blå Skrevet 7. mai 2005 #1 Skrevet 7. mai 2005 Nå har vi snakket om det lenge, og vi har bestemt oss for å prøve å bli foreldre. Dette er så spennende. Vi har ikke prøvd så lenge så det har jo ikke skjedd noe ennå, men jeg håper at det skal gå bra. Men jeg har ikke så mye greie på dette. Kan man merke at man blir gravid??? (uten test altså??) Er det noe jeg bør tenke på som "prøver"?
blå Skrevet 7. mai 2005 Forfatter #2 Skrevet 7. mai 2005 HVor lang tid er det før man er sikker på at alt går bra. Og at man er så sikker at man forteller det til folk. Hører om at noen ønsker å vente litt for at alt er i orden.
Vimsevips Skrevet 7. mai 2005 #3 Skrevet 7. mai 2005 Gratulerer med prøvingen Noen, der i blant meg, har ingen symptomer på graviditeten. Andre igjen får ømme bryster, oppkast, kvalme eller hodepine. Den sikreste og tryggeste måten å få vite det på er å ta en graviditetstest. Som prøver bør du begynne å spise folat. Folat kjøper du på apoteket. Folat er et B-vitamin som bør tas av prøvere og gravide i de første 3mnd av svangerskapet. Folat ser ut til å kunne forhindre ryggmargsbrokk og andre nevralrørskader. Ikke drikke alkohol ettersom graviditet og alkohol ikke hører sammen er også viktig. Man er aldri 100% sikker før barnet er født, men de første 12 ukene er de det skjer flest spontanaborter i. Etter de 12 første ukene er man mye sikrere enn før disse.. Noen velger å vente til etter 12 uker, andre sier det før. Hva dere gjør må være opp til dere
L@dy Skrevet 7. mai 2005 #4 Skrevet 7. mai 2005 Men jeg har ikke så mye greie på dette. Kan man merke at man blir gravid??? (uten test altså??) Tja, det sikreste er vel at mensen ikke kommer. Er jo de som får svangerskaps kvalme før de oppdager en er gravid. Men jeg har ikke vært kvalm i det hele tatt, så skulle jeg tatt det som et tegn så hadde jeg nok blitt overrasket. Er det noe jeg bør tenke på som "prøver"? Som vimsesips sier så bør en spise Folat. Ellers et normalt og sunt kosthold. Er jo mange meninger om en bør være mer forsiktig med alkohol når en "prøver", men det får være opp til hver og en. Det KAN jo ta lang tid før en blir gravid, så det beste er jo å leve som normalt, synest jeg da. HVor lang tid er det før man er sikker på at alt går bra. Og at man er så sikker at man forteller det til folk. Jeg sa det til noen når jeg var rundt uke 5. Og andre igjen fikk vite det rundt uke 10-11 og så fortalte vi det fortløpende ettersom vi snakket med folk. Selv om en er kommet til den "magiske 12 ukers grensen", så KAN det jo gå galt allikevel. Selv om det stort sett vil gå bra da. Det at jeg ikke fortalte det til ALLE med en gang, var egentlig ikke fordi jeg ville vente til det var mest sikkert. Men mer det å venne seg til det å vente barn, gå gravid osv. Når jeg fortalte det, så kom det jo masse spørsmål om vi "gledet oss, om vi hadde tenkt på ditten og datten..råd og tips" bla,bla... Jeg synest det var veldig ok å la det synke inn litt først ja. Har fortsatt en stund igjen (er uke 23 nå) og jeg kan vel ikke si jeg helt skjønner det enda. Var som jeg sa til ei venninne, at det som er det mest "enkle" og mest normale i hele verden skal bli sååå RART og uvirkelig. Det som er rart er at JEG og sambis skal bli foreldre. :o Lykke til!
missluna Skrevet 9. mai 2005 #5 Skrevet 9. mai 2005 Jeg ble uventet gravid i en alder av 19, men gleder meg over det. Jeg merket det ved uteblivende mens og ømme, hovne bryster. Jeg klarte ikke vente lenger enn uke 6 med å fortelle mine kjære og nærmeste det, og etter det fikk folk vite det ganske raskt. Mange mener man børr vente til uke 12 for å fortelle noe, men jeg klarte ikke holde denne gleden skjult og valgte helelr å fortelle det og derfor kunne glede meg enda mer over det som skjer inni meg. Jeg har nok ikke noen konkrete råd for hvordan man lettere blir gravid, for som sagt, jeg ble det uten å prøve.
Gjest Splitter Pine Skrevet 12. mai 2005 #6 Skrevet 12. mai 2005 heisann. tenkte jeg skulle sende deg en link med de fleste Graviditets tegn oppsummert på en side. Håper den er til hjelp om du ikke har sett den tidligere :-) http://www.snartgravid.com/html/tegn.asp
blå Skrevet 12. mai 2005 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2005 Det var fint oppsummert. Tusen takk splitter pine. Noen som vet om det er farlig å bleke håret om man er eller prøver å bli gravid????
Gjest Splitter Pine Skrevet 12. mai 2005 #8 Skrevet 12. mai 2005 kjekt og se at det er flere nattranglere her på KG... glemte foresten og ønske dere lykke til med prøvingen :-) nå har jeg ikke vært medlem her inne så veldig lenge.... men har lest omtrent alt jeg kan komme over å lese for de som prøver å lage barn og må si at jeg ikke har hørt noe om at hårfarging eller bleking kan skade barn eller prøving. :o men det skal jeg nesten se om jeg klarer å finne noe informasjon på! farger jo håret ganske ofte selv...
Gjest Splitter Pine Skrevet 12. mai 2005 #9 Skrevet 12. mai 2005 Hentet fra denne linken: http://www.mozon.no/kvinnehelse/graviditet...r_d_for_gravide Vakker mor Om du har behov for å fikse deg opp skal du få lov til det. Det er ingenting som tyder på at hårfarging, manikyr eller hårfjerning kan være skadelig for fosteret. Men du bør være forsiktig med å oppholde deg i lokaler hvor det er mye kjemiske stoffer som kan påvirke både deg og barnet. Mange gravide får en styrket luktesans som slett ikke setter pris på sprayen og kremene i skjønnhetssalongen.
Gjest blå uinnlogget Skrevet 12. mai 2005 #10 Skrevet 12. mai 2005 Takk takk. Det var noen fine sider du fant til meg der. Er du også en natteragler???? det er godt å ikke være helt alene
Gjest Splitter Pine Skrevet 12. mai 2005 #11 Skrevet 12. mai 2005 ja, har man problemer med og sove enkelte ganger så er man jo våken huff, tror nesten jeg begynner å bli litt trøtt sånn som jeg skriver... google kan brukes til så mangt, og denne gang for å finne ut om foster tar skade av hårfarging kommer du foresten til og skrive en dagbok over prøvetiden din så vi kan få følge med deg og bli oppdatert i det som skjer??? eller kanskje du allerede har en bare at jeg ikke har sett den :-?
Gjest blå uinnlogget Skrevet 12. mai 2005 #12 Skrevet 12. mai 2005 Nei, jeg har ikke begynt på dagbok. Men det kan hende at jeg gjør det om jeg blir gravid????? Vet ikke. Jeg er ikke så flink til å skrive sånn.......men jeg får se. Det er jo ikke sikkert man blir gravid med det første, men vi prøver og det er veldig spennende. Selv sliter jeg ikke med søvnen, men har nattevakt...(og noe skal man jo ta seg til.)
Gjest Splitter Pine Skrevet 12. mai 2005 #13 Skrevet 12. mai 2005 jeg trodde heller ikke jeg var flink til å skrive dagbok, men så bestemte jeg meg for å prøve litt hjemme og det gikk ganske bra tror jeg.... du får vel prøve å holde oss litt oppdaterte her da. *elsker å høre litt sladder*
blå Skrevet 12. mai 2005 Forfatter #14 Skrevet 12. mai 2005 Ja, kanskje du har rett. Det hadde jo vært litt gøy å skrevet det ned. Det som kanskje kommer til å skje nå får man kanskje ikke oppleve så mange ganger. Joda, jeg skal se om jeg kan prøve å få ned en dagbok.
Gjest Splitter Pine Skrevet 12. mai 2005 #15 Skrevet 12. mai 2005 høres flott ut.... kanskje du vil legge inn en link i teksten din så vi lettere finner frem også. *maser litt og jeg da*
blå Skrevet 12. mai 2005 Forfatter #16 Skrevet 12. mai 2005 Det er vel greit med litt mas...... hi hi Joda, her kommer linken til historien om vesleblå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå