Ripshagen Skrevet 21. juli 2019 #61 Skrevet 21. juli 2019 Akkurat nå, jabx skrev: Selv på den skitneste kraftmiks er det fortsatt mer miljøvennlig enn fossilbil. Spørs det.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #62 Skrevet 21. juli 2019 https://www.f-b.no/debatt/elbil/tesla/hvor-lenge-skal-storsamfunnet-subsidiere-folk-med-god-okonomi-som-kjoper-batteribiler/o/5-59-1185882 Anonymkode: e4844...3ff 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #63 Skrevet 21. juli 2019 9 minutter siden, jabx skrev: Kilde? https://www.f-b.no/debatt/elbil/tesla/hvor-lenge-skal-storsamfunnet-subsidiere-folk-med-god-okonomi-som-kjoper-batteribiler/o/5-59-1185882 Anonymkode: e4844...3ff
Lutetium 71 Skrevet 21. juli 2019 #64 Skrevet 21. juli 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk med El bil får billigere billån som staten subsidierer, og hvem er staten? Skattebetalere. Anonymkode: e4844...3ff Da får du nesten hoste opp en link eller annen form for dokumentasjon. At DNB tilbyr gunstig billån betyr ikke at staten spytter i penger. DNB er ikke den eneste banken som tilbyr gunstige lån til elbilkjøp. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #65 Skrevet 21. juli 2019 2 minutter siden, jabx skrev: Nei, det er et faktum. Over bilens levetid så gir en fossilbil mye mer utslipp. Og ser man på lokale partikkelutsipp så er det ingen konkurranse engang. Fossilbiler er giftige og dødelige. Kom gjerne med en kilde på denne påstanden, lokale utslipp fra el-biler er selvfølgelig mindre enn biler med forbrenningsmotor. Men hvis man ser på totale utslipp med tanke på produksjon av mineraler, metaller, transport av råvarer og resirkuleringen som er nødvendig for å lage en el-bil så er det langt mer miljøvennlig å holde en gammel bensin eller dieselbil på veien. Utvinningen av metallene som brukes i batteriene på el-biler er ikke direkte miljøvennlig eller humant, men det er det vel fåtallet av el-bil kjøperne som tenker på. Anonymkode: 7c9e8...e19 2
Lutetium 71 Skrevet 21. juli 2019 #66 Skrevet 21. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.f-b.no/debatt/elbil/tesla/hvor-lenge-skal-storsamfunnet-subsidiere-folk-med-god-okonomi-som-kjoper-batteribiler/o/5-59-1185882 Anonymkode: e4844...3ff Try again. Påstanden din har ingen dekning i det leserinnlegget (pussig nok). 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #67 Skrevet 21. juli 2019 7 minutter siden, Lutetium 71 skrev: Try again. Påstanden din har ingen dekning i det leserinnlegget (pussig nok). Og det skal jeg bry meg med fra noen som ikke har Dokumentert noe, men kommer med personlig synsing? Anonymkode: e4844...3ff
-jk- Skrevet 21. juli 2019 #68 Skrevet 21. juli 2019 På 20.7.2019 den 20.43, AnonymBruker skrev: Jeg hater ikke spesifikt mot Tesla, men det er mange ufyselige folk som kjører Tesla og tror at de er noe. Så viser det seg at de er faktisk snylter på oss andre som må subsidiere gratis bomring, årsavgift, strøm og de «fanatiske betingelsen» på lånene deres. Og på toppen av det hele så er det faktisk de som kommer til å forurense mer enn x antall Vanlige biler fordi El bilene er farlig avfall og vi aner ikke hvordan kassere de på en forsvarlig måte. Anonymkode: e4844...3ff Bomringen (rundt Oslo) er ikke gratis lengre for elbiler, bare så du vet det. Og "gratis strøm"? Gi gjerne beskjed om hvor jeg kan få gratis strøm, jeg betaler nesten en krone pr. kWh for ladestrømmen min hjemme. Riktignok er den "gratis" på hytta, men det er bare fordi jeg har en hytte uten innlagt strøm og har investert i et stort solcelleanlegg Kampanjerentene på billån som Tesla tilbyr via DNB innimellom er lave fordi Tesla subsidierer rentene fremfor å senke selve bilprisen. På denne måten er det enklere for de å kjøre kampanjer uten av folk blir sure fordi bilen de nettopp kjøpte gikk ned i pris. Årsavgiften er borte og erstattet av trafikkkforsikringsavgiften. Men det er riktig at elbiler foreløpig har fritak. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #69 Skrevet 21. juli 2019 11 minutter siden, -jk- skrev: Bomringen (rundt Oslo) er ikke gratis lengre for elbiler, bare så du vet det. Og "gratis strøm"? Gi gjerne beskjed om hvor jeg kan få gratis strøm, jeg betaler nesten en krone pr. kWh for ladestrømmen min hjemme. Riktignok er den "gratis" på hytta, men det er bare fordi jeg har en hytte uten innlagt strøm og har investert i et stort solcelleanlegg Kampanjerentene på billån som Tesla tilbyr via DNB innimellom er lave fordi Tesla subsidierer rentene fremfor å senke selve bilprisen. På denne måten er det enklere for de å kjøre kampanjer uten av folk blir sure fordi bilen de nettopp kjøpte gikk ned i pris. Årsavgiften er borte og erstattet av trafikkkforsikringsavgiften. Men det er riktig at elbiler foreløpig har fritak. Fint at Tesla bidrar for å selge bilene sine, men det er da andre El biler enn Tesla? Og hvem er DnBNor? Det er en statlig bedrift og hvem er staten? Folk i dette landet. At elbil folket tror at det ikke går utover andre at de kan kjøre «miljøvennlig» og ha gode betingelse på det meste andre må betale hvitøyet for, er bare naivt og navlebeskuende. Flott at man ikke kan kjøre gratis gjennom bomringen i Oslo, skulle bare mangle. Anonymkode: e4844...3ff
-jk- Skrevet 21. juli 2019 #70 Skrevet 21. juli 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint at Tesla bidrar for å selge bilene sine, men det er da andre El biler enn Tesla? Og hvem er DnBNor? Det er en statlig bedrift og hvem er staten? Folk i dette landet. At elbil folket tror at det ikke går utover andre at de kan kjøre «miljøvennlig» og ha gode betingelse på det meste andre må betale hvitøyet for, er bare naivt og navlebeskuende. Flott at man ikke kan kjøre gratis gjennom bomringen i Oslo, skulle bare mangle. Anonymkode: e4844...3ff For å gjenta det jeg sa tidligere: DnB subsidierer ikke renta på Tesla-lånene, det er det Tesla som gjør. De betaler altså DnB for at renten på lånene skal være lav. Banken tjener nok det samme på disse lånene som på andre billån. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #71 Skrevet 21. juli 2019 40 minutter siden, -jk- skrev: For å gjenta det jeg sa tidligere: DnB subsidierer ikke renta på Tesla-lånene, det er det Tesla som gjør. De betaler altså DnB for at renten på lånene skal være lav. Banken tjener nok det samme på disse lånene som på andre billån. Og som jeg svarte deg, fint for Tesla at de kan hjelpe til men hva med alle de andre El bilene med lån fra DNB? Anonymkode: e4844...3ff
Lutetium 71 Skrevet 22. juli 2019 #72 Skrevet 22. juli 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det skal jeg bry meg med fra noen som ikke har Dokumentert noe, men kommer med personlig synsing? Anonymkode: e4844...3ff Du ber meg dokumentere din påstand? Hvorfor skal jeg det? 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #73 Skrevet 22. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og som jeg svarte deg, fint for Tesla at de kan hjelpe til men hva med alle de andre El bilene med lån fra DNB? Anonymkode: e4844...3ff Kanskje det er en måte å få flere kunder på? Så det er ikke bare snakk om store stygge tesla altså, men alle elbiler? 😂 DnB går med store overskudd så dette har de nok råd til uten at du personlig blir belastet skal du se . Anonymkode: 33663...25b 1
jabx Skrevet 22. juli 2019 #74 Skrevet 22. juli 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.f-b.no/debatt/elbil/tesla/hvor-lenge-skal-storsamfunnet-subsidiere-folk-med-god-okonomi-som-kjoper-batteribiler/o/5-59-1185882 Anonymkode: e4844...3ff "Hvor lenge skal storsamfunnet subsidiere folk med god økonomi som kjøper batteribiler?" Til elbilene i stor nok grad har erstattet fossilbiler. Husk at salg av elbiler i dag finansierer morgendagens elbiler. Det er på grunn av salg av dyrere modeller at Tesla har hatt muligheten til å produsere Model 3. 3
jabx Skrevet 22. juli 2019 #75 Skrevet 22. juli 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Kom gjerne med en kilde på denne påstanden, lokale utslipp fra el-biler er selvfølgelig mindre enn biler med forbrenningsmotor. Men hvis man ser på totale utslipp med tanke på produksjon av mineraler, metaller, transport av råvarer og resirkuleringen som er nødvendig for å lage en el-bil så er det langt mer miljøvennlig å holde en gammel bensin eller dieselbil på veien. Utvinningen av metallene som brukes i batteriene på el-biler er ikke direkte miljøvennlig eller humant, men det er det vel fåtallet av el-bil kjøperne som tenker på. Anonymkode: 7c9e8...e19 Du glemmer at "utvinningen" skjer en gang for en elbil, men kontinuerlig for en giftbil. Utvinningen av olje har ekstremt store konsekvenser, både for miljøet og i form av menneskelige lidelser. Bare i dag er det oljelekkasjer rundt omkring som gjør at millioner av liter med olje lekker ut og ødelegger naturen. Og igjen, elbiler er mer miljøvennlige: https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 https://www.dagbladet.no/nyheter/faktiskno-jo-elbiler-er-mer-miljovennlige-enn-fossilbiler/69332166 https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/ddmapJ/faktiskno-helt-feil-at-elbilene-har-smaa-miljoefordeler https://www.dinside.no/motor/ny-rapport-slar-hull-pa-elbil-myte/70682456 3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #76 Skrevet 22. juli 2019 1 time siden, jabx skrev: Du glemmer at "utvinningen" skjer en gang for en elbil, men kontinuerlig for en giftbil. Utvinningen av olje har ekstremt store konsekvenser, både for miljøet og i form av menneskelige lidelser. Bare i dag er det oljelekkasjer rundt omkring som gjør at millioner av liter med olje lekker ut og ødelegger naturen. Og igjen, elbiler er mer miljøvennlige: https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894 https://www.dagbladet.no/nyheter/faktiskno-jo-elbiler-er-mer-miljovennlige-enn-fossilbiler/69332166 https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/ddmapJ/faktiskno-helt-feil-at-elbilene-har-smaa-miljoefordeler https://www.dinside.no/motor/ny-rapport-slar-hull-pa-elbil-myte/70682456 Og hvor mye går det til en bil med forbrenningsmotor, mot en elbil? Så det har ikke noen menneskelige konsekvenser når barn graver ut kobolt til batteripakkene? Anonymkode: 898b2...453
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #77 Skrevet 23. juli 2019 https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-fjerner-gratis-superlading-fra-eldre-biler/71424175 Anonymkode: e4844...3ff
-jk- Skrevet 23. juli 2019 #78 Skrevet 23. juli 2019 På 22.7.2019 den 0.26, AnonymBruker skrev: Og som jeg svarte deg, fint for Tesla at de kan hjelpe til men hva med alle de andre El bilene med lån fra DNB? Anonymkode: e4844...3ff Ja, hva med de? De betaler markedsmessig rente. Jeg har selv lån til elbil i DnB og renta er nå på 4,95%. Hvis produsenten ønsker å tilby gunstig rente må de inngå tilsvarende avtale med DnB. Det er ikke uvanlig med rentekampanjer fra andre merker heller, for å si det slik. 1
-jk- Skrevet 23. juli 2019 #79 Skrevet 23. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-fjerner-gratis-superlading-fra-eldre-biler/71424175 Anonymkode: e4844...3ff Helt fair det, og en god løsning at de ikke vil videreselge bruktbiler med gratis lading. Klart Tesla tjener ekstra på bruktbilene når kjøperne av disse må betale for lading akkurat som alle som kjøper ny Tesla må. 2
jabx Skrevet 23. juli 2019 #80 Skrevet 23. juli 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvor mye går det til en bil med forbrenningsmotor, mot en elbil? Så det har ikke noen menneskelige konsekvenser når barn graver ut kobolt til batteripakkene? Anonymkode: 898b2...453 En bil med forbrenningsmotor bruker olje, og oljeutvinning har medfører, og medfører i dag, enorme lidelser for mennesker samt enorme naturødeleggelser både i form av CO2-utslipp og gigantiske lekkasjer som skjer hver eneste dag. Tesla henter kobolt fra steder der det ikke er barnearbeid, og er uansett i ferd med å fjerne det helt fra batteriene sine. Og selv problemene forbundet med kobolt er mikroskopiske sammenlignet med de enorme lidelsene og ødeleggelsen oljeutvinning fører med seg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå