AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #1 Skrevet 19. juli 2019 Er det noen her som har tatt "bakveien" inn på et studie? Jeg kom ikke inn på førstevalget mitt, dataingeniør, og jeg vet ikke hvor jeg står på ventelista (pga feil hos opptakskontoret, lang historie). Hvis det viser seg at jeg står som nr. 200 f.eks, kan jeg da begynne på et annet studie og velge samme fagene som inngår i dataingeniør-studiet? Og etterhvert hoppe inn hvis det blir ledig plass? For det kan jo gå hele høsten før det skjer, og hvis jeg allerede følger studieløpet må det jo være enklere? Nå har jeg ventet lenge nok med studier, og det er virkelig dataingeniør jeg har lyst til å bli. Uaktuelt å flytte. Anonymkode: eeef5...037
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #2 Skrevet 20. juli 2019 Nei, løpet er sannsynslig vis satt på det studiet du begynner og det pleier heller ikke være mulig å melde seg opp i hva som helst på høgskolen som ikke tilhører studieprogrammet ditt. Du må enten satse på å bli tatt inn fra venteliste, finne tilsvarende studie på restetorget, eller søke igjen neste år. Anonymkode: e6262...542 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #3 Skrevet 20. juli 2019 Det er vanligvis ikke mulig å velge andre fag enn de du «tilhører» på det studiet du har kommet inn på. Det at du virkelig vil bli noe annet, og nekter å flytte for å bli det, vil ikke telle. Anonymkode: 4fce3...2bf 1
Ibid Skrevet 20. juli 2019 #4 Skrevet 20. juli 2019 Det kommer an på studiet/skolen. Snakk med studieveileder. Selv kom jeg inn på andrevalget mitt, men jeg kunne melde meg opp i alle fagene til førstevalget og søke intern overgang året etter. Ingen garanti for at man kommer inn selv om det går an å søke, men det gikk fint for min del.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #5 Skrevet 20. juli 2019 Avhengig av om fagene du trenger er adgangsbegrenset (det står i emnebeskrivelsen/studiehåndboka), kan du melde deg opp, ta fagene, søke på studiet neste år og så søke om opprykk. Anonymkode: 8da83...d7f
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #6 Skrevet 20. juli 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Er det noen her som har tatt "bakveien" inn på et studie? Jeg kom ikke inn på førstevalget mitt, dataingeniør, og jeg vet ikke hvor jeg står på ventelista (pga feil hos opptakskontoret, lang historie). Hvis det viser seg at jeg står som nr. 200 f.eks, kan jeg da begynne på et annet studie og velge samme fagene som inngår i dataingeniør-studiet? Og etterhvert hoppe inn hvis det blir ledig plass? For det kan jo gå hele høsten før det skjer, og hvis jeg allerede følger studieløpet må det jo være enklere? Nå har jeg ventet lenge nok med studier, og det er virkelig dataingeniør jeg har lyst til å bli. Uaktuelt å flytte. Anonymkode: eeef5...037 Det kommer an på skolen. På IFI ved UiO så hadde dette gått an, jeg og flere jeg kjenner gjorde lignende. Anonymkode: 0527c...370
Read Skrevet 20. juli 2019 #7 Skrevet 20. juli 2019 Veldig vanlig på sivingstudiene på NTNU å bytte mellom linjene i alle fall. Det første året er det mange felles fag, så relativt enkelt å bytte etter et semester - det er alltid noen som dropper ut, så ledige plasser blir det. Kan derimot være vanskelig dersom det er mange som prøver å bytte til samme linja
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #8 Skrevet 20. juli 2019 Jeg har kun gått på (to) universitet og der kunne man melde seg opp i hvilke fag man ville så lenge de ikke var adgangsbegrenset. På NTNU kunne du ha gjort dette. Meldt deg opp i de fagene som inngår i studieplanen på det studiet du ønsker for så å søke om overføring til det rette studieprogrammet fra neste høst. Da ville du startet på andreåret hvis du fikk innvilget overgang mellom studiene. Anonymkode: 73f22...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå