Gå til innhold

Norsk litteraturhistorie

KameleonSensasjon7

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg ønsker på fritiden å lese meg opp på norsk litteraturhistorie. Både for å få kjennskap til kjernen av norsk kultur, men også for å forbedre ordforrådet mitt.Målet er å bli belest. Er det noen som har tips til meg om hvor og hvordan jeg kan komme i gang? Bør jeg eksempelvis føre notater på bestemte forfattere i de ulike epokene, også lese meg opp etter en leseliste på disse, eller er det noen spesielle jeg helst bør fokusere på (de fire store) og deretter lese meg opp på mindre kjente i samme epoker i etterkant? Jeg vet at det er en fordel å lese seg opp på historie, slik at man lettere kan se den røde tråden i daværende samfunnet, men er dette nødvendig i forkant eller er et noe som kan gjøres samtidig?

Håper ikke spørsmålene ble for kronglete. 

På forhånd, takk :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 timer siden, KameleonSensasjon7 skrev:

Hei dere!

Jeg ønsker på fritiden å lese meg opp på norsk litteraturhistorie. Både for å få kjennskap til kjernen av norsk kultur, men også for å forbedre ordforrådet mitt.Målet er å bli belest. Er det noen som har tips til meg om hvor og hvordan jeg kan komme i gang? Bør jeg eksempelvis føre notater på bestemte forfattere i de ulike epokene, også lese meg opp etter en leseliste på disse, eller er det noen spesielle jeg helst bør fokusere på (de fire store) og deretter lese meg opp på mindre kjente i samme epoker i etterkant? Jeg vet at det er en fordel å lese seg opp på historie, slik at man lettere kan se den røde tråden i daværende samfunnet, men er dette nødvendig i forkant eller er et noe som kan gjøres samtidig?

Håper ikke spørsmålene ble for kronglete. 

På forhånd, takk :)

Når det gjelder historie

Det er viktig å forstå at Norge var et bondesamfunn på 1800-tallet og vi ble sent industrialisert. At vi hadde en overklasse som bestod av mange med innvandrerbakgrunn fra Danmark og Tyskland. Disse skrev på Dansk og tilhørte en helg annen europeisk orienter kultur mens « vanlige folks» kultur var mer lokal.  

Anonymkode: 96368...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.adlibris.com/no/bok/norsk-litteraturhistorie-9788215017044?gclid=CjwKCAjw98rpBRAuEiwALmo-ylFATstBp1pNP3J7oMIX7uS1fotbFfnAMNaK4U7us5zRoXrYzuLDdxoCXHcQAvD_BwE

Jeg ville begynt å lese denne.

Og vi har ikke bare et bondesamfunn, vi har i stor del vært en kystnasjon som har drevet med fiske i alle tider. Bondesamfunnet er en stor romantisk ide, og den eksisterte javisst - men i ganske mye mindre skala enn man skal ha det til...

Anonymkode: 4bb5d...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På vgs hadde vi en bok med mange forskjellige utdrag fra viktige verk i norsk litteraturhistorie. Kanskje du kan få tak i en sånn, lese gjennom den og deretter se hvilke verk du vil lese i sin helhet?

Anonymkode: 4515b...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.adlibris.com/no/bok/norsk-litteraturhistorie-9788215017044?gclid=CjwKCAjw98rpBRAuEiwALmo-ylFATstBp1pNP3J7oMIX7uS1fotbFfnAMNaK4U7us5zRoXrYzuLDdxoCXHcQAvD_BwE

Og vi har ikke bare et bondesamfunn, vi har i stor del vært en kystnasjon som har drevet med fiske i alle tider. Bondesamfunnet er en stor romantisk ide, og den eksisterte javisst - men i ganske mye mindre skala enn man skal ha det til...

Ja selvfølgelig. Du har helt rett. Men ofte så var bønder fiskere også. Et kombinasjonsbruk. 

Jeg er forøvrig enig at bondesamfunnet har blitt altfor romantisert. Embetsmannseliten enten i byene eller på bygda var også viktige. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja selvfølgelig. Du har helt rett. Men ofte så var bønder fiskere også. Et kombinasjonsbruk. 

Jeg er forøvrig enig at bondesamfunnet har blitt altfor romantisert. Embetsmannseliten enten i byene eller på bygda var også viktige. 

En annen ting. 

Mye av litteraturen på 1800-tallet omhandler bønder og at uansett hva man mener» romantiseringen «av bøndene så var det viktig for litteraturen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Støtter denne. Start med et slikt samlingsverk med en oversikt. Så kan du notere hvilke bøker og forfattere du ønsker å lese grundigere eller mer av. Litteraturhistorien deles gjerne inn i epoker og gjennom en slik gjennomgang dras det også inn paralleller til verdenshistorien/norsk historie som er relevant for det aktuelle verdensbildet som var da litteraturen ble publisert. 

Kanskje du kan starte med å lese sammendrag/oppsummering på historien? Spesielt norsk historie, men også selvfølgelig verdenshistorie og hvordan verdensbildet var i de ulike tidsepokene. Bare generell lesing som f.eks på wikipedia. Gjør jeg ofte om jeg kjeder meg :)

Anonymkode: 067eb...cfd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! :) (skal sjekke ut boka) 

Ser det ble belyst ekstra på hvorvidt Nordmenn i stor grad har vært preget av bondesamfunnet eller en kombinasjon av en annen samfunnstruktur. Det må kanskje bli en annen debatt. Tar likevel til meg forståelsen om at mye av dannelsen rundt norsk kultur hviler på utspringet av romantiseringen på 1800-tallet. Eller har jeg en feil forståelse nå?

Når ballen likevel ruller nå, så har jeg påfølgende spørsmål:

1. Når det kommer til å utvide ordforrådet sitt. Hvordan går dere frem? Jeg har ofte tenkt at jeg vil gå til innkjøp meg en slags glosebok der hvor jeg kan notere ned nye ord jeg ikke kjenner til (daglig, ukentlig) også prøve å implementere disse inn i hverdagsspråket, men så tenker jeg ofte at man også må tilpasse og gjøre formuleringen sin vennlig for de rundt, slik at man ikke risikerer å fremstå "pretensiøs og tilgjort", men igjen - hvordan ellers skal man kultivere språket sitt? Krever det at man tilbringer tid med mennesker som har et like bredt ordforråd eller i alle fall har et ønske om det? Jeg har en frykt (til dels irrasjonell, men forståelig) om å bli fordummet når jeg over lengre tid blir tvunget inn i en sjargong hvor det å artikulere seg intellektuelt og gjennomgående faller lavt. 

2. Hvis noen av dere leser norsk litteratur fra 1900-tallet. Hvordan sorterer dere personlig ut hvilken forfatter(e) dere ønsker å starte med? Kjenner jeg blir overveldet av alle forfatterne og jeg vet riktignok ikke helt hvor jeg ønsker eller skal starte, eller hvordan jeg skal prioritere forfatterne. Det fremstår som et stort prosjekt og jeg må innrømme at jeg føler meg til dels lost :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, KameleonSensasjon7 skrev:

Takk for gode svar! :) (skal sjekke ut boka) 

Ser det ble belyst ekstra på hvorvidt Nordmenn i stor grad har vært preget av bondesamfunnet eller en kombinasjon av en annen samfunnstruktur. Det må kanskje bli en annen debatt. Tar likevel til meg forståelsen om at mye av dannelsen rundt norsk kultur hviler på utspringet av romantiseringen på 1800-tallet. Eller har jeg en feil forståelse nå?

Når ballen likevel ruller nå, så har jeg påfølgende spørsmål:

1. Når det kommer til å utvide ordforrådet sitt. Hvordan går dere frem? Jeg har ofte tenkt at jeg vil gå til innkjøp meg en slags glosebok der hvor jeg kan notere ned nye ord jeg ikke kjenner til (daglig, ukentlig) også prøve å implementere disse inn i hverdagsspråket, men så tenker jeg ofte at man også må tilpasse og gjøre formuleringen sin vennlig for de rundt, slik at man ikke risikerer å fremstå "pretensiøs og tilgjort", men igjen - hvordan ellers skal man kultivere språket sitt? Krever det at man tilbringer tid med mennesker som har et like bredt ordforråd eller i alle fall har et ønske om det? Jeg har en frykt (til dels irrasjonell, men forståelig) om å bli fordummet når jeg over lengre tid blir tvunget inn i en sjargong hvor det å artikulere seg intellektuelt og gjennomgående faller lavt. 

2. Hvis noen av dere leser norsk litteratur fra 1900-tallet. Hvordan sorterer dere personlig ut hvilken forfatter(e) dere ønsker å starte med? Kjenner jeg blir overveldet av alle forfatterne og jeg vet riktignok ikke helt hvor jeg ønsker eller skal starte, eller hvordan jeg skal prioritere forfatterne. Det fremstår som et stort prosjekt og jeg må innrømme at jeg føler meg til dels lost :s

På det første spørsmålet vil jeg fraråde å bare pugge ord. Du vil lære nye ord, men på en veldig kunstig måte. Det beste er å lese og lytte for å fullt ut forstå ordets betydning og i hvilken sammenheng det brukes. Jeg vil si at jeg har et ganske greit ordforråd, noe som høyst sannsynlig kommer av at jeg alltid har lest mye. Helt siden jeg var liten har jeg lest skjønnlitteratur, og det har hjulpet meg både når det gjelder ordforråd og formuleringsevne. Det beste er altså å lese. Jeg vil anbefale både skjønnlitteratur og faglitteratur som du finner interessant. Både formuleringene og hvilke ord som brukes er ulike, så du vil dermed lære mer enn å bare lese skjønnlitteratur. Jeg tenker at det også kan være lurt å holde seg til den litt mer moderne litteraturen når du utvider ordforrådet, da noen av de eldre bøkene gjerne har et litt gammeldags språk, og ved å adoptere ordene som brukes der, kan du gjerne endre opp med et unaturlig språk. 

På det andre spørsmålet ditt ville jeg nok enkelt og greit sortert forfattere/bøker inn etter hva jeg har lyst til å lese, hva som frister mest i øyeblikket. Jeg kan ikke se noen fordeler med å lese seg gjennom tunge, kjedelige bøker bare fordi man ønsker å lære mer om litteraturhistorien. Da finnes det mye enklere metoder for å få en oversikt. Les det som ser interessant og spennende ut, og ta det derfra. Dersom det er noe du føler du burde vite mer om, kan du heller lese sammendrag og analyser av det. 

Jeg likte veldig godt både historie og litteraturhistorie på vgs, men jeg gidder likevel ikke å lese noe som ikke fenger, uansett hvor mye påvirkning det må ha hatt på samfunnet. Da leser jeg heller noe som fenger. 

Anonymkode: 4515b...680

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg ville heller lest bøker med et godt språk enn å bare pugge nye ord. Språk er så mye mer enn bare ordene i seg selv. Formuleringer, pauser, humor, beskrivelser, rett og slett der språket klinger godt i øret.

Anonymkode: 2db07...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se om du får tak i en innføring i norsk litteraturhistoriebok for videregående.

Denne for eksempel: https://www.cappelendammundervisning.no/_a-lykkes-med-litteraturhistorie-2014-9788202446352

Du kan sikkert spørre på biblioteket også, så kan de finne en litteraturhistoriebok som er kronologisk lagt opp.

Jeg underviste i litt.historie for de med norsk som annetspråk for mange år siden, der boka var lagt opp i ti-årsbolker, og hvert kapittel begynte med en kortkort innføring i "hvordan var det i Norge i dette tiåret kulturelt, økonomisk, sosialt, politisk". Det var veldig nyttig og veldig lettlest, så kunne man lese videre om det som interesserte andre steder.

Anonymkode: dade7...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...