Gå til innhold

Trygghetsfølelse bør være en menneskerett, også for kvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trygghetsfølelse bør være en menneskerett, også for kvinner

Når jeg leser grusomme artikler som dette så slår det meg hardt at kvinner dessverre lever i en vanskelig og vond verden : https://www.thesun.co.uk/news/9508917/teenage-girl-18-knocked-out-manchester/ 

Når unge jenter og kvinner blir overfalt og rundjult etter å takket høflig nei til den seksuelle trakasseringen de ble utsatt for så tenker jeg at noe er galt. Noe riv ruskende galt.

Jeg som er mann kan ikke følelsesmessig relatere til disse vonde opplevelsene og stresset som kvinner føler på kroppen ettersom jeg aldri har måttet leve under dette trusselbildet selv.

Men jeg kan derimot sette meg intellektuelt inn i det ved å lese statistikk og data, og de juger ikke. Tallene er klare og de viser at kvinners rettigheter og trygghet er fra et globalt perspektiv i reversering. Kvinner får det årlig vanskeligere og vanskeligere verden over.

For å sette det litt på spissen så kan man tilogmed kalle det "War on women" , en krig som særs Trump har vært med på å fyre opp.

Nå er ikke kårene like vanskelig for norske kvinner som det er for kvinner fra land som f.eks Tyrkia, India, Saudi-Arabia, Pakistan, Thailand, Iran, Mexico og andre patriarkiske land.

Men også her i Norge har vi sett en hårreisende og urovekkende trend hvor det nærmest har blitt daglig kost at damer blir trakassert på gaten. I Oslo gikk f.eks politiet ut med en advarsel til kvinner : "Ikke gå alene om kvelden. Ikke møt blikket til fremmede menn"

Jeg syntes det er trist at kvinner blir behandlet så dårlig og at kvinner hele tiden må være i trusselberedskap slik at det ikke skjer dem noe vondt. 

Selv på internet slipper de ikke unna slimete menn som uoppfordret blotter seg ved å dele dickpics for så å kjefte kvinnen huden full om han ikke får den responsen han fisker etter.

Jeg tenker at vi menn har et kollektivt ansvar for å stå opp for kvinner. At vi sier klart og tydelig ifra at det er uakseptabelt å seksuelt trakassere damer. Dette handler ikke om menn vs kvinner eller kvinner vs menn, det handler om at vi skal kunne leve sammen som et sivilisert samfunn hvor begge kjønn har like mye rett til trygghet og alminnelig folkeskikk. Vi må stå sammen å banke igjennom holdningsendringer hos menn som ikke har lært seg å respektere det motsatte kjønn.

Har titt og ofte sett at noen menn ler bort #VilleBareSnakke problematikken, at de ler når de hører kvinner formidle at de blir trakassert på gaten eller på internet. Men det er ikke noe å le av, for det kan skje din mor, din søster, din bestevenninne, dine kjæreste eller datter, og da er det raskt også ditt problem. 

Hva angår #VilleBareSnakke så går det ikke på vanlige høflige interaksjoner, men interaksjoner hvor kvinner blir satt i en truende situasjon av en innpåsliten fyr som ikke tar et nei for et nei. Som den første artikkelen min viser til så kan det raskt medføre til vold. 

Sånn kan vi ikke ha det, sånn skal vi ikke ha det.

Hva tenker du vi kan gjøre for å skape en tryggere hverdag for kvinner?

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

helt enig!

Evig glad jeg ikke er kvinne. Det må holdningsendringer til blant nesten alle menn, for det er mange som du sier som "tuller bort" ting som MeToo og #vilbaresnakkelitt. Vi er priviligerte og kommer aldri til å skjønne den daglige redselen mange kvinner ar, kun pga menn. Det er faktisk noe alle menn må ta ansvar for, og slå ned på alle slike holdninger. Det holder ikke å si "ja men det gjelder jo ikke ALLE menn, ikke dra oss under en kam! Jeg er ikke sånn". Det er ikke nok. Når så og si all voldtekt og skade på kvinner er utført av menn, så er det et problem vi må innse.

Anonymkode: d96db...0ec

• Liker 14
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

helt enig!

Evig glad jeg ikke er kvinne. Det må holdningsendringer til blant nesten alle menn, for det er mange som du sier som "tuller bort" ting som MeToo og #vilbaresnakkelitt. Vi er priviligerte og kommer aldri til å skjønne den daglige redselen mange kvinner ar, kun pga menn. Det er faktisk noe alle menn må ta ansvar for, og slå ned på alle slike holdninger. Det holder ikke å si "ja men det gjelder jo ikke ALLE menn, ikke dra oss under en kam! Jeg er ikke sånn". Det er ikke nok. Når så og si all voldtekt og skade på kvinner er utført av menn, så er det et problem vi må innse.

Helt enig med deg her

• Liker 7
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

helt enig!

Dra oss under en kam? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja for verden er jo så trygg for menn.

Det er jo ikke slik at de fleste som blir drept er menn, de fleste som blir slått ned er menn, de fleste som blir utsatt for blind vold er menn. 

Anonymkode: 6d667...6f1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De fleste ofrene for tilfeldig vold er menn. Må innrømme at jeg ikke føler meg trygg alene ute. Om jeg gjør det er jeg hvertfall naiv.

Anonymkode: 00c34...ae0

• Liker 6
Skrevet

Samfunnet blir egentlig bare mer skumlere og kaldere. Synes folk bør kunne lære seg å behandle andre bedre. Menn bør være litt mer gentlemen mot kvinner

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke slik at de fleste som blir drept er menn, de fleste som blir slått ned er menn, de fleste som blir utsatt for blind vold er menn. 

Men nå handler denne tråden om trakassering av kvinner og reversering av kvinners rettigheter på et globalt basis. Jeg syntes det er veldig spesielt at hver gang kvinners utfordringer i hverdagen blir tatt opp så må temaet byttes over til "hvor ille menn har det".

Ja menn også blir slått ned, av andre menn. Det er en grunn til at fengslene er fylt opp med menn og ikke kvinner. Dette bare presiserer at vi menn må kjempe for å skape holdningsendringer hos andre menn.

Om man vil diskutere menns vold mot andre menn så kan man opprette en egen egnet tråd for dette fremfor å avspore denne.

Jeg vil gjerne diskutere saker som dette : http://www.globalissues.org/article/166/womens-rights

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Wagner said:

Men nå handler denne tråden om trakassering av kvinner og reversering av kvinners rettigheter på et globalt basis. Jeg syntes det er veldig spesielt at hver gang kvinners utfordringer i hverdagen blir tatt opp så må temaet byttes over til "hvor ille menn har det".

Ja menn også blir slått ned, av andre menn. Det er en grunn til at fengslene er fylt opp med menn og ikke kvinner. Dette bare presiserer at vi menn må kjempe for å skape holdningsendringer hos andre menn.

Om man vil diskutere menns vold mot andre menn så kan man opprette en egen egnet tråd for dette fremfor å avspore denne.

Jeg vil gjerne diskutere saker som dette : http://www.globalissues.org/article/166/womens-rights

Problemet er at tråden du har laget har et idiotisk premiss. Trygghet burde være en menneskerett. Period. Det er veldig lite grunn til å kjøre det til en sak om kjønn, når begge kjønn utsettes for vold. 

• Liker 7
Skrevet

Er veldig enig!
Og for dere som sier verden er farlig for menn også; det er klart den er. Verden er farlig for alle. Men jeg tror det er mange som ikke ser hvor ofte kvinner blir truet, sett ned på og tvunget inn i situasjoner de er ukomfortable med sånn i dagligdags sammenheng. Bare fordi det ikke er åpen vold så betyr ikke det at det ikke er alvorlig. Mange aner ikke hvor ofte vi må finne oss i hets på nett og hvor ofte vi blir fortalt at vi ikke duger eller ikke har peiling bare på grunn av kjønnet vårt. Nesten daglig! Hvor ofte vi går for oss selv og en bil begynner å kjøre sakte bak oss eller en villt fremmed mann begynner å følge etter oss langs gata. De fleste kvinner opplever dette flere ganger i livet og veldig mange har blitt misshandlet, trakkasert eller voldtatt. 

Vi må støtte og beskytte hverandre. 

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at tråden du har laget har et idiotisk premiss. Trygghet burde være en menneskerett. Period. Det er veldig lite grunn til å kjøre det til en sak om kjønn, når begge kjønn utsettes for vold. 

All den tid kvinner er undertrykket i store deler av verden så er det faktisk det motsatte av et idiotisk premiss. 

I Iran blir kvinner fengslet om de viser et hårstrå ute i det offentlige. I Indonesia og Pakistan har ikke kvinner råderett over egen kropp da det er deres far som velger hvem datteren skal gifte seg med, I Saudi-Arabia var det helt inntil nylig ikke lov for kvinner å kjøre sin egen bil, i mange land har ikke kvinner lov til å gå ute uten mannlig følge, i mange land kan ei kvinne bli steinet for utroskap om hun har blitt voldtatt, i mange land har ikke kvinner lov til å jobbe.

Altså kvinner er systematisk diskriminert på alle plan. Vi må kunne diskutere disse problemene uten å bytte tema.

Saker som dette : https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/dubai/6949008/British-woman-arrested-in-Dubai-after-being-raped.html

Ei britisk kvinne ble voldtatt i Dubai, og så arresterte politiet henne for "usømmelig adferd". 

Vi menn lever ikke med dette trusselbildet verden over, men kvinner gjør det og det må vi kunne diskutere fra et objektiv perspektiv.

Om man vil diskutere menns problemer så er det også fint, men da ikke i denne tråden ettersom den tar for seg kvinners rettigheter verden over.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig lite morsomt med menn på byen som blir sinte om man høflig takker nei til deres invitasjon og/eller som aldri gir seg selv om man har sagt tydelig fra. Jeg har blitt revet i armen av fremmede menn, blitt fulgt etter fra utesteder, blitt befølt (som de fleste andre kvinner også har opplevd) av menn jeg aldri har gitt noen som helst slags signal på at det er greit og listen er evig lang. Jeg har null problem med å bli aggressiv, men det er likevel skremmende når en gjennomsnittlig mann veier ihvertfall 30 kg mer enn meg. Jeg synes ikke det er gøy i det hele tatt å gå på byen lengre. Jeg blir kvalm av alle de kåte jævlene av noen mannfolk som tror de bare kan gjøre som de vil. Faktisk sist gang jeg var ute så var det en amerikaner som stod opp for meg og fikk en fyr til å slutte å følge etter meg. Det er vel første gang jeg har opplevd at noen har brydd seg i det hele tatt. 

Det er bare sykt at man i et land der kvinner liksom er likestilt med menn at man skal oppleve så utrolig mye trakassering. 

Anonymkode: e21b6...8ba

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Wagner said:

All den tid kvinner er undertrykket i store deler av verden så er det faktisk det motsatte av et idiotisk premiss. 

I Iran blir kvinner fengslet om de viser et hårstrå ute i det offentlige. I Indonesia og Pakistan har ikke kvinner råderett over egen kropp da det er deres far som velger hvem datteren skal gifte seg med, I Saudi-Arabia var det helt inntil nylig ikke lov for kvinner å kjøre sin egen bil, i mange land har ikke kvinner lov til å gå ute uten mannlig følge, i mange land kan ei kvinne bli steinet for utroskap om hun har blitt voldtatt, i mange land har ikke kvinner lov til å jobbe.

Altså kvinner er systematisk diskriminert på alle plan. Vi må kunne diskutere disse problemene uten å bytte tema.

Saker som dette : https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/dubai/6949008/British-woman-arrested-in-Dubai-after-being-raped.html

Ei britisk kvinne ble voldtatt i Dubai, og så arresterte politiet henne for "usømmelig adferd". 

Vi menn lever ikke med dette trusselbildet verden over, men kvinner gjør det og det må vi kunne diskutere fra et objektiv perspektiv.

Om man vil diskutere menns problemer så er det også fint, men da ikke i denne tråden ettersom den tar for seg kvinners rettigheter verden over.

Når premisset ditt er at kvinner blir utsatt for vold, så er det ikke å endre temaet å nevne at menn også utsettet for vold, på mange måter mer ofte. Du kan ikke kontrollere diskusjonen på den måten. Ja, du kan linke til 40 forskjellige hendelser her og der, men faktum er at man kan linke til masse lignende som handler om menn. Når du gjør diskusjonen til en kjønnssak så må du tåle at begge kjønn nevnes, ikke sant?

Begge kjønn har blitt og blir systematisk diskriminert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste ofrene for tilfeldig vold er menn. Må innrømme at jeg ikke føler meg trygg alene ute. Om jeg gjør det er jeg hvertfall naiv.

Ja såklart, men også er jo dette igjen også begått av menn. Igjen: det er vi (som kjønn) som har problemet her, og det mp vi faktisk innse. Og vet ikke med dere, men jeg tror nå/vet nå at voldtekt for en kvinne er værre enn å "bare" bli banket, om man har noen innsikt i psykologi. Og det er klart større maktforskjell. Så kvinner har jo "Mer å tape" mtp voldtekt/trakkassering + maktbalansen - enn oss. Sjeldent menn blir voldtatt ifrohold til kvinner, og det er værre. Det er flere slaver idag enn på 1800-tallet (i form av kvinnelige/barn som sexslaver) og det sier vel sitt. Voldtekt, pedofili og trakkassering av kvinner /jenter er et av de største verdensproblemene vi har. hadde dette vært løst hadde mye av de andre problemene i verden vært løst.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja såklart, men også er jo dette igjen også begått av menn. Igjen: det er vi (som kjønn) som har problemet her, og det mp vi faktisk innse. Og vet ikke med dere, men jeg tror nå/vet nå at voldtekt for en kvinne er værre enn å "bare" bli banket, om man har noen innsikt i psykologi. Og det er klart større maktforskjell. Så kvinner har jo "Mer å tape" mtp voldtekt/trakkassering + maktbalansen - enn oss. Sjeldent menn blir voldtatt ifrohold til kvinner, og det er værre. Det er flere slaver idag enn på 1800-tallet (i form av kvinnelige/barn som sexslaver) og det sier vel sitt. Voldtekt, pedofili og trakkassering av kvinner /jenter er et av de største verdensproblemene vi har. hadde dette vært løst hadde mye av de andre problemene i verden vært løst.

Genuint dårlig trolling..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjør vi verden trygg for kvinner, når det finnes voldelige kvinner? 🙄

Anonymkode: d0cb1...db8

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, de fleste menneskerettighets organisasjoner antar at det finnes rundt 35-40 millioner slaver idag. Nyordet for slaveri er human trafficking og de fleste som rammes av dette er kvinner. 

Seksuelt slaveri er et bedre ord for human trafficking. De blir sendt rundt til bordeller verden over som om de var kveg. Hvem er det som sender de rundt og hvem er de som kjøper disse "tjenestene"? Det er menn det. 

• Liker 10
Skrevet

Det finnes flere enkelttilfeller av at en kvinne har mishandlet en mann, og ingen sier at dette ikke er et problem. Det skal tas på alvor. 
Men menn har aldri blitt systematisk undertrykket av hele samfunnet på grunn av sitt kjønn på samme måte som kvinner. Om du tror noe annet må du være hjernevasket av incel retorikk. Mye av det dritet som menn forventes å tåle kommer også av bakvendt kvinnesyn. "De er ikke sterke nok så menn må ta ansvaret" "haha kjæresten hans slår han så komisk det gjør sikkert ikke vondt en gang" osv. Dette er ting som hadde blitt bedre for menn også om kvinner ikke ble diskriminert. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde noen angrepet henne slik fordi hun var svart hadde hele landet blitt snudd på hodet. Politikere hadde gått ut i talt mot rasisme, opptøyer hadde brutt ut, skolene hadde fått nytt pensum om anti-rasisme og politet hadde startet landsomfattende menneskejakt.

Men siden angrepet skjedde på grunn av kjønn og kvinnesyn er det dessvrre ingen som hever et øyebryn.

Anonymkode: bb442...b90

• Liker 4
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde noen angrepet henne slik fordi hun var svart hadde hele landet blitt snudd på hodet. Politikere hadde gått ut i talt mot rasisme, opptøyer hadde brutt ut, skolene hadde fått nytt pensum om anti-rasisme og politet hadde startet landsomfattende menneskejakt.

Men siden angrepet skjedde på grunn av kjønn og kvinnesyn er det dessvrre ingen som hever et øyebryn.

Anonymkode: bb442...b90

Dra nå ikke inn en rasedebatt her, saken her handlet om ei hvit kvinne som ble rundjult av hvite menn fordi hun sa "nei takk jeg er ikke interessert" etter at de hadde slengt seksuelle kommentarer om hennes føtter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...