Gjest HappyWaffle Skrevet 19. juli 2019 #1 Skrevet 19. juli 2019 Tenkte at det var på tide med en tråd hvor vi samler alle tips og triks for å strekke matbudsjettet litt lenger, så kanskje studietiden blir preget av mer enn bare nudler 🤪 Så kjør på, har du billige matretter, snodige oppskrifter som har blitt til ved «ta det man har» metoden osv så kjør på 😁 Jeg har feks funnet oppskrift på en skikkelig god pølsegryte! Den er fin å fryse ned i porsjoner. Og de fleste ingrediensene får man ganske billig om man er prisbevisst. https://meny.no/oppskrifter/Svin/Polsegryte/
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #2 Skrevet 19. juli 2019 Gikk med mye take away her. Men uten å tulle så pleide jeg å koke poteter og grønnsaker til en slags gryte eller suppe, fisket mye og frøs ned fisken og kokte fisken og hadde poteter ved siden av og rømme. Det var egentlig det jeg spiste og spiser det enda den dag i dag. På grunn av allergier så kan jeg ikke spise så mye annet Anonymkode: 26483...054
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #3 Skrevet 21. juli 2019 Som student er det viktig å nyttegjøre seg rester. Enten ved å fryse ned eller oppbevare i kjøleskap. Lær nye måter å bruke restene på, så du ikke blir å spise samme retten 3-4dager på rad. Også er ostesmørbrød et godt middagsmåltid når det kniper som verst😊 Anonymkode: 7f08e...6a8 3
Anim92 Skrevet 21. juli 2019 #4 Skrevet 21. juli 2019 Lurt for ikke-studenter og! Anbefaler også insta-kontoen som heter fattigstudent 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #5 Skrevet 21. juli 2019 Nudler sånn 5 pack for 15 kroner på rema Anonymkode: b3062...cec 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #6 Skrevet 21. juli 2019 Havregrøt til frokost 👍 Alltid! Sunt og godt. Til middag er pasta med kjøttsaus enkelt og billig. Ferdig fiskegrateng fra first price får man vel for en 10-kroning. Grønnsaksblandinger fra frysedisken er billige og blir ikke dårlig. Nudler er jo en klassiker. Men det ville jeg styrt unna, siden det er lite næring. Tunfisk på boks, kikerter og bønner er bra hermetikkmat. Anonymkode: dc67b...dc0 1
Teyla Skrevet 21. juli 2019 #7 Skrevet 21. juli 2019 Jeg kjøpte kjøttdeig på tilbud, pakket de om i passe porsjonsposer til bare meg, og klappet de helt flat før de gikk i fryseren. Da tar de mindre plass, og tiner på bare noen minutter 👍 Og hvis man har liten kokeplass funker det veldig godt å hive litt frosne grønnsaker i samme gryte som potetmos. De små gulrot, erter og mais pakkene funket best, tror det heter Amerikansk blanding. 4
Søgni Skrevet 21. juli 2019 #8 Skrevet 21. juli 2019 Hvis man spiser en del bønner og linser, er flink til å kjøpe grønnsaker som er i sesong, og planlegger både innkjøp og matlaging slik at man utnytter råvarene godt uten svinn, så kommer man ganske langt, syns jeg. Hvis jeg har noen grønnsaker som begynner å se slagne ut, så putter jeg disse i fryseren og bruker dem i en saus, wok eller suppe senere. Og så lønner det seg å lære noen basisretter fra grunnen. Noe jeg har hatt stor nytte av, er å eksperimentere med ulike tomatsauser. Dette gjør at jeg kan lage billige og sunne gryter og sauser med hermetisk tomat. 1
Teyla Skrevet 21. juli 2019 #9 Skrevet 21. juli 2019 Hvis man liker brokkoli, er stilken også veldig godt spisende. Skjær eller skrell av ytterste laget, det er gjerne litt trælete. Så kutt i passe biter og bruk i wok, saus eller bare sammen med vanlig brokkoli. Eller frys ned til neste gang 😊 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2019 #10 Skrevet 21. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nudler sånn 5 pack for 15 kroner på rema Anonymkode: b3062...cec Da er både pasta, ris, brød og bønner både rimeligere, mer næringsrikt, mettende og sunnere. Anonymkode: 7b362...aef 5
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #11 Skrevet 22. juli 2019 På 21.7.2019 den 10.42, Anim92 skrev: Lurt for ikke-studenter og! Anbefaler også insta-kontoen som heter fattigstudent Syns den kontoen er strekt overvurdert! Er ikke noe billig i det hele tatt når man tar i betraktning at en voksen person vanligvis trenger å spise mer mat enn bare fire middager på en uke. Greit nok at man ikke trenger middag hver dag, men man vil jo muligens ha frokost og lunsj. Anonymkode: 88c4e...501
Anim92 Skrevet 22. juli 2019 #12 Skrevet 22. juli 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns den kontoen er strekt overvurdert! Er ikke noe billig i det hele tatt når man tar i betraktning at en voksen person vanligvis trenger å spise mer mat enn bare fire middager på en uke. Greit nok at man ikke trenger middag hver dag, men man vil jo muligens ha frokost og lunsj. Anonymkode: 88c4e...501 Litt enig at den er litt overvurdert- jeg hsr slutta å følge for en stund siden. Mem for de som har lite kreativitet, er den ikke så dum å titte på i alle fall. Jeg ser innom innimellom for litt middagstips:)
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #13 Skrevet 22. juli 2019 Dumpster driving er virkelig å anbefale Anonymkode: b8237...4de
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #14 Skrevet 22. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dumpster driving er virkelig å anbefale Anonymkode: b8237...4de Dumpster driving? 😂 Anonymkode: 544d4...999
Luckiness Skrevet 29. juli 2019 #15 Skrevet 29. juli 2019 Lapskaus! Mener slike frosne blandinger koster rundt 15kr. Bruk det kjøttet du har tilgjengelig. Strimlet svinekjøtt/kjøttboller/pølser feks. Kan også putte oppi rester fra andre grønnsaker. Kan også lages som suppe for konsistens-variasjon. Den frosne grønnsaksblandingen kan brukes som base til «pytt i panne» også. Fordel utover et stekebrett, ha gjerne oppskjært løk i, pølse/kjøtt, bacon om du har. Godt med ketsjup og speilegg til Ha restemiddag en gang i uken. Lag «buffet». Gjør ingenting om det er en klatt lapskaus, en halv pølse, noen brokkolibiter og makaroni på samme tallerken. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #16 Skrevet 1. august 2019 Ost er dyrt, så alle små stumper ble raspet og samlet i en boks i fryseren. Brukte det etter hvert på pizza, gratenger etc.. Gjorde det samme med rester av f.eks. tacokjøttdeig eller kylling. Godt å ha for å sprite opp ferdigpizza de (relativt) få gangene vi spiste det. Om man har råd til å hamstre inn litt, er det mye som kan kjøpes inn på tilbud og ligge lenge i fryseren. Lurt å fordele det i porsjonspakker, da kan man enkelt ta opp det man trenger. Dersom man liker halvfabrikata som supper/sauser er det lett å måle opp f.eks. halve pakken ved å veie posen. Og så er det selvfølgelig lurt å kjøpe inn en del basisvarer som ris, pasta, hermetikk, mel, sukker og krydder i starten av semesteret, sånn at man bestandig har litt mat liggende på lur. Anonymkode: 40349...892 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #17 Skrevet 1. august 2019 Coop sine egne fiskekaker er ganske billige, koster vel omtrent 30 kr for 8 fiskekaker eller noe sånt. For meg er det mat i 2-3 dager, når jeg spiser det med poteter og raspet gulrot. De frosne 4-pakningene med ørret koster omtrent 100 kr, syns ikke det er så galt. Lager enten burger av det eller steker det med grønnsaker f.eks. Pleier å kjøpe mye mat som har nedsatt pris pga dato og bare slenge det i fryseren, sparer mye penger der. Anonymkode: 7d3e2...ce7
Supernova17 Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 For en nyttig tråd! 😀 Likevel vil jeg advare dere, husk å spise variert. Selv levde jeg mesteparten av studietiden på havregryn blandet med vann, og jeg fikk mangelsykdommer. Gjør derfor ikke som meg. Ellers anbefaler jeg å kjøpe nedpriset varer, for de er like gode som andre matvarer. 4
Jytte Skrevet 1. august 2019 #19 Skrevet 1. august 2019 På 19.7.2019 den 23.46, HappyWaffle skrev: Tenkte at det var på tide med en tråd hvor vi samler alle tips og triks for å strekke matbudsjettet litt lenger, så kanskje studietiden blir preget av mer enn bare nudler 🤪 Så kjør på, har du billige matretter, snodige oppskrifter som har blitt til ved «ta det man har» metoden osv så kjør på 😁 Jeg har feks funnet oppskrift på en skikkelig god pølsegryte! Den er fin å fryse ned i porsjoner. Og de fleste ingrediensene får man ganske billig om man er prisbevisst. https://meny.no/oppskrifter/Svin/Polsegryte/ Lenge siden jeg har måttet tenke på budsjett, men ikke så lenge siden. Spiste mye egg, omelett, eggerøre, kokte egg med paprika og tomater. Laget pasta bolognese fra bunnen av. Brukte squash i stedet for pasta. Brukte også lage "squash-pizza". En squash holder til tre fire middager og kan spises kald, f.eks. til lunsj neste dag. Jeg spiser lavkarbo, men kan gå bort fra det når jeg skal forsøke gi noen tips i denne tråden. Seiblokker (fryste) gir tre middager, de har vært ganske rimelige, men vet ikke i dag. Du kan lage f.eks. Fisk i form sammen med ris, eller fiskegrateng. Nå kommer jeg snart til den berømte lette varianten av lapskaus. Kjøttdeig, lapskausblanding, buljong og par ferske poteter, litt løk og en eller to gulrøtter. Halv liter vann til halvt kg. kjøttdeig. Ha i løk og surr i litt smør, ha i vannet og kjøttdeigen, la det koke cirka ti min. Ha i de ferske grønnsakene, spe på med grønnsaksblanding. Grønnertesuppe med stekt bacon og krutonger. (frosne erter er billig, trenger ikke bacon) Ostesmørbrød. Fiskeboller, stekte, strø på masse karri, server med blanket løk og litt grønnsaksblanding som du kan ha i samme panne. Tomatsuppe med egg. Brød med makrell i tomat (middags-erstatter). Reinskav (koster vel cirka 120 kroner for 400 gram), stek også litt sopp og litt løk. Serveres med f.eks. potetmos (lag fra bunnen) Nok til 3-4 middager /måltider. Nå må jeg innrømme at jeg ikke lenger kan alle prisene i hodet, har bare lagt merke til at maten er blitt dyrere. Se etter i hylla der de legger ut mat gått ut på dato. Jeg har funnet lammestek der, lammelår, ytrefilet av okse, indrefilet. Kylling holder jeg meg unna i den disken. Kjøp en fryst høne, lag hønsefrikase. Lever er billig hvis du takler å spise det. Lag all saus fra bunnen av. Det sparer du masse på. Basisvarer er viktig, det er dyrt å kjøpe inn, men senere trenger du bare å oppgradere. Ertesuppe av tørkede erter, med løk, ev. grønnsaker og kjøtt eller pølser. Ikke mye jobb, bare å la ertene stå i vann på benken, bytte vann før du drar på morgenen, og igjen når du kommer hjem. Kokes par timer. Pannekaker. Inneholder egg. Grønnsaksuppe. Sørg for å få i deg både sunt fett og proteiner, og litt karbohydrater. Jeg skal ikke preke om lavkarbo, alle får velge det de vil, men noen tips har jeg på lager. Har du f.eks. en halv blomkål i kjøleskapet og ikke har ris, kan du lage blomkålris. Har du bare par poteter og andre grønnsaker, kan du blande f.eks. med sellerirot, og andre rotfrukter og lage en gratinert grønnsaks-fløte- gratinerte. Bruk rester. 1
#frøken Skrevet 1. august 2019 #20 Skrevet 1. august 2019 Indisk daal holt meg i live under studiene. Kan varieres mye ift krydder, grønnsaker etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå