Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2005 #1 Skrevet 7. mai 2005 Hvor gjelder de? Eller hvilke sone bør jeg se etter for bruk her på haugen? *skjønner ikke dette jeg*
Gjest gjest1 Skrevet 7. mai 2005 #4 Skrevet 7. mai 2005 Hehe, sorry, ja det er DVD. Jeg satt og leste tråder om dette og glemte å ta med et par vesentlige detaljer... Altså, for DVD-filmer, hvilke soner gjelder her i landet, om man ikke har sonefri spiller? Og hva er greia med soner? Hvorfor er de der?
Gjest Gjesta Skrevet 7. mai 2005 #5 Skrevet 7. mai 2005 Norge og de fleste andre er sone 2, mens USA er sone 1, såvidt jeg har skjønt....... Det dreier seg vel om å tjene penger, som ved alt annet
Crazee Skrevet 7. mai 2005 #6 Skrevet 7. mai 2005 Frå NFI Her er sonene: Sone-0: Ikke geografisk betinget, kan spilles over alt Sone-1: USA, Canada, Puerto Rico Sone-2: Europa, Japan, Midtøsten, Sør-Afrika Sone-3: Sørøst-Asia, Hong Kong, Taiwan Sone-4: Mellom-Amerika, Mexico, Sør-Amerika, Australia, New Zealand Sone-5: Russland, Afrika(uten Egypt og Sør-Afrika), India, Pakistan Sone-6: Kina Sone-7: Reservert. Brukes foreløpig ikke. Sone-8: Internasjonal sone, bl.a. på fly og internasjonalt farvann
Veronal Skrevet 7. mai 2005 #7 Skrevet 7. mai 2005 Heldigvis kan man hacke de fleste ikke-sonefrie DVD-spillere - som regel bare ved hjelp av en fjernkontroll.
Gjest Spacegirl Skrevet 7. mai 2005 #8 Skrevet 7. mai 2005 Heldigvis kan man hacke de fleste ikke-sonefrie DVD-spillere - som regel bare ved hjelp av en fjernkontroll. Vet du hvordan man gjør det på en Thomson DVD-spiller?
Crazee Skrevet 8. mai 2005 #9 Skrevet 8. mai 2005 Vet du hvordan man gjør det på en Thomson DVD-spiller? Har du spurt i butikken der du kjøpte spelaren? (Siba gjorde det på 3 sekund då eg spurte om dei kunne gjera min Pioneer sonefri.)
Veronal Skrevet 8. mai 2005 #10 Skrevet 8. mai 2005 Vet du hvordan man gjør det på en Thomson DVD-spiller? Se om du finner din modell her.
Piñacolada Skrevet 8. mai 2005 #11 Skrevet 8. mai 2005 Og hva er greia med soner? Hvorfor er de der? Filmer blir sluppet på DVD i feks Amerika og Japan lenge før de kommer til Europa. Sonene ble opprettet for at ikke vi europeere skulle kunne se filmer hjemme i stua før de kom på kino. Det har altså med en slags sperrefrist å gjøre.
Gjest Spacegirl Skrevet 8. mai 2005 #12 Skrevet 8. mai 2005 Se om du finner din modell her. Tusen takk! Visste ikke at det var så enkelt! Juhu
Crazee Skrevet 9. mai 2005 #13 Skrevet 9. mai 2005 Filmer blir sluppet på DVD i feks Amerika og Japan lenge før de kommer til Europa. Sonene ble opprettet for at ikke vi europeere skulle kunne se filmer hjemme i stua før de kom på kino. Det har altså med en slags sperrefrist å gjøre. Tja, det var jo det som vart påstått å vera grunnen ved innføringa, men... Det vert utgitt mange filmar t.d. i USA med sone 1 - som aldri vil bli distribuert til kino i andre land. Gamle filmar og TV-seriar, som gjerne har gått på kino og TV kloden rundt i mange år, vert gitt ut på DVD - regionskoda. Og utan planar om å distribuere DVD-en i andre land til andre prisar for å tena mest muleg på det - for det er òg ein grunn; ikkje la folk få importere DVD-ar billig frå andre land når dei vil selja dei dyrt! Så det kan vera ulike grunnar til grunn for sonene: * Få mest muleg inn frå kino før filmen kjem på DVD * Selge DVD-ane dyrast muleg ved å gjere import frå billigland ulovleg * Kontrollfrikar / "Fordi dei kan"
Superlammet Skrevet 9. mai 2005 #14 Skrevet 9. mai 2005 Har du spurt i butikken der du kjøpte spelaren? (Siba gjorde det på 3 sekund då eg spurte om dei kunne gjera min Pioneer sonefri.) De fleste butikker tar seg grovt betalt for det.. Bedre å søke på "[DVD-model] regionfree" på google ellerno istedet, helt gratis..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå