Gå til innhold

Skjønner ikke hvorfor folk mener at jeg "kaster bort" enda ett år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo.

Jeg blir litt frustrert. Opplever at både venner og familie kommenterer det. Jeg er 23 og kom akkurat ikke inn på drømmestudie (medisin) i år. Jeg har absolutt ikke lyst til å gjøre noe annet! Da tenker jeg at jeg bare tar et nytt "friår" hvor jeg leser. Problemet er at jeg får sånn skikkelig rare kommentarer fra mine nærmeste... Kanskje ikke kommentarer, men blir liksom sett ned på: "Du kaster jo bort enda ett år...", "kanskje du skal gjøre noe annet", "er det ikke nok nå" - typen.

Jeg har bare lyst til å si; hvem er du til  å si det da? Du valgte jo BI og det er mer enn nok for deg.  Bra for deg og at du er tilfreds med livet. Jeg har jobbet så hardt og jeg har ikke bare lyst til å velge bort drømmen min fordi jeg ikke kom inn i år, jeg skal tross alt jobbe med det resten av livet. Får nesten angst når alle hele tiden skal mene ett eller annet.

Men altså, når man velger yrker som ikke 100 prosent sikkert gir jobb, så er jo målet å klarte på karrièrestigen. Da bruker man jo en god del år for å opparbeide seg erfaring, det kan jo sammenlignes med å kaste bort et år? Du vet jo ikke om du får jobb eller om den er stabil? Mens som lege vil jeg kanskje ikke få jobb med engang, men jeg vil jo likevel ha gode muligheter andre steder med den titlen?

Skjønner ikke hva problemet til folk er.

Anonymkode: 54832...9fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

23 år er ingenting og 1 år ekstra betyr nada og niks. Den ekstra livserfaringen vil derimot være til nytte i et slikt yrke. Stå på og go for it!!!

Anonymkode: e3c10...fe6

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Drit i hva andre sier. Du har helt rett, hva har ett år å si når det er snakk om  r e s t e n  av livet? 

Stå på, dette klarer du!

Anonymkode: cb8b9...ab8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du så du har en intekt mens du leser?   Mangler du mye på å komme inn.

Anonymkode: 6c64d...9cc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du er målbevisst!

Er det ikke noe annet du kunne gjort på i mellomtiden for å få ekstra studiepoeng, eller noe, for å få større mulighet til å komme inn på det studiet ved neste sving?

Anonymkode: c4224...9a8

• Liker 8
Skrevet

Drit i hva andre mener, ikke lev ulykkelig med en utdannelse du egentlig ikke har lyst til. Om så du ikke blir lege før du blir 40 hva gjør det med deres liv? Det er ditt liv og det er du som skal være lykkelig, stå på!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med alle over! Er 38 år og skal begynne å studere, føler ikke akkurat at jeg har kastet bort årene fram til nå 😊

Anonymkode: 0fa48...281

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Btw så vil du jo i det lange løp sannsynligvis tape noe pensjon på grunn av dette. Men om du faktisk blir lege på sikt, så vil du ha gode muligheter for å spare deg opp til slikt også.

Ps. Er du sikker på at det er realistisk at du ever kommer inn på legestudiet?

Hva med å studere i utlandet? Jeg kjenner folk som både har studert, og studerer, medisin i utlandet da det er lettere å komme inn på skolene der.

Anonymkode: c4224...9a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du da, eller bare driver du dank?

Er du klar over konsekvensene av å ikke jobbe? Det er ikke bare mangel på inntekt som er problemet, men at du ikke opparbeider deg rett til hjelp fra folketrygden, til at du ikke sparer opp pensjon, til at du ikke får arbeidserfaring... Det er MANGE konsekvenser ved å ikke delta i arbeidslivet. Du tror kanskje de er "ubetydelige" nå, men der tar du feil. Det er VIKTIG å jobbe. (Er man student er det selvfølgelig en annen sak, men det er du jo ikke. Er man for syk til å jobbe er det selvfølgelig en annen situasjon).

Delta i arbeidslivet (eller studielivet) og du vil se at de rare kommentarene forsvinner. Du er jo tilsynelatende frisk og har absolutt ingen grunn til å ta et friår.

Anonymkode: 64dc5...cb0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun jobber mens hun venter får hun vel opptjent feriepenger da også?

Anonymkode: 8ad1e...3cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du er en fornuftig ung sjel!

Stå på, så når du drømmen 😊

Og du kan jo like godt tjene litt penger mens du venter, i stedet for å f.x. ta et årsstudium i engelsk, bare for å gjøre noe "fornuftig"..

(Nei, jeg sier IKKE at det er et bortkastet studie, dersom det er det du ønsker å gå)

Anonymkode: 3d479...bc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over konsekvensene av å ikke jobbe? Det er ikke bare mangel på inntekt som er problemet, men at du ikke opparbeider deg rett til hjelp fra folketrygden, til at du ikke sparer opp pensjon, til at du ikke får arbeidserfaring... Det er MANGE konsekvenser ved å ikke delta i arbeidslivet. Du tror kanskje de er "ubetydelige" nå, men der tar du feil. Det er VIKTIG å jobbe. (Er man student er det selvfølgelig en annen sak, men det er du jo ikke. Er man for syk til å jobbe er det selvfølgelig en annen situasjon).

Delta i arbeidslivet (eller studielivet) og du vil se at de rare kommentarene forsvinner. Du er jo tilsynelatende frisk og har absolutt ingen grunn til å ta et friår.

Jeg hadde 6,6 i snitt. Snittet er 6,7 for medisin. 

Jeg jobber mye i sommerferiene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så flink du er :) hvilken spesialisering vil du ta?

Anonymkode: 3df3f...14d

• Liker 1
Skrevet

Bli en bedre lege, -ta vakter i helsevesenet, og les som ¨gamle-erik¨ dette året :5: ... Kjør på.

a.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tar du opp fag?

Anonymkode: 03efb...057

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare vås. Nettopp av grunner som du nevner, er det lurt å skaffe seg en god inntekt. Bedre med 40 år med høy inntekt, enn 45 år med middels inntekt.

Anonymkode: 85392...253

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør du resten av året da? Jobber du så mye i sommerferien at det tilsvarer en årslønn?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare vås. Nettopp av grunner som du nevner, er det lurt å skaffe seg en god inntekt. Bedre med 40 år med høy inntekt, enn 45 år med middels inntekt.

Anonymkode: 85392...253

Hvordan kan det være vås når jeg snakker om grunner til å skaffe seg en god inntekt. Det er snakk om å jobbe ETT ÅR til hun kommer inn på studiet, ikke ta til takke med en dårlig jobb resten av livet...

• Liker 1
Skrevet (endret)

SELVFØLGELIG prøver du igjen til neste år! Det er jo dette du skal!

Du sløser overhodet ikke bort tid, det haster da ikke! Synes de rundt deg at du bare skal gjøre hva som helst bare for å slippe å vente ett år til? Ett år er SÅ lite i hele livet og du kaster det jo ikke bort, men leser for å komme inn!

Pluss det at man sier "kaste bort" er så idiotisk, for all erfaring er livserfaring, det er selve livet!

Nei, bare lukk ørene og følg planen din, du!

Edit: ser at de diskuterer pensjon over! Man blir jo bare stressa hvis man skal tenke sånn! Jeg har fulgt drømmen og tapt en hel haug i pensjonspoeng som jeg ikke rekker å ta igjen, men jeg angrer på ingen måte! Jeg lever av drømmen og det er verdt det! At du mister ETT år med pensjonspoeng er bare helt teit å bli stresset av! Ikke rart folk får depresjoner og utbrenthet hvis man skal leve SÅ perfekt!

Endret av Ella Ellefantella
  • Liker 12
Gjest ThotSlayer
Skrevet

Hvis du bruker så lang tid på å komme inn på medisin, så mistenker jeg at du ikke er smart nok til å være lege, og dermed anbefaler jeg deg å finne noe annet å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...