Gå til innhold

18 år og HIV positiv?:(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i syden da jeg var 19 og ble mest sannsynlig dopet ned. Hvem vet, kanskje jeg drakk veldig mye, selv husker jeg bare 2 drinker. Våknet opp naken i en gang på hotellet mitt, som om noen bare hadde kastet meg fra seg. Jeg hadde ingen sykdommer etterpå, det skal mye til for å bli smittet.

Aldri har jeg skyldt på meg selv, selv om det bedritne reisefølget mitt mente det. Jeg hadde ikke skyld i min situasjon, og du hadde ikke skyld i din. Uansett er det mange som har godt av å tenke over hvor mye de drikker og hvem de skal ha tilfeldig sex med. Men ikke nekt deg selv slike ting fordi du er skremt, skamfull og selvkritisk. Gjør det fordi du ønsker deg selv godt, for du fortjener faktisk alt godt ❤️

Anonymkode: 2cca4...dbb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Veldig liten sjanse selv om voldteksmannen har det. Har ei venninne som hadde sex med kjæresten sin flere ganger uten å vite at han hadde HIV. Litt senere etter bruddet får hun en tlf fra en lege om at hun må sjekke seg pga pasienten hans har HIV og hun er i risikogruppen for å ha blitt muligens smittet. 

Han hadde hatt HIV mens de var sammen. Han var homofil og hadde hatt masse sex med menn. Hun testet seg flere ganger og var ikke smittet. Selv etter å ha hatt sex med han flere ganger. Så sjansen er uansett liten for at du skal ha det. Det går sikkert bra ❤️ Klem til deg ❤️

That word, I don't think it means what you think it means...

Anonymkode: 3d130...7d5

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hele livet mitt foran meg.. Jeg har vært på ferie i syden, og etter alt for mye alkoholinntak så ble jeg voldtatt, + hadde en annen med ubeskyttet sex.. voldtekten var min egen feil. Jeg skulle ikke ha drukket så mye at jeg ikke klarte å ta vare på meg selv, men det er for sent å tenke slik nå :( første sydenturen alene uten familien.. og muligens er livet mitt over uten å ha såvidt startet, jeg som skulle utdanne meg, reise rundt i verden og hadde drømmer og planer.. det er kanskje over nå, jeg får ikke sove pga dette! Har klart å bestille meg en sånn hurtigtest på nettet, får svar i løpet av minutter :( bare et par dager igjen til jeg får vite svaret... isåfall kommer jeg ikke til å klare å leve... hele familien blir ødelagt og vennene mine kommer til å synes at jeg er ekkel :( jeg gråter nå mens jeg skriver dette! Jeg har lovet meg selv at om testen er negativ, så har jeg fått livet i gave, skal aldri drikke alkohol igjen og skal aldri ha sex i utlandet eller ha ubeskytta sex igjen... hvis det er en Gud der oppe, så gi meg en ny sjanse... jeg vet ikke hva jeg vil med dette, men siden jeg ikke kan snakke med noen andre om det, kan noen her bare vær så snill å fortelle meg at det ordner seg?? Selvom det ikke gjør det kanskje? Jeg kommer ikke til å få sove i natt, har tenkt alt for mye idag og lest på nettet :( 

Anonymkode: 41432...f22

Først, dette med å være rasjonell, følelser er ikke rasjonelle. Var det en rasjonell nysgjerrighet ville du bare ha googlet svaret og så ville du ha visst. Men følelsene river i en, samme hva hodet sier, samme hva det rasjonelle er. Faktisk kan en være veldig klar over at det rasjonelle svaret er en sak, men følelsene river og river i en, "tenk om det ikke er slik likevel?".

Voldtekten er da ikke din feil! Om du ser et barn som ligger og sover alene på stranden, har du, eller noen andre, da rett til å voldta barnet? Selvfølgelig ikke! Det finnes ingen, "voldtektsrett" i loven. Ingen, -ingen-, hadde rett til å legge hånd på deg mot din vilje. Jeg vet du vet, men jeg vet det er godt at noen sier det likevel, det var galt av han å voldta deg. Det var ikke din skyld. Det var helt og holdent hans skyld.

Vet du hva? Om du skulle ha fått HIV, vet du hva? Da er du fortsatt deg. Du er fortsatt den samme jenta som du var før. Du har fortsatt livet foran deg. Du er fortsatt deg. Og du er fortsatt verdifull fordi du er den du er.

Ta en dag om gangen nå. Til du får svar.

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at homofile menn ofte lever i skjul og hsr sex med kvinnelig kjæresterså det er mulig

Anonymkode: e4113...5a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at homofile menn ofte lever i skjul og hsr sex med kvinnelig kjæresterså det er mulig

Anonymkode: e4113...5a4

Du vet at en heterofil mann ikke får opp den hvis han har sex med en annen mann? Det er fordi det ikke finnes noen tenning hos han for andre menn. På samme måte får ikke en homofil mann opp den hvis han skal ha sex med en kvinne. Det finnes ingen tenning der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner du er stressa! ❤️ Jeg gjorde mye dunt en perioden for mange år siden. Rota med en som var bifil og tidligere stoffmisbruker. 

En stund etter det ble slutt Fikk jeg for meg at jeg garantert hadde HIV. Var helt på felgen i flere uker. Klarte ikke spise, dra på jobb eller noe. Eneste jeg tenkte på fra jeg sto opp til jeg la meg. Rota meg til legen etterhvert og fikk tatt en test. Den var selvsagt negativ. Aldri vært så letta i hele mitt liv! Og aldri hatt ubeskyttet sex utenfor fast forhold igjen. Man lærer av sine feil.. 

Anonymkode: fbfe9...de9

Skrevet

Jeg tror ikke engang jeg ble testet for HIV etter å ha blitt voldtatt, men det var i Norge. 

Noen tips: Test deg for kjønnssykdommer om du ikke har gjort det.  

Oppsøk noen å snakke med så du får bearbeidet hendelsen.  

Du har IKKE ødelagt livet ditt eller noe av fremtiden din. Vær snill med deg selv istedenfor å klandre deg selv. Det var IKKE din feil. 

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

Det er IKKE din skyld at du ble voldtatt! Legg den tanken bort umiddelbart. 

Tror neppe at du er smittet av hiv. Hallo. Bare ro helt ned I og nyt utsikten fra vinduet. Mao du er nok helt frisk. Men den angstpanikken lurer deg. Husk at du styrer tankene dine. 🙂 sånn enkelt sagt da! 

• Liker 1
Skrevet

Hjemmetester funker ikke, Reis til legen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

seriøst, les deg opp om smitte av HIV, deretter om behandling av HIV.

HI, du virker fullstendig kunnskapsløs. Sorry, men alvorlig talt! Vær heller redd for hep C, derper flere mennesker i året på verdensbasis enn HIV

Anonymkode: a1709...c92

Enig!

Folk trenger å lese seg opp på HIV!

Det er IKKE EN DØDSDOM.

Pluss at vi alle er uendelig heldige for norske helsevesenet!

Jeg ble voldtatt i utlandet,  det var VELDIG liten sjanse for HIV uansett . En 30 dagers kur i tilfellet kostet meg 50000 !! tenk hvor heldige nordmenn er!!! Ikke sutr sier jeg !

Hepatitt B +C mye enklere å bli smittet av og ikke bra !

Ps til alle:  ikke sug en random mann uten kondom.  

Anonymkode: b7d83...d70

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det er veldig usanndynlig at du har fått hiv, men du bør vite at du bør sjekke deg igjen om ca 3 mnd uansett om hurtigtesten viser negativ. Lang inkubasjonstid. Du bør i grunn gå til helsestasjon og bli testet for alle sykdommer (det er nok mye mer sannsynlig å ha fått feks klamydia eller hpv virus som er viktige å få behandling for) og fortell dem om voldtekten. Det var ikke din skyld uansett om du drakk for mye, det er ingen som vil klandre deg!! De ønsker å hjelpe deg og det er viktig å få bearbeidet det slik at du ikke opplever traumer i etterkant. 

Jeg er lei meg for å høre at du gikk gjennom dette, men det vil gå bra. Du vil komme sterkere ut av det til slutt❤️

Anonymkode: 53071...841

• Liker 2
Skrevet

For å gjøre regnestykket:

Sjansen for at en av de du hadde sex med har ubehandlet HIV (behandlet HIV medfører nærmest ingen smitterisiko) er 1 av 10.000. Sjansen for at du blir smittet ved ubeskyttet samleie er ca 1 av 5.000 hvis vedkommende hadde HIV.

Sjansen for at du har fått HIV er således ca 1 av 50.000.000. En hundredel av å ha 7 rette i Lotto ved å levere en kupong med 10 rekker. I praksis null.

Det som bekymrer meg mer er at du sier at det er din skyld at du ble voldtatt. Det er det aldri

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Som mange skriver, sannsynligheten for at du har HIV, er forsvinnende liten. Men du må oppsøke helsevesen og teste for ulike sykdommer. Alle kommuner har overgrepsmottak som du kan bruke. Du kan også bestille øyeblikkelig hjelp-time hos din fastlege, men hvis du ikke allerede har en god relasjon med fastlegen vil jeg anbefaler overgrepsmottak da de har mer kompetanse i hvilke tester som bør tas og har mer tid.

Du må snakke med noen. Du ble voldtatt, og det er ikke greit. Reiste du sammen med noen, er det noen som vet om det, har du en relasjon til overgriperen? Dette har betydning. Hvis du har en god relasjon med mor eller far, eller eldre søsken, ville jeg snakket med dem i tillegg til profesjonelle. Det var et overgrep. Det var ikke din feil. Uansett hvor mye alkohol en drikker, betyr det ikke at noen får friplass til å ta seg til rette. Dette er ikke din skam. Det er skammelig gjort av overgriperen.

Ang å ha ubeskyttet frivillig sex, selvfølgelig ikke lurt, men gjort er gjort og spist er spist, dette er lærdom. Neste gang vet du at du må beskytte deg.

Og så vil jeg bare kommentere det du sier om at HIV = livet er over. Det er selvfølgelig helt feil. I jobben min møter jeg noen ganger gravide og fødende som har HIV-diagnose. De bruker medisiner, kan ha ubeskyttet sex med partner, føder barn som vanlig, barn som vokser opp og er friske og ikke bærer av viruset. Så livet med HIV kan være helt normalt og godt. Dette sier jeg fordi vi må slutte å stigmatisere mennesker med diagnosen. De har vanlige jobber som deg og meg. Det kan godt være du kjenner noen med diagnosen, som er godt behandlet, uten at du vet det. 

Ønsker deg alt godt videre!❤

Anonymkode: 6a1f0...66b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Mysticgirl skrev:

Veldig liten sjanse selv om voldteksmannen har det. Har ei venninne som hadde sex med kjæresten sin flere ganger uten å vite at han hadde HIV. Litt senere etter bruddet får hun en tlf fra en lege om at hun må sjekke seg pga pasienten hans har HIV og hun er i risikogruppen for å ha blitt muligens smittet. 

Han hadde hatt HIV mens de var sammen. Han var homofil og hadde hatt masse sex med menn. Hun testet seg flere ganger og var ikke smittet. Selv etter å ha hatt sex med han flere ganger. Så sjansen er uansett liten for at du skal ha det. Det går sikkert bra ❤️ Klem til deg ❤️

Håper han ble anmeldt. I Norge er det ulovlig å ikke informere partner om at man er HIV-positiv.

Anonymkode: 9db5b...ca3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har jeg på følelsen av at dette ikke er sant, og at du er den samme som har skrevet flere lignende HIV tråder her tidligere?

Anonymkode: e2ac9...8bf

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke født i går altså, 😂

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at en heterofil mann ikke får opp den hvis han har sex med en annen mann? Det er fordi det ikke finnes noen tenning hos han for andre menn. På samme måte får ikke en homofil mann opp den hvis han skal ha sex med en kvinne. Det finnes ingen tenning der.

Skjønner godt at du poster som anonym. Han er homofil :) Det går an å ha sex og få den opp med ei jente, selv om du er homofil og tenner på menn :) Ta blomster-Finn som et eksempel. Han er homofil men har barn fra før. Mange har levd i ekteskap og fått barn tiltross for sin homofile legning :) Så nå vet du det.

https://www.dagbladet.no/kjendis/mitt-forhold-til-pride-har-vaert-vanskelig-jeg-har-tenkt-ma-man-kle-seg-ut-i-politiuniformer-uten-underdeler-og-sta-i-skum/60251925

AnonymBruker
Skrevet

Dra til legen å ta en test der. Flust av folk fra alle samfunnslag som ønsker slike tester etter sommerferien og legen kommer ikke til å se rart på deg av den grunn. 

Anonymkode: 389cd...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var i syden da jeg var 19 og ble mest sannsynlig dopet ned. Hvem vet, kanskje jeg drakk veldig mye, selv husker jeg bare 2 drinker.

Drinker i "syden" inneholder mye mer alkohol enn i Norge. Du kan fort bli dritings på er par slike drinker.

Anonymkode: db032...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for at du har fått hiv er veldig liten. Ta en test hos legen, så kan du slå deg til ro med det. Men kom deg til legen og test deg for forskjellige kjønnssykdommer i tillegg, det er mye mer sannsynlig hvis det skulle være noe. Gonoré f.eks er sterkt på vei tilbake igjen, også i Norge.

Anonymkode: 2318d...3a9

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hele livet mitt foran meg.. Jeg har vært på ferie i syden, og etter alt for mye alkoholinntak så ble jeg voldtatt, + hadde en annen med ubeskyttet sex.. voldtekten var min egen feil. Jeg skulle ikke ha drukket så mye at jeg ikke klarte å ta vare på meg selv, men det er for sent å tenke slik nå :( første sydenturen alene uten familien.. og muligens er livet mitt over uten å ha såvidt startet, jeg som skulle utdanne meg, reise rundt i verden og hadde drømmer og planer.. det er kanskje over nå, jeg får ikke sove pga dette! Har klart å bestille meg en sånn hurtigtest på nettet, får svar i løpet av minutter :( bare et par dager igjen til jeg får vite svaret... isåfall kommer jeg ikke til å klare å leve... hele familien blir ødelagt og vennene mine kommer til å synes at jeg er ekkel :( jeg gråter nå mens jeg skriver dette! Jeg har lovet meg selv at om testen er negativ, så har jeg fått livet i gave, skal aldri drikke alkohol igjen og skal aldri ha sex i utlandet eller ha ubeskytta sex igjen... hvis det er en Gud der oppe, så gi meg en ny sjanse... jeg vet ikke hva jeg vil med dette, men siden jeg ikke kan snakke med noen andre om det, kan noen her bare vær så snill å fortelle meg at det ordner seg?? Selvom det ikke gjør det kanskje? Jeg kommer ikke til å få sove i natt, har tenkt alt for mye idag og lest på nettet :( 

Anonymkode: 41432...f22

Det er flere andre tester du bør ta i tillegg, ikke bare HIV. Det er fare for kjønnsykdommer som er mye vanligere, som f.eks. klamydia, gonorè eller herpes. Dette må du til lege for å teste. Man bør teste seg 2-3 uker etter at samleiet fant sted, sånn at bakterier og virus rekker å bli synlige i blodet (man tar blodprøver).

HIV er ikke synlig i kroppen på tester før etter 3 måneder etter smittetidspunktet. Så du må vente med å teste deg til det er gått tre måneder.

https://www.sexogsamfunn.no/sykdommer/testing-og-undersokelser/slik-tester-du-deg/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...