 7/21/2019 at 10:41 AM, AnonymBruker said:

Jeg støtter denne. JObber selv som renholder men er ikke fast og liker tanken på å jobbe på kafè. Men null erfaring

Anonymkode: 2528e...9fd

AnonymBruker
Skrevet

Kan relatere. Jeg følte jeg satt fast i livet, og alt jeg hadde som var positivt, smuldret opp. Og ting jeg hadde lyst til å gjøre turte jeg ikke pga. angst problematikk og en selvtillitt og et selvbilde som var helt nedi kjelleren. Jeg er ikke sikker på hva som utløste det, men jeg hadde et sånn "to hell with it"-øyeblikk, og så gjorde jeg noe jeg alltid hadde hatt lyst til å gjøre men som jeg aldri har turt tidligere. Og det var fantastisk! Angrer ikke ett sekund, og det er etter det at jeg begynte å bevege meg fremover:)

Kunne du ha gått ned i stillingsprosent i vaskejobben, og så fått deg deltidsjobb på en kafe eller noe slikt som du kunne tenkt deg å drive selv?:) Bare for å få erfaring men også for å komme deg mer bort fra en jobb du ikke trives i. Evt. om du ikke kan få i en "ordentlig" kafe, forsøk frivillighet først(en del steder har bydelskafeer som drives på frivillighet. Da blir det lettere å søke etter deltid på kafe e.l. Hva med catering? Kunne det vært noe? Hør med nav ang. utplassering?

Anonymkode: 003d9...357

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Første bud om man skal få en mer interessant jobb er utdannelse. Har du noen form for utdannelse fra før? (Fagbrev, høyere utdanning e.l.)? Om du har det og du er interessert å jobbe med noen innen utdanningen, så ville jeg begynt å ha bygd meg nettverk. Kontakt folk du kjenner som jobber med det, begynn å søke jobber etc. Har du ikke utdanning så ville jeg brukt litt tid på å finne ut hva jeg interesserer meg for. Om du har en pekepinn allerede, så er det fortsatt ikke for sent å søke på studiestart i høst hvis et av studiene som har restplasser er noe du kan tenke deg å jobbe innen. Eller du kan bruke et års tid på å bestemme deg og begynne neste år, mulighetene er mange :) 

Anonymkode: a8956...9d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mitt ståsted er nav en byrde heller enn hjelp... går på aap

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Første bud om man skal få en mer interessant jobb er utdannelse. Har du noen form for utdannelse fra før? (Fagbrev, høyere utdanning e.l.)? Om du har det og du er interessert å jobbe med noen innen utdanningen, så ville jeg begynt å ha bygd meg nettverk. Kontakt folk du kjenner som jobber med det, begynn å søke jobber etc. Har du ikke utdanning så ville jeg brukt litt tid på å finne ut hva jeg interesserer meg for. Om du har en pekepinn allerede, så er det fortsatt ikke for sent å søke på studiestart i høst hvis et av studiene som har restplasser er noe du kan tenke deg å jobbe innen. Eller du kan bruke et års tid på å bestemme deg og begynne neste år, mulighetene er mange :) 

Anonymkode: a8956...9d9

Støtter dette med utdanning og prøver å bygge meg et nettverk samtidig som jeg ser etter annen jobb

AnonymBruker
Skrevet
On 7/21/2019 at 7:39 PM, AnonymBruker said:

Fint at andre tør å tenke litt slik og :)  Har og vurdert og ta et halvt år permisjon uten lønn og gjøre andre ting. På sommersesongen er jeg ikke redd for å bli gående ledig. 

Og jeg havner ikke på gata, for bor på gård med minimalt med gjeld og er min egen herre slik sett. Derfor trenger jeg ikke " tjene rått" for å overleve. 

Dersom du bor på gård finnes det kanskje muligheter for egen bedrift på gården? Feks besøksgård, gårdskafe, Inn på Tunet etc. Innovasjon Norge og landbrukskontoret i kommunen kan hjelpe deg med spørsmål og se på muligheter. Det er også mange fylker som arrangerer kurs i å starte egen bedrift, samt hjelper til med lån og tilskudd til de som vil starte bedrift.

Som flere her allerede har sagt er det lurt å satse på utdanning, dette er veien til høyere lønn og bedre jobbsikkerhet, samt større sjanse for en spennende og utviklende jobb. Hva med et studie i innovasjon, entreprenørskap?

Anonymkode: 0d439...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følg mel robbins på facebook og se hennes tedtalk på YouTube. Da får du spark bak og heiing!

Anonymkode: ffc76...b18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...