AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #1 Skrevet 19. juli 2019 Jeg har ikke vokst opp med normale foreldre, eller hatt normal oppvekst. Hele livet har jeg vært på etterskudd av hva "vanlige mennesker" tar for gitt at man kan/sier/gjør. Det har gått på et vis, men nå som jeg har fått barn ønsker jeg noe bedre for barna mine. Har du, om du er normalt oppdratt, lyst til å fortelle meg hva som burde være del av normal oppdragelse? Hva er tegn på et veloppdratt barn og senere, veloppdragen og velfungerende voksen? Anonymkode: 0a733...229
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #2 Skrevet 19. juli 2019 Ta hensyn til andre, ikke tro alt dreier seg om deg. Ikke rap ved bordet, ikke lek med maten, ikke stikk fingrene i andres mat. Anonymkode: 77ffc...de5 9
Elaine Marley Skrevet 19. juli 2019 #3 Skrevet 19. juli 2019 Jeg synes det er å være høflig, si takk, ikke alltid si hver eneste ting som faller en inn, se an situasjoner og se hva som passer seg å gjøre og ikke. Det å ta litt hensyn til andre og ikke tro at alt kretser rundt en selv synes jeg også er viktig. 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #4 Skrevet 19. juli 2019 Takke for maten, takke for gaver, dele på leker, innestemme og utestemme, være snill mot voksne og barn, spørre hvordan andre har det og ikke bare snakke om seg selv, lære å håndhilse, ikke snakke i munnen på andre, vente på tur, sitte rolig ved pulten, ikke forstyrre når læreren snakker etc. Anonymkode: a54f7...503 11
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #5 Skrevet 19. juli 2019 Si ting som Unnskyld meg Takk for mat Kan jeg vær så snill å få Takk for meg Takk for gaven Hyggelig å se deg igjen hvordan går det Hei, hva heter du Også fint å være grei og hjelpsom mot de man ikke kjenner, feks eldre mennesker og små barn. Det er også høflig om barnet kan sitte ved bordet, takk verten for maten og lytte til sine foreldre. Ikke rope inne hos andre og krangle med voksne Anonymkode: 04cb0...7e9 6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #6 Skrevet 19. juli 2019 Jul: gi gaver til de du selv får gave fra og husk å alltid takke personlig for gave. Bursdag: gi gratulasjon Mat: takk for maten, spis med munnen igjen og ikke rap/promp ved bordet. Er du gjest er det hyggelig å tilby seg å ta med noe, dessert/kake/blomster/vin osv. Tilby seg å hjelpe til med oppvask, er du hos deg selv rydd av bordet men ikke styr for mye for det er bedre å ta vare på gjestene enn å ha storopprydding mens de venter. Husk å invitere andre på middag/kaffe hvis du har blitt invitert til de tidligere. Reise seg for gamle, gravide og barn på bussen. Ikke snik i kø eller stå rett bak folk i minibanken. Si hei til naboer, takk for pose/kvittering i kassa på butikken, ikke si alt du tenker på bestandig, småprat med de ansatte i skolen og barnehagen. Si takk til bussjåføren for billett eller for turen når du går av bussen framme ved sjåføren. Håndhilse på folk du møter for første gang, smil og vær hyggelig. Ikke baksnakk andre. Vær interessert i det andre snakker om og lytt, ikke bare prat om deg og ditt. Still spørsmål til andre som viser at du lurer på hvordan det går med de, men ikke for personlige ting. Ikke avbryt andre når de snakker. Anonymkode: ff600...7d2 11
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #7 Skrevet 19. juli 2019 Sier du takk, vær så god og vær så snill samt holder kroppsvæsker, gasser og dunster for deg selv er du godt på vei. Anonymkode: ac2c8...2e1 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #8 Skrevet 19. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta hensyn til andre, ikke tro alt dreier seg om deg. Ikke rap ved bordet, ikke lek med maten, ikke stikk fingrene i andres mat. Anonymkode: 77ffc...de5 Anonymkode: 34c70...1e7 3
visp Skrevet 19. juli 2019 #9 Skrevet 19. juli 2019 Jeg tenker at mye går på sunn fornuft og det høres ut som om du har mye av det. Kunne du gi noen eksempler på hva du mener med at du ikke har fått med deg nødvendig ballast (ang. folkeskikk)? For du identifiserer jo at det er et problem, så du er jo allerede langt på vei. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #10 Skrevet 19. juli 2019 Ikke begynn frustrerte setninger med "DU ER SÅ..." etterfulgt av negative adjektiver. Snakk utifra deg selv heller, når du er frustrert, "jeg liker ikke når du kaster lekene dine rundt", "mamma blir lei seg når du sier dumming" etc. En ødeleggende ting mine foreldre gjorde var at da jeg prøvde å uttrykke følelser, og ikke hadde vokabularet til å si eksakt hva som plagde meg, var at de bare sa nei eller "for noe tull". F.eks, så var jeg mye utmattet og da jeg prøvde å si at jeg var for trøtt til å ta oppvasken så hadde de null interesse i å høre hvordan det gikk med meg, og sa "for noe tull". Familier må respektere hverandres grenser og se hverandre. Bytt ut ord som " lat" med "umotivert", og prøv heller å tilrettelegge enn å bombadere med negative utsagn. Barns lek bør ikke forstyrres og avsluttes brått, si heller "nå har du 5 minutter igjen å leke, så er det middag". Da kan leken avsluttes uten at barnet føler seg ukomplett. Det jeg har skrevet om er måter å behandle barn med respekt, for de arver denne evnen av sine foreldre og vil da møte andre med omtanke, og samtidig respekt for seg selv. Anonymkode: a828d...22a 4
altflyter Skrevet 19. juli 2019 #11 Skrevet 19. juli 2019 Si jatakk og neitakk hvis man får et spørsmål, si takk for maten før man går fra bordet, si takk for meg og takk for besøket når man har hatt eller har vært i besøk 😊 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #12 Skrevet 19. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 34c70...1e7 Hehe tenkte på små barn her, har opplevd dette og foreldre som syntes det var greit at gullungene deres gjorde dette. Anonymkode: 77ffc...de5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #13 Skrevet 19. juli 2019 Jeg er ganske veloppdratt selv, men sliter litt når det kommer til barnet mitt. Hun er EKSTREMT sjenert. Hun tør ikke snakke med mennesker hun ikke kjenner veldig godt. Vi har diverse øvelser osv. Jeg forteller henne at jeg forstår at hun er sjenert. Men jeg sier også til henne at uansett hvor sjenert du er, så SKAL du si HEI, HADET og TAKK. Når hun møter foreldre til folk i klassen f.eks som hilser på henne tør hun ikke si hei tilbake. Får hun noe fra en fremmed tør hun ikke si takk. Hun tør så vidt å se på dem. Det er vanskelig, men det er uakseptabelt å la være. Når jeg ber henne si takk for noe, så ser hun på meg mens hun sier takk til den som står motsatt vei.. Ganske frustrerende. Men vi jobber med saken. Men for nå er det bare hei, hadet og takk som står i fokus. Alt annet kan vente. Sånn språkmessig altså. Hun er veldig ordentlig og grei ellers og har "manerer". Anonymkode: 3d814...44b 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #14 Skrevet 19. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske veloppdratt selv, men sliter litt når det kommer til barnet mitt. Hun er EKSTREMT sjenert. Hun tør ikke snakke med mennesker hun ikke kjenner veldig godt. Vi har diverse øvelser osv. Jeg forteller henne at jeg forstår at hun er sjenert. Men jeg sier også til henne at uansett hvor sjenert du er, så SKAL du si HEI, HADET og TAKK. Når hun møter foreldre til folk i klassen f.eks som hilser på henne tør hun ikke si hei tilbake. Får hun noe fra en fremmed tør hun ikke si takk. Hun tør så vidt å se på dem. Det er vanskelig, men det er uakseptabelt å la være. Når jeg ber henne si takk for noe, så ser hun på meg mens hun sier takk til den som står motsatt vei.. Ganske frustrerende. Men vi jobber med saken. Men for nå er det bare hei, hadet og takk som står i fokus. Alt annet kan vente. Sånn språkmessig altså. Hun er veldig ordentlig og grei ellers og har "manerer". Anonymkode: 3d814...44b Sannsynligvis fremstår hun jo hovedsakelig som sjenert, og det er greit. Det motsatte er jo verre - barn som er bøller og gjør for mye ut av seg fremstår langt mer usympatisk. Jeg var et sjenert barn og det var slitsomt at det alltid ble problematisert. Man vokser det som regel av seg. Anonymkode: 35ac9...d14 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #15 Skrevet 19. juli 2019 Jeg synes «ja takk» og «nei takk» også er naturlig å ha med. Jeg ble helt perpleks da jeg var i selskap med flere voksne som bare svarte «ja» eller «nei» til tilbud om mer mat og drikke😳 Anonymkode: 819a4...98f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #16 Skrevet 19. juli 2019 https://www.nb.no/items/a77760f3bb5df5841c97deecb0a0b178?page=5&searchText=skikk og bruk Les denne Anonymkode: 9ecdc...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #17 Skrevet 19. juli 2019 En litt mer moderne utgave her Anonymkode: 9ecdc...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #18 Skrevet 19. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke vokst opp med normale foreldre, eller hatt normal oppvekst. Hele livet har jeg vært på etterskudd av hva "vanlige mennesker" tar for gitt at man kan/sier/gjør. Det har gått på et vis, men nå som jeg har fått barn ønsker jeg noe bedre for barna mine. Har du, om du er normalt oppdratt, lyst til å fortelle meg hva som burde være del av normal oppdragelse? Hva er tegn på et veloppdratt barn og senere, veloppdragen og velfungerende voksen? Anonymkode: 0a733...229 Hensynsfulle, høflige, empatiske og vennlige mennesker er veloppdragne mennesker. Men man skal og kunne sette grenser for seg selv og for andre. Snakk med helsestasjonen om å finne frem til bøker om barneoppdragelse m.m. Å lese eller høre bøker er ofte til god hjelp for å få forståelse og innsikt i andres liv og levnen. Men da nytter det ikke å velge Harry Potter bøker og andre fantasibøker. Anonymkode: 24bb1...53d
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #19 Skrevet 20. juli 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Takke for maten, takke for gaver, dele på leker, innestemme og utestemme, være snill mot voksne og barn, spørre hvordan andre har det og ikke bare snakke om seg selv, lære å håndhilse, ikke snakke i munnen på andre, vente på tur, sitte rolig ved pulten, ikke forstyrre når læreren snakker etc. Anonymkode: a54f7...503 Er håndshilsing så viktig?? Kan ikke fordra det.... TS. Anonymkode: 0a733...229
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2019 #20 Skrevet 20. juli 2019 17 hours ago, visp said: Jeg tenker at mye går på sunn fornuft og det høres ut som om du har mye av det. Kunne du gi noen eksempler på hva du mener med at du ikke har fått med deg nødvendig ballast (ang. folkeskikk)? For du identifiserer jo at det er et problem, så du er jo allerede langt på vei. Håndhilsing, f.eks. Hva som er riktig å prate om eller ikke i selskap (kjæresten har en meget korrekt familie som ofte virker pinlig berørt over hvordan jeg er i selskaper hos dem). Anonymkode: 0a733...229
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå