AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #1 Skrevet 19. juli 2019 Stedet jeg bor på mangler et slikt møtested og jeg har en vill ide om å starte opp. Etterspørselen har vært der mange år, og jeg vet at eiere av sentrumsnære lokaliteter som står tomme, er positive til denne typen næring. For å overleve på sikt tror jeg man må sikte bredt. Jeg har mange ideer og skal prøve å være kortfattet, det jeg håper med dette innlegget er å høre hva dere hadde ønsket fra et slikt sted. Alt fra gratis wifi, mat/drikke, barseltreff, til type eventer på helg (pub). Det er begrenset med konkurranse her, men noe er det selvsagt. Jeg tror man må treffe både pensjonistene, voksne, unge voksne og ungdom. Jeg tenker en kombinasjon av smørbrød til den eldre garde, og et "urbant" utvalg til den yngre garde (her trenger jeg hjelp). Jeg ønsker å ha fokus på lokale leverandører (lokalt øl?), bærekraft/gjenbruk (brukte møbler) og trivelig atmosfære (planter). Jeg har utdanning og erfaring innen øk/adm. og regnskap, både i arbeids- og organisasjonslivet, så drifts- og investeringsbudsjett er selvsagt slikt jeg skal få kontroll på. Fyr løs Anonymkode: 21286...1c4 1
Eliza Doalot Skrevet 19. juli 2019 #2 Skrevet 19. juli 2019 Jeg synes du har mange fornuftige tanker! Jeg har et innspill til det med mat: begrens menyen! Matsvinn er et stort problem på små steder, og resulterer ofte i dårlig kvalitet fordi råvarene blir dårlige, f.eks halvvisne grønnsaker/frossent kjøtt som må tines raskt osv. Gå heller for en fast, liten meny som du klarer å holde kvaliteten oppe på, og varier med forskjellige typer "dagens". "Dagens" kan i prinsippet være hva som helst: - smørbrøddag hver tirsdag (for å trekke de eldre) - dagens salat hver onsdag - dagens fiskemiddag hver torsdag Osv. Poenget er at innbyggerne vet at tilbudet er der, og dermed innarbeidet vanen med å bruke det. Det gir deg en viss stabilitet i inntekten. 12
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #3 Skrevet 19. juli 2019 Sikt deg og å inn på å kunne leies ut til arrangement, typ blåturer, runde dager, ulike typer selskaper. Dette vil bringe inn en del som kan holde deg flytende. Samt temakvelder, quiz, live musikk og andre type ting som vil trekke folk. Ikke før ofte, da kommer det ikke så mange. Anonymkode: e4647...02a 7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #4 Skrevet 19. juli 2019 Skap lokalt engasjement rundt stedet tror jeg er nøkkelen, at det er noe mer enn bare kafe. Er noen som klarer det, på et bittelite tettsted utenfor her - de har også gjenbruk og redesign i fokus. Selger litt brukte småmøbler (som de pusser opp), glass, kopper og annet lettsolgt. De har satt opp eget stativ for 'bytteklær' - folk kan henge fra seg pent brukt tøy de ønsker å gi bort, og evt. ta et plagg i bytte. Et par lokale produsenterer får reklamere for produktene sine der, og selge via kafeen (men tror det holdes separat økonomisk). Ferske egg fredag/lørdag f.eks, da det også kommer endel hyttefolk. Strikkeklubb, i sammarbeide med lokale sanitetsforeningen, som ellers ikke hadde noe koselig lokale å møtes i. En gang i måneden? Mannfolk-kveld en gang i blant - mange (eldre) menn uten så stort nettverk, og få møteplasser. Få lokalavisa engasjert i prosjektet, selg det inn som noe annet enn 'bare' kafe. Og enig med andre her, liten meny av høyere kvalitet er mye, mye bedre enn stor meny som blir halvdårlig gjennomført, fordi varelager koster og en må ha høy omsetning. Bedre å evt lage noe ekstra en fast dag i uka f.eks. Stedet jeg nevnte er kjent for fisksuppa si (som er himmelsk!) Men du får bare kjøpt den på fiskesuppefredag - og siden de ikke tør risikere å lage så mye at de blir sittende med rest, så må en sørge for å være der tidlig om en vil ha en smak på suppa! Skaper sin egen greie bare det Gratis bolle (eller noe annet) til barna på lørdager kan være en smart måte å dra inn barnefamilier. Et etter-skolen tilbud på noe for skoleelver rett etter skoletid kan være smart - toast f.eks? Noe billig og enkelt som de har råd til å kjøpe ofte, og som er bare nok for småsmultne i tiden mellom skole og middag. Anonymkode: b59b7...8e5 5
Anim92 Skrevet 19. juli 2019 #5 Skrevet 19. juli 2019 Sosiale medier for å treffe de unge, er viktig vil jeg tro. Men det aller viktigste er nok å ha økonomien til å kunne drive stedet en goood stund, før man kan regne med særlig inntjening. Så mulighet for å gå litt i minus et par år bør regnes med. Ofte er det mye besøk de første mnd, før interessen daler litt igjen, inntil det er blitt en vane. Er fra et veldig lite sted, og kan ikke telle hvor mange som har prøvd seg, for så å måtte legge ned. De jeg vet om som har lykkes, er de som har siktet bredt, og som ser koselig og nytt ut, uten å bli for fancy og urbant. Eldre bygdefolk er ikke alltid åpent for det.. Trynefaktor har dessverre også noe å si. I en bygd i nærheten startet ei ung jente opp, og alle næringsdrivende som har holdt på halve livet, sa det aldri kom til å gå. Men fordi hu er en blid og jordnær jente med mange bekjentskaper, vil folk støtte opp om hu, og noe nytt. Gå for superservice, uten å virke som om du er på speed heller😜 skaff blide og jordnære ansatte. Bruk gjerne vgs-elever, men vær ekstremt nøye på at de 1. Er blide og 2. Kan ta i et tak, ser oppgavene sine osv. Er utrolig demotiverende som både leder og kollega, å måtte ta alt "forefallende", fordi de andre ikke ser hva de kan gjøre når det er stille... 5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #6 Skrevet 19. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Stedet jeg bor på mangler et slikt møtested og jeg har en vill ide om å starte opp. Etterspørselen har vært der mange år, og jeg vet at eiere av sentrumsnære lokaliteter som står tomme, er positive til denne typen næring. For å overleve på sikt tror jeg man må sikte bredt. Jeg har mange ideer og skal prøve å være kortfattet, det jeg håper med dette innlegget er å høre hva dere hadde ønsket fra et slikt sted. Alt fra gratis wifi, mat/drikke, barseltreff, til type eventer på helg (pub). Det er begrenset med konkurranse her, men noe er det selvsagt. Jeg tror man må treffe både pensjonistene, voksne, unge voksne og ungdom. Jeg tenker en kombinasjon av smørbrød til den eldre garde, og et "urbant" utvalg til den yngre garde (her trenger jeg hjelp). Jeg ønsker å ha fokus på lokale leverandører (lokalt øl?), bærekraft/gjenbruk (brukte møbler) og trivelig atmosfære (planter). Jeg har utdanning og erfaring innen øk/adm. og regnskap, både i arbeids- og organisasjonslivet, så drifts- og investeringsbudsjett er selvsagt slikt jeg skal få kontroll på. Fyr løs Anonymkode: 21286...1c4 Ville vurdert å fått til et samarbeid med NAV på dette for å sikre økonomisk stabilitet (noenlunde i hvertfall). Dersom NAV kunne dekket lønnen til 1-2 stillinger for mennesker med hull i cv`n i en prosess for å få mer trening i arbeidslivet før de evt søker seg ut i fast stilling. (eks servitører/kokk/ barista) Anonymkode: 54160...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #7 Skrevet 19. juli 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville vurdert å fått til et samarbeid med NAV på dette for å sikre økonomisk stabilitet (noenlunde i hvertfall). Dersom NAV kunne dekket lønnen til 1-2 stillinger for mennesker med hull i cv`n i en prosess for å få mer trening i arbeidslivet før de evt søker seg ut i fast stilling. (eks servitører/kokk/ barista) Anonymkode: 54160...bcd Er det lov? Trodde ikke man kunne «bruke» Nav-tiltak for å dekke opp et fast behov? Trodde de måtte gå «oppå» andre ansatte? Anonymkode: 4866c...019 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #8 Skrevet 19. juli 2019 3 timer siden, Eliza Doalot skrev: Jeg synes du har mange fornuftige tanker! Jeg har et innspill til det med mat: begrens menyen! Matsvinn er et stort problem på små steder, og resulterer ofte i dårlig kvalitet fordi råvarene blir dårlige, f.eks halvvisne grønnsaker/frossent kjøtt som må tines raskt osv. Gå heller for en fast, liten meny som du klarer å holde kvaliteten oppe på, og varier med forskjellige typer "dagens". "Dagens" kan i prinsippet være hva som helst: - smørbrøddag hver tirsdag (for å trekke de eldre) - dagens salat hver onsdag - dagens fiskemiddag hver torsdag Osv. Poenget er at innbyggerne vet at tilbudet er der, og dermed innarbeidet vanen med å bruke det. Det gir deg en viss stabilitet i inntekten. Takk for tips ang. begrenset meny og "dagens". Jeg håper å få en kokk med på laget som har ansvar for meny og kjøkken, men noterer meg absolutt det. Jeg tenker også at stabile åpningstider, dvs. alle dager og likt tidspunkt hver dag, er viktig slik at kundene ikke trenger å lure på om det er åpent. Vet med meg selv at jeg lett slår fra meg impuls-besøk om jeg må gjøre undersøkelser på om tilbudet er åpent. 😜 Anonymkode: 21286...1c4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #9 Skrevet 19. juli 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikt deg og å inn på å kunne leies ut til arrangement, typ blåturer, runde dager, ulike typer selskaper. Dette vil bringe inn en del som kan holde deg flytende. Samt temakvelder, quiz, live musikk og andre type ting som vil trekke folk. Ikke før ofte, da kommer det ikke så mange. Anonymkode: e4647...02a Utleie til lukka lag mm. har jeg på lista. Må ha det i tankene når jeg kommer til evt. planlegging av lokale og bordplassering. Ang. tema tenker jeg ca to ganger månedlig, en gang med "yngre" som målgruppe (disco/hawaii-party), og en gang "voksne" (ost og vin f.eks). Quiz har jeg tanker om og. TS Anonymkode: 21286...1c4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #10 Skrevet 19. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skap lokalt engasjement rundt stedet tror jeg er nøkkelen, at det er noe mer enn bare kafe. Er noen som klarer det, på et bittelite tettsted utenfor her - de har også gjenbruk og redesign i fokus. Selger litt brukte småmøbler (som de pusser opp), glass, kopper og annet lettsolgt. De har satt opp eget stativ for 'bytteklær' - folk kan henge fra seg pent brukt tøy de ønsker å gi bort, og evt. ta et plagg i bytte. Et par lokale produsenterer får reklamere for produktene sine der, og selge via kafeen (men tror det holdes separat økonomisk). Ferske egg fredag/lørdag f.eks, da det også kommer endel hyttefolk. Strikkeklubb, i sammarbeide med lokale sanitetsforeningen, som ellers ikke hadde noe koselig lokale å møtes i. En gang i måneden? Mannfolk-kveld en gang i blant - mange (eldre) menn uten så stort nettverk, og få møteplasser. Få lokalavisa engasjert i prosjektet, selg det inn som noe annet enn 'bare' kafe. Og enig med andre her, liten meny av høyere kvalitet er mye, mye bedre enn stor meny som blir halvdårlig gjennomført, fordi varelager koster og en må ha høy omsetning. Bedre å evt lage noe ekstra en fast dag i uka f.eks. Stedet jeg nevnte er kjent for fisksuppa si (som er himmelsk!) Men du får bare kjøpt den på fiskesuppefredag - og siden de ikke tør risikere å lage så mye at de blir sittende med rest, så må en sørge for å være der tidlig om en vil ha en smak på suppa! Skaper sin egen greie bare det Gratis bolle (eller noe annet) til barna på lørdager kan være en smart måte å dra inn barnefamilier. Et etter-skolen tilbud på noe for skoleelver rett etter skoletid kan være smart - toast f.eks? Noe billig og enkelt som de har råd til å kjøpe ofte, og som er bare nok for småsmultne i tiden mellom skole og middag. Anonymkode: b59b7...8e5 Tusen takk, her var det mange gode tips jeg ikke hadde tenkt på. Spesielt det med en "spesialtet" og toast - skolen er like i nærheten. Anonymkode: 21286...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #11 Skrevet 19. juli 2019 2 timer siden, Anim92 skrev: Sosiale medier for å treffe de unge, er viktig vil jeg tro. Men det aller viktigste er nok å ha økonomien til å kunne drive stedet en goood stund, før man kan regne med særlig inntjening. Så mulighet for å gå litt i minus et par år bør regnes med. Ofte er det mye besøk de første mnd, før interessen daler litt igjen, inntil det er blitt en vane. Er fra et veldig lite sted, og kan ikke telle hvor mange som har prøvd seg, for så å måtte legge ned. De jeg vet om som har lykkes, er de som har siktet bredt, og som ser koselig og nytt ut, uten å bli for fancy og urbant. Eldre bygdefolk er ikke alltid åpent for det.. Trynefaktor har dessverre også noe å si. I en bygd i nærheten startet ei ung jente opp, og alle næringsdrivende som har holdt på halve livet, sa det aldri kom til å gå. Men fordi hu er en blid og jordnær jente med mange bekjentskaper, vil folk støtte opp om hu, og noe nytt. Gå for superservice, uten å virke som om du er på speed heller😜 skaff blide og jordnære ansatte. Bruk gjerne vgs-elever, men vær ekstremt nøye på at de 1. Er blide og 2. Kan ta i et tak, ser oppgavene sine osv. Er utrolig demotiverende som både leder og kollega, å måtte ta alt "forefallende", fordi de andre ikke ser hva de kan gjøre når det er stille... Takk for mange gode tanker. Noen pessimister vil det alltid være, bygdedyret kjenner vi godt til, men får nå bare prøve å motbevise de. Sosiale media er viktig i dag! TS Anonymkode: 21286...1c4 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #12 Skrevet 19. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville vurdert å fått til et samarbeid med NAV på dette for å sikre økonomisk stabilitet (noenlunde i hvertfall). Dersom NAV kunne dekket lønnen til 1-2 stillinger for mennesker med hull i cv`n i en prosess for å få mer trening i arbeidslivet før de evt søker seg ut i fast stilling. (eks servitører/kokk/ barista) Anonymkode: 54160...bcd 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det lov? Trodde ikke man kunne «bruke» Nav-tiltak for å dekke opp et fast behov? Trodde de måtte gå «oppå» andre ansatte? Anonymkode: 4866c...019 Jeg skal sjekke mulighetene for dagpenger mens man starter egen virksomhet uansett, så det kan jeg ta opp med NAV samtidig. Kanskje kan de være mer lempelig på kravene ved nyetablering? Det må jo være en vinn-vinn situasjon. En cafe/pub er vel ofte en arbeidsplass med noe turnover på personale siden man er avhengig av deltidsstillinger, så det kan jo faktisk være at man kan tilby en reell stilling i etterkant om det ser ut til å fungere. TS Anonymkode: 21286...1c4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #13 Skrevet 19. juli 2019 Er fra bygda selv og jeg ser for meg noen egne kvelder med typ quiz og andre arrangementer. Det trekker folk om det ikke skjer for ofte. Men jeg tenker også at du ikke må romme for mye. Hadde jeg vært ung og skulle på cafe med en venninne, ville ikke et babytreff gjort at jeg gikk på samme cafeen. Anonymkode: 225e3...d44 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #14 Skrevet 19. juli 2019 Høres kjempebra ut TS! Håper du lykkes. Kanskje du kunne sendt ut en spørreundersøkelse også der innbyggerne kunne sagt noe om hva slags tilbud de savnet? Vet en pizzarestaurant gjorde det samme her for å finne ut hvor det var størst behov for en restaurant, og om de skulle ha annen mat eller fokus på pizza. Jeg vil råde deg til smal, god meny, med ferske gode råvarer. Ikke vær kjip, selger du kakao så kunden få kremtopp hvis de vil uten å betale 6 kr ekstra for dette. La prisene være klare og tydelige, en salat vegetar kan ha en pris og så kan en annen salat med kjøtt ha en annen pris, framfor at kunden velger ‘salat kr129’ og så får de tilbud om kylling og bacon i og så steg prisen til 169. Hater sånne plasser. Kanskje spesialiser deg på noe bakverk du kan selge daglig, bedre å bli kjent for de beste kanelbollene i omegn enn å ha 5-6 ulike sorter bakverk som er tørre og ikke blir solgt, og som i tillegg smaker fabrikk. Hvis du skjønner hva jeg mener:) Belysning har svært mye å si. På kvelden, fra 18 (eller når det mørkner) så bør du stille ned belysningen og gjøre det mer intimt. Da trekker du de som vil innom og ta en øl med vennene. Anonymkode: 4cb5a...a2a 7
Malinka Skrevet 19. juli 2019 #15 Skrevet 19. juli 2019 I nærheten der jeg bor (et veldig lite sted) så har noen startet opp en slags restaurant/café, og den har faktisk klart seg veldig bra. Noe av det jeg ser er at de daglig legger ut oppdateringer på Facebook-siden deres, at de tar fine bilder og at de jevnlig kjører konkurranser på Facebook av typen "Legg igjen en kommentar/del, vi trekker 2 vinnere som får en valgfri middag fra søndagsmenyen", og disse pleier de å få mye oppmerksomhet for. Videre så leier de ut til selskaper, konfirmasjoner o.l. Utover dette så støtter jeg opp om forslaget om temakvelder - det tror jeg kunne blitt en slager! Masse lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #16 Skrevet 19. juli 2019 Jeg tenker at temakvelder quiz osv. Er kjempe god idee. Gjerne faste og har du da sjenkebevilling i tillegg er jo det gull. Bare pass p at det da ikke går på bekostning av de som hadde møtt opp på dagen. På dagtid er det supert å tilrette legge for eventuelt barnevogner osv. Mange steder må barnevogner være ute og jeg vet i alle fall for meg at det da ikke er aktuelt. Anonymkode: a358f...960 1
#frøken Skrevet 19. juli 2019 #17 Skrevet 19. juli 2019 Hvis du skal ansette en kokk, se om dere har mulighet for og også tilby catering. Snitter, koltbord etc. Jobbet på en liten cafe i min ungdom, daglig leder var sjef og eide cafeen. Men cateringen ble drevet av daglig leder og kokk sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #18 Skrevet 19. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er fra bygda selv og jeg ser for meg noen egne kvelder med typ quiz og andre arrangementer. Det trekker folk om det ikke skjer for ofte. Men jeg tenker også at du ikke må romme for mye. Hadde jeg vært ung og skulle på cafe med en venninne, ville ikke et babytreff gjort at jeg gikk på samme cafeen. Anonymkode: 225e3...d44 Jeg ser den. Skrik og skrål fra barn er ikke alltid like koselig på kafe. Men tenker de er en viktig gruppe på dagtid en hverdag. De har ikke har noe tilbud i dag (har to små selv, og hadde likt et slikt tilbud i permisjonen). Kan prøve å lage til en egen, noe adskilt sone. Anonymkode: 21286...1c4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #19 Skrevet 19. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Høres kjempebra ut TS! Håper du lykkes. Kanskje du kunne sendt ut en spørreundersøkelse også der innbyggerne kunne sagt noe om hva slags tilbud de savnet? Vet en pizzarestaurant gjorde det samme her for å finne ut hvor det var størst behov for en restaurant, og om de skulle ha annen mat eller fokus på pizza. Jeg vil råde deg til smal, god meny, med ferske gode råvarer. Ikke vær kjip, selger du kakao så kunden få kremtopp hvis de vil uten å betale 6 kr ekstra for dette. La prisene være klare og tydelige, en salat vegetar kan ha en pris og så kan en annen salat med kjøtt ha en annen pris, framfor at kunden velger ‘salat kr129’ og så får de tilbud om kylling og bacon i og så steg prisen til 169. Hater sånne plasser. Kanskje spesialiser deg på noe bakverk du kan selge daglig, bedre å bli kjent for de beste kanelbollene i omegn enn å ha 5-6 ulike sorter bakverk som er tørre og ikke blir solgt, og som i tillegg smaker fabrikk. Hvis du skjønner hva jeg mener:) Belysning har svært mye å si. På kvelden, fra 18 (eller når det mørkner) så bør du stille ned belysningen og gjøre det mer intimt. Da trekker du de som vil innom og ta en øl med vennene. Anonymkode: 4cb5a...a2a Enig med deg! Liker heller ikke slik snik-prising. Spørreundersøkelse er notert, men sikkert greit å vente med det til man er nokså sikker på at det faktisk BLIR. Har vært et par som har annonsert sine planer, fått ønsker og tilbakemeldinger - ute at det har blitt. Det er synd. TS Anonymkode: 21286...1c4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #20 Skrevet 19. juli 2019 1 time siden, Malinka skrev: I nærheten der jeg bor (et veldig lite sted) så har noen startet opp en slags restaurant/café, og den har faktisk klart seg veldig bra. Noe av det jeg ser er at de daglig legger ut oppdateringer på Facebook-siden deres, at de tar fine bilder og at de jevnlig kjører konkurranser på Facebook av typen "Legg igjen en kommentar/del, vi trekker 2 vinnere som får en valgfri middag fra søndagsmenyen", og disse pleier de å få mye oppmerksomhet for. Videre så leier de ut til selskaper, konfirmasjoner o.l. Utover dette så støtter jeg opp om forslaget om temakvelder - det tror jeg kunne blitt en slager! Masse lykke til! Tusen takk for det. Markedsføring via sosiale media er nok veldig viktig. Ikke bare i begynnelsen, men jevnlig for å holde nyhetsverdien oppe. Og temakvelder, men unngår å ta den helt ut med utkledning. Vet mange misliker det. Noterer meg konkurranse. TS Anonymkode: 21286...1c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå