AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #1 Skrevet 20. juli 2019 Hei. Jeg har nå i voksen alder funnet ut at jeg ønsker å studere litt igjen, men jeg mangler generell studiekompetanse. Jeg gikk ut av videregående for 20 år siden, etter å ha gått 2 årig yrkesfag. Har lest på nki at jeg kan ta alle fagene i en pakke, men jeg er usikker på om jeg trenger alle eller om det holder med noen. Er det noen her inne som kan litt om dette regelverket? Anonymkode: 58b63...67f
Stoltskeiv Skrevet 20. juli 2019 #2 Skrevet 20. juli 2019 er du over 25 så har du voksenrett og kan ta det gratis. Men hvis du har karakterer i noen fag fra vg3, så slipper du å ta de faga, men da må du ta resten av faga naturligvis. Har du ikke noen karakterer fra VG3, så trenger du alle faga
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #3 Skrevet 20. juli 2019 https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ du må se hvor mange timer du har i fagene. Lurt å ta kontakt med rådgiver også Anonymkode: 0df96...fb9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #4 Skrevet 20. juli 2019 18 minutter siden, gladjenta96 skrev: er du over 25 så har du voksenrett og kan ta det gratis. Men hvis du har karakterer i noen fag fra vg3, så slipper du å ta de faga, men da må du ta resten av faga naturligvis. Har du ikke noen karakterer fra VG3, så trenger du alle faga Har ingen karakterer fra VG3, gikk 2 år skole og 2 år lærling. Så da er det bare å ta alle fagene da. Tenkte å ta det som nettstudier siden jeg jobber 100%. Godt jeg har mye fritid ☺️ Anonymkode: 58b63...67f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #5 Skrevet 20. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ du må se hvor mange timer du har i fagene. Lurt å ta kontakt med rådgiver også Anonymkode: 0df96...fb9 Ja, det var ikke så dumt. Kan jo høre med en rådgiver hva som lønner seg for meg. Anonymkode: 58b63...67f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #6 Skrevet 20. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ingen karakterer fra VG3, gikk 2 år skole og 2 år lærling. Så da er det bare å ta alle fagene da. Tenkte å ta det som nettstudier siden jeg jobber 100%. Godt jeg har mye fritid ☺️ Anonymkode: 58b63...67f Der jeg tok generell studiekompetanse på voksenopplæring hadde vi samling en kveld i mnd, så du burde sjekke ut det før du betaler i dyre dommer for nettstudier, der MÅ du også ta eksamen i alle fagene. Det kan du slippe på voksenopplæring. Anonymkode: 0df96...fb9
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #7 Skrevet 20. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingen karakterer fra VG3, gikk 2 år skole og 2 år lærling. Så da er det bare å ta alle fagene da. Tenkte å ta det som nettstudier siden jeg jobber 100%. Godt jeg har mye fritid ☺️ Anonymkode: 58b63...67f Jeg har god erfaring med NKI og veldig dyktige lærere/instruktører Anonymkode: 03a4b...c19
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #8 Skrevet 20. juli 2019 Hvis du har tatt yrkesfag før så har du mest sannsynlig fullført samfunnsfag, engelsk og matte 1Py. Så da trenger du matte 2py, historie og norsk. Disse kan du ta gratis på voksenopplæring på en videregående skole. Hvis du logger deg inn på vigo.no så ser du hvilke fag du har og hvilke du mangler. Anonymkode: da485...766 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #10 Skrevet 20. juli 2019 Jeg skal lese til disse selv, er også voksen med full jobb og alenemor ( kan ikke gå på vgs på kveld). Har man fagbrev har man heller ikke rett på voksenopplæring. Anonymkode: 9dc38...7ab
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #11 Skrevet 20. juli 2019 Du kan søke på grunn av realkompetanse. Bare søke hos NKI og de skal vurdere din søknad. Om det er noe du mangler, de skal si fra. Anonymkode: ea65a...c73
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #12 Skrevet 20. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og naturfag:-) Anonymkode: 9dc38...7ab Og naturfag ja:) den er også fullført hvis man besto den på yrkesfag. Anonymkode: da485...766
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #13 Skrevet 20. juli 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har nå i voksen alder funnet ut at jeg ønsker å studere litt igjen, men jeg mangler generell studiekompetanse. Jeg gikk ut av videregående for 20 år siden, etter å ha gått 2 årig yrkesfag. Har lest på nki at jeg kan ta alle fagene i en pakke, men jeg er usikker på om jeg trenger alle eller om det holder med noen. Er det noen her inne som kan litt om dette regelverket? Anonymkode: 58b63...67f Jeg var godt voksen selv da jeg begynte å studere så jeg heier på deg. Tenk igjennom hvilket studie du vil sikte deg inn mot, sjekk poenggrensen slik at du vet hva du har å jobbe med. Vurder å ikke ta alle fagene på en gang, i tillegg til jobb og familie kan det bli ganske så heavy. Husk at du også får alderspoeng når du søker deg på høyskole. Anonymkode: 55875...ada
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #14 Skrevet 20. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke på grunn av realkompetanse. Bare søke hos NKI og de skal vurdere din søknad. Om det er noe du mangler, de skal si fra. Anonymkode: ea65a...c73 Dette er jo bare tull. Realkompetanse er ikke en generell greie. Realkompetanse er 5 års fulltid arbeidserfaring innenfor den studieretningen man vil inn på. Så NKI har ingenting med realkompetansevurdering å gjøre. Anonymkode: da485...766
Stoltskeiv Skrevet 20. juli 2019 #15 Skrevet 20. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har tatt yrkesfag før så har du mest sannsynlig fullført samfunnsfag, engelsk og matte 1Py. Så da trenger du matte 2py, historie og norsk. Disse kan du ta gratis på voksenopplæring på en videregående skole. Hvis du logger deg inn på vigo.no så ser du hvilke fag du har og hvilke du mangler. Anonymkode: da485...766 Jaa! Godt forklart! 😄
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #16 Skrevet 21. juli 2019 Jeg må bare nevne at du trenger ikke å ta fag gjennom en dyr privatistskole. Du kan kontakte en slik skole, si at du er interessert i å starte uten å binde deg til noe og få en vurdering på hvilke fag du må ta for å komme inn under f.eks 23/5 regelen. F.eks Sonans tilbød hvert fall tidligere gratis rådgivning. Etter at du vet hvilke fag du mangler og har fått fagkodene, så kan du melde deg opp som privatist og ta eksamen på egen hånd. Kompetansemålene for alle fag finner du på nett (udir.no). Det er dette man skal kunne i fagene. Så leser du på egen hånd, pensum som dekker målene finner du også på nett. Det finnes mange bøker og nettsider. Da er eksamen det eneste du må møte opp på. Jeg har gjort dette selv med barn og full jobb. Anonymkode: d989c...bc6 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #17 Skrevet 22. juli 2019 Jeg har nettopp gått på kveldsskole i 2 år (gratis) og det eneste jeg måtte ha eksamen i var norsk skriftlig av mine 3 fag. Resten slapp jeg unna (norsk, naturfag og historie) endelig er jeg klar for sykepleien:) er 33 år men det er ungt likevel mtp hvor mange år jeg har igjen av arbeidslivet 😊 så det er aldri for sent 😊 Samfunnsfag hadde jeg fra vk1, engelsk tror jeg og går på vk1 men det visste jeg ikke og tok det som privatist for mange år siden, samme med den ene matten men den tok jeg og som privatist samme året som engelsk. Undersøkte ikke hva jeg måtte ta mao 😂 Så jeg måtte ta norsk, naturfag og historie på kveldsskolen. Var absolutt ingen dans på roser, mye pugging og lesing men gikk strålende i alle fag selv med full jobb, 2 barn, reisemann og skole på kvelden Nå er jeg klar for skole om få uker og jeg kan nesten ikke vente med å komme i gang:) er så dritt lei av allmenn fag nå atte 😂 Anonymkode: 758d7...23a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå