Gå til innhold

Den nye kjernefamilien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i tvil om jeg skulle skrive dette, men gir det et forsøk. 

Har tre barn med eksen. 15, 13 og 10 år. Vi har begge "nye" partnere. Far og stemor har også fått to barn til. 9 mnd og 3 år. I utgangspunktet har vi hatt 50/50, men etter søsknene kom har det blitt mindre og mindre tid hos far.

For noen dager siden kom barna til meg og ønsket å prate. De fortalte at stemor bare bryr seg om sine egne barn. 15åringen gav uttrykk for at han ikke brydde seg nevneverdig (gutt), men de to andre er jenter og tar det nok tyngre. De liker sin stemor, men etter hun fikk barn selv har alt handlet om dem. De sier at hun kun tar bilder av sine egne barn, aldri av de større søsknene. Da babyen kom tok de to minste søskenbilde, de eldste var ikke med. Det bilde er blitt forstørret og henger i stua. Det synes barna er sårt. Eller at stemor har hengt opp slike fødselsplakater av de to minste. Ikke de andre. Alle må være stille fordi babyen skal sove, gjelder ikke for 3åringen. De føler seg rett og slett urettferdig behandlet, og mindre likt etter søsknene kom. Til og med ferien tok de etter at barna skulle til meg igjen. Vi har tre uker hver om sommeren. 

De to eldste har jo også facebook og Instagram, de får med seg alt som legges ut der og. Helt ok for meg at det ikke legges ut massevis av bilder av dem, men de synes det er sårt etter de har vært med i konfirmasjon/dåp/bursdag, at det kun er bilde av stemor, pappa og yngre søsken. 

Julaften ble det kun tatt bilde av minste søsken foran treet. De eldste satt i sofaen og så på. 

Vet at dette må tas med far, men synes dette er vanskelig. Da jeg nevnte det med søskenbildet, sa han at det var det stemor som ordnet med, ikke ham. Jeg svarte at spesielt jentene ble lei seg for at de ikke fikk være med. Og alt han svarte var: "synd det, da." Jeg vet at far tar bilder av dem, ofte jeg får tilsendt bilder av selskaper o.l, men likevel er det stemors kjernefamilie som får barna til å reagere. 

Og hvor mye skal jeg blande meg? Eneste jeg vil er at barna skal ha det bra, jeg har jo ikke noe med hva stemor legger ut. At de tok ferien ETTER barna dro, synes jeg bare er trist. 

Har noen opplevd lignende? 

Anonymkode: 1fc29...c7c

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hva forhold har du til stemor? Kan du ikke bare prate med henne? At du forstår at hun er oppslukt i egne barn, men at dine barn er glad i henne og ønsker å føle seg mer inkludert? Mulig hun bare er inni egen boble og faktisk ikke tenker over det, spesielt siden barna er såpass store.

Skrevet

Det der var jeg livredd for å gjøre som stemor da jeg fikk barn selv. Var SÅ bevisst på å ikke gå i den fella! Det tror jeg var lurt, for det hadde sannsynligvis blitt sårt for alle parter... (det hendte vi var på ferie uten stebarna, men de var alltid MED oss på ferie også!!) 

Kan du snakke med stemor? Eller blir det baluba da? Tør jentene fortelle far hvordan det føles? Ikke at de skal ta saken istedenfor deg, men kanskje det føles annerledes for far om det kommer fra dem siden de er såpass store... At han kjenner mer på det, mener jeg. Han er i sin fulle rett til å si til stemor at de store barna også skal være med på ditt og datt (ikke nødvendigvis ALT, men ikke utelates på familiebilder når de faktisk er tilstede, det er jo helt tankeløst....) Om ikke annet burde de få tilbudet, så kan det hende de sier nei, ikke alltid man har lyst til å være med på bilder, men tilbudet skal være der! 

Da vi tok ettårsbilder av vårt felles barn tok vi noen av henne, noen med bare jenter, noen bare gutter og noen av bare stebarna som barnas mor fikk uten at hun visste det. Var helt naturlig for oss begge! 

Snakk med den av dem du føler du kommer best innpå! Legg vekt på at det er barnas følelser, ikke dine! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh, så fælt. Har en bekjent som gjør det samme med sine to barn. Legger ut familiebilder, søskenbilder etc., og utelukker alltid den eldste søstera. Synes det er ordentlig trist. 

Jeg ville prøvd å snakke med stemoren, siden det ikke nytter å snakke med far. Det er trist når barn blir ekskludert, og i hvert fall når de føler såpass på det selv. 

Anonymkode: 5da54...46f

AnonymBruker
Skrevet

Når far tar så lett på det, så bør du snakke med barnas stemor om det.

For øvrig er 13- og 15-åringen så store nå, at du lett kan ta med dem og barnefar til familievernkontoret for å ta en ny runde med megling. De er så store nå, at det vektlegges i en større grad hva de selv mener om hvor de vil bo på fast basis. 

Anonymkode: a1b61...2bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som far er ganske tafatt oppi det hele. Mor har nok ganske mye å «stri med» med to så små barn, så det er jo forståelig på et vis at hun ikke har like mye energi til de tre eldste som hun kanskje hadde. Det hadde vært naturlig med helsøsken og. Det ER heftig med fem barn, og da må det være fars hovedoppgave å ivareta de tre eldste. 

Noen av tingene TS nevner synes jeg er ganske naturlige. Man kan forvente at store barn kan være stille så babyen får sove, men en treåring er ikke like enkel å regulere. Men totalen blir jo helt skjev her. Som at de ikke blir tatt med på ferie og sånn. Det er ikke greit! 

Anonymkode: c8322...c84

• Liker 1
Skrevet

Så trist😥 

Er selv stemor til to barn og har selv et fra tidligere forhold, så vi har ingen felles barn. Men tre barn til sammen er nok😉 

Så trist å legge ferie til etter at barna dro. Forståelig at barna deres er eldre enn felles barna, men da kunne vel evt pappaen tatt med de større barna på noe gøy. 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Oppdatering:

I helgen var barna med i farmors 60årsdag. Det toppet seg for jentene da det dukket opp et bilde på både facebook og instagram, av far, stemor, farmor og barna til far og stemor. Hun minste tok til tårene også. Prøvde å forklare dem at det egentlig ikke er så om og gjøre og ha bilder av seg på nett, men for dem handler det kun om at de føler seg ekskludert. At de ikke hører til i den familien. At småsøskene betyr mest. 

Ringte til far å sa at vi måtte ha et møte, da barna føler seg eksludert. I går pratet vi i noen timer, både med og uten barn. Far innrømte selv at han har vært litt slapp, og ikke trodd at det betydde så mye for barna det med bilder som legges ut osv. Han skulle prate med stemor om det. Når det gjelder ferie så hadde han tenkt at han og barna skulle reise et sted i høstferien, uten de minste. Bilde på veggen av alle 5 barna skulle det også bli. Mulig han jattet med og sa det han trodde jeg ville høre, men virket som han forsto hvordan barna føler det. Så får vi se da... 

Etter han hadde pratet med stemor, ble jo selvfølgelig jeg den stygge ulven. Jeg hadde ingenting med hva hun legger ut på SoMe, og det har jeg forsåvidt heller ikke, men når barna blir lei seg så føler jeg at jeg må gjøre noe. Forstår hennes side også, men det er faktisk 5 barn i deres familie og det tror jeg er lett å glemme. 

Anonymkode: 1fc29...c7c

• Liker 3
Skrevet

!) hun har rett, hun trenger ikke ta hensyn til hans barn og hun kan fokusere kun på sine, men far bør i så fall reagere tenker jeg og manne seg opp og si jeg har FEM barn og dersom du skal poste OSS på noen platform skal alle barna inkluderes like mye..

At han tillater at barnas sårhet speiles på deg er ikke OK.

Som mor ville jeg glatt tatt på meg ulvefrakken og svart - MIN jobb er å beskytte VÅRE felles barn, ergo tas barnas følelser på alvor og de får selv velge hvor mye de vil se far for det er de gamle nok til.

Fader altså - det slutter aldri å forundre meg at fedre/mødre går i denne klassiske fellen :(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at man ofte anbefales, og dermed tenker selv at hver sak har minst to sider. Så da tenker man som i dette tilfellet at det er viktig for ungene å opprettholde forholdet og relasjonen til far.

Men dersom far er i et nytt forhold, og er så tøffel at han godtar at bonusmor bortprioriterer hans barn, så er det ikke flere sider av saken. Da hadde jeg støttet ungene mine hundre prosent om de ikke ville være der.

Anonymkode: b06e3...66a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...