Gå til innhold

Kols? Hvordan kommer døden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et gammelt familiemedlem er hardt rammet. 

Klare kun kle på seg, gå på toalettet selv. Har hjelp/hjemmesykepleie til alt annet. 

Har en dårlig livskvalitet. Kan han bli bedre?

Hvor lenge lever man med kols?  Ekstrem dårlig form, siste året. 

Anonymkode: 49c51...168

Skrevet

Ingen de eldre jeg har kjent med kols har dødd av Nilsen i seg selv, men av andre aldersrelaterte sykdommer. Kolsen har nok svekket de såpass at de var dårligere stilt til å takle diverse sykdommer, og har sikkert en faktor i dødsårsakene, men de døde altså ikke av kols i seg selv. 

Skrevet

Helt enig i den over her. De dør ikke av kols i seg selv tror jeg. Men ved tungt og puste og de er svekket og får f.eks en lungebetennelse så kan noe sånt ta knekken på de. Det er forferdelig med kols. I en klasse jeg gikk i fikk vi utlevert hvert vårt sugerør og så måtte vi ut å gå. Det var helt forferdelig en fikk jo ikke nok pust inn eller ut. Det skulle gi en pekepinn på hvordan KOLS-pasienter kan ha det. Det eksperimentet sitter spikret hos meg i hvertfall. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan absolutt dø av KOLS i seg selv, da ofte at PC02 i blodet stiger så høyt at man går inn i en komatøs tilstand. Foruten om det så gjør KOLS deg mer utsatt for andre sykdommer som lungebetennelse eller virale infeksjoner som gjør at mange må få behandling på sykehus hyppig. KOLS gjør deg mindre motstandsdyktig mot enkle infeksjoner som gjør at du fort blir veldig dårlig. 

Anonymkode: 484b7...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far døde av kols .. Han døde av forlite oksygen til hjerne . Da skrur systemet seg av . Du stopper rett å slett å pust . Men du er som regel ikke bevist de siste timene . Det er en hard måte å dø på . Seigpinig . Med min far gikk det fort pga han nektet bipap og oksygen , Han ville dø.  med oksygen og bipap  så er det litt bedre,, Faktis aktivitet kan hjelpe .. ikke vis det har gått for langt da.

Anonymkode: 19f37...455

Skrevet

KOLS fører ofte til hjertesvikt til slutt som da blir den endelige dødsårsaken. Så de dør av KOLS fordi det belaster kroppen på så mange andre måter etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klare kun kle på seg, gå på toalettet selv. Har hjelp/hjemmesykepleie til alt annet. 

https://www.lhl.no/kampanje/har-jeg-kols2/

Bruker han oksygenapperat og har dårlig oksygen i blodet? God oksygen skal være 95-99%. Dårlig er under 90. Veldig dårlig er under 80.

Kols er dessverre kronisk og man blir bare verre og verre. 

Man lever til man dør. Hvis personen har oksygenapperat kan den eksplodere ved kontakt med flamme/røyk osv. Obs.

Anonymkode: 10cc5...c77

AnonymBruker
Skrevet

Mamma døde av kols. Til slutt blir det for mye CO2, de blir døsige og sovner inn. Stakkars mammaen min. 😖

Anonymkode: 9d2e8...862

AnonymBruker
Skrevet

om man ordner på- og avkledning + toalett selv så ligger man godt an.

Anonymkode: d8213...559

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man lever mrd kols til man enten dør med den elelr dør av den.

Noen lever lenge og plages stygt, andre synes å bare gi opp og legger seg ned og dør, nekter å ta til seg vått eller tørt og har gitt opp. 

Å ikke få puste og å langsomt bli kvælt, er ingen god måte verken å se døden i hvitøyet på eller å dø på. Men de flrste får god smertelindring og sovner inn i morfinrus. Nesten verre enn å se noen dø langsomt av lungekreft. 

Anonymkode: 16908...56b

AnonymBruker
Skrevet

Dumt å røyke..

Anonymkode: 6bb5e...8c6

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumt å røyke..

https://www.naaf.no/subsites/astma-og-kols-tur/kort-om-kols/    Alltid dumt å røyke, men mange ikke-røykere får også Kols.

"Årsaken til kols kan være aktiv eller passiv røyking, irriterende stoffer fra inne- eller utendørs forurensing for eksempel på jobb og hyppige luftveisinfeksjoner i barndommen.

Det er også påvist en kobling mellom kols og astma. Barn med astma kan ha større risiko for å utvikle kols som voksne enn røykere uten astma".

Anonymkode: 1bcf8...b50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS: Han bruker oksygen- har sånn slange inn i neseborene hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

vært storrøyker 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel gjerne virussmitte man er redd for som fort kan utvikle seg til lungebetennelse når man sliter med lungene og sirkulasjonen i kroppen. Det er ihvertfall det en kollega av meg snakker om siden ektefellen til h*n har langt fremskreden kols.

Anonymkode: b896f...cbe

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt å røyke..

Det sa jeg å til ungen som ble født med kols. Skikkelig karma der i gården

Anonymkode: 41f59...938

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt å røyke..

Nå er det omlag 12 % av Norges befolkning som røykte i 2018, sist jeg sjekket på SSB. Antall røykere og antall personet med kols er ikke noe som går hånd i hånd. 

Den kolspasienten som har gjort sterkest inntrykk på meg hadde aldri røykt, men vært sykepleier og sittet med barn på fanget som hadde fått etermaskebedøvelse og skulle vekkes opp igjen. Et kjærlig menneske med en jobb der hun viste omsorg for små barn og selv ble skadet av yrket sitt. 

Så denne typen uttalelser er basert på manglende kunnskap. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det omlag 12 % av Norges befolkning som røykte i 2018, sist jeg sjekket på SSB. Antall røykere og antall personet med kols er ikke noe som går hånd i hånd. 

Den kolspasienten som har gjort sterkest inntrykk på meg hadde aldri røykt, men vært sykepleier og sittet med barn på fanget som hadde fått etermaskebedøvelse og skulle vekkes opp igjen. Et kjærlig menneske med en jobb der hun viste omsorg for små barn og selv ble skadet av yrket sitt. 

Så denne typen uttalelser er basert på manglende kunnskap. 

Den gjør ikke det da. Selv om det er mennesker som har KOLS uten å ha røyket så har de fleste gjort det. 

I læreboken min om KOLS (klinisk sykepleie 1 og 2) stod røyking som den viktigste disponerende faktoren. Deretter miljø og arv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, _Pixiedust_ skrev:

Den gjør ikke det da. Selv om det er mennesker som har KOLS uten å ha røyket så har de fleste gjort det. 

I læreboken min om KOLS (klinisk sykepleie 1 og 2) stod røyking som den viktigste disponerende faktoren. Deretter miljø og arv. 

Når ble disse bøkene sist oppdatert? Og hvor bokstavelig tar du normalt sett det som står i nøker? 

Miljøskader innbetfatter både radon og en mengde andre yrkespåvirkininger. 

Låser du deg med tunellsyn på hva du en gang har lest i sykepleiebøker, uten å søke opp for eksempel forskning eller annen nyere relevant info, så blir du en helsefarlig helsearbeider. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sa jeg å til ungen som ble født med kols. Skikkelig karma der i gården

Anonymkode: 41f59...938

Født med KOLS eller astma? 

Anonymkode: 484b7...00b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...