Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man søke studielån til eksamen man vil forbedre? Som man har bestått og fått omgjort lån til stipend for...?

Jeg skal ikke ta noen eksamen neste semester, fordi jeg skal jobbe litt. Vi har fått tilbud om å kjøpe en båt. Jeg har ikke lyst til å låne på huset og tenker å ta studielån for å betale båten. Vi har sparepenger å låne fra for å cashe den ut ved kjøpet, men trenger jo å fylle på sparekontoen igjen. 

Jeg tenker ta ett fag likevel. Kan jeg søke studielån til dette når det er tatt?

Anonymkode: 431c6...10f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er for lite å ta bare et fag for å få støtte. Det må være så å så mange prosent du går på skole.

Anonymkode: fc7b9...355

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan ta lån så lenge du ikke blir mer enn 60(?) poeng forsinket. Hvis du er midt i en utdanning og tar ett semester "fri" kan du fortsatt søke lån for det, men du må betale semesteravgift. Men du får ikke stipend for det semesteret. Men jeg vil jo si at det er TOTALT uetisk å ta opp studielån for å kjøpe seg båt.

Anonymkode: 8870f...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan ta lån så lenge du ikke blir mer enn 60(?) poeng forsinket. Hvis du er midt i en utdanning og tar ett semester "fri" kan du fortsatt søke lån for det, men du må betale semesteravgift. Men du får ikke stipend for det semesteret. Men jeg vil jo si at det er TOTALT uetisk å ta opp studielån for å kjøpe seg båt.

HVORFOR? Billig lån. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er for lite å ta bare et fag for å få støtte. Det må være så å så mange prosent du går på skole.

Anonymkode: fc7b9...355

15 poeng er grensa, ikke spm ..

Skrevet

Trodde ikke man fikk støtte til samme fag to ganger? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig kan du ikke søke studielån for å forbedre et fag du allerede har tatt. Du får kun støtte til å ta emner på normert tid (fra du starter på emnet). 

Som AB over sier, så kan du på papiret melde deg opp til noe du ikke har tenkt til å ta og motta støtte til dette. Hvis du ikke tar/ikke står på eksamenene, blir 100% av lånet lån, ingenting blir omgjort til stipend. Du kan også bare være på etterskudd med maks 60 stp for å motta støtte fra Lånekassa, så det kan jo bli et problem på et senere tidspunkt hvis du vil studere videre og er uheldig med en eksamen. 

Anonymkode: 95b0d...942

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HVORFOR? Billig lån. 

Kanskje du skal bruke "frisemesteret" ditt til å ta et fag i etikk, da?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvfølgelig kan du ikke søke studielån for å forbedre et fag du allerede har tatt. Du får kun støtte til å ta emner på normert tid (fra du starter på emnet). 

Som AB over sier, så kan du på papiret melde deg opp til noe du ikke har tenkt til å ta og motta støtte til dette. Hvis du ikke tar/ikke står på eksamenene, blir 100% av lånet lån, ingenting blir omgjort til stipend. Du kan også bare være på etterskudd med maks 60 stp for å motta støtte fra Lånekassa, så det kan jo bli et problem på et senere tidspunkt hvis du vil studere videre og er uheldig med en eksamen. 

Med en eksamen?!! Tror du en eksamen er 60 studiepoeng, eller???!!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal bruke "frisemesteret" ditt til å ta et fag i etikk, da?

Ditt problem ?!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med en eksamen?!! Tror du en eksamen er 60 studiepoeng, eller???!!

Jeg tror du skal lese svaret mitt igjen, det var da ikke så vanskelig å forstå. 

Jeg vet selvsagt at de færreste eksamener gir 60 studiepoeng. 60 stp tilsvarer ett år med fulltidsstudier. Disse 60 studiepoengene ble nevnt i sammenheng med at du kan melde deg opp til emner og la være å ta dem, bare for å få lånet. Du kan uansett ikke få støtte til det samme emnet to ganger, og det har du fått svar på. Dette er noe som egentlig burde si seg selv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...