Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sover dere om dere er på f.eks kveldsvakt mandag og dagvakt tirsdag? Selv sover jeg max 5 timer, men det er kun om jeg er heldig. Som oftest blir det 4 timer, noen ganger så lite som 3. Jeg har ærlig talt vendt meg til dette og er liksom innstilt på at jeg denne dagvakta vil være ganske trøtt osv (og gjør det beste ut av det), men jeg koper jo med det på et vis. Men ser mange av sommervikarene sliter som pokker, de sovner når de sitter i ro i pausen osv.. Hva gjør dere for å takle denne "trøttheten" best mulig? 

Anonymkode: 40507...437

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare gjør jobben min, og sover etter endt vakt

Anonymkode: f1dd9...fff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter mange år i turnus har jeg funnet ut at det er om å gjøre å faktisk legge seg når man kommer hjem. Skal du sjekke halve internett, bare vaske klær, rydde litt og se en episode av ett eller annet så blir det for lite søvn. Mange kommer seg nok for seint i seng. I kombinasjon med at det er en vanesak. men sovner folk i puasen så tipper jeg de gjør for mye dill etter seinvakt. 

Anonymkode: 204bb...ebe

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber annenhver dag/kveld, omtrentlig. Legger meg med engang jeg kommer hjem fra kveldsvakt og sover ca 5 timer. Har en liten en som sover dårlig/våkner svært tidlig, så ofte blir det mye mindre, men jeg er egentlig vant til det. 

AnonymBruker
Skrevet

Samme her, er i skrivende stund lys våken etter kveldsvakt, og skal på dag i morgen. Et evig pes med å få roet seg ned etter vakt.. sover i utgangspunktet dårlig, og tror dagjobb kanskje passer meg bedre 

Anonymkode: e71a0...666

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ofte sånne sen-tidlig-bytter opptill 4 ganger på 8 dager, og er jeg heldig får jeg 6 timer søvn, som regel 5. Delvis pga reisevei, delvis fordi jeg må ha ca. en time på å gire ned ellers får jeg ikke sove i det store og hele etter en senvakt. Kaffe er min venn for å si det sånn. Og jeg må alltid ha en powernap når jeg da kommer hjem, så dessverre blir jo de dagene jeg har dagvakt også så ødelagt siden jeg må sove fremfor å dra på trening, treffe venner eller noe.

Anonymkode: 1a5f0...871

Skrevet

Sovner fort og sover som en stein etter kveldsvakt, til og med vaktene det har skjedd alvorlige ting. Kommer hjem halv elleve, sover halv tolv, klokka ringer kvart over seks:) 

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å bli 3-5 timer ja. Pleier å være veldig våken på jobb, men når jeg kommer hjem sover jeg gjerne 1-2 timer. Må ofte sove litt før jeg drar på trening eller skal noe annet. 

Anonymkode: 7809a...112

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tar forresten melatonin fast, det hjelper også litt. Har slitt med søvnen i 18 år nå.. :ler:

Endret av FantasDick
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjerpet meg og blitt veldig disiplinert med å gå å legge meg med en gang jeg kommer hjem fra kveldsvakter, smører bare matpakke, spiser litt kveldsmat og går og legger meg. Sovner kanskje mellom 23.30 og 24, klokken ringer 06.15. Så jeg er stort sett ikke spesielt trøtt etter kveld/dag lenger. 

Anonymkode: 67bd9...e3e

Skrevet

Klarer overhodet ikke legge meg direkte etter vakt. Da blir jeg liggende våken med hyperaktiv hjerne. Må se litt tv, lese avisa eller noe når jeg kommer hjem for å roe ned. Sover som deg max 5 timer mellom sein/tidlig, og har bare godtatt at jeg er trøtt den vakta. Drikker mye kaffe. Vet ikke helt hva annet en kan gjøre 😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får vel 6 timer søvn. Det hadde vært mer hvis jeg hadde hatt bil. Hvis jeg rekker den første bussen kommer jeg hjem rundt 22.45. Jeg ordner meg og legger meg med PC'en, og sovner gjerne rundt 23.15-23.30. Jeg har ikke akkurat problemer med skjermbruk i senga. :laugh: Jeg har på klokken fra 5.30. Jeg er livredd for å forsove meg til dagvakten, så jeg legger inn litt ekstra margin. Det har hendt at jeg har slumret i halvsøvne. 

6 timer er uansett for lite, og jeg merker at jeg er trøtt påfølgende dag etter sen/tidlig. Det er imidlertid overlevbart. Heldigvis har jeg lite av dette i turnusplanen min denne sommeren da.  

Anonymkode: 24a45...5fb

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange år i turnus har jeg funnet ut at det er om å gjøre å faktisk legge seg når man kommer hjem. Skal du sjekke halve internett, bare vaske klær, rydde litt og se en episode av ett eller annet så blir det for lite søvn. Mange kommer seg nok for seint i seng. I kombinasjon med at det er en vanesak. men sovner folk i puasen så tipper jeg de gjør for mye dill etter seinvakt. 

Anonymkode: 204bb...ebe

Jeg har ikke inntrykk av det. Jeg har som nevnt ovenfor at jeg ikke har problemer med å sovne rett etter vakt, men i samtale med kollegaer har veldig mange problemer med å sovne tidlig. Jeg tenker at man skal være litt forsiktig med å uttale seg om andres søvn. Det er jo også mange som sliter med søvn som ikke har slike forferdelige vakter. 

Anonymkode: 24a45...5fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh. Det varierte med meg. Men fikk aldri sove med engang etter kveldsvakt. Som oftest sovnet jeg rundt kl 3. Vet en gang at jeg sovnet kl 6, og opp kl 7 igjen. Men det å kvile og slappe av gjør godt det også, selv om man ikke sover. Ved mye stress rett før jeg gikk hjem av kveldsvakt så kunne jeg kjøre i meg en 5mg melatonin. Da sovnet jeg innen halvannen time. 

Anonymkode: 07942...727

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk forresten alltid rett å la meg når jeg kom hjem. 

Anonymkode: 07942...727

• Liker 1
Skrevet

Jeg er jobber i industrien, og der er sånne vakter strengt forbudt! Vi må ha minst 11 timer hvile etter vaktene. Hvorfor praktiseres sånne vakter innen helse egentlig? Hva er fordelen? (Vi jobber lengre vakter da, - 12 timer)

AnonymBruker
Skrevet

Halluja for at jeg ikke jobber turnus lengre 

Anonymkode: 505e9...5a7

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Skyblue7 skrev:

Jeg er jobber i industrien, og der er sånne vakter strengt forbudt! Vi må ha minst 11 timer hvile etter vaktene. Hvorfor praktiseres sånne vakter innen helse egentlig? Hva er fordelen? (Vi jobber lengre vakter da, - 12 timer)

Det er vel ikke helt uvanlig at det jobbes doble vakter i helsevesenet heller.

Da jeg jobbet i omsorgsbolig hadde vi turnus med vakter på 14 timer (08-22), der vi kunne jobbe opp til 3 dager på rad, og det kunne også bli 4, selv om det egentlig ikke var tillatt fra arbeidstilsynet. 

Hvorfor det praktiseres er ikke godt å vite.. 

Anonymkode: 9d1e7...543

Skrevet

Det er hviletiden jeg tenker på da, ikke flere vakter på rad. Vi har inntil 7 vakter på rad med 12 timer. Lengre vakter kan jo avtales lokalt eller via tariffavtaler. Men visste ikke at man kunne avvike hviletiden mellom vaktene. Men kjenner ikke så godt avtalene i helsevesnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det kontinuitet som gjør at det praktiseres.

Anonymkode: 3db26...376

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...