Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma er syk og er på lindrende enhet. Torsdag kveld sa legen at det nærmer seg slutten. I kveld gråt mamma. Hun er så tapper og også så sliten. Jeg får vært der hos henne, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er helt knust men prøver å ta med sammen. Vil ikke hun skal oppleve at jeg knekker sammen. Når jeg går derfra så går jeg bare å hulker og gråter. Føler jeg rives i stykker 😓

Dere som har erfaring med mennesker i sluttfasen, hvor lenge varer det? Hva er å nærme seg slutten? Hun prater og er våken. Men er så svak 😞 Gi meg en god tanke til å klare dette!!

Anonymkode: df8bd...11e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg føler med deg.

Det å nærme seg slutten kan variere fra person til person. For noen går det fort og for andre kan det ta uker.

Hvor mange årene moren din og hvordan syk er hun? Kreft?

Anonymkode: 5dfee...962

AnonymBruker
Skrevet

Det er som å spørre hvor langt er et tau. Det er umulig å svare på. Jeg har sett pasienter som har på forhåmd vært oppvæsket som har vært uten noe væske og ernæring holde i 7 dager. 

Det er uansett hjerteskjærende det du går igjennom. Klemmer til deg. 

Anonymkode: 239ec...2b5

Skrevet (endret)

.

Endret av Cortado
Anonymisere
AnonymBruker
Skrevet

Det er trist at du har det slik 😞 Virkelig. Men hold ut, prøv å se positivt på at du får være der på slutthanda. Ønsker deg det beste. 

En slik fase kan vare over tid. Men det kan skje brått også. Jeg har erfart ved to anledninger at når dem føler seg bedre, og kan gjøre ting igjen som dem ikke har gjort på lenge, da er tiden kommet. Og det kan gå fort, snakk om timer. 

Anonymkode: ab2e5...8e4

Skrevet

❤️ Sender gode tanker!

Skrevet (endret)

Herregud så trist 😞 Jeg har jobbet på sykehjem med personer vi var sikker på skulle dø når som helst men som har levd i flere uker også har vi hatt litt "friskere" typer som plutselig har falt om. Fortell henne hvor mye du elsker henne mens hun enda er oppegående! Sender kjærlighet ❤️ Jeg vet det er litt off og høres litt rart ut, men jeg hadde veldig god erfaring med å snakke med en prest da det var en i nær familie som var alvorlig syk. Jeg er ikke kristen, men det hjalp meg veldig fordi han så situasjonen ut fra et åndelig perspektiv, det var utrolig fint, for da kunne jeg minnes personen (som fortsatt levde) med kjærlighet. Dessuten hadde presten god erfaring med å snakke med mennesker i sorg (den ventesorgen er utrolig slitsom 😞)

Endret av snoren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler så innmari med deg ❤️ Når døden inntreffer varierer fra tilfelle til tilfelle, jeg ville ha spurt legene hva de tror ettersom de har blitt kjent med henne og kan tolke akkurat hennes tilstand her og nå. Gjør det helst på et eget rom eller noe der du kan få stille alle spørsmålene du måtte ha, gjerne ikke foran moren din. Sender deg mine beste tanker, dette er så vondt.. 😪

Anonymkode: 2217e...412

AnonymBruker
Skrevet

Stor klem, forstår veldig godt at dette er tøft for deg.

Når det gjelder tegn (nå snakker jeg kun ut i fra egen erfaring, har sitter på dødsleiet til tre besteforeldre) så er det ofte en indikasjon at en blir kald på føttene og hender pga dårligere blodsirkulasjon, de vil også miste mer og mer farge, men dette kommer som regel ikke før i aller siste fase. Andre tegn kan være at en slutter å spise, sover mye, kan virke forvirret eller blir veldig dratt i ansiktet. Men alt dette kan jo variere veldig, jeg ville snakket mye med personalet om hva de føler og tenker, selv om det kan være uhyre vanskelig å sette ord på det som en helst ikke vil skal skje.

Anonymkode: bed87...d36

Skrevet

❤️

Spoiler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...