Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har prøvd å lete på nett, men alle som studerer og har barn er alenemødre og greier seg supert pga overgangsstønaden, bidrag osv. 

Men det jeg lurer på er hva med de med mann og barn? Åssen får dere det til? Jobber dere ved siden av? 

Det er ledig plass på studiet jeg har lyst til å gå, vurderer å søke, men usikker pga økonomi 🧐 

noen? 

Anonymkode: 111c2...490

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ferdig nå, men hadde mann og barn. Mannen hadde i tillegg ganske lav inntekt. Levde på lån, stipend og en ekstra tusenlapp i forsørgertillegg, pluss barnetrygd. Jobbet litt ved siden av de siste to årene av fem. Det var trangt, men det gikk jo på et vis. Man kan få avdragsfrihet på lån 

Anonymkode: 17b6d...ad2

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ferdig nå, men hadde mann og barn. Mannen hadde i tillegg ganske lav inntekt. Levde på lån, stipend og en ekstra tusenlapp i forsørgertillegg, pluss barnetrygd. Jobbet litt ved siden av de siste to årene av fem. Det var trangt, men det gikk jo på et vis. Man kan få avdragsfrihet på lån 

Anonymkode: 17b6d...ad2

Takk for svar. Vi leier så den utgiften er som den er. Det er 3 årlig utdannelse jeg ønsker og sønnen min er ett år nå, ser for meg noen trange år, men på sikt gjør man det jo for man vil noe bedre for seg selv og sønnen min såklart 😊 

Jeg skal undersøke mer, men takk for svar uansett 😄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mann og to barn og skal studere om et år (minste barnet er bare 2 mnd). 

Vi har planlagt dette i noen år nå. Mannen tjener bra, men hadde ikke greid oss med kun hans lønn. Vi har begge ubrukte bsu kontoer (kjøpte hus for 3 år siden). Så vi kommer til å sprette hans først også min. Da trekker vi månedlige avdrag på lånet fra bsu kontoen til hans er tom også går vi over på min. Da slipper vi å bruke lønna vår på huslånet.

Vi har også planer om å betale ned siste rest av billånet i en omgang nå mens vi begge har inntekt. 

Jeg kunne ikke bare hoppet på et studie i impuls, dette har vi vurdert og planlagt en stund. 

Anonymkode: 889f0...922

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har prøvd å lete på nett, men alle som studerer og har barn er alenemødre og greier seg supert pga overgangsstønaden, bidrag osv. 

Men det jeg lurer på er hva med de med mann og barn? Åssen får dere det til? Jobber dere ved siden av? 

Det er ledig plass på studiet jeg har lyst til å gå, vurderer å søke, men usikker pga økonomi 🧐 

noen? 

studerte på fulltid, droppet extrajobb. på mitt studie tvile rjeg på jeg hadde klart det ved siden av

Anonymkode: d3e50...a73

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne åstudere nå. Har mann, 1 barn og hus. Får 135 000 per år av lånekassen.i tillegg ble barnehagen redusert til 1300 pga bare 1 inntekt. Det vil gå helt fint da vi har avdragsfrihet og mannen dekker den lille barnehageregningen. Vi er gift så vi kan også legge all rentefradraget på mannen min. Foreslår at du lager budsjett for å se om det går. ;)

Anonymkode: 0d2ac...845

Skrevet (endret)

Jeg har barn og samboer. Har studert med barn i 3,5år nå. De tre årene som har vært har jeg valgt å ikke arbeide. Tok ikke ut permisjon så barnet har vært ganske lite, jeg har vært sliten og har prioritert familietid. Samboeren har en litt lav månedsinntekt (ca. 20 000 netto), og jeg har med forsørgerstipend, studielån og barnetrygd fått inn ca. 10 000 i måneden. Den største utfordringen har vært sommerne hvor det har vært 2 måneder hvor jeg ikke har fått annet enn de 900kr i barnetrygd da jeg ikke har fått sommerjobb hvert år. Men vi har greid det også med litt planlegging og sparing. Og nå har de jo utvidet ordningen slik at det bare er 1mnd studenter ikke får noe :)

I år jobber jeg 100% som vikar i sommer, og har snakket med sjefen om at det sannsynligvis blir en deltidsstilling etter sommer også. Så da kan det hende jeg kommer til å jobbe litt på siden de to siste årene av studiet mitt. Men jeg gruer meg litt da jeg egentlig synes at det kan være utfordrende nok å følge studiet alene. Studie, jobb og familieliv blir nok en spennende kombinasjon. Vet heldigvis at andre medstudenter ser ut til å greie det ganske godt da, så da får jeg det forhåpentligvis til helt greit jeg også.

Endret av heipådegsann
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til alenemødre er det jo enklere økonomisk å studere når man har en mann/samboer. Så lenge partner er i fulltidsjobb, får man inn totalt (inkl studielån) mer per måned enn man får på stønader og studielån som aleneforsørger. Det er også langt enklere å organisere evt praksis i studiet, evt ekstrajobbing, eksamenslesing etc, siden man alltid har en partner som kan ta sin del av ansvaret med barnepass, henting, sykt barn-dager etc.

Hovedutfordringen er selvsagt hvis man allerede har utgifter som krever to inntekter (stort huslån, to biler etc), men da må man finne måter å redusere utgiftene på. Men det gjelder jo forsåvidt aleneforsørgere også, som ofte må redusere utgiftsnivået etter brudd.

Anonymkode: a7966...5be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mann og to barn (tenåringer) og tar bachelor fulltid. Har fullt lån og stipend samt har en 21% stilling utenom for ekstra innkomst. Vi har huslån og billån og månedlig utgifter, men har klart oss greit. Det er ikke fett, men det har gått. Ser frem til å tjene gode penger når jeg er ferdig etter dette året.

Anonymkode: 4c79b...d50

Skrevet

Har to barn og mann og studerer siste året på fulltid. Jobber 3 dager i uken ved siden av. Har hus og billån. Har stipend. Det går helt fint, vi lever som vanlig, men gleder meg til å komme ut i fast jobb’ 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Loppa123 skrev:

Har to barn og mann og studerer siste året på fulltid. Jobber 3 dager i uken ved siden av. Har hus og billån. Har stipend. Det går helt fint, vi lever som vanlig, men gleder meg til å komme ut i fast jobb’ 

Hvor gamle er barna? Får du sett dem nok når du jobber 3 kvelder i uka? Lurer for min egen del. 

Anonymkode: 0d2ac...845

Skrevet

6 og 7 år. Har jobbet annen hver helg frem til nå. Ønsker å være mer sammen med de i helgene. Nå jobber jeg kortere vakter. 16-20 og fri i helgene. Dårligere betalt enn jeg har hatt før, men håper på mer tid med barna. Er helt nødvendig for meg å jobbe ved siden av studiet. Det siste året har jeg maks tre dager undervisning på skolen, så jeg håper jeg kan jobbe noen dager på dagtid istedenfor kveld 😊.  De åra jeg har studert har jeg hatt barna hjemme fra Bhg hver eneste fri dag og i alt av ferier ( har ikke jobbet ekstra om sommeren - så de har hatt fri fra juni til slutten av AUG) de har også hatt kortere dager enn andre, da jeg aldri har levert før en forelesning starter og alltid hentet rett etter. Det ordner seg på ett vis. Og for min del så ser jeg at det lønner seg på sikt. Jeg skal kun jobbe dagtid (hverdag)  og vil få det godt økonomisk fra neste år. 

Skrevet (endret)
På 21.7.2019 den 10.10, AnonymBruker skrev:

noen? 

Ja, har mann, 2 barn, 2 biler og hus. 

Forberedelsene er at vi har halvert nedbetalingen på lånet og har muligheten til å ta avdragsfritt om det likevel skulle knipe. 

I tillegg har jeg betalt 3000 ekstra i skatt hver mnd i hele år slik at jeg får en del tilbake neste år 😊 

Foreløpig har jeg ikke begynt å skaffe meg ekstrajobb men som kommende sykepleierstudent tror jeg ikke det blir det verste problemet. Tenker da å jobbe ca 1 dag i uken, eller annenhver helg, og mer  når det er ferie. Men det får jeg finne ut av når jeg begynner å kikke etter jobb. Jobber fullt ut August, derfor har jeg ikke søkt noen nye jobber enda. 😊

Foreløpig beholder vi begge bilene siden jeg har kommet inn på skole i nabobyen og da bruker jeg 30 min til skolen og siden jeg må bytte buss for å komme dit har jeg ikke lyst til å ta buss. men om jeg kommer inn på 1. Valget, som ligger 10 min unna, kvitter vi oss med den ene bilen også kjøper jeg et busskort. Da sparer vi litt penger på det 😊 ellers må vi bare tenke oss om litt ekstra mtp spontankjøp ol, jeg er veldig flink til det 😅

Endret av Ab2019
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det riktignok noen år siden men jeg tok videreutdanning mens jeg var i full jobb, hadde to barn og en mann som arbeidet i ti ukers turnus og var borte mye. Det gikk bedre når han var borte enn hjemme egentlig men om man er flink å prioritere får man tid til det man vil.

Anonymkode: 9a8c1...241

AnonymBruker
Skrevet

Så flott å se at folk klarer det. Jeg har følt lenge at jeg dreit meg ut med utdanningen jeg tok, siden jeg ikke har fått brukt den i noe yrke, og har tenkt å begynne på nytt studie, men siden vi har barn, har ejg tenkt at jeg er ego.. Men får begynne kanskje til neste høst, så det blir bra 😍

Anonymkode: 2b6a9...5b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på en 3-årig bachelor når datteren min var 1 ifjor høst. Det har vært hektisk uten tvil, men mange eksamener, tunge teoretiske fag og praksis. Men alt går! Knallhard prioritering - man må la huset flyte litt og la den tv-serien man så gjerne vil se, ligge til eksamen er over. Jeg har jobbet endel, mindre når jeg har vært i praksis, har ikke orket Jobbet ca en 25% stilling.

Anonymkode: 12ad2...9b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...