AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #1 Skrevet 19. juli 2019 Jeg er 19 år og skal studere i hjembyen min fra høsten av. Jeg forstår ikke helt dette med lån og stipend. Planen var å sette av lånet til egenkapital på bolig, og bo hjemme disse tre årene. Jeg er nå usikker på om det lønner seg mer økonomisk å leie en billig studenthybel og bytte adresse, og da få mer penger til å sette av til egenkapital, tillegg til at halve lånet blir omgjort til stipend. Er det noen som vet hva som lønner seg? Spør gjerne om det var vanskelig formulert. ☺️ (Fordelen med studenthybel er at jeg kan sove der når det er arrangementer i helgene, og at det er kort vei til skolen. Vil nok også sove der en del i ukedagene, med tanke på reisevei, selv om det er i samme by) Anonymkode: 2ef2e...900
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #2 Skrevet 19. juli 2019 Du får utbetalt samme sum uansett om du bor hjemme eller borte. Det er ca 50 000 i året som blir omgjort til stipend dersom du bor alene. Om du finner en studenthybel til for eksempel 3500,- så utgjør det boutgifter på 42 000,- pr år. Så kommer mat i tillegg, er du veldig flink økonomisk så kan du klare deg med 15-20 000 for mat på ett år. Da er man oppe i 57-62 000 pr år i utgifter for å bo alene, og da kun mat/husleie, så kommer alle andre utgiftsposter i tillegg. Hva skal du betale foreldrene dine dersom du bor hjemme disse tre årene? Det koster mye mer å bo alene enn hva man får i stipend. Anonymkode: 9e01d...6fd
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #3 Skrevet 19. juli 2019 Jeg får bo gratis hjemme, så da lønner vel det seg. Tusen takk for svar, det var til hjelp 😊 Anonymkode: 2ef2e...900
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #4 Skrevet 19. juli 2019 Om du bor borte bør du beregne betale 70-80 000 ekstra i utgifter årlig, som du kan spare dersom du bor gratis hjemme. De aller fleste som bor på hybel må jobbe ved siden av for å dekke utgifter. Bor du gratis hjemme og tar en deltidsjobb i tillegg, så kan du klare sette inn 2-300 000 på BSU i løpet av studietiden, og vips har du en god porsjon egenkapital til boligkjøp. Anonymkode: 9e01d...6fd
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #5 Skrevet 19. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 19 år og skal studere i hjembyen min fra høsten av. Jeg forstår ikke helt dette med lån og stipend. Planen var å sette av lånet til egenkapital på bolig, og bo hjemme disse tre årene. Jeg er nå usikker på om det lønner seg mer økonomisk å leie en billig studenthybel og bytte adresse, og da få mer penger til å sette av til egenkapital, tillegg til at halve lånet blir omgjort til stipend. Er det noen som vet hva som lønner seg? Spør gjerne om det var vanskelig formulert. ☺️ (Fordelen med studenthybel er at jeg kan sove der når det er arrangementer i helgene, og at det er kort vei til skolen. Vil nok også sove der en del i ukedagene, med tanke på reisevei, selv om det er i samme by) Anonymkode: 2ef2e...900 Jeg ville utvilsomt bodd hjemme om jeg hadde hatt mulighet + skaffet meg en liten deltidsjobb og spart så mye jeg kunne av dette. Anonymkode: 56360...a6d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #6 Skrevet 19. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 19 år og skal studere i hjembyen min fra høsten av. Jeg forstår ikke helt dette med lån og stipend. Planen var å sette av lånet til egenkapital på bolig, og bo hjemme disse tre årene. Jeg er nå usikker på om det lønner seg mer økonomisk å leie en billig studenthybel og bytte adresse, og da få mer penger til å sette av til egenkapital, tillegg til at halve lånet blir omgjort til stipend. Er det noen som vet hva som lønner seg? Spør gjerne om det var vanskelig formulert. ☺️ (Fordelen med studenthybel er at jeg kan sove der når det er arrangementer i helgene, og at det er kort vei til skolen. Vil nok også sove der en del i ukedagene, med tanke på reisevei, selv om det er i samme by) Anonymkode: 2ef2e...900 Her bommer du grovt på hva som kan regnes som egenkapital til bolig av banken ved lånesøknad. Har du penger på konto i tillegg til at du har gjeld til lånekassen, så har du i realiteten kroner 0. Fordi kroner mot gjeld er ingen kroner. Anonymkode: f3994...2b2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #7 Skrevet 19. juli 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Her bommer du grovt på hva som kan regnes som egenkapital til bolig av banken ved lånesøknad. Har du penger på konto i tillegg til at du har gjeld til lånekassen, så har du i realiteten kroner 0. Fordi kroner mot gjeld er ingen kroner. Anonymkode: f3994...2b2 Dette stemmer ikke, her er det du som bommer. De aller fleste som studerer går ut i arbeidslivet med gjeld, som regel på ca. 200K til 300K. Dette er gjeld ja, men det er ikke slik at man ikke har egenkapital før man rent formuemessig går i pluss. Penger på konto er egenkapital, men banken trekker selvsagt all gjeld fra det beløpet man får låne. Men for de fleste vil det nok være en bedre løsning å ha 300K på konto og 300K i gjeld, enn 0 i gjeld. Det tar lang tid å spare seg opp egenkapital, så det er ikke en dårlig idé å bruke studielånet/stipend til det. Anonymkode: 99b4d...f9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå