Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Jeg har dessverre havnet på venteliste som nr.11 på hovedopptaket ved UiB innenfor Informasjonsvitenskap. De har økt poenggrensen betraktelig i år :(

Jeg var 100% sikker på at jeg skulle komme inn, siden jeg lå 3,5 poeng over poenggrensen fra ifjor.   

Er det noe håp? Noen som har fått plass ved UiB tidligere? (hvis ja hvor lå du i lista?) 

Har fått plass ved USN Ringerike, men jeg hadde allerede skaffet meg bosted med samboeren min i Bergen, siden hun også studerer der. Nå må jeg flytte fra henne, og dra der jeg ikke har lyst på. :(

Jeg har googlet en god del om venteliste/suppleringsopptak/ etterfyllingsopptak ved UiB osv, men finner nesten ingenting om det. Jeg har også vært i kontakt med de, de kan ikke si noe sikkert om sannsynligheten og om de kommer til å kjøre suppleringsopptak/etterfyllingsopptak. 

Setter pris på svarene, spesielt dere som har vært i min situasjon. 

Anonymkode: f4f11...e40

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

Jeg har dessverre havnet på venteliste som nr.11 på hovedopptaket ved UiB innenfor Informasjonsvitenskap. De har økt poenggrensen betraktelig i år :(

Jeg var 100% sikker på at jeg skulle komme inn, siden jeg lå 3,5 poeng over poenggrensen fra ifjor.   

Er det noe håp? Noen som har fått plass ved UiB tidligere? (hvis ja hvor lå du i lista?) 

Har fått plass ved USN Ringerike, men jeg hadde allerede skaffet meg bosted med samboeren min i Bergen, siden hun også studerer der. Nå må jeg flytte fra henne, og dra der jeg ikke har lyst på. :(

Jeg har googlet en god del om venteliste/suppleringsopptak/ etterfyllingsopptak ved UiB osv, men finner nesten ingenting om det. Jeg har også vært i kontakt med de, de kan ikke si noe sikkert om sannsynligheten og om de kommer til å kjøre suppleringsopptak/etterfyllingsopptak. 

Jeg søkte opp studiet nå og ser at det er 90 studieplasser. Kan ikke garantere at du kommer inn, men jeg vil likevel si det er en reell sjanse. Jeg søkte meg inn på UiB for noen år siden og havnet på ventelisten til mitt førstevalg (40 studieplasser, jeg havnet som nr. 5 eller 6 på ventelisten). Det sto at studiet sannsynligvis ikke ville bli etterfylt, men jeg fikk plass likevel.

Hvorfor?

Fordi noen søker studier, men endrer mening og takker nei til studieplass.

Noen kan ha hatt studiet som 2. valg og kommet inn. I neste runde kan de komme inn på 1. valget slik den plassen de først ble tildelt blir ledig.

Andre som er høyere på venteliste til studiet kan takke nei til plassen sin på ventelisten.

Anonymkode: 42a70...386

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

vær obs på at mange studier fyller kvoten til over max, noe som gjør det vanskelig å komme inn på venteliste. Ikke så sikkert det er dumt for deg å dra i en annen retning de få årene studiet varer. 

Anonymkode: 56fbd...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Ring UiB å spørr om de tror du har en sjanse til å komme inn. Jeg gjorde det da jeg lå på 15 plass på ventelisten på et studie. Fikk da beskjed om at det var en god sjanse for det da det vanligvis var 20-25 stykk som takket nei

Anonymkode: 9b9df...b2a

AnonymBruker
Skrevet

I fjor tok de inn 9 fra venteliste, helt umulig å si hva det blir i år. 

Anonymkode: e80a3...c62

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også på ventelisten. Som nummer 1, men de tar inn veldig få på det studiet, 2 i 2017 og 4 i 2018. Jeg var også helt sikker på å komme inn, da jeg var over poenggrensen. Ser nå at jeg har like mange poeng som grensen, men siden det går på alder havner jeg lenger bak i rekken. Utrolig dumt

Anonymkode: 6fdbb...986

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å si noe på dette tidspunktet dessverre. Du får bare krysse fingrene og håpe at du er heldig. 

Anonymkode: b7d7e...de7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...