Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Hvor gjelder de? Eller hvilke sone bør jeg se etter for bruk her på haugen? *skjønner ikke dette jeg*

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hva ER det du prater om...? :klø:

Skrevet

er det dvd soner du mener?

Gjest gjest1
Skrevet

Hehe, sorry, ja det er DVD. Jeg satt og leste tråder om dette og glemte å ta med et par vesentlige detaljer...

Altså, for DVD-filmer, hvilke soner gjelder her i landet, om man ikke har sonefri spiller? Og hva er greia med soner? Hvorfor er de der?

Gjest Gjesta
Skrevet

Norge og de fleste andre er sone 2, mens USA er sone 1, såvidt jeg har skjønt.......

Det dreier seg vel om å tjene penger, som ved alt annet :wink:

Skrevet

Frå NFI

Her er sonene:

Sone-0: Ikke geografisk betinget, kan spilles over alt

Sone-1: USA, Canada, Puerto Rico

Sone-2: Europa, Japan, Midtøsten, Sør-Afrika

Sone-3: Sørøst-Asia, Hong Kong, Taiwan

Sone-4: Mellom-Amerika, Mexico, Sør-Amerika, Australia, New Zealand

Sone-5: Russland, Afrika(uten Egypt og Sør-Afrika), India, Pakistan

Sone-6: Kina

Sone-7: Reservert. Brukes foreløpig ikke.

Sone-8: Internasjonal sone, bl.a. på fly og internasjonalt farvann

Skrevet

Heldigvis kan man hacke de fleste ikke-sonefrie DVD-spillere - som regel bare ved hjelp av en fjernkontroll. :sjarmor:

Gjest Spacegirl
Skrevet
Heldigvis kan man hacke de fleste ikke-sonefrie DVD-spillere - som regel bare ved hjelp av en fjernkontroll. :sjarmor:

Vet du hvordan man gjør det på en Thomson DVD-spiller?

Skrevet

Har du spurt i butikken der du kjøpte spelaren? (Siba gjorde det på 3 sekund då eg spurte om dei kunne gjera min Pioneer sonefri.)

Skrevet

Se om du finner din modell her.

Skrevet
Og hva er greia med soner? Hvorfor er de der?

Filmer blir sluppet på DVD i feks Amerika og Japan lenge før de kommer til Europa. Sonene ble opprettet for at ikke vi europeere skulle kunne se filmer hjemme i stua før de kom på kino.

Det har altså med en slags sperrefrist å gjøre.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Se om du finner din modell her.

Tusen takk! Visste ikke at det var så enkelt! Juhu :hoppe:

Skrevet

Filmer blir sluppet på DVD i feks Amerika og Japan lenge før de kommer til Europa. Sonene ble opprettet for at ikke vi europeere skulle kunne se filmer hjemme i stua før de kom på kino.

Det har altså med en slags sperrefrist å gjøre.

Tja, det var jo det som vart påstått å vera grunnen ved innføringa, men... Det vert utgitt mange filmar t.d. i USA med sone 1 - som aldri vil bli distribuert til kino i andre land. Gamle filmar og TV-seriar, som gjerne har gått på kino og TV kloden rundt i mange år, vert gitt ut på DVD - regionskoda. Og utan planar om å distribuere DVD-en i andre land til andre prisar for å tena mest muleg på det - for det er òg ein grunn; ikkje la folk få importere DVD-ar billig frå andre land når dei vil selja dei dyrt!

Så det kan vera ulike grunnar til grunn for sonene:

* Få mest muleg inn frå kino før filmen kjem på DVD

* Selge DVD-ane dyrast muleg ved å gjere import frå billigland ulovleg

* Kontrollfrikar / "Fordi dei kan"

Skrevet

Har du spurt i butikken der du kjøpte spelaren? (Siba gjorde det på 3 sekund då eg spurte om dei kunne gjera min Pioneer sonefri.)

De fleste butikker tar seg grovt betalt for det.. Bedre å søke på "[DVD-model] regionfree" på google ellerno istedet, helt gratis.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...